النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: مواصفات جهازي جيدة بس الكمبيوتر بطئ وبيهنج

عضو

مواصفات جهازي جيدة بس الكمبيوتر بطئ وبيهنج

السلام عليكم ورحمت الله وبركاته

انا عندي بوردي GIGABYTE-G31M-ES2L

جايبلها رام 2جيجا + رام 1جيجا الاثنين DDR2

وبروسيسور Intel pentium4 3.0 cache 2mega

كارت شاشة 512 وكاش 2 ميجا

وبالرغم من كده الكمبيوتر ضعيف وساعات بيهنج وبقالي مدة بغير نسخة ويندوز في فتارات قريبة جدا يعني النسخة ممكن ميعديش عليها 3 ايام لو حد يعرف يحل المشكلة دي اكون شاكر لو مش هتتحل ارجو كتابة نوع بوردة احدث من دي ويكون تقبل البرسيوسر الكور ديو علشان انا مش عارف اللي معايا تقبله ولا لا وطلب اخر معلش سعر البوردة الاحدث من الجي 31 نوعا ما وسعر البرسوسر الكور ديو يكون 2.6 او اعلي وسعر شاشة 19 السوداء

مشرف سابق الصورة الرمزية النديم

رد: مواصفات جهازي جيدة بس الكمبيوتر بطئ وبيهنج

الرابط أدناه هو للصفحة الخاصة بلوحتكَ على موقع شركتها المنتجة
    https://www.gigabyte.com/products/pr...px?pid=3485#ov
    وكالعادة فإن تلك الصفحة تحمل في ركنها الأيمن رابط عن المعالجات التي يمكن لتلك اللوحة الإشتغال معها، وستجد ذلك في الزر المسمى ( CPU Support List)، الذي عند ضغطه يقودنا لصفحة تتكلم بشكل تفصيلي دقيق عن تلك المعالجات من حيث الطراز والتردد وسعة الذاكرة المخبئية (Cache)وسرعة الناقل ورقم إصدار البيوس الذي يتوجب أن يكون في اللوحة لتتعامل مع المعالج المحدد. وهناك العديد من معالجات Core 2 Quad و Core 2 Duo المذكورة بتلك اللائحة وأنصحك بالرجوع إليها.
    يبدو لي أن حل مشكل بطء الجهاز وتواضع إدائه يمكن معالجتها بأمرين إثنين:
    أولاً - إعتماد نسخة وندوز غير مُعدلة.
    ثانياً - التزود بتعريفات اللوحة الأم من موقع شركتها الصانعة وتثبيتها مباشرة بعد الإنتهاء من تثبيت وندوز. أركز هنا على تعريف البطاقة الرسومية.
    النديم

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النديم مشاهدة المشاركة
    الرابط أدناه هو للصفحة الخاصة بلوحتكَ على موقع شركتها المنتجة
    https://www.gigabyte.com/products/pr...px?pid=3485#ov
    وكالعادة فإن تلك الصفحة تحمل في ركنها الأيمن رابط عن المعالجات التي يمكن لتلك اللوحة الإشتغال معها، وستجد ذلك في الزر المسمى ( CPU Support List)، الذي عند ضغطه يقودنا لصفحة تتكلم بشكل تفصيلي دقيق عن تلك المعالجات من حيث الطراز والتردد وسعة الذاكرة المخبئية (Cache)وسرعة الناقل ورقم إصدار البيوس الذي يتوجب أن يكون في اللوحة لتتعامل مع المعالج المحدد. وهناك العديد من معالجات Core 2 Quad و Core 2 Duo المذكورة بتلك اللائحة وأنصحك بالرجوع إليها.
    يبدو لي أن حل مشكل بطء الجهاز وتواضع إدائه يمكن معالجتها بأمرين إثنين:
    أولاً - إعتماد نسخة وندوز غير مُعدلة.
    ثانياً - التزود بتعريفات اللوحة الأم من موقع شركتها الصانعة وتثبيتها مباشرة بعد الإنتهاء من تثبيت وندوز. أركز هنا على تعريف البطاقة الرسومية.
    النديم
    اخي النديم شكرا لدردك وانا فهمت من كده ان اللوحة اللي املكها ليست سيئة كما كنت اتخيل ولكن كان هذا تزويد خطأ في الامكنيات من حيث المعالج معلش انا سوف اشتري معالج اخر هل هذا المعالج سوف يجعل اللوحة تشتغل بكفائة افضل ولو تعرف تجيب سعره اكون شاكر ليك

Intel Core™ 2 Duo E4700 2.60GHz 2MB Conroe 65nm G0 65W 800 FC

عضو

لول تقترح علية بنسخة معينة بالاسم علشان اضمن اداء افضل للكمبيوتر من فضلك

عضو بلاتيني الصورة الرمزية DR ! ZERO

اخي النديم شكرا لدردك وانا فهمت من كده ان اللوحة اللي املكها ليست سيئة كما كنت اتخيل ولكن كان هذا تزويد خطأ في الامكنيات من حيث المعالج معلش انا سوف اشتري معالج اخر هل هذا المعالج سوف يجعل اللوحة تشتغل بكفائة افضل ولو تعرف تجيب سعره اكون شاكر ليك
    Intel Core™ 2 Duo E4700 2.60GHz 2MB Conroe 65nm G0 65W 800 FC

المعالج E4700 قديم و بتقنية تصنيع 65 نانو فبالتالى حرارة عالية و كسر رعة صعب حتى لو مش هتحتاجه + انه مش موجود دلوقتى ، الموجد بداية من E5200 و هو أفضل بكثير سعره فى حدود 300 ~ 350 أو هيكون قدامك الأغلى و بيتهيألى مش هتحتاجه Core i3 و i5 و فى الحالة دى هتحتاج بوردة جديدة برمات جديدة !

و نصيحة تتوجه ل AMD معالج جيد مع بوردة متوسطة برامات DDR3 هيكون أفضل بكتير و هتعرف ده بعدين ، دلوقتى حضرتك معاك رامات DDR2 و دى مش هتلاقى منها تانى لما تحتاج رامات اضافية بعد فترة و لو لقيتها فسعرها غالى جدا فش هتقدر تعمل اى تحديثات مستقبلا الا لما تغير البوردة بالبرسيسور و أكيد الرامات ( و ده طبعا لأن بوردتك لا تدعم رامات DDR3 )

فالألإضل حضرتك تبيع البوردة و تجيب بردة بشريحة 760 ب 330 جنيه تقريبا أو 880 ب 500 جنيه مع معالج Athlon II X2 245 ب340 جنيه + رامة 2 جيجا DDR3 ب 140 جنيه ده أفضل بكتير حتى من معالج E5200 + ان هيكون عندك امكانية التحديث مستقبلا بسهولة .

قلبها فى دماغك و فكر و أنا معاك لأى مساعدة ، ابعتلى على رسائل الملف الشخصى لما ترد .
    فضل هذا المنتدى علىَّ -بعد الله- كبير , و أحب أن أقدم الشكر .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عذرا إذ أنه لضيق الوقت لا يسعنى تعديل الكلمات أو تنسيقها أو تشكيلها .

عضو

كلامك ده جامد جدا ودخل دماغي وانا هعمل جدا انشاء الله خصوصا ان الاسعار جميلة ياريت لو سمحت تكتبلي اسم البوردة بالضبط واسم البرسيسور علشان انا تقدر تقول حمار يعني لو روحت اشتريت ممكن يدين حاجة مختلفة في رقم واحد وانا معرفش معلش هتعبك والاسعار دي في مصر صح

عضو

خليني في شريحة ال 880 دي جيجا بيت صح واسمها ايه كله و Athlon II X2 245 ده اسم البرسيسور

طب كارت الشاشة كويس ولا اغيره بردو هو ATI Redoen HD 4350 512 Cache 2 mega

من الاخر كده اكتبلي تفاصيل واسماء كل حاجة انا فعلا هشتري ده بس ممكن مشتريش الرام دلوقتي مش ال DDr2 تشتغل علي الشريحة اللي ان ذكرها مؤقتا عليشان انا هجيب شاشة 19 كمان انشاء الله انا هقبض بكرة من الشغل 1200 جنيه هحاول اجيب اللي انت كتبته كله واخلي الرام بعدين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslamgulbrto مشاهدة المشاركة
    خليني في شريحة ال 880 دي جيجا بيت صح واسمها ايه كله و Athlon II X2 245 ده اسم البرسيسور

طب كارت الشاشة كويس ولا اغيره بردو هو ATI Redoen HD 4350 512 Cache 2 mega

من الاخر كده اكتبلي تفاصيل واسماء كل حاجة انا فعلا هشتري ده بس ممكن مشتريش الرام دلوقتي مش ال DDr2 تشتغل علي الشريحة اللي ان ذكرها مؤقتا عليشان انا هجيب شاشة 19 كمان انشاء الله انا هقبض بكرة من الشغل 1200 جنيه هحاول اجيب اللي انت كتبته كله واخلي الرام بعدين
    بص هو ال 1200 جنيه هيكونوا كويسين جدا و زيادة كمان للبوردة و البروسيسور و الرامة ، لكن مع شاشة 19 سعرها 650 لـ 680 جنيه

فحضرتك قدامك الأتى

AMD Athlon II X2 245 2.9 2MB >>> 340
    ASUS M4A 78LT-MLE >>> 330
    Kingston 2G DDR3 Ram <<< 140

المجموع 810 جنيه

و طبعا فى الحالة دى هتبيع البوردة بتاعتك ال G31 فى حدود 200 جنيه أو أقل لأن سعرها جديدة ب 260 ~ 290 جنيه و تبيع الرامة و بكده يبقى جبت البوردة و البروسيسور و الرامة و الشاشة بال 1200 جنيه .

مع العلم البوردة اللى فى التجميعة بشريحة 760G و فيها كارت داخلى لكن فى حالة لو وصلت الكارت بتاعتك HD 4350 فالكارت الداخلى هيقف عن العلم تلقائى فمتقلقش من الناحية دى ، و لو تحب تشترى بوردة بشريحة 880G فقدامك ASUS M4A 88T_M/USB3 ب 520 جنيه و الممائلة لها من جيجابايت بنفس السعر تقريبا أو تزيد 10 جنيه ، لكن مش هتفرق معاك لا فى كسر السرعة و لا فى أى مميزات خصوصا انك زى ما قلت مش من هواة كسر السرعة .

أو

تحتفظ بالبوردة بتاعتك بالرامات و تشترى بروسيسور E5500 ب 355 جنيه ( أعلى من ال E5200 بفرق تردد 0.3GHz يعنى 300 ميجا هيرتز ) لكن زى ما قلتلك فى الحالة دى التحديث مستقبلا هيكون صعب .

ملحوظة الأسعار بتختلف من 10 ل 20 حنيه بين محل و التانى ، فحضرتك لف و شوف الأسعار و اتأكد من الضمان

بعض الشركات الموثوق فيها من أعضاء المنتدى

( مصــر - الإسكندريه )... اسعار شركة Maximum Hardware لأعضاء المنتدى ..

مصر... أسعــار شركــه High End للسادة أعضاء المنتدى الكرام

و باقى الشركات هنا

عروض بيع الأجهزة ومتعلقاتها المُقدمّه من الشركات

أخر حاجة عايز أقولها

هل حضرتك اتأكدت ان العيب فى جهازك و سبب التهنيج هو البرسيسور P4 ؟

لأن عندى نفس البوردة بتاعتك تقريبا لكن مش شركة أسوس و كنت مشغل عليها زمان برسيسور Celeron 2.6 اللى هو أقل من ال P4 بتاع حضرتك و كانت شغالة تمام لشهور .

فأنصحك تتأكد و تحدث بيوس البوردة و تعمل فحص للفايروسات لأنها ممكن تكون سبب التهنيج و البطء أو جرب هارد تانى على جهازك ، و اتأكد من حرارة الجهاز بشكل عام من بوردة و بروسيسور و كارت الشاشة ، و يستحسن تنزل ويندوز جديد و تسطب التعريفات من الأول ,

لأن فى الحالة دى ممكن توفر كل الفلوس دى لأنك اضح كده انك مش محتاج تغير البرسيسور و لا اى حاجة فى الجهاز ، الا علشان التهنيج و البطء فأكيد لو اتحلت مشكلة التهنيج مش هتكن محتاج تغير أى حاجة ، و تقدر بالفلوس تشترى الشاشة و يتبقى معاك فلوس كمان .

أنا عارف انى توهتك لكن كان لازم أقولك كل حاجة للأمانة و أهم حاجة ان يكن قدامك كل الحلول و تختار براحتك اللى يناسبك مش أنا اللى أختار ليك .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عضو

نبدأ بالعكس اولا: انت كلامك مقنع جدا مش عارف ليه انا الهارد بتاعي Sata هشيله واركب واحد داتا وافرمته كلها وانزل عليه نسخة والعاب بس لاني الالعاب بتبين الجهاز تقيل ولا لا احسن ده اولا حاجة

تاني حاجة ازاي احدث البيوس

ثالثا : ازاي اعرف حرارة البوردة والبرسيسور وكارت الاشاشة مع ذكر الحرارة المفترضة يعني مثلا اكتر من 50% مثلا يبقي كويس ولا وحش

رابعا: بالنسبة للبوردة الجديدة ايهما افضل ASUS M4A 78LT-MLE >>> 330 ولا دي شريحة 880G فقدامك ASUS M4A 88T_M/USB3

والجيجا بيت منها احسن ولا ال ASUS

ثالثا : ازاي اعرف حرارة البوردة والبرسيسور وكارت الاشاشة مع ذكر الحرارة المفترضة يعني مثلا اكتر من 50% مثلا يبقي كويس ولا وحش
    HW Monitor و برنامج لمعرفة حرارة البروسيسور فقط Core Temp ( عادة ما يكون أدق ) دوس على اسم البرنامج هيفتحلك لينك التحميل ، و يا ريت ترفع صور من البرامج ، و عموما المهم حرارة البرويسور متزيدش عن حدود 60 ~ 63 درجة فى أقصى ضغط ، و الهارد ميزيدش عن 45 ~ 50 ، أما كرت الشاشة فبيوصل ل 100 درجة تقربا ، أما البرودة فمعرفش درجة الحرارة القصوى اللى تحتملها كام ، لكن يفضل متزيدش عن 40 ~50 درجة فى اسوأ الطروف .

رابعا: بالنسبة للبوردة الجديدة ايهما افضل ASUS M4A 78LT-MLE >>> 330 ولا دي شريحة 880G فقدامك ASUS M4A 88T_M/USB3
    مقارنة بين البوردتين

https://www.gigabyte.com/products/co...pids=3583,3515

الفرق فى دعم تردد الرامات حث تدعم GA-880GM-D2H تردد حتى 1666 بكسر السرعة بينما GA-MA78LMT-S2 أخرها تردد 1333 و يعتبر فرق لا يذكر لأن زى ما حضرتك قلت غير مهتم بكسر السرعة ، فعلى كلا البوردتين رامات DDR3 بتردد حتى 1333 ستعمل طبيعى جدا ، الفرق أنه على GA-880GM-D2H يمكنك كسر سرعة الرامات حتى تردد 1666 .

و ثانى فرق شريحة الجسر الجنوبى فى هى 880G بينما فى هى 760G متهتمش به ايضا لأنها مش هتفرق معاك فى الأداء .

ثالثا كرت الفيجا البلت ان فى GA-880GM-D2H هو HD 4250 بينما فى GA-MA78LMT-S2 هو HD 3000 .

الباقى تقربا احد USB3 و سوكيت بروسيسور AM3 و توصيل الشاشة بكابل DVI .

عموما لو بتحب شئ متوسط بينهم فقدامك MSI 770 C45 و دى لو أنا كنت مكانك كنت بجد اشتريتها أولا سعرها فى حدود 400 جنيه و أقل ، مفيهاش كرت شاشة داخلى ، تدعم تردد رامات حتى 1600 بكسر السرعة ، ، 4 Memory Slots ، سوكيت AM3 ، لكن مفيهاش UB3 .

و أهم ميزة أنها 6 Phase Power على عكس البوردتين التانيين 4 Phase بس و دى ميزة مهمة جدا فى حالة كسر السرعة .

https://us.msi.com/index.php?func=pr...=&prod_no=1812

والجيجا بيت منها احسن ولا ال ASUS
    مفيش اختلاف كبير لكن معظم الناس بتفضل الأسس خصوصا ان سعرها أقل .

تاني حاجة ازاي احدث البيوس
    خليه أخر حاجة ان شاء الله لأنه يطول شرحه و المهم تتخلص من الفايروسات لو فى و تفرمت الهارد و تسطب التعريات من الأول .

عضو

اولا : معلش بقي انا تعبك معايا كأن مفيش غيري هنا

ثانيا: انا كنت في المول انهاردة بس جيبت شاشة 19 UltraBrite بس لاني والدي قالي اجل حكاية شراء جهاز علشان انا رايح اشوف جيشي في 23/2 قالي خالي معاك فلوس احسن علشان لو دخلت بس انا اكيد هدخل المهم وانا في المول سألت علي اسعار المكونات ومفرقتش كتير زي منتا معرفني يعني 10 او 5 جنيه وده من غير فصال يعني لو فصلت هجيب الاسعار بالظبط

ودي الاسعار اللي جبتها اه اكون قدرت افيدكو بحاجة وافيد نفسي طبعا

AMD Athlon II X2 250 3.0 2MB >>> 350 وده 3.0 مش 2.9 فرق 10جنيه بس كان نفسي اشتري بس دخلين علي جيش بقي

ASUS M4A 78LT-MLE >>> 340 وال t 88 ب500 جنيه بس كله جيجا بايت مفيش اسوس
    Kingston 2G DDR3 Ram <<< 135

بالنسبة للبوردة ال msi انا في ناس مخوفاني من النوع ده عموما بيقولولي كشكله كتير وزي منتا عارف اللي ميعرفش يقول صح يعني انا معرفش اذا كان كلمهم صح ولا غلط انا خلاص رسيت علي اللي انت كتبته بس لو البورده
    دي افضل من M4A 78LT-MLE يبقي علي بركة الله

ودي حرارة الجهاز

اولا : معلش بقي انا تعبك معايا كأن مفيش غيري هنا
    لأ عادى و لا يهمك اسأل زى ما انت عايز .

بالنسبة للبوردة أسوس M4A 78LT-MLE فقليت ناس بتشتكى منها للأسف و كتير بيفضلوا عليها ال MSI

مشكلة مع - مفيش بوت من الـ ASUS M4A78LT-MLE - IDE

سؤال للخبراء : ماهي عيوب asus M4A78LT-M LE ؟

بس عموما لما تيجى تشترى هيكون حاجات كتيرة نزلت و حاجات قدمت و ان شاء الله تجيب جهاز أحسن و قبل ما تشترى اسأل هنا برضو .

بالنسبة لحرارة الجهاز فهى كويسة ، فاضل تشوف الفايروسات و مشاكل التعريفات ، و مبروك الشاشة الجديدة مع انى مش عارفها بالظبط يا ريت الموديل كامل ، مع انى كننت أفضل لو تسأل فى المنتدى الأول خصوصا ان فى شاشات متقاربة فى السعر و بيكون بينها حيرة .

عضو

هي الشاشة اسمها ViewSonic A60F+ وبالنسبة للبوردة انشاء الله اول ماانوي اشتري هكلم حضرتك علشان تديني الفايدة لانك برنس بجد وشكرا والف شكرا ليك وللمنتدي كله واسف مرة تاني لاني تعبتك معايا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslamgulbrto مشاهدة المشاركة
    هي الشاشة اسمها ViewSonic A60F+ وبالنسبة للبوردة انشاء الله اول ماانوي اشتري هكلم حضرتك علشان تديني الفايدة لانك برنس بجد وشكرا والف شكرا ليك وللمنتدي كله واسف مرة تاني لاني تعبتك معايا
    لا شكر على واجب ، و اسأل فى أى وقت براحتك و يفضل تعمل موضوع هنا كمان

طلبات نصائح تجميع الأجهزة وأسعارها