صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 53

الموضوع: استخدام أكثر من برنامج للحماية في وقت واحد

عضو فضي الصورة الرمزية Goldsmith

رد: استخدام أكثر من برنامج للحماية في وقت واحد

ههههههه، ربنا معاك
    عليك بالفورمات
    واستخدم emergency boot cd
    دي عبارة عن اسطوانة فيها ويندوز مصغر أدخل منه وامسح system volum information من كل البارتشنات
    كدة تبقى خلصت من الويندوز بقرفه بالريجيستري كله
    وخلصت من السيستم فوليوم إنفورميشن
    وامسح كمان الفولدر بتاع الريسايكل بن

الباقي تنضيفه سهل بالبرامج
    أي برنامج مفيرس في داهية امسحه وهاته من جديد
    ملفات الفيديو والصور الشخصية والحاجات غللي الواحد بيزعل عليها مش بتتأثر ولو اتفيرست علاجها سهل بدون مسح
    ملفات الأيزو مش بتتأثر بتاعت الألعاب
    الألعاب المتسطبة امسح اي لعبة مش بتلعبها لأن ملفات الألعاب بتاخد وقت كبير في الفحص وانت هتحتاج تعمل فحوصات كتير

يستحسن توصل هاردك في جهاز تاني وتكون مفعل الدييب فريز عشان تحافظ على الهارد المستضيف واعمل فحوصات زي ما انت عاوز

ممكن تجرب hijack this وفي منتديات ومواقع كتير متخصصة في تفسير وتحليل التقرير بتاعه لو انت قلقان من السباي وير
    والسباي وير فعلا من أصعب البرامج الضارة في التخلص منه لأنه بيستخبى كويس

مش عارف ليه مواضيعي دايما بتقلب شات :D
    [CENTER][SIZE=3][COLOR=#ff0000][B]للبيع[/B][/COLOR][/SIZE]

[COLOR=#ff0000][SIZE=3][/SIZE][/COLOR][COLOR=#0000FF][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=260013"]Router SpeedTouch 510 v4.0 4Port[/URL]
    [/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER]

عضو بلاتيني الصورة الرمزية DR ! ZERO

اقدر أمسح system volum information و الملفات المخفية التانية من ويندوز تانى على هارد تانى عندى أو من المينى ويندوز فى سى دى الهيرنز أو ببرنامج Unlocker بس شكرا على تنبيهى لها .

مش عارف ليه مواضيعي دايما بتقلب شات :D
    و الله بس ه أ،ا مواضيع كتير بدخلها ممكن تقلب شات يعنى أوقات مبكونش محتاج أسأل صاحب الموضوع عن حاجة لكن ممكن أسأله كنوع من التشجيع او أحسسه ان موضوعه له فايدة خصوصا ان زر الشكر مبقاش يخلى حد يرد زى زمان هتدوس على زر الشكر و لو كتبت مشاركة تاخد مخالفة ,

مش عايزك تفهم انى بحاول أعمل كده معاك دلوقتى لأنى فعلا استفدت منك و من موضوعك و بعدين انت مش خسران حاجة ده يعتبر بيرفع موضوعك :D ، لو تقصد انى غيرت مسار الموضوع فأنا اسف .

تعديل : بالمناسبة عندى مشكلة فى البيتدفندر لو قابلتك قبل كده و هى انى بعمل Scan انهارده و لقى فيروس واحد و المفروض انى مينفعش أخد اى أكشن ناحية الفيروس الا لما يخلص سكان

المهم كل ما يخلص Scan يبدأ واحد جديد و يكتبلى تحت

quick scan has detected 1 threat to remove it bitdefender has started a new thorough scan wait until it finish
    ما معناه ان البرنامج لقى تهديد واحد (فيروس) و مش هيمسحه قبل ما يبدأ سكان تانى

المشكلة انه بدأ السكان 3 مرات بعد كده و كل مرة يبدأ واحد جديد و الفيروس مش بيتشال !

صور

فضل هذا المنتدى علىَّ -بعد الله- كبير , و أحب أن أقدم الشكر .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عذرا إذ أنه لضيق الوقت لا يسعنى تعديل الكلمات أو تنسيقها أو تشكيلها .

طيب، هبدأ الأول بالرد على مشاركتك الأصلية بعد كدة التعديل
    والله يا دكتور أنا كنت بشوفلك مشاركات في موضوع الأسعار وبيتهيقلي انت مش عضو مبتدئ عشان أتنطط عليك زلا أنا من طبعي كدة
    كل الحكاية إنك وارد جدا تكون ماجربتش البرنامج ده قبل كدة وأنا بنقل تجربتي وخبرتي ليك ودي حاجة عادية جدا
    وأنا لما سألتك إيه إللي مكنش عاجبك في نسخة 2010 برضو كنت عاوز استفيد، جايز في حاجة أنا مش واخد بالي منها
    وأحب اسمع وجهة نظر الناس

وطبعا أنا ما أقصدش خالص إن الموضوع اتحول عن مساره نهائي لأن إحنا مش بنتكلم في الكورة. بيتهيقلي كلامنا كله في صلب الموضوع وتحت أمرك

وبخصوص رفع الموضوع، صدقني الحكاية دي ما بتفرقش معايا بتاتا
    أنا مش هستفيد اي حاجة ولا عندي حساب بريميوم وعاوز أجمع نقط ولا أي سبب تاني
    لكن هي لفتة طيبة منك وشكرا عليها

بخصوص تعديلك للمشاركة السابقة
    الفيروسات إللي موجودة في الحجر تقدر تمسحها بسهولة، ودي في الغالب مالهاش علاج يعني هتتمسح الملفات المصابة
    وأكيد حضرتك لما استخدمت برنامج مختلف عمل كدة

بخصوص تعديلك لآخر مشاركة
    حكاية الفحص المتكرر دي أول مرة اشوفها
    شكل جهازك متبهدل
    حاول تشوف الـ Log بتاع البرنامج وتعرف منه مسار المفيروس وتمسحه مانيوال
    وبعدين ريح دماغك من الكويك سكان ده واعمل Deep System Scan
    أنا أقصى حاجة عملها معايا بت دفندر لما بيمسك فيروس مستعصي كان بيطلب ريستارت عشان يعرف يمسحه

وفي اسطوانة إنقاذ خاصة ببت دفندر عشان لو حاجة مش عارف يمسحها من الويندوز بيمسحها من اللينوكس
    وفي برنامج اسمه G-Data ده برنامج حماية 2*1 شامبو وبلسم :D
    ده فيه 2 engine
    bitdefender
    avast
    وبيفحص بالـ 2 ورا بعض
    طبعا استخدامه للتثبيت على النظام غير عملي والبرنامج نفسه رخم
    لكن أيضا له اسطوانه انقاذ يمكن استخدامها

[COLOR=#ff0000][SIZE=3][/SIZE][/COLOR][COLOR=#0000FF][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=260013"]Router SpeedTouch 510 v4.0 4Port[/URL]

عضو برونزي الصورة الرمزية CR@N$H

وفي برنامج اسمه G-Data ده برنامج حماية 2*1 شامبو وبلسم
    سمعت ان هذا البرنامج من أقوى البرامج في الحماية من الفيروسات
    [CENTER][COLOR=#800000][/COLOR][/CENTER][CENTER][COLOR=#b22222][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251887"]أ ب هاردوير "المعالج" الجزء الثاني[/URL][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#800000][B]
    =====================
    [URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=249113"]أ ب هاردوير...[/URL]
    ============
    مدونتي
    [URL="https://black0dreams.wordpress.com"] Black0Dreams[/URL]
    [/B][/COLOR]
    The Dreams are the fake hope of our pointless life
    [/CENTER]

^^^^^^^^^^^^
    Engine قوي وخيارات محودة
    عضلات بدون عقل

بالإضافة إلى أهم العيوب
    حينما يراقب نشاط الويب يسيبه بالبطء
    ويعرض رسالة بأنه قام بفحص كذا وكذا
    ولا يمكن التخلص من هذه الرسالة إلا بتعطيل مراقبة الويب
    أغبى برنامج ممكن تتخيله
    جربت نسخة 2009 ولم أتحملها أكثر من يوم واحد

Off Topic
    فكيت الكيبورد بزرايره بنوابضه وغسلته بالفرشاة والماء والصابون

Guess What
    It's still working
    :ah40:

طيب، هبدأ الأول بالرد على مشاركتك الأصلية بعد كدة التعديل
    والله يا دكتور أنا كنت بشوفلك مشاركات في موضوع الأسعار وبيتهيقلي انت مش عضو مبتدئ عشان أتنطط عليك زلا أنا من طبعي كدة
    كل الحكاية إنك وارد جدا تكون ماجربتش البرنامج ده قبل كدة وأنا بنقل تجربتي وخبرتي ليك ودي حاجة عادية جدا
    وأنا لما سألتك إيه إللي مكنش عاجبك في نسخة 2010 برضو كنت عاوز استفيد، جايز في حاجة أنا مش واخد بالي منها
    وأحب اسمع وجهة نظر الناس
    شاكر جدا لذوقك و ان كنت مش مبتدئ فأنا قدام خبير زى حضرتك هكون مبتدئ و فعلا زى ما حضرتك قلت مش لازم أتنطط على الناس علشان أظهر انى خبير لأن ساعتها و لا أنا هستفيد و لا اللى بكلمه هيستفيد و فوق كل ذى علم عليم .

و بالنسبة لجى داتا فأنا مجربتهوش لكن أسمع انه تقيل و طبعا بسبب ال 2 محرك اللى فيه ، لكن حتى لو اضطررت لاستخدامه فهتكون حالة استثنائية لفترة صغيرة أكشف به بس ، مع انى أفضل استخدم انتى فيروس مع فايروول مع كام أداة مكملة وقت الحاجة بس للسباى وير و المالوير و غيره .

بالنسبة لل Deep Scan فأنا عملته بعد ما سطبت البرنامج و الباتش و عملتله أبديت و لقيت فوق ال 40 فيروس لكن بعد كده كل ما أبدأ فول سكان أو ديب سكان الجهاز بعد شية الجهاز يهنج و أضطر أرستر

فهو زى ما حضرتك قلت فعلا الجهاز متبهدل أخر بهدلة و المشكلة انى بحاول ألمه على قد ما أقدر من غير ما أضطر أفرمت .

شوف الصورة دى https://img9.imageshack.us/img9/7057/42132888.jpg الملف ده اتضحلى بعد ما مسحته انى تابع للبيتدفندر ملف ال Setup بتاعه دلوقتى البيتدفندر عطلان و عامل مثلث أحمر على الأيقونة جنب الساعة و بحاول أعمله ريبير ( ده اللى كان ناقص ! )

Off Topic
    فكيت الكيبورد بزرايره بنوابضه وغسلته بالفرشاة والماء والصابون
    طب الحمد لله أنا شفت مشاركة لعضو هنا ( مينا ادوار تقريبا ) ان المهم بعد غسلها انه تنشف لفترة يوم أو أكتر قبل ما توصلها علشان متوصلهاش كهرباء و هى فيها مية .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عضو فضي الصورة الرمزية event88

طبعا بعد اذنك اخي الحبيب ساهر ... انت يا محمد ليه مجربت تعمل سكان بإسطوانة انقاذ , لأنها بإمكانها رؤية ما لا يراه برنامج الحماية العادي حال عمل النظام , فهي تعمل في بيئة خاصة بعيدا عن اي آثار قد تؤثر عليها ...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة event88 مشاهدة المشاركة
    طبعا بعد اذنك اخي الحبيب ساهر ... انت يا محمد ليه مجربت تعمل سكان بإسطوانة انقاذ , لأنها بإمكانها رؤية ما لا يراه برنامج الحماية العادي حال عمل النظام , فهي تعمل في بيئة خاصة بعيدا عن اي آثار قد تؤثر عليها ...
    أهلا هيما منور بوجودك و الله مع انى متقل على الراجل بأسئلتى , بالنسبة لأسطوانة الانقاذ فهجربها ان شاء الله بدور أهو على النت بس يا رب تكن محدثة بأخر تحديثات و تعتمد على أخر نسخة من برنامج الأنتى فيروس ، لأن كان لى تجربة مع اسطوانة انقاذ كاسبر كانت معتمدة على نسخة قديمة من الكاسبر ( 7 فى وقت وجود نسخة 2009 ) و كانت غير محدثة ، عامة يا هيما تنصحنى بأية برامج تكون الافضل كأسطوانة انقاذ ؟

و عموما دى مشكلتى و أنا اسف انى مصدعكم بها لكن أنا بحاول أستشيركم و أطلعكم على أخر ما وصلتله و ان شاء الله ربنا يقدرنى و أخلص من المشكلة دى مع خالص الشكر للأخ ساهر صاحب الموضوع و لهيما .

عضو فضي الصورة الرمزية event88

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DR ! ZERO مشاهدة المشاركة
    أهلا هيما منور بوجودك و الله مع انى متقل على الراجل بأسئلتى , بالنسبة لأسطوانة الانقاذ فهجربها ان شاء الله بدور أهو على النت بس يا رب تكن محدثة بأخر تحديثات و تعتمد على أخر نسخة من برنامج الأنتى فيروس ، لأن كان لى تجربة مع اسطوانة انقاذ كاسبر كانت معتمدة على نسخة قديمة من الكاسبر ( 7 فى وقت وجود نسخة 2009 ) و كانت غير محدثة ، عامة يا هيما تنصحنى بأية برامج تكون الافضل كأسطوانة انقاذ ؟

و عموما دى مشكلتى و أنا اسف انى مصدعكم بها لكن أنا بحاول أستشيركم و أطلعكم على أخر ما وصلتله و ان شاء الله ربنا يقدرنى و أخلص من المشكلة دى مع خالص الشكر للأخ ساهر صاحب الموضوع و لهيما .
    بنورك يا ابو حميد , بص هو حضرتك بتنزل الإسطوانة باخر فيرجن ليها وبتعمل ليها تحديث ..
    موضوعي ه هيفيدك :
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=177246

عضو فضي الصورة الرمزية FRyLocK

بصراحة لا برنامج فيروسات ولا فاير وول يحمي الجهاز تماماً

ومتل ماقال الاخ خير

التعايش معها اجباري

بس صراحة لقيت الكاسبر الاقوى في برامج الحماية مع انه متل ماقال حسب مصدر على ما اذكر مجلة ويندوز انه اقوى برنامج حماية هو GDATA

لكن براي برامج الحماية ضد الفيروسات متل بعضها

اذا بعتلك صديقك تروجان جديد الجني الازرق مابيكشفه شو بنساوي :confused: او برنامج مكتوب خصوصي الك

مافي غير تعدد الاجهزة الحل الوحيد لحماية البيانات الشخصية

حيث استخدام ماكنتوش او لينوكس للكومبيوتر ذو البيانات الهامة وويندوز للاعمال اليومي

لا تقلي برامج حماية برامج الحماية تكفي لحماية بس من مايقال عنهم نووبز بالهكر والكودنغ

الدليل عل ذلك حتى الحكومة الامريكية تعاني من الاختراقات (ويكيليكس وغيره)

شكرا عل الموضوع لح استخدم الكومودو فورا
    كفايرول اكيد افضل من ويندوز فاير ول

اضافة حدا بيعرف عن ال Syrphones.exe

لا اعلم لكن وجدت بروسيسس في الجهاز تستخدم نصف موارد المعالج

جربت البحث عنها بغوغل لم أجد شيئاً :mad:
    *انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ *

قائمة المواضيع:
    سأقولها بصراحة ../مبادئ التبريد (الفريون ) (1)/مقدمة في التبريد (2)

عضو برونزي

انا استخدم برنامج واحد و هو ESET Smart Security برنامج خفيف جداً على الجهاز و التعامل معه سهل و ايضاً مفاتيح البرنامج متوفرة بكثرة استخدمه منذ حوالي سنتين ولم اواجه اي مشكلة مع الفيروسات .
    في السابق كنت استخدم Kaspersky لكنه اصبح ثقيل جداً على الجهاز بعد الاصدار الثامن و حجمه كبير حوالي 100 ميجا و كأنه برنامج مونتاج او ما شابه ... :confused:
    [CENTER][COLOR=#ffffff]
    [/COLOR][COLOR=#ffffff][URL="https://www.hardfolding.com/fh_stats/?pz=102&tnum=155660&id=2022174"][IMG]https://www.hardfolding.com/fhtag.php/mem/2022174/72/1.png[/IMG][/URL][/COLOR][COLOR=#ffffff]
    [/COLOR]
    [/CENTER]

عضو محترف الصورة الرمزية شلاع العتر

أستعمل Avira AntiVire + COMODO منذ سنوات ... ولا تحتاج إلى جهاز قوي بل يمكن لأي جهاز عادي توفير القدرة اللآزمة لها ... مواضفات جهازي بالأعلى وتتميز بمعالج أحادي قديم يعمل بعد الكسر على تردد 2.4 جيجاهرتز ... وذاكرة عشوائية بحجم 1 جيجابايت.

من تجربتي وحسب العديد من التقارير المنشورة على المواقع المختصة ال Avira أفضل مضاد فيروس مجاني بشكل تام ومُحدث بإستمرار

الروابط :
    Avira : https://www.filehippo.com/download_antivir/
    COMODO : https://www.filehippo.com/download_comodo/

يا نهار أبيض :eek: كل ده؟؟

بالترتيب:

DR ! ZERO
    ملف السيت أب الخاص بالبرنامج لا أعتقد أن البرنامج بحاجة إليه إلا في حالة عمل Repair أو Uninstall
    أنا شخصيا أمسح هذه الملفات أحيانا إذا اضطررت لذلك لتوفير مساحة في القرص
    يمكنك إعادة إنشاء هذا الملف في نفس المكان إن كنت تحتاج إليه عن طرق استخدام ملف التثبيت الذي قمت بتحميله
    ملف الـexe بيخرج منه ملف msi + net framework عشان لو نظامك محتاجه بيثبته تلقائيا

المثلث الأحمر بتاع Bitdefender مش معناه repair
    جايز يكون محتاج Fix problems
    وفي الغالب عندك Active Virus والبرنامج محتاج رأيك فيه

بس انت صدقني أحسن حل ليك اسطوانة الإنقاذ الخاصة بـ G-Data
    لأنك كدة هتستفيد بالمحركين ومش هتتأثر بغلاسة الـ Realtime Protection
    الاسطوانة دي بينفع تحدثها مباشرة من النت بعد ما تعمل منها Boot هتلاقي إمكانية التحديث منداخل بيئة اللينوكس
    نفس الكلام ينطبق على اسطوانة كاسبر وبت دفندر وأنا جربتهم كلهم قبل كدة

الكيبورد أنا فكيته فتافيت وغسلته
    ونشفت الفتافيت بالسشوار الأول قبل التجميع
    وما غسلتش الـ PCB الصغيرة إللي موجودة فيه

event88
    الموضوع موضوعك يا هيما :D

FRyLocK
    أولا التعايش مع الفيروسات ليس إجباريا
    ولم أقل أيضا أن برامج الحماية تؤمنك بنسبة 100%
    الوقاية خير من العلاج، والأمر بحاجة إلى بعض الوعي والمنطق
    وأعتقد سنقرأ عن هذا الأمر في المجلة قريبا

هل تقارن حجم الخطر الذي تتعرض له الأجهزة الحكومية التي تحتوي على مثل هذه الأسرار والمعلومات الاستخباراتيه بحجم الخطر الذي يتعرض له حاسب شخصي مملوك لشخص لا يوجد بينه وبين اي مخابرات خاصة بأي دولة أي عداوة ولا يوجد له عداوات مع هاكرز
    ولن يجد من يدفع له ملايين مقابل معلومة يحصل عليها من جهازك، والجهاز لا يحتوي على أرقام حسابات بنكية أو بطاقات إئتمان
    ولا حتى سيريال برنامج اصلي
    ولا إزازة زيت ولا كيلو رز :p

بخصوص الـ process إللي بتقول عليها
    إعمل كليك يمين عليها من الـ Task manager واختار Open file location عشان تعرفها تبع إيه

شلاع العتر
    لا أعتقد أن الأفيرا افضل من بت دفندر أو الكاسبر
    (فؤاد هيدخل يتخانق معايا دلوقتي يا هيما)
    بس المشكلة إن مفيش برنامج واحد متفق عليه إنه الأفضل
    كل برنامج ليه عيوبه ومميزاته
    الأفلض استخاد برنامج ترتاح له + الوعي والحرص
    + من آن لآخر الفحص ببرنامج أو عدة برامج مختلفة

المثلث الأحمر بتاع Bitdefender مش معناه repair
    جايز يكون محتاج Fix problems
    وفي الغالب عندك Active Virus والبرنامج محتاج رأيك فيه
    و الله أنا عارف أنا بقول ايه و زى ما قلتلك الكاسبر لما مسح الملف البيتدفندر بقى عامل مثلث و كاتب فى ال issues ان ال Real time protection isn't working و فى خانة Antivirus Scan كاتب Unavailable يعنى ولا عايز يعمل سكان و لا شغال

طبعا عملت للبرنامج Uninstall و سطبته تانى اتحلت المشكلة و ده معنى كلمة Repair اللى أنا أقصده ، أكيد يعنى مش هوصل لدرجة انى مش عارف أصلح برنامج ! أنا مستغرب بس ليه الكاسبر يعتبر ملف سيت أب البيتدفندر فيروس !

ده غير الملف اللى فى C .

بالنسبة لسى دى الانقاذ فأنا بنزل فى البيتدفندر دلوقتى .

عضو فضي الصورة الرمزية FRyLocK

بخصوص الـ process إللي بتقول عليها
    إعمل كليك يمين عليها من الـ Task manager واختار Open file location عشان تعرفها تبع إيه

البروسيس غير موجود بالجهاز كان فقط موجود عل الميموري

شكرا بس يوجد ما يسمى باطفال الهكر لا اعرف ان سمعت بهم
    هدول الناس بتتدرب على اجهزة الناس العادية
    يعنيني بيخترقو الجهاز
    لا تنسى احيانا بيستخدمو الجهاز كبروكسي ليخترقو جهاز تاني :D

ههههههههههه بصراحة انا بلشت احس باهمية الهكر الاخلاقي
    *انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ *

قائمة المواضيع:
    سأقولها بصراحة ../مبادئ التبريد (الفريون ) (1)/مقدمة في التبريد (2)

صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة