النتائج 1 إلى 13 من 13

الموضوع: مشكلة فى كارت شاشة الجديد الخاص بى Sapphire Radeon HD 5670 1GB أرجو الدخول ضرورى

عضوية جديدة

Exclamation مشكلة فى كارت شاشة الجديد الخاص بى Sapphire Radeon HD 5670 1GB أرجو الدخول ضرورى

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

أنا إسمى محمد أشرف
    و أهلاً و سهلاً بكم فى منتديات عرب هاردوير
    و يارب تكونوا بخير دائماً

معلش مش هاخد من وقتكم كتير بس أنا عندى مشكلة واجهتنى فى كارت الشاشة الجديد
    Sapphire Radeon HD 5670 1GB
    الكارت دة ماشاء الله عاجبنى و لسة مكملش شهر معايا جبته بتاريخ 25 / 1 / 2011 من Maximum Hardware و لكن فى مشكلة و مش عارف أيه حلها
    جايز أن تكون عيب تصنيع أو حاجة تانية أنا معرفهاش
    انا جربت درايفير تعريف كارت الشاشة إللى جى مع اسطوانة الكارت و حالياً بستخدم آخر تعريف له بتاع AMD

بس فى كل الأحوال فى الجرافيكس أثناء اللعب من جوا فى المجسمات النباتية و المزروعات كلها بتظهر على هيئة نقاط و مش بكامل وضوحها

مع إنى مصطب كل البرامج بتاعت الألعاب و آخر إصدار ليها

تعالوا بقا نشوف المشكلة فى الصور

بسم الله

ديه لعبة Grand Theft Auto 4

الجرافيك Very High
    كله متعلى على الأخر
    حتى الريزولوشن كمان و عامل ال Vsync و ال Definition
    و الباتش 1.0.0.4
    و على كل الباتشات بيعمل كدة برضوه

و الفرابس من 15 ل 30 مش فى كل الأحوال
    و المفروض تشتغل أحسن من كدة كمان

ديه الصور

على فكرة ممكن تفتح الصورة و تشوفها بكامل أبعادها و يستحسن ذلك حتى تكون الرؤية واضحة و كاملة

الصورة التانية

بص على المجسمات إللى أنا حاطط عليها الأسهم شوف المجسم دة شكله عامل إزاى ؟ شكله على هيئة نقاط مش كدة ؟

الصورة الثالثة

و على فكرة مش فى اللعبة ديه بس
    لأ أنا جبت لكم دليل تانى من لعبة تانية عشان الواضح كدة بقت فى أغلب الألعاب
    و كدة بقة تبقى مشكلة بجد

صورة من لعبة Formula 1 2010
    F1 2010

و بكدة قدرت أثبت لكم المشكلة اللى عندى
    و على فكرة لو دخلت على موقع اليوتيوب و كتبت
    HD 5670 GTA 4 gameplay
    و شوفت اللعبة على جهاز تانى و نفس الكارت و متصورة على اليوتيوب هاتشوف الفرق
    بصراحة انا شوفت الفيديوهات و مافيش المشكلة ديه على كارت تانى من نفس النوع
    بس مش عارف ليه بيعمل كدة عندى مع إنى شوفته على اليوتيوب و مكنش فيه كدة خالص
    كان كويس فى كل حاجة و بيدى المطلوب
    بجد بجد أنا حاسس إن أنا أتطلمت فى حقى

فا المطلوب منكم تشوفولى أيه سبب المشكلة و ليه عمل كدة
    هل دة عيب صناعى فعلاً ؟ و أيه اللى المفروض أعمله
    دة من Maximum Hardware و عليه ضمان سنتين ضد عيوب التصنيع و المشاكل
    على فكرة إمكانيات الجهاز هاتلاقوها على كارت عضويتى جنب إسم عضويتى فى المنتدى
    ديه مواضفات الجهاز بتاعتى

أنا منتطر ردودكم

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

عضوية جديدة

رد: مشكلة فى كارت شاشة الجديد الخاص بى Sapphire Radeon HD 5670 1GB أرجو الدخول ضرورى

اعتقد انها مشكله تظبيط اعدادات catalyst

عضو

رد: مشكلة فى كارت شاشة الجديد الخاص بى Sapphire Radeon HD 5670 1GB أرجو الدخول ضرورى

عزيزي لا اعتقد ان المشكلة في كرت الشاشة ..

ودعنا نرى الامور مفصله معك

بخصوص GTA IV لا تعتمد عليها بالفحص فالعبه بها مشاكل برمجية (النسخة المكركه) هذا من جانب
    من جانب اخر هي تعتمد على المعالج ايضا بشكل كبير والمعالج الخاص بك لو سويت فحص هتلاقي اثناء تشغيل اللعبة نسبة استغلاله هتكون 99% عكس كرت الشاشه الي هيكون نسبة استغلال ال GPU هتتراوح بين 77% الى 80%
    هذا من جانب

من جانب اخر يا ريت تقولنا نوع الشاشة المستخدمة واعدادات الرزليوشن المستخدمة من قبلك اثناء اللعب وليس اعدادات سطح المكتب؟ وطريقة التوصيل مع الشاشة هل هو HDMI ام DVI كيبل ام ماذا ؟

بخصوص لعبة الفورمولا .. بنظري الصوره طبيعية الى حد ما لكن لكي يطمئن قلبك

جرب اللعب على العاب مشهوره لا توجد فيها مشاكل مع ATI مثل
    - كول اوف ديوتي بلاك اوبس .. وهي مليئة بالاشجار والخضار او اي اصدار سابق من اصدارات اللعبة!

وانا منتظر النتائج الخاصه بك وايضا قد يساعدك البعض هنا بافكار اخرى.

احترامي لك اخي العزيز

عضو برونزي الصورة الرمزية ™ č α Я β ỗ η

اظن انك مش مفعل ال AA سواء من اللعبة او من ال Catalyst controller
    و لكن للاسف عند تفعيلة سيقل الاداء كثيرا ..!!
    [RIGHT][FONT=Comic Sans MS][SIZE=2]Playing Now:[/SIZE][/FONT]
    [FONT=Comic Sans MS][SIZE=2][B]ساحة القتال الجزء الثالث
    مذهب القاتل الماجور الثاني
    [/B][/SIZE][/FONT]Watching Now :
    [B]العلوم الهامشية الجزء الثاني
    [/B]Downloading Now :
    [B] Need For Speed Run -Reloaded
    Fringe S03 [/B][/RIGHT][CENTER]--------------------------------------------------
    [B][FONT=Tahoma][SIZE=2][B]I [/B]♥ Cooler Master
    ------------------
    [/SIZE][/FONT][/B][IMG]https://i1092.photobucket.com/albums/i409/iPreVail1/hafahw.jpg[/IMG]
    [/CENTER]

مخالف للقوانين

السلام عليكم أ/محمد

بداية اذا كان توجد مشكلة من عتاد الكرت فمعك الضمان و سيتم تغيرة اذا ظهرت فية المشكلة فعلا، و لكن مشكلة GTA IV هى من اللعبة نفسها و ليست من الكرت لانها تظهر حتى عندى مع كرتى 5770 و تظهر بطريقة عشوائية مع كروت اخرى ليست مع كروت ATi فقط.
    و بالنسبة للعبة F1 لا ارى شيى غير طبيعى فى الصورة ؟! يمكن بسبب مسكلة النظر التى لدى
    و لكن عموما مشكلة التعريحات هذة التى ارها فى الصورة الثالثة ل GTA IV يجب عليك تفعييل تنعيم الحواف AA من اللعبة و لوحة التحكم فى التعريف-و فى لوحة التحكم يكون مفعل بشكل تلقائى و تقريبا يكون على المستوى الرابع 4x-
    و هذا موضوع للدكتور محمد يشرح ما هو تنيعم الحواف:
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=180031

و لكن سؤال استاذ محمد، هل يوجد مشكلة مع العاب اخرى؟!

عضوية جديدة

Talking رد: مشكلة فى كارت شاشة الجديد الخاص بى Sapphire Radeon HD 5670 1GB أرجو الدخول ضرورى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo. co مشاهدة المشاركة
    عزيزي لا اعتقد ان المشكلة في كرت الشاشة ..

ودعنا نرى الامور مفصله معك

بخصوص GTA IV لا تعتمد عليها بالفحص فالعبه بها مشاكل برمجية (النسخة المكركه) هذا من جانب
    من جانب اخر هي تعتمد على المعالج ايضا بشكل كبير والمعالج الخاص بك لو سويت فحص هتلاقي اثناء تشغيل اللعبة نسبة استغلاله هتكون 99% عكس كرت الشاشه الي هيكون نسبة استغلال ال GPU هتتراوح بين 77% الى 80%
    هذا من جانب

من جانب اخر يا ريت تقولنا نوع الشاشة المستخدمة واعدادات الرزليوشن المستخدمة من قبلك اثناء اللعب وليس اعدادات سطح المكتب؟ وطريقة التوصيل مع الشاشة هل هو HDMI ام DVI كيبل ام ماذا ؟

بخصوص لعبة الفورمولا .. بنظري الصوره طبيعية الى حد ما لكن لكي يطمئن قلبك

جرب اللعب على العاب مشهوره لا توجد فيها مشاكل مع ATI مثل
    - كول اوف ديوتي بلاك اوبس .. وهي مليئة بالاشجار والخضار او اي اصدار سابق من اصدارات اللعبة!

وانا منتظر النتائج الخاصه بك وايضا قد يساعدك البعض هنا بافكار اخرى.

احترامي لك اخي العزيز
    كلامك مظبوط 100 لمية
    هى المشكلة الآن من ناحية المعالج فالمعالج فعلاً هيكون نسبة إستخدامه 99% لأنه ثنائى الصميم فقط و لكن لو اشتريت معالج رباعى الصميم فاهيكون أحسن بكتيير من اتنين بس بحيث إن اللعبة ماتقطعش أثناء معالجتها بمعالج رباعى الصميم تبقى اللعبة ماشية بدون تقطيع من ناحية المبانى و الأشجار و السيارات الكثيرة إللى فى اللعبة و إللى الجهاز بيقوم بمعالجتها طول الوقت
    و كارت الشاشة المفروض بيكون هو إللى نسبة إستغلاله من اللعبة 99 % و ليس فى المعالج فقط
    المعالج بتاعى Core 2 Duo E7400 شغال مش وحش يعنى نقدر نقول كويس فى تشغيل كل الألعاب الثقيلة لأنه ثنائى النواة
    يعنى لو Core 2 Quad هايبقى أحسن بكتيير و ياريت يبقى عندى المعالج دة و إن شاء الله هاجيبوه

أه معلش بالنسبة للشاشة بتاعتى هى Samsung SyncMaster 943nwx "19" inch LCD
    متوصلة عن طريق كيبل DVI
    الريزولوشن فى كل الألعاب 1440x900 أعلى ريزولوشن للشاشة بتاعتى
    و إعداد لعبة GTA IV هى كالتالى فى الصورة
    GTA IV Benchmark

معدل ال FPS 18.6 و العظمى 30 و الصغرى 15
    أكتر نسبة مؤشر بتيجى عليها الفرابس

الصورة التانية

الصورة الثالثة

و دى لعبة Call Of Duty Black Ops و هى لحد ما شغالة كويس جداً الحمد لله و مفهاش اى أخطاء

الصورة التانية فى اللعبة

الصورة الثالثة للعبة

لو عندك أفكار جديدة بجد يبقى أنت ساعدتنى مساعدة مش هانسهالك
    و قولى أيه اللى ناقص و المفروض يتعمل
    و ايه حل مشكلة الرام 3 جيجا ( المستخدم 2 جيجا فقط ) على ويندوز 7 و 64 بت
    ديه مشكلة مش عارف أحلها بعد تغيير الويندوز 32 بت إلى 64 بت و على فكرة متقلة الجهاز أوى الحكاية ديه
    و أيه الحاجات اللازمة لتشغيل الألعاب كويس بدون تقطيع و كدة
    و شكراً جداً على ردك الجميل
    و أنا منتظر اى حاجة منك

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة developer.mahmoud مشاهدة المشاركة
    اعتقد انها مشكله تظبيط اعدادات catalyst

ألف شكر يا باشا على المعلومة المفيدة ديه و هى فعلاً شوية تظبيتات فى ال Catalyst
    بس أنا لازم أعمل upgrade للجهاز عندى من حيث المعالج ممكن يبقى رباعى الصميم بدل من اتنين فقط عشان الحوارات بتاعت التعريجات و التقطيع فى اللعبة ديه و الرامات كمان ممكن تبقى 4 جيجا عشان الأداء و السرعة فى الألعاب و الأشياء الأخرى
    شكراً جزيلاً

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SiCoOo مشاهدة المشاركة
    اظن انك مش مفعل ال AA سواء من اللعبة او من ال Catalyst controller
    و لكن للاسف عند تفعيلة سيقل الاداء كثيرا ..!!

نعم وهى بالفعل سيقل الأداء كثير
    لو عملت CrossFire بأتنان زى بعض هيبقى فى فرق تماماً و مش هايبقى فى تقطيع خالص
    كارتين شاشة شغالين مع بعض
    أو حتى غيرت المعالج بتاعى لحاجة أحسن زى Core 2 Quad فبالتالى هاتتحل مشكلة التقطيع ديه لأن مشكلة التقطيع كترت أوى فى معالج Core 2 Duo E7400 كترت بشكل رهيب فى لعبة GTA IV
    بس أنا مستنى قدام شوية كدة لحد ما أسعار الحاجة تهداه لأن زى ما حاضرتك شايف كدة الأسعار مولعة ناار و خصوصاً Core i5 غالى أوى و مناسب جداً فى حكاية التقطيع
    أو AMD Phenom II X4 يكون مناسب بشكل كويس أوى و أرخص من ال Core I5 و تكون Motherboard فيها فتحتين كارت شاشة عشان الكروس فاير بس هايحتاج DDR3
    إن شاء الله هاستناه قريباً كدة و هاحدث الجهاز بتاعى لحاجة أحسن بأذن الله
    شكراً أوى على تفاعلك معايا

عضوية جديدة

Thumbs up رد: مشكلة فى كارت شاشة الجديد الخاص بى Sapphire Radeon HD 5670 1GB أرجو الدخول ضرورى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bika08 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم أ/محمد

بداية اذا كان توجد مشكلة من عتاد الكرت فمعك الضمان و سيتم تغيرة اذا ظهرت فية المشكلة فعلا، و لكن مشكلة GTA IV هى من اللعبة نفسها و ليست من الكرت لانها تظهر حتى عندى مع كرتى 5770 و تظهر بطريقة عشوائية مع كروت اخرى ليست مع كروت ATi فقط.
    و بالنسبة للعبة F1 لا ارى شيى غير طبيعى فى الصورة ؟! يمكن بسبب مسكلة النظر التى لدى
    و لكن عموما مشكلة التعريحات هذة التى ارها فى الصورة الثالثة ل GTA IV يجب عليك تفعييل تنعيم الحواف AA من اللعبة و لوحة التحكم فى التعريف-و فى لوحة التحكم يكون مفعل بشكل تلقائى و تقريبا يكون على المستوى الرابع 4x-
    و هذا موضوع للدكتور محمد يشرح ما هو تنيعم الحواف:
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=180031

و لكن سؤال استاذ محمد، هل يوجد مشكلة مع العاب اخرى؟!

على فكرة يا باشا لعبة GTA IV ديه مجننانى أوى
    مش عارف ديه عاوزالها جهاز ب 100 ألف جنيه عشان تشتغل حلو
    فيها أيه إللى بيحصل يا صاحبى
    أيه اللعبة ديه
    جابتلى عقدة نفسية و إعاقة ذهنية يعنى بصراحة اللعبة ديه حتسستنى إنى حمار لعب
    حاجة غريبة مش كدة
    يعنى أنا ما صدقت أغير الكارت بتاعى من Geforce 8500 GT للكارت الحالى بتاعى تطلع لى مشكلة تانية
    ايه اللعبة العالمية ديه
    لا والله بصراحة فعلاً اللعبة جابتلى جنان
    على فكرة هى شغالة عندى على الأكس بوكس 360 بتاعى مفهاش أى حاجة
    و الكارت إللى عندى مقارب ل GPU الأكس بوكس
    لكن دة حاجة و دة حاجة تانية
    و المشكلة طالعة من المعالج ذات نفسه لأنه تعب من كترت الملفات إللى فى اللعبة فى الكارت مش واخد كفايته فى معالجة الصور و الجرافيكس عشان كدة أدائه قل فى اللعب
    اللعبة ديه هاتحتاج لمعالج رباعى الصميم مش اتنين بس
    هذا أفضل بس للأسف لو كان بايدى أغيره كنت غيرته من زمان أوى
    بس أنا عاوزك تركز فى لعبة F1 كويس أوى على حواف النخل و كبر الصورة و ركز فيها كويس عشان الرؤية توضح أكتر

بس على فكرة باقى الألعاب شغالة حلو زى لعبة Just Cause 2 عندى شغالة كويس الحمد للهو مفهاش المشكلة بتاعت التعرج ديه
    فا أنا أطلقت إسم و شعار جديد على الألعاب التقيلة و هى ( الألعاب المعقدة " مش هاتلعب الألعاب ديه خالص " إلعبها كمان 5 ل 6 سنين ) فقط لا غير :D يعنى عشان لما الألعاب ديه تقدم و تبقى محدش يلعبها إلعبها أنت و عيييش فى القديم

بالنسبة لل Anti Aliasing فا ال Catalyst الإصدار الاخير مضيع عليا المعاينة بتاعت الأعدادات و أنا بظبط فى الAA و ال Vsync و حاجات تانية كتير مضيعها عليا
    فا هاحاول أشوف إصدار تانيى خالص غير الأخير دة ولا أنت رأيك أيه فى موضوع ال Catalyst دة و قولى أنهى أنسب إصدار للبرنامج دة لى عشان الحاجات ديه كلها
    أنا شايف إن الأخير دة مش مناسب
    شكراً أوى على تفاعلك معايا و أنا مش عارف أشكرك أزاى يا أستاذى العزيز
    و منتظر ردك

عضوية جديدة

الرجاء من السادة الزائرين لهذا التوبيك
    لا تشاهد الموضوع فقط
    إذاً لديك نصائح أو أى معلومات هامة حول هذا الموضوع أرجو منك أن تنصحنى و تكتب لى ببعض معلوماتك و كتابة أشياء لكى أستفيد من خبراتكم
    و حتى انتم تستفيدون من هذا التوبيك ببعض المعلومات الهامة التى تلزم أو تهم أى شخص ببعض هذه المعلومات
    أنا عن نفسى مش كل حاجة أعرفها عن الكمبيوتر لكن لدى حب الأستطلاع لكى أستفيد من كل خبير فى الكمبيوتر بعض المعلومات الهامة التى لا أعلمها أنا

شكراً جزيلاً لكم و التمنياتى لكم بالنجاح و التوفيق الدائم
    محمد أشرف

عضو

كلامك مظبوط 100 لمية
    هى المشكلة الآن من ناحية المعالج فالمعالج فعلاً هيكون نسبة إستخدامه 99% لأنه ثنائى الصميم فقط و لكن لو اشتريت معالج رباعى الصميم فاهيكون أحسن بكتيير من اتنين بس بحيث إن اللعبة ماتقطعش أثناء معالجتها بمعالج رباعى الصميم تبقى اللعبة ماشية بدون تقطيع من ناحية المبانى و الأشجار و السيارات الكثيرة إللى فى اللعبة و إللى الجهاز بيقوم بمعالجتها طول الوقت
    و كارت الشاشة المفروض بيكون هو إللى نسبة إستغلاله من اللعبة 99 % و ليس فى المعالج فقط
    المعالج بتاعى Core 2 Duo E7400 شغال مش وحش يعنى نقدر نقول كويس فى تشغيل كل الألعاب الثقيلة لأنه ثنائى النواة
    يعنى لو Core 2 Quad هايبقى أحسن بكتيير و ياريت يبقى عندى المعالج دة و إن شاء الله هاجيبوه

أه معلش بالنسبة للشاشة بتاعتى هى Samsung SyncMaster 943nwx "19" inch LCD
    متوصلة عن طريق كيبل DVI
    الريزولوشن فى كل الألعاب 1440x900 أعلى ريزولوشن للشاشة بتاعتى
    و إعداد لعبة GTA IV هى كالتالى فى الصورة
    GTA IV Benchmark

لو عندك أفكار جديدة بجد يبقى أنت ساعدتنى مساعدة مش هانسهالك
    و قولى أيه اللى ناقص و المفروض يتعمل
    و ايه حل مشكلة الرام 3 جيجا ( المستخدم 2 جيجا فقط ) على ويندوز 7 و 64 بت
    ديه مشكلة مش عارف أحلها بعد تغيير الويندوز 32 بت إلى 64 بت و على فكرة متقلة الجهاز أوى الحكاية ديه
    و أيه الحاجات اللازمة لتشغيل الألعاب كويس بدون تقطيع و كدة
    و شكراً جداً على ردك الجميل
    و أنا منتظر اى حاجة منك

اشكرك عزيزي بعمق

اريد ان تعرف عزيزي بان معالجك مناسب جدا لكرتك ولا داعي حاليا للترقيه في وجهة نظري, وخصوصا بان الرزليوشن الذي تعمل عليه لا يتطلب ضغط عالي.

ساقترح عليك اقتراحات لتحسين الأداء..

- ترقيه RAM DDR2 الى 4 GB .. بافضل باس سبيد قد تجده في منطقتك .. واذا كانت اللوحة الام تدعم DDR3 هيكون افضل وافضل
    - كسر سرعة المعالج كسر طفيف وغير مخيف الى 3.2 طبعا بعد زيادة الرام هتكون العملية افضل
    - تحميل ويندوز 7 64bit.
    - تحميل الدرايفر الجديد المميز من Ati 11.2 وهو موجود على هذا المنتدى الرائع.

واريد ان أأكد لك دائما لا تعتمد GTA IV في تقيميك نظرا لانه الى الان لا يوجد كراك لا يخلو من مشاكل الصوره , واذا كنت تريد ان تلعب هذه اللعبة بالذات بدون اي مشاكل وعلى مسؤوليتي الخاصه اشتريها اصليه وستعرف ان هناك فرق وان السبب هو الكراك وليس عتاد جهازك

ارى ان كول اوف ديوتي ادائها مقنع جدا على جهازك وسيزداد بنسبه لا تقل عن 30% لو اتبعت كلامي ..

في النهايه نصيحتي لك هي ان تاجل شراء معالج جديد للتحديث الكلي القادم لك حيث المره القادمة قم مثلا بوضع النقاط التاليه بعين الاعتبار:

- معالج على منصة عمل جديده كليا مثل i7 ..
    - لوحة رئيسية تدعم منصة المعالجات الحديثة في وقت تحديثك وداعمة لاعلى بس سبيد في وقت تحديثك
    - امكانية تركيب 2 VGA لكي تستمتع باي وقت بتقنية كروس فاير (لو هفت على بالك طبعا )
    - كرت شاشة جديد وحاليا موجود 6000 من اي تي اي ووقت تحديث ممكن نكون دخلنا لمنصات جديده.

اتمنى اني اكون افدتك ولا تنس عملية كسر السرعة خطره واذا لم تكن خبيرا بها لا تجربها افضل لك واكتفي بالتحديثات الاخرى

اتمنى لك التوفيق

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo. co مشاهدة المشاركة
    اشكرك عزيزي بعمق

اريد ان تعرف عزيزي بان معالجك مناسب جدا لكرتك ولا داعي حاليا للترقيه في وجهة نظري, وخصوصا بان الرزليوشن الذي تعمل عليه لا يتطلب ضغط عالي.

ساقترح عليك اقتراحات لتحسين الأداء..

- ترقيه RAM DDR2 الى 4 GB .. بافضل باس سبيد قد تجده في منطقتك .. واذا كانت اللوحة الام تدعم DDR3 هيكون افضل وافضل
    - كسر سرعة المعالج كسر طفيف وغير مخيف الى 3.2 طبعا بعد زيادة الرام هتكون العملية افضل
    - تحميل ويندوز 7 64bit.
    - تحميل الدرايفر الجديد المميز من Ati 11.2 وهو موجود على هذا المنتدى الرائع.

واريد ان أأكد لك دائما لا تعتمد GTA IV في تقيميك نظرا لانه الى الان لا يوجد كراك لا يخلو من مشاكل الصوره , واذا كنت تريد ان تلعب هذه اللعبة بالذات بدون اي مشاكل وعلى مسؤوليتي الخاصه اشتريها اصليه وستعرف ان هناك فرق وان السبب هو الكراك وليس عتاد جهازك

ارى ان كول اوف ديوتي ادائها مقنع جدا على جهازك وسيزداد بنسبه لا تقل عن 30% لو اتبعت كلامي ..

في النهايه نصيحتي لك هي ان تاجل شراء معالج جديد للتحديث الكلي القادم لك حيث المره القادمة قم مثلا بوضع النقاط التاليه بعين الاعتبار:

- معالج على منصة عمل جديده كليا مثل i7 ..
    - لوحة رئيسية تدعم منصة المعالجات الحديثة في وقت تحديثك وداعمة لاعلى بس سبيد في وقت تحديثك
    - امكانية تركيب 2 VGA لكي تستمتع باي وقت بتقنية كروس فاير (لو هفت على بالك طبعا )
    - كرت شاشة جديد وحاليا موجود 6000 من اي تي اي ووقت تحديث ممكن نكون دخلنا لمنصات جديده.

اتمنى اني اكون افدتك ولا تنس عملية كسر السرعة خطره واذا لم تكن خبيرا بها لا تجربها افضل لك واكتفي بالتحديثات الاخرى

اتمنى لك التوفيق
    أومال ليه يا أستاذى حاسس إن الجهاز كله مش منسجم مع بعضه
    بحس بتقطيع جامد جداً فى لعبة GTA IV
    فى أوقات أفتح اللعبة تشتغل حلو و مفهاش اى بطئ و ساعات أفتح اللعبة الاقيها بطييئة جداً ببطئ لا يوصف يعنى اللعبة بتقطع و تشتغل و تكمل و كل شوية تعد تقطع و تبطأ
    ليه بقة أنا معرفش
    دة كارت الفيجا Geforce 8500 GT اللى كان عندى مكنش بيعمل كدة
    مش بيقطع أكتر من الكارت دة
    جايز عشان بعد ما حططيت النسخة Windows 7 64 bit بقت تعمل كدة
    لأ و أيه أداء الجهاز عندى قل
    مش عارف ليه
    الرامات زى الفل و المعالج زى الفل و كل حاجة زى الفل الحمد لله
    يعنى جهازى بدأ يستهبل شوية
    الويندوز إللى كان شغال حلو هو ال 32 بت إللى كان عندى
    مكنش فى أى مشاكل فى أى لعبة ولا بيقطع حتى فى لعبة جاتا 4
    و على فكرة أحب أقولك ان نسختين الويندوز عندى أصليين
    فاهمنى
    يعنى المفروض بيبقى الجهاز كله شغال مية واحدة
    مواصفات جهازى بقة عشان نرتاح كلنا
    Motherboard : GIGABYTE EP31-DS3L
    VGA : Sapphire AMD HD 5670 1GB
    Monitor : SAMSUNG SyncMaster 943nwx "19" inch
    RAM : 2x 1GB Kingston 667MHz Bus DDR2
    Hard Drive : Western Digital 1 TB Caviar Green 64mb Cache Memory
    Processor : Intel Core 2 Duo E7400 2.8GHz
    Power Supply Unit : Cooler Master eXtreme Plus Power 500Watts
    CD's Reader : SONY DVD RW 24x
    Speaker : Creative Inspire 4.1
    Keyboard and Mouse : Microsoft Optical Wireless Desktop

أنا قولت مواصفات جهازى بالكامل
    أنا من وجهة نظرى شايف أن كدة مفيش لأى لعبة أعتراض على الجهاز دة
    على فكرة رؤيتك و أقتراحك لمواصفات زيادة عاجبتنى أوى
    رامات 4 جيجا بايت و بأعلى باص
    على ما أظن مش هالاقى رامات DDR2 دلوقتى
    و كل الموجود دلوقتى هو DDR3 فقط لا غير
    بس أن شاء الله هاجيبها لو حتى مستعملة
    تانى حاجة بقة و دى الأهم
    أنا عاوز أعمل الأوفير كلوكينج
    هو أكيد أداء الجهاز هيزيد بنسبة 30 فى المية لو المعالج أتعمله أوفير كلوكينج
    بس أنا مبعرفش أعمل أوفير كلوكينج
    ياريت لو عندك توبيك بيتكلم عن الاوفير كلوكينج تبعتهولى عشان أعمل الأوفير كلوكينج
    و على فكرة مروحة المعالج الأصلية أنا شغال بيها
    هل ممكن أعمل بيها الأوفير كلوكينج ولا هاتحتاج لمروحة أحسن ؟ ياريت تقولى

و بالنسبة لل درايفير تعريف الكارت ان شاء الله هانزله

بالنسبة لجاتا 4 كل ما فى الأمر أنها محتاجة الكراك الأصلى بتاع الأسطوانة الأصلية
    يعنى لازم أجيب الأاسطوانة الأصلية بتاعتها عشان تشتغل بكامل قوتها و بدون أى مضاعفات أثناء التشغيل

حكاية تحديث الجهاز ديه لسة بدرى عليها شوية
    أنا مستنى الحاجة دى تنزل شوية عشان أعرف أجيبها بثمن أفضل من دلوقتى
    لأن الأسعار دلوقتى مولعة نااار
    معالج أفضل أداء مايقلش عن 1100 جنيه للأنتل
    معالج زييه بس AMD من فئة Phenom II ماتقلش عن 900 او 800 جنيه نظراً لقوة أدائها فى المعالجة عن ال كور 2 ديو

بالنسبة للكور i7 دة غالى جداً و عاوز مكونات قوية جداً و مضاعفة فى المكونات يعنى بدل كارت شاشة واحد يبقوه كارتين و بدل من رامتين 2 جيجا يبقوه كلهم 8 جيجا
    بدل ماذربورد عادية أجيبها من الفئة الأقوى
    فالموضوع بتاع التغيير دة مش دلوقتى خالص
    ولا السنة دى حتى
    من المحتمل تكون ساعت السنة الجية تكون الحاجة رخصت بكتييير عن دلوقتى أو منتصف العام و جايز تكون نازلة حاجات جديدة السنة الجاية لأن أنتل و AMD بيفكروا ينزلوا فئة جديدة من المعالجات

فا الأفضل زى ما حضرتك قولت نأجل حكاية التحديث ديه لأنها مش هاتنفع خالص دلوقتى
    المهم أشوف حكاية الأوفير كلوكينج و توزيد عدد الرامات الموجودة فى جهازى
    يعنى أكمل إللى مكملش
    فا بالتالى أن شاء الله أداء الجهاز سيزداد عن الحالى

شكراً جزيلاً لحاضرتك للمرة الثانية على حسن تفاعلك معايا

عضو

أومال ليه يا أستاذى حاسس إن الجهاز كله مش منسجم مع بعضه
    بحس بتقطيع جامد جداً فى لعبة GTA IV
    فى أوقات أفتح اللعبة تشتغل حلو و مفهاش اى بطئ و ساعات أفتح اللعبة الاقيها بطييئة جداً ببطئ لا يوصف يعنى اللعبة بتقطع و تشتغل و تكمل و كل شوية تعد تقطع و تبطأ
    ليه بقة أنا معرفش
    دة كارت الفيجا Geforce 8500 GT اللى كان عندى مكنش بيعمل كدة
    مش بيقطع أكتر من الكارت دة

عزيزي ارجع وااكد لك بان لعبة GTA IV ليست مقياسا اذا كانت النسخة مكركه .. فالى الان لا يوجد كراك لا يخلو من المشاكل الرسوميه .. واخبرتك لو انك معني بهذه اللعبة تحديدا اشتريها اصليه وستعمل بشكل سليم وسلس

لكن للعلم حسب الصوره المرفقة من طرفك .. فانك قد قمت بضبط درجة عرض التفاصيل الى 100 نقطة وهذا العدد ضخم جدا ويتسبب في تقطيع اللعبه!

جرب ضبطها على 35 نقطة فقط .. وجرب وستلاحظ الفرق لكن لن تخلو العملية من التقطيع 100% كما اخبرتك لانك تستخدم كراك في الاصل ليس سليم ويحدث مشاكل رسوميه!

بخصوص موضوع كسر السرعة .. لا تبتعد كثيرا فيي هذا المنتدى قسم مخصص بالشروحات المفصله عن الموضوع لكن احذر فمبدء كسر السرعة يعني انك قد وافقت على فقدان معالجك او اللوحة الام في اي لحظة! هكذا تعلمنا في عالم المغامره في كسر السرعة.

اتمنى لك التوفيق عزيزي
    واسعدني التفاعل معك