النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: how to make load balance with PBR

عضو

how to make load balance with PBR

السلام عليكم

اريد ان اسال عن كيفية make load balance over two links although you are using PBR

وشكرا

عضو برونزي الصورة الرمزية mezomora123

رد: how to make load balance with PBR

السلام عليكم أخى........
    رغم ان السؤال بتاعك مش واضح شوية....أو أنا مش عارف انت عايز منه ايه أو ايه السيناريو اللى انت مش فاهمه.
    بس عموماً....
    انت بتسأل
    make load balance over two links although you are using PBR

تخيل المثال دا معايا.....
    انت عندك شبكة مكونة من 10 راوتر.....وعندك على ال Core اللى موصلك ب ال ISP عندك خطين.....وعايز تعمل Load Balance مابينهم.....
    هتخلى ال Metric بتاع ال Routes اللى جايالك متساويين وزى بعض وكده هيعمل اللى انت عايزه.....ودا هتعمله عن طريق ال Policy Based Routing وتحديداً هتستخدم Route-Map وهتعمل فيها Set Metric لل Routes اللى عندك....
    ولو عايز تعمل Prefer ل Link على التانية....برده هتستخدم PBR وتخلى Metric أفضل من التانى...ولو عندك أكتر من Protocol شغال هتظبط ال AD
    كل دا بتعمله من خلال ال PBR ......
    اللى أنا بقى مستغرب له...."
    although you are using PBR "
    ما هوا انت أصلاً هتستخدم PBR فى الموضوع دا....
    أتمنى ان أكون وضحتلك اللى انت عايزه.....
    ولو أنا فهمتك غلط أو مش عرفت أوصل الى اللى انت عايزه....
    قولى....ووضحلى أكتر شوية بس وأنا تحت أمرك.
    وبالتوفيق ان شاء الله...
    يارب.
    [LEFT][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]
    [/COLOR][/B][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Cisco [/COLOR][/B]: CCNA - CCDA - CCNP - CCIP [SIZE=3]- [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3]CSE -[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3]CCIE[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=2]#written[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/I][/SIZE]
    [SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Microsoft [/COLOR][/B]: MCP - MCTS - MCSA - MCSE
    [FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=Navy][B][SIZE=3]Red Hat [/SIZE][/B] [/COLOR][/SIZE][/FONT] : RHCE [SIZE=2][COLOR=Red]Training[/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=Red][I]Linux [/I][/COLOR][/B][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue]Registered User # 528113
    [B][COLOR=Red]Ubuntu [/COLOR][/B]Registered User# 32879
    [COLOR=Red]
    [/COLOR] [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236216"][SIZE=4][B][COLOR=#006400]شرح كورس CCNP فيديو - عربى - متجدد[/COLOR][/B][/SIZE][/URL]

[B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=228130"][COLOR=#000000][SIZE=3]تجميع لمعظم الشروحات والخبرات الخاصة بكورس CCNP[/SIZE][/COLOR][/URL][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو

السلام عليكم
    اولا احب ان اشكرك على الرد
    ثانيا انا اعتذر لان سؤالى مكنش واضح انا كنت اسال عن ال PBR انت تعلم ان PBR يمكن ان تستخدم لتحديد مسار معبن للمعلومات عن طريق set interface ولكن لو اردت توزيع البيانات على اكثر من مسار لعمل load balance لو استخدمت set interface s0/0 s0/1 كل البيانات ستذهب ا Serial 0/0 فقط لذلك انا اسال ها من حل لعمل ال load balance over more than one link باستخدام الPBR
    وجزاك الله خيرا

ممكن توضح بسيناريو أى أى رسمة مبسطة للى انت عايزه لأنى مازلت لسه مش فاهم انت عايز ايه......!!!!!
    حاسس ان انت متلخبط ما بين أكتر من حاجة.....عشان كده بقولك وضح بمثال وهقدر أفيد ان شاء الله....
    منتظرك
    [/COLOR][/B][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Cisco [/COLOR][/B]: CCNA - CCDA - CCNP - CCIP [SIZE=3]- [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3]CSE -[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3]CCIE[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=2]#written[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/I][/SIZE]
    [SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Microsoft [/COLOR][/B]: MCP - MCTS - MCSA - MCSE
    [FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=Navy][B][SIZE=3]Red Hat [/SIZE][/B] [/COLOR][/SIZE][/FONT] : RHCE [SIZE=2][COLOR=Red]Training[/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=Red][I]Linux [/I][/COLOR][/B][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue]Registered User # 528113
    [COLOR=Red]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236216"][SIZE=4][B][COLOR=#006400]شرح كورس CCNP فيديو - عربى - متجدد[/COLOR][/B][/SIZE][/URL]

[B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=228130"][COLOR=#000000][SIZE=3]تجميع لمعظم الشروحات والخبرات الخاصة بكورس CCNP[/SIZE][/COLOR][/URL][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو

السلام عليكم
    فى هذا الشكل R1 عنده 3 مسارات للوصول ل network 50.0.0.0/8 انا اريد ان استخدم PBR وذلك كى
    all hosts in network 11.0.0.0/8 trying to connect to 50.0.0.0/8 will take the path through s1/2
    and all hosts in network 10.0.0.0/8 trying to reach 50.0.0.0/8 will take path through s1/0 and s1/1
    اتمنى ان اكون اوضحت الصوره
    وجزاك الله خيرا

تمام كده ياباشا,,,,
    كده الصورة وضحت....
    انت تعمل أول حاجة Access-List ت Match بيها شبكة 11.0.0.0/8 وتعملها Permit
    Access-List 150 permit ip 11.0.0.0 0.255.255.255 50.0.0.0 0.255.255.255
    وانت عايزها لما تيجى تكلم شبكة 50.0.0.0/8 تخرج من S1/2
    تعمل Route-Map ت Match بيها ال ACL اللى انت عاملها
    Route-Map Net11-50 Permit
    Match Ip Address 150
    Set ip Next-Hop 0.0.0.0

بس خد بالك من ال أربع أصفار اللى فوق دول (( 0.0.0.0)) دول تحط مكانهم ال IP بتاع
    Interface S1/2 اللى فى R2 وخد بالك (( R2 )) لأنها مهمة أوى
    وبعد كده تروح على Interface S1/2
    Interface S1/2
    IP Policy Route-map Net11-50

تمام كده........
    وبعد كده تعمل ACL تانية ت Match بيها شبكة 10.0.0.0/8 زى فوق بالظبط.....
    Access-list 180 permit ip 10.0.0.0 0.255.255.255 50.0.0.0 0.255.255.255
    وبعد كده تعمل Route-map لل ACL دى....وهتبقى كده
    Route-Map Net10-50 Permit
    Match Ip Address 180
    Set ip next-hop 0000

وخدبالك هتحط مكان ال أربع أصفار دول IP بتاع الانترفيس اللى فى R2 اللى قدامك
    وتروح تطبق الكلام دا على Interface s 1/0 وكمان Interface S1/1
    Interface Serial 1/0
    Ip Policy Route-Map Net10-50

وال Interface التانى كمان
    Interface S 1/1
    Ip Policy Route-Map Net10-50
    وبكده ياباشا حققت اللى انت عايزه......
    ******ملحوظة *****
    ال Config اللى انت هتطبقه هوا اللى مكتوب بالأحمر.......
    ولو فى أى حاجة مش واضحة قولى وأنا أعيدهالك تانى....
    وجرب وقولى عملت ايه....
    وبالتوفيق ان شاء الله

[COLOR=Red]

[/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]