وائل غنيم الأول في قائمة "تايم" لأكثر 100 شخصية تأثيرا في العالم.. والبرادعي يكتب عنه





اختارت مجلة تايم الأمريكية الناشط السياسي المصري وائل غنيم ليكون الاسم الأول في قائمتها السنوية لقائمة أكثر 100 شخصية تأثيرا حول العالم.
وقالت المجلة في معرض تعريفها بوائل الذي كتبه الدكتور محمد البرادعي إنه يجسد مثالا للشباب المصري الذي يشكل النسبة الأكبر داخل المجتمع المصري، فهو شاب ناجح استطاع أن يصل لمنصب مدير التسويق لشركة جوجل العالمية، لكنه في نفس الوقت كان منشغلا بالسياسة مثل الكثير من الشباب المصري الذي كان يتطلع للتغيير في بلد حكمه الخوف لعقود.
وقال الدكتور البرادعي إن وائل اتجه إلى الانترنت ليخرج من الصندوق السياسي المصري لينجح في حشد الشباب واقناعهم بأن التغيير لن يأتي إلى بقوة الشعب.
وقال إن تجاوب الشعب المصري مع دعوة غنيم عبر صفحته خالد سعيد جاءت مذهلة، فالثورة التي بدأت بعدة آلاف من المتظاهر في 25 يناير لتنتهي بمشاركة 12 مليون مصري نجحوا في اسقاط نظام مبارك.
وختم الدكتور البرادعي كلمته عن غنيم بعبارة : "شكرا وائل ، شكرا لكل الشباب المصري".
وضمت القائمة أيضا كل من جوليان أسانج مؤسس موقع ويكليكس في المركز التاسع، وسيف الاسلام القذافي في المركز رقم 47، وزعيم حزب الله اللبناني حسن نصر الله في المركز 48 والرئيس الأمريكي باراك أوباما في المركز 86، ونتنياهو رئيس الوزراء الإسرائيلي في المركز 95

-------------------------

تعليقات واحد من القراء كاشفى المفاجأت

·
Suez petroleum enginneringالصراحة الواد ده ممثل اصلا و فعلا بقا شكله ماسوني هو و عمرو حمزاوي... يوم مكان بيعيط مع منى الشاذلي التمثيل كان باين جدا عليه... مش عياط حقيقي كدة لاء عياط مصطنع لان الراجل دايما بيكتم دمعته و بيحاول يتماسك في عياطه و هو قعد يعيط زي الحريم.. انا رايي ان جروب كلنا خالد سعيد و 6 ابريل و و ايمن نور و كده كان ورق ضغط من المخابرات الأمريكية على مبارك بس ربك القادر خللى الناس تنزل كلها مرة واحدة و تستجيب المرة ديه و وسعت من امريكا و اسرائيل لأنهم بيمكرون و يمكر الله و الله خير الماكرين.
17 · أعجبني · رد · الخميس، الساعة 09:10 مساءً


وهذا التعليق اعجبنى الصراحه



Nada Nadoz · Self-employed Marketer‏ في Marketing‏يستاهل و أنا هفضل ممتنة له كل مرة تيجي الثورة علي بالي مش لأنه سببها أو بطلها الأوحد بس لانه واحد فضل ينفخ في قربة مقطوعة و بذل مجهود خرافي عشان يدافع عن الحق بس! لو كان هو زي اللي مسابوش عبرة من عبر الدنيا الا و لزقوها فيه كان استغل كل الأضواء اللي عليه و عمل فيها نجم شباك و عمله حزب و هات يا تصريحات و نط في البرامج أو كان اشتغل لمصلحة مرشح و لا فئة معينة...
9 · أعجبني · رد · أمس في الساعة 05:22 صباحاً‏





المصدر

بجد التعليقات تحفة أوعوا تفوتوها :D