صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 28

الموضوع: ماهو أفضل حل لتخفيض حرارة المعالج؟ (عنوان معدل)

عضو

ماهو أفضل حل لتخفيض حرارة المعالج؟ (عنوان معدل)

السلام عليكم
    قمت بشراء جهازي (كما هو موضح بالاعلى) منذ حوالي 4 اشهر وكان الجو باردا
    الآن اصبح الجو حارا ولاحظت ان مروحة المعالج اصبحت تعمل بشكل كثيف (اكثر منrpm 5000) حتى تحافظ على حرارة المعالج
    اريد ان اركب مروحة للكيس مروحة واحدة فقط واهم شيء ان يكون صوتها ضعيف
    1- ما هي افضل مروحة اداء (لايهم الشكل لان الكيس تجاري وانا لااهتم بالشكل)؟؟؟
    2- ما هو افضل مكان لتركيب المروحة هل من الخلف او من الجانب وهل تكون سحب الى الخارج او دفع الى الداخل
    3- هل من الافضل ان توصل المروحة بالباور سبلاي مباشرة او توصل بالماذر بورد
    اسف على الاطالة وشكرا مسبقا للاجابة

مشرف سابق

رد: شراء مروحة للكيس

اولا بالنسبه amd انسى انك هاتحط مرواح داخليه اى كان نوعها علشان تنزل من درجات حراره البرسيسور لازم انك تحط مشتت احترافى وطالما عندك برسيسور كواد يبقى هاتلاقيه بيلعب فى الخمول فى 44/45 والمروحه شايطه حالك فانه هايبر 212 هاتعمل معاك مفعول جامد انا لسه جايبها لصديق ليا على برسيسور 945 جايباه معاه فى الخمول على الوضع الطبيعى فى الكول اند كويت 32/33 فى سطح المعالج وفى الضغط 48 وهو حاطه فى سيبر وصوتها مش عالى اوى وانصحك بييها ونات طالع يعنى الهايبر tx 3 مش هاتديلك مفعول فى فرق درجات الحراره والفرق بينهم حوالى 70 جنيه اما بالنسبه للمرواح المفروض بيبقى فى مروحتين واحده فى جنب الكيسه لضخ الهوا لداخل الكيسه ووحده الضهر تحت الباور صبلاى لشفط الهوا السخن من خارج الكيسه ومقدرش اصحك بنوع مروحه معين علشان معرفشى ايه مقياس الكيسه عندك وايه اكبر حجم مماكد تاخده من الجنب الضهر هل 12 سم/8سم/10/سم/14سم وعلى الاساس ده اقدر اقلك والغالب ارشحالك الفانات الكولر ماستر بس سعرها هايبقى غالى حبيتن 50 جنيه المروحه 12 سم وموضوع بقى الفانه بتاخد باور من الكيسه او من الماذر الموضوع فى انك تقدر تتحكم فى سرعه الفانه من الماذر بورد علشان فى فافنات زى الكوار ماستر بتبقى سرعتها 2000 لفه وفى ناس ودنها بتتعب بسرعه بيحتاج انه يقلل لفاتها بيوصلها بالكيسه ويقلل على حسب ما فى اوبشن عنده فى الماذر 100/75/50 % انما لو شغلتها ديركت من الباور بتشتغل على 2000 لفه على طول وزى ما قلتلك على حسب الشخص وعلى حسب الوقت يعنى الصيف بيبقى فى مرواح شغاله ليل ونهار والجو كله دوشه مش بيبان عكس الشتا هدوء واقل صوت بيبقى باين ولو عايز اى استفسار ابعتلى على الخاص

عضو برونزي الصورة الرمزية anistoona

أوافق وبشدة !!

This is my computer. There are many like it, but this one is mine. My computer is my best friend. It is my life. I must master it. I must master my life. Without me, my computer is useless. Without my computer, I am useless. I must use my computer true. I must use my computer faster than my enemy who is trying to kill me. I must outcomputer him before he outcomputers me.

عضو الصورة الرمزية Mal3oby

ياريت تساعدونا أنا كمان أعاني من نفس المشكلة

مشرف سابق

والله زى ما قلت للاخ صاحب الموضوع لازم من مشتت احترافى مع AMD لان انا كمان كان بيواجهنى نفس المشكله وبالذات فى الصيف المرواح كل فيادتها انها هاتخرج الهوا السخن وهاتحافظ على درجات حراره السيستم والهارد وكارت الشاشه انما البرسيسور هاينزلك درجتين بالكتير اوى وطبعا ده مش هايعوق درجات الحراره المستفزه الى بتوصل ل 40/50 فى الخمول بالنسبه للبرسيسورات الكواد او الثلاثيه الانويه سواء فى اوفر كلوك او فى الخمول مش هاتعمل حاجه انما مع مشتت انسى كل ده وبالنسبه للمشتتات الى انصح بيها وهى دى الى هاتحس بفرق شاسع بينها وبين اى مشتت وخصوصا ان الفئه السعريه بتاعتهم ممتازه hiper212 +/zalma cnp performa ولو انتوا مش من هواه الكسر العالى اوى يبقى hiper212+ تكفى وزياده وهو مشتت اكتر من ممتاز

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TIMO1 مشاهدة المشاركة
    اولا بالنسبه amd انسى انك هاتحط مرواح داخليه اى كان نوعها علشان تنزل من درجات حراره البرسيسور لازم انك تحط مشتت احترافى وطالما عندك برسيسور كواد يبقى هاتلاقيه بيلعب فى الخمول فى 44/45 والمروحه شايطه حالك فانه هايبر 212 هاتعمل معاك مفعول جامد انا لسه جايبها لصديق ليا على برسيسور 945 جايباه معاه فى الخمول على الوضع الطبيعى فى الكول اند كويت 32/33 فى سطح المعالج وفى الضغط 48 وهو حاطه فى سيبر وصوتها مش عالى اوى وانصحك بييها ونات طالع يعنى الهايبر tx 3 مش هاتديلك مفعول فى فرق درجات الحراره والفرق بينهم حوالى 70 جنيه اما بالنسبه للمرواح المفروض بيبقى فى مروحتين واحده فى جنب الكيسه لضخ الهوا لداخل الكيسه ووحده الضهر تحت الباور صبلاى لشفط الهوا السخن من خارج الكيسه ومقدرش اصحك بنوع مروحه معين علشان معرفشى ايه مقياس الكيسه عندك وايه اكبر حجم مماكد تاخده من الجنب الضهر هل 12 سم/8سم/10/سم/14سم وعلى الاساس ده اقدر اقلك والغالب ارشحالك الفانات الكولر ماستر بس سعرها هايبقى غالى حبيتن 50 جنيه المروحه 12 سم وموضوع بقى الفانه بتاخد باور من الكيسه او من الماذر الموضوع فى انك تقدر تتحكم فى سرعه الفانه من الماذر بورد علشان فى فافنات زى الكوار ماستر بتبقى سرعتها 2000 لفه وفى ناس ودنها بتتعب بسرعه بيحتاج انه يقلل لفاتها بيوصلها بالكيسه ويقلل على حسب ما فى اوبشن عنده فى الماذر 100/75/50 % انما لو شغلتها ديركت من الباور بتشتغل على 2000 لفه على طول وزى ما قلتلك على حسب الشخص وعلى حسب الوقت يعنى الصيف بيبقى فى مرواح شغاله ليل ونهار والجو كله دوشه مش بيبان عكس الشتا هدوء واقل صوت بيبقى باين ولو عايز اى استفسار ابعتلى على الخاص
    شكرا على الاجابة المفصلة بس انا بصراحة سالت على المشتت اللي بيجي مع المعالج وكانت الآراء انو جيد اذا كنت لاتريد كسر السرعة وانا فعلا لااقوم بكسر السرعة ابدا واثناء فصل الشتاء كان الوضع جيد ودرجة الحرارة مقبولة في الخمول والضغط
    وحتى الآن الحرارة مقبولة في المعالج ولكن المروحة اصبحت تعمل بسرعة كبيرة فاريد ان اؤمن لها تهوية جيدة
    عن طريق مراوح الكيس
    ...

عضو فضي الصورة الرمزية Dominator GT

Lightbulb رد: شراء مروحة للكيس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magyfan مشاهدة المشاركة

شكرا على الاجابة المفصلة بس انا بصراحة سالت على المشتت اللي بيجي مع المعالج وكانت الآراء انو جيد اذا كنت لاتريد كسر السرعة وانا فعلا لااقوم بكسر السرعة ابدا واثناء فصل الشتاء كان الوضع جيد ودرجة الحرارة مقبولة في الخمول والضغط
    وحتى الآن الحرارة مقبولة في المعالج ولكن المروحة اصبحت تعمل بسرعة كبيرة فاريد ان اؤمن لها تهوية جيدة
    عن طريق مراوح الكيس ...

المشتت المرفق مع المعالج ( جيد ) بالنسبة للأجواء الأوروبية
    ( اللي الصيف بتاعهم زي الشتا بتاعنا )

و عشان كده المشتت هيبقى كويس معاك في الشتاء بس لكن في الصيف هتحتاج مشتت إحترافي بالضروره حتى لو مش بتكسر السرعه و خاصة للمعالج اللي معاك

المراوح مش هتفرق معاك حاجه تقريبا في حرارة المعالج إنما اللي يفرق هو مشتت إحترافي
    إختياراتك هتكون ما بين الـ هايبر 212 + أو زالمان بيرفورما

عضو ذهبي

أخي صاحب الموضوع كم حرارة المعالج عند الخمول والضغط؟
    حمل هذا البرنامج لتعطينا الحرارة:
    https://www.alcpu.com/CoreTemp/
    [SIZE=3][COLOR=Red][CENTER]

[/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Kh@LiL مشاهدة المشاركة
    أخي صاحب الموضوع كم حرارة المعالج عند الخمول والضغط؟
    حمل هذا البرنامج لتعطينا الحرارة:
    https://www.alcpu.com/CoreTemp/
    قمت بتحميل المعالج ببرنامج everest5.50 وكانت النتائج كالصورة

هذه ايضا صورة بنفس الوقت من برنامج cpuid توضح اعلى واقل حرارة اثناء الضغط

ارجو ان تكون واضحة

عضو برونزي الصورة الرمزية محمد حسن احمد

بص يا باشا انت لو الكيسه تجاريه اعتقد اقصي مروحه 80 سم وديه مش غاليه هاتها بس الاهم المشتت انا معايا 555 بلاك ايدشن وكاسر سرعته ل 3.4 وكنت جبت مشتت كولر ماستر x dream هو مشتت مغمور انما اقسم برب العالمين البروسيسور في الخمول 26 وفي الضغط 48 بالكتير وحكرر كاسر سرعته وبكام المشتت ده مش حتصدقوا ب 80 جنيه بس .

عضو ذهبي

كم مروحة مركب حالياً على الكيس؟ وكيف توزيعها؟
    الأغلب أنك تحتاج لمشتت جديد لأن المروحة لن تساهم في تخفيض الحرارة بشكل كبير.
    [SIZE=3][COLOR=Red][CENTER]

[/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

عضو بلاتيني الصورة الرمزية Stone

رد: ماهو أفضل حل لتخفيض حرارة المعالج؟ (عنوان معدل)

اهم شي لحرارة الجهاز والتي تؤثر بشكل كبير ... حرارة الغرفه يا غالي ؟

تأكد منها بالبدايه وبعدها ابحث عن الخلل في الكيس او حلول التبريد الاخرى.

تقبل مروري

YouTube : intel 2600k with Noctua NH-D14

Case
    : Cooler Master High Air Flow 932 (Painted) || Display : ASUS VE276Q Black 27 inchs || Sound Card : Creative Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty
    Headphones : ATH-AD700 || Mouse : Logitech G9 Laser || Mouse pad : Steelseries Fnatic || Keyboard : Logitech G15 || CPU Cooler : Noctua NH-D14

عضو برونزي الصورة الرمزية EL-MARIACHY

يا أخى الواقع الأليم هو أنك محتاج مشتت إحترافى مثل الهايبر 212 أو الzalman performa

و ستجد اكثر الناس اللى نصحتك بهذه المشتتات لديها نفس نوع المعالج لديك او نفس الفئه و كلنا نعانى من نفس المشكله و كلنا اشترينا مشتتات احترافيه

لازم مشتت احترافى

الموضوع بسيط جداً
    [CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

[/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

عضو برونزي

كما قال الأخوان جميعهم
    ((( ستحتاج لمشتت أحترافي )))
    فالمشتت الStock الذي يأتي مع المعالج من هذا النوع لا يفيد في أجوائنا
    كانت لدي نفس المشكلة مع المعالج Phenomx4965 إلى أن ركبت له مشتت V8

عضو

كم مروحة مركب حالياً على الكيس؟ وكيف توزيعها؟
    الأغلب أنك تحتاج لمشتت جديد لأن المروحة لن تساهم في تخفيض الحرارة بشكل كبير.
    انا ماني مركب اي مروحة بالكيس
    بالنسبة لموضوع المشتت الاحترافي ما هي المشكلة هل درجة الحرارة في الانوية( 69 ) كبيرة ام حرارة المعالج (56) عند الضغط وما هي درجة الحرارة القصوى
    بالنسبة للمشتت الذي مع المعالج انت اخبرتني(الاخ خليل) انه سيوفي بالغرض في حال عدم كسر السرعة فما الذي تغير
    ؟؟

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة