النتائج 1 إلى 13 من 13

الموضوع: دبلومة معهد الدراسات و البحوث الاحصائية فى علوم الحاسب و تكنولوجيا المعلومات

عضو

دبلومة معهد الدراسات و البحوث الاحصائية فى علوم الحاسب و تكنولوجيا المعلومات

سمعت مؤخرا عن معهد الدراسات و البحوث الاحصائية بجامعة القاهرة حيث يمكن لخريج اى كلية الالتحاق بالمعهد لدراسة علوم الحاسب او تكنولوجيا المعلومات.
    واول مرحلة هى الدبلوم ثم الماجيستير ثم الدكتوراة.
    و كنت اريد فتح مجال لمناقشة هذا الموضوع و الاجابة على بعض التساؤلات التى تدور فى رأسى
    فاريد ان اعرف مثلا:هل الدراسة فى هذا المعهد تعادل الدراسة فى كلية الهندسة قسم علوم الحاسب؟
    و ماذا عن المستقبل العلمى ثم المهنى للدارسين فى هذا المعهد؟

عضوية جديدة

رد: دبلومة معهد الدراسات و البحوث الاحصائية فى علوم الحاسب و تكنولوجيا المعلومات

وانا كمان كنت حابب اعرف بشده هل الحصول علي مؤهل من المعهد دا ف مجال الحاسب ولنقول ماجستير مثلا يفيد ف التوظيف ؟

يعني اغلب الوظائف بتشترط ان اكون خريج حاسب الي او هندسه فهل بالمؤهل دا يكون كده الشرط اتحقق ؟؟؟

عضوية جديدة

رد: دبلومة معهد الدراسات و البحوث الاحصائية فى علوم الحاسب و تكنولوجيا المعلومات

أرجوكم يا جماعة كل اللى عنده معلومة ن الموضوع ده يقول لنا
    وياريت لو الأخ صاحب الموضوع قدم فى المعهد يفيدنا بالتفاصيل من حيث نظام المعهد والدراسة كام يوم ومدة الدبلومة أد ايه والمصاريف وخلافه

عضو

انا رحتلهم وعرفت ان المصاريف حوالى 700 جنيه فى السنة و بالسبة للقبول لازم تنجح فى امتحان رياضيات و امتحان c++ وهم بيدوا دورات فى المادتين دول بحولى 400 جنيه
    و علشان التفاصيل شوف الموقع بتاع المعهد https://issr.cu.edu.eg/index.aspx
    و يا ريت اذا فيه اى حد انضم للمعهد يوضح لنا اى تفاصيل تانية

عضو

برده محدش جاوب على السؤال الاساسي هل الدراسة فية بتعادل شهادة هندسة حاسب او حاسبات ومعلومات ولا في فرق ارجو الي عندة اي معلومة يحطها

عضوية جديدة

للرفع يا جماعه للاهميه

عضو الصورة الرمزية ISLAMIC.TR

اعتقد ان اللى عايز يلتحق وحاطط الموضوع فى دماغه جامد
    يذهب للمعهد بنفسه ويكلم الإدارة
    ويتعرف على الطلبة ويسألهم
    هذا افضل شىء

اطلعت من موقعهم على المواد المقدمة فى علوم الحاسب وتكنولوجيا المعلومات ووجدتها ممتازة
    والله اعلم
    IT Tracker System by Google Sheet
    تعلم كيف تنظم اعمالك وخططك ، وكيف تدير فريق العمل بإستخدام هذه الاداه الرائعة

تسجيلات نادرة للشيخ محمد صديق المنشاوى .. لا تفوتك
    https://www.4shared.com/file/Ly8e5ncA/___online.html

عضوية جديدة

ازيكم يا شباب
    المعهد ده اه فعلا بتحصل منه على دبلومه نظم ومعلومات او علوم حاسب....وديه فعلا بتعدل كليه هندسه لانها تعتبر دراسات عليا اعلى من هندسه
    بس ليه شروط وهى النجاح فى كورسين هما السى بلاس بلاس والرياضيات
    التكلفه بتكون مبالغ بسيطه جدا وهى 700 فى السنه
    بس فى حاجه عاوز اقول عليها المهم يعنى
    ديه شهاده نظريه بمعنى ادق مش هتستفيد منها باى حاجه لازم تكون معاك كورسات...لان الشهاده ده مش هتستفيد منها ببصله
    ثانيا الدرسه صعبه جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااا....اصعب حتى من كليه هندسه...يعنى مفيش لعب العيال اللى كانا بنشوفه فى الامتحانات ده ...وابقوا راحوا شوفوا النتائج الاغلب بيسقط
    ولو فى اى سوال انا فى الخدمه واتمنى ان وفيت جزء بسيط من الشرح

عضو

انا اعرف زميل لى فى الشغل خريج كليه علوم قسم رياضة - فيزياء حصل على دبلوم الدراسات العليا فى نظم المعلومات من معهد الاحصاء و بيحضر دلوقتى ماجستير فى نظم المعلومات فى نفس المعهد بس الموضوع متوقف لان الدراسات العليا متوقفه دلوقتى علشان الاحداث المصاحبه للثورة المهم الراجل بيشكر فى المعهد جدا جدا و بيقول انه فيه تعليم صح للى عايز يتعلم و المصروفات تعتبر ببلاش

انا عرفت منه التفاصيل و هى كالتالى :

معهد الاحصاء هو معهد للدراسات العليا فقط مش معهد عادى فيه دكاتره و طلبه و كده و الدكاتره الموجودين بييجوا المعهد من كذا جهه و كليه زى علوم و هندسه و حاسبات و تجاره يدوا المحاضرات بتاعتهم و يمشوا مش قاعدين فى المعهد يعنى

امتحان للقبول فى الدبلوما رسوم الامتحان 100 جنيه و الامتحان بيكون فى اللغه الانجليزيه - الرياضه - الاحصاء و بحوث العمليات - البرمجه - مبادىء الكمبيوتر و هما بيدولك الماده العلميه اللى هتذاكرها و لو مش فاهم بيعملوا كورسات تأهيليه للامتحان مش عارف بكام الصراحه بس الفلوس مش كثير

بعد ما تنجح فى الامتحان بتختار تراك تمشى فيه فى الدبلومه حسب خلفيتك العلميه من 5 تراكات موجودين ( احصاء رياضة - احصاء سكانى - بحوث عمليات - علوم حاسب - نظم معلومات) + ممكن تختار دبلومه فى مجالين مع بعض (مثلا احصاء- بحوث عمليات او علوم حاسب-احصاء)

مده الدبلوما سنتين السنه مصاريفها 750 جنيه + الكتب بحوالى 150 جنيه مثلاً

المحاضرات كلها مسائية و بعدين بتمتحن فى المواد دى فى نهايه السنه مش بالتيرم و بعد ما تنجح بنسبه 60% على الاقل بتاخد الدبلوما

الدبلوما معادله لدبلوم الدراسات العليا فى الكليات المناظره التى تمنحها بمعنى ان دبلوم الدراسات العليا فى الاحصاء او الرياضه او بحوث العمليات مثلا يعادل دبلوم الدراسات العليا بتاع كليه العلوم و دبلوم الدراسات العليا فى علوم الحاسب او نظم المعلومات يعادل دبلوم الدراسات العليا بتاع كليه الحاسبات و المعلومات

بعد الدبلوما من حقك انك تدخل تمهيدى ماجستير فى التخصص اللى انت عايزه حسب خلفيتك العلميه

الدراسه نظريه فقط مش مفيده عملياً و هى هدفها ان لو حد غاوى يعمل دراسات عليا فى مجالات علوم الكمبيوتر و يستفيد علمياً و مش عارف يعملها فى كليات الهندسه او الحاسبات و المعلومات (لانها لا تقبل الا خريجيها فقط) فهى تفتح لهم الباب الواسع ليثبتوا انفسهم

يعامل حامل الدبلوم وظيفياً على انه حاصل على دراسات عليا مش مجرد بكالوريوس و خلاص و ده السبب اللى خلى زميلى يهتم بالدبلوما دى لانها نفعته فى شغله جدا

اسف للتطويل بس ده اللى عايز اقوله علشان لو حد عايز يستفيد من الموضوع اقوله يعمل ايه و لو حد بيفكر اوضح امامه الصوره الكامله

عضوية جديدة

السلام عليكم
    جزاكم الله خير يا شباب على المعلومات دى

لكن اللى يعرف مواعيد التقديم أمتى ؟؟؟؟؟ يقولنا
    وبالنسبة لمنهج الاختبارات (الرياضة والسى بلس) نعرفه أزاى

مشكورين
    سبحان الله وبحمده ...سبحان الله العظيم

عضو برونزي الصورة الرمزية bebo_007

السلام عليكم ياشباب
    اثناء تصفحى للموقع وجدت ملف word بيتكلم على المعهد

وحابب اناقش معاك نقط مش واضح ليه

1- ما معنى الدبلومات المهنية وبتفرق ايه عن الدبلومات الاخرى ؟
    2- هل المعهد ده معترف بيه اثناء التقديم لوظائف فى شركة او مصلحة حكومية او اى شئ ؟
    3- انا بصراحة مش فاهم خطة الدراسة فى المعهد هل لو انا تخصصت شبكات حكمل شبكات و لا ايه ؟
    4- ما معنى الدبلومة المشتركة ؟

هذا هو الملف

policy

عضو برونزي الصورة الرمزية bebo_007

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bebo_007 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ياشباب
    اثناء تصفحى للموقع وجدت ملف word بيتكلم على المعهد

وحابب اناقش معاك نقط مش واضح ليه

1- ما معنى الدبلومات المهنية وبتفرق ايه عن الدبلومات الاخرى ؟
    2- هل المعهد ده معترف بيه اثناء التقديم لوظائف فى شركة او مصلحة حكومية او اى شئ ؟
    3- انا بصراحة مش فاهم خطة الدراسة فى المعهد هل لو انا تخصصت شبكات حكمل شبكات و لا ايه ؟
    4- ما معنى الدبلومة المشتركة ؟

هذا هو الملف

policy
    الاسئلة صعبة صح :D
    فين المشاركين فى الموضوع
    [CENTER][IMG]https://img13.imageshack.us/img13/3851/ahmed2k.jpg[/IMG][/CENTER]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة andlos knight مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    جزاكم الله خير يا شباب على المعلومات دى

لكن اللى يعرف مواعيد التقديم أمتى ؟؟؟؟؟ يقولنا
    وبالنسبة لمنهج الاختبارات (الرياضة والسى بلس) نعرفه أزاى

مشكورين
    السلام عليكم
    انا بالفعل روحت معهد الأحصاء و تقدمت للحصول على كورسين الرياضيات البحتة بـ 150 جنيه و السى ++ بـ 250 جنيه (( الكورسين إجبارى حتى لو انت تعرفهم كويس ))
    و انا سجلت فى أخر مجموعة هتاخد الكورسين دول فى 26/08 رياضيات و 27/08 سى++
    و ان شاء الله جبت الكتابين الخاصين بالكورسين الرياضيات بيتكلم عن ما تم دراسته فى المرحلة الثانوية رياضيات 2 أما السى++ بيتكلم عن الفلو تشارت و بدائيات البرمجة باللغة