صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 22

الموضوع: اللى لسه معاه معالج ثنائى او احادى يدخل هنا !

عضو فضي الصورة الرمزية RadeonXI

اللى لسه معاه معالج ثنائى او احادى يدخل هنا !

بسم الله الرحمن الرحيم

بعد رحلة عذاب طويلة مع المعالجات الاحادية و الثنائية .. الحمد لله على كل حال طبعا

انا بقول لكل واحد معاه اى معالج من اللى انا قولت عليهم يغير فى اسرع وقت لرباعى كويس من amd او intel و حتى لو كان مستعمل برده هاته بسرعة

و كمان دلوقتى ناس كتير حيرانه تجيب رباعى و لا ثنائى و لا تعمل إيه

انا بقى اقوللكوا السبب :....

بصوا بقى بالبلدى كدة

هنعتبر المعالج الثنائى او الاحادى : فسبا قديمة تمام
    هنعتير كرت الشاشة و ليكن مثلا اللى معايا عربية mistubishi lancer evo 10 مثلا
    طيب الطريق اللى انت ماشى فيه حارة و احدة
    الفسبا ماشية قدامك بسرعة 15-20 كم/ساعة ( السنة ) هههههه
    و انت ماشى وراها بنفس السرعة و مش عارف تزود عن كدة مع ان العربية ممكن تجيب 300 / كم ساعة بس مش هتعرف و كمان اللى يضايقك ان الطريق فاضى خالص

اما يقى لو رباعى يبقى هنعتبره اشارة خضراء على طول .. امشى بقى زى ما انت عاوز

و ده اللى كان حاصللى .. اللعبة با خويا تبقى عند الناس التانية ميت فل و انا عندى يتقطع .. و كرتى بيبقى اعلى منهم ... الله !! فيه إيه ؟!
    غيرت المعالج بتاعى من
    intel pentium dual core e5300 2.6
    إالى
    amd phenom II x4955 black edition ( على فكرة سعره ممتاز جدا جدا جدا .. واداؤه مذهل ما شاء الله )
    ( طبعا غيرت بوردة و رامات )
    طيب نشوف يقى التجارب قبل و بعد

(قبل)
    batman arkham asylum
    1200*1920
    no aa
    vsync off
    all very high
    physx off
    avg 60

(بعد)
    avg 90

إيه رأيكوا و كمان بدون كسر و مع الفيزكس اعتقد تبقى 80-84 فريم مش فاكر اوى

نيجى يقى لأهم حاجة
    crysis 2 !!!!!
    كانت بتقطع تقطيع الدنيا و الاخرة لو ضربت نار او وقفت فى حتة زحمة و كلها نار و اشجار ( حتة طراوة ! )
    طيب انا كمان كنت حافظ الاماكن اللى كانت بتقطع فيها بشكل مستفز .. و دائم
    الفرق بقى كان الاول 23-24 فريم ........... دلوقتى 40-45 و اقل حاجة 37
    ده غير كسر السرعة اللى كان مليان مشاكل ... الحمد لله المشاكل اتحلت

طبعا بعد ده كلله مفيش غير كلمة ... اجرى هات معالج رباعى

المعالجات المقترحة من وجهة نظرى و طبعا للى محدودين فى الفلوس او معاهم ميزانية محددة و ده يكون فى الغالب بيحصل مع معظم الناس ....:.:.::.:.:.:.:.:.:.:.:.

Intel

intel core 2 quad q6600

intel core 2 quad q8400/q9400

intel core 2 quad q9550

و كل ده مستعمل طبعا و الجديد دلوقتى بقى core i5 و ده غالى فحت !! مش عارف على إيه !!! ؟؟؟!!!؟! :ah26:

AMD

بصوا هنا بقا أحسن ناس اسعارهم ممتازة و ادؤهم ممتاز كمان
    إن شاء الله تشتروا جديد

amd phenom II x4 940 black / non black
    amd phenom II x4 955 black / non black )
    ( مقترح بشدة عن تجربة )

شكرا اخوانى و ارجوا انى اكون وصللت المعلومة و ارجو من المحترفين بالمنتدى تصحيح اى خطا او إضافة اى نصائح اخرى و كلله فى خدمة الاعضاء الكرام

عضو

رد: اللى لسه معاه معالج ثنائى او احادى يدخل هنا !

السلام عليكم
    كلامك مظبوط بس انت نسيت حاجه
    اللي هي فروق معمارية وتصميم المعالج نفسه
    المعالج اللي انت كنت شغال عليه يعادل تقنية جيل k8
    اما بالنسبه للمعالج الجديد اللي انت جبته فجيله k10
    مع فروقات الباص والكاشات اكيد طبعاٌ البنتيوم القديم معندوش اي فرصه للمنافسه
    وهديك مثال بسيط رغم انه غريب شويه بس حصل فعلاٌ :
    انا جربت البروسيسور بتاعي سمبرون 140 احادي النواه على جهاز واحد صاحبي
    عنده بروسيسور اثلون 4400+ مزدوج
    وصاحبي حلفلي ان جهازه سرع بمعدل كبير جدا وبالذات في الالعاب
    انا طبعا استغربت .. بس لما ركزت في الموضوع عرفت انه فرق تقنيه
    لان البروسيسور بتاعي جيله احدث من جيل البروسيسور بتاع صاحبي
    وانا مش معارض ان امتلاك بروسيسور متعدد الانويه بقى ضروره من ضروريات الحياه
    لكن معتقدش انه لدرجه رباعي الانويه او سداسي
    الا في حاله المستخدمين المحترفين اللي بيشغلوا خمسميت حاجه في نفس الوقت
    او اللاعبين المتطرفين جدا اللي بيشتغلوا بالكروس فاير والاس ال اي
    بل وممكن بروسيسور مزدوج النواه يعدي اداء بروسيسور رباعي بمجرد زياده في تردده
    وعموما برضه ننتظر رأي الخبراء

عضو

انا انوى شراء نفس معالجك الجديد

هل صوت المشتت الافتراضى مزعج وهل المعالج c3 وما ثمن شراء المعالج

والف شكر على الموضوع

كلام علمى طبعا ... بس إيه رأيك لو رفعت تردد المعالج الرياعى .؟ ... هيديك اداء افضل فى كل حاجة ... ثانيا انا فعلا و الله مجرب كرايسس 2 على e8400 مش بتاعى.. بتاع عمى و اخدته منه علشان اجرب ... لقيت الفريم زاد 5 فريم يالكتير و لسه التقطيع موجود و ده اخطر ما فى الموضوع .... الألعاب دلوقتى كلها تدعم المعالجات الرباعية و خصوصا Battlefield bad company 2 >>> , Battlefiled 3 اللى لسه هاتنزل ... و كمان لاحظت ان assassins creed 3 الجديدة بطيئه على المعالج الثنائى .. و لكن انظر للرباعى ... متعة اللعب بدون مشاكل .... سيبك من الألعاب .. خلينا فى الجد .. الطى !! فرق مهول ... برنامج 3d studio max 2011 >> التانى كان بيهنج لما اعمل ريندر لشكل معموله antialiasing و كمان لو فيه زجاج .. كان بيقطع و يبقى بطئ

المهم انا عارف ان الثنائى هيأدى الغرض و لكن ليس الكافى للكروت فى الفئة العليا و المتوسطة العليا مثلا hd 5770 , gts 450 , و ده اول الفئة العليا ..gtx 460
    و لكن ما تقوله مظبوط و لا شك ... و انا كلامى عن تجربة و بردوا نستنى الخبراء و الف شكرا بجد على التفاعل

عضو برونزي الصورة الرمزية محمد حسن احمد

المعالج فعلا c3 , و انا تأكدت بنفسى .. اما لصوت المشتت .... انا ليه ملحوظة هو الصوت مش مزعج و كمان لا يفرق عن صوت مشتت انتل .. ثانى حاجة المشتت روعة فى الاداء ... شوفو مزود بأنابيب نحاس و شرايح الومنيوم و الحرارة لا تتعدى 55 عند الضغط المهول الحمد لله و ربنا يوفك و تجيبه

انا دخلت على موضوع المعالج عالى الاداء و فعلا كويس بس .. المستقبل هوة الى تخاف منه و انا هديلك مثال :.

الفرق واضح بين الثنائى و الرباعى و كمان core i3 يعتبر رباعى حيث يتمتع بأربع مسارات .. ده غير التقنية اللى فيه

عضو

الف شكر على ردك

والمعالج لو تم كسر سرعتة هيعطى ادا رائع

راجع موضوعى السابق

هل هذة المراجعة صحيحة Phenom II 955 Versus Core i7 920

انا معاك اولا الف الف مبروك ومعالج رائع سعرا مقابل الاداء والرباعي هو المستقبل لكن في الوقت الراهن هيا لعبه واحده اللي شوفتها عايزه 10 انويه ههههه مش 4 هي crysis 2 بخلاف اللعبه ديه مشفتش لحد دلوقتي لعبه بتستنفز امكانيات الاجهزه زيها . ولا انت ايه رايك .

عضوية جديدة

لو سمحت البروسيسور phenomx2 550 7m
    رباعى ام ثنائى ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thecreativex مشاهدة المشاركة
    لو سمحت البروسيسور phenomx2 550 7m
    رباعى ام ثنائى ؟
    هو نازل ثنائي بس ممكن تفتح انويته ليصبح رباعي او ثلاثي او لا ده ولا ده ويفضل ثنائي انت وحظك بس نصيحه لو حتجيب في الحدود ديه هات ال 555 اسرع شويه وفرصه احسن .

عضوية جديدة

الف شكر لحضرتك و ان شاء الله ححاول اجيب ال 555

عضو برونزي الصورة الرمزية MHG_1

شكرا لك ...
    انا ان شاء الله لوغيرت حغير الى AMD سداسي اقل شئ ان شاء الله .
    تعدد الانويه يخدم لسنوات عديده ...
    [CENTER][SIZE=2][COLOR=DarkGreen][B]عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال :
    " إن سورة من القرآن ثلاثون آية شفعت لرجل حتى غفر له وهي سورة تبارك الذي بيده
    الملك "[/B][/COLOR][/SIZE][SIZE=4][SIZE=2][COLOR=DarkGreen].[/COLOR][/SIZE]
    [URL="https://www.overclock.net/sound-cards-computer-audio/368653-ocnhc-guide-gaming-headphones-headsets.html"][SIZE=3][COLOR=Red][B]دليل كامل لافضل هيدفونات مرتبه حسب الفئه السعريه[/B][/COLOR][/SIZE][/URL][B][COLOR=red][COLOR=Black][SIZE=1]
    [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/B][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][RIGHT][SIZE=3][B][FONT=Tahoma][U][COLOR=DarkGreen]تجارب شخصيه :-[/COLOR][/U][/FONT][/B][/SIZE][SIZE=3][COLOR=Indigo] [B][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1618680#post1618680"]Nokia N8[/URL][/COLOR][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=3][COLOR=Black] // [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=196555"]Samsung 2433LW[/URL] // [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=184599"]Logitech G35[/URL][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=184599"] Dolby pro Logic II[/URL][/COLOR][/SIZE][/B][SIZE=3][B][COLOR=Black] ...
    [/COLOR][/B][FONT=Tahoma][B][U][COLOR=DarkGreen]مواضيع تقنيه :-[/COLOR][/U][/B][/FONT][B] [COLOR=Navy][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=200947"][COLOR=Black]"The Best Gaming Case under 150$"[/COLOR][/URL] [COLOR=Black]//[/COLOR] [/COLOR][COLOR=Navy][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=199486"][COLOR=Black]"The Best Gaming Headset"[/COLOR][/URL] [COLOR=Black]// [/COLOR][/COLOR][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=200263"][U][COLOR=Black]أفضل تجميعات للربع الثالث من عام 2010[/COLOR][/U][/URL][/B][/SIZE][B][SIZE=3][COLOR=Black] // [/COLOR][/SIZE][/B][B][SIZE=3][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1658592#post1658592"][U]NOKIA X7 Gaming Phone[/U][/URL] [/COLOR][/SIZE][/B][B][SIZE=3][COLOR=Black]...[/COLOR][/SIZE][/B][/RIGHT]
    [/CENTER]
    [SIZE=3][B][FONT=Arial][U][COLOR=DarkGreen]
    [FONT=Tahoma]مواضيع مميزه :-[/FONT][/COLOR][/U][/FONT] [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=186979"]قصص أسلام المشاهير !!![/URL] // [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=186905"]كنز النوافل الذي غفل عنه الكثيرون[/URL][/B][B][COLOR=Black]...[/COLOR][/B]
    [/SIZE] [RIGHT] [SIZE=3][FONT=Tahoma][B][U][COLOR=DarkGreen]مواضيع مهمه:-[/COLOR][/U][/B][/FONT] [/SIZE] [SIZE=3][B][U][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=134625"][B][U][COLOR=navy]يأتي على الناس زمن يصلون وهم لا يصلون!![/COLOR][/U][/B][/URL][/U][/B][/SIZE] [SIZE=3][B][COLOR=Black]...[/COLOR][/B][/SIZE][SIZE=3]

[/SIZE] [FONT=Tahoma][SIZE=3][B][COLOR=#ff0000]*[/COLOR][/B][U][B][COLOR=#ff0000]سيد الاسغفار:[/COLOR][/B][/U][COLOR=#000000] عن شداد بن أوس رضي الله عنه، أن النبي - صلى الله عليه وسلم- قال: سيد الاستغفار: أن يقول: [COLOR=DarkSlateGray][B](اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت، خلقتني وأنا عبدك، وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت، أعوذ بك من شر ما صنعت، أبوء لك بنعمتك عليّ، وأبوء لك بذنبي، فاغفر لي؛ فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت)[/B][/COLOR] قال: من قالها من النهار موقناً بها فمات من يومه قبل أن يمسي فهو [B][COLOR=DarkGreen]من أهل الجنة[/COLOR][/B]، ومن قالها من الليل وهو موقن بها فمات قبل أن يصبح [B][COLOR=DarkGreen]فهو من أهل الجنة[/COLOR][/B][/COLOR].[/SIZE][/FONT]
    [FONT=Tahoma][COLOR=DarkRed][SIZE=2][B]* [/B][/SIZE][/COLOR][/FONT][FONT=Tahoma][COLOR=DarkRed][SIZE=2][B]عن عائشة رضي الله عنها قالت قال رسول الله صلى الله عليه وسلم( من ثابر عن ثنتي عشرة ركعة في اليوم والليلة دخل الجنة أربعا قبل الظهر وركعتين بعدها وركعتين بعد المغرب وركعتين بعد العشاء وركعتين قبل الفجر) [/B][/SIZE][/COLOR][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=RoyalBlue]
    [/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Tahoma][B][SIZE=2][COLOR=RoyalBlue]* رضيت بالله رب وبالاسلام دينا وبمحمد (ص) نبيا من قالها ثلاثا حين يمسي وثلاث حين يصبح كان حقا على الله أن يرضيه يوم القيامه // سبحان الله وبحمده من قالها مئه مره حين يمسي وحين يصبح لم يأتي أحد يوم القيامه بأفضل مماجاءبه [U][COLOR=DarkSlateGray]وفي روايه[/COLOR][/U] حطت خطاياه ولو كانت كزبد البحر.[/COLOR][/SIZE][/B][/FONT]
    [CENTER]
    [/CENTER]
    [/RIGHT]

عضوية جديدة

اولا يا اخى الفاضل انك تجيب بروسيسور AMD او INTEL فده بيكون راجع للبورده نفسها مينفعشى يكون عندك انتل dual core e5500 وتجيب AMD PHENOM II x4 مره واحده بدون تغيير البورده ثانيا المعالج الجديد بتاعك فعلا قوى ماشاء الله والف مبروك عليك اعتقد انه يفوز على 3.10 GHZ I3 2100بفارق يصل الى 7 % ويتفوق ايضا على core I5 760 او ربما يعادله الاداء مع اختلاف رهيب فى السعر
    عموما الف مبرزك ياكبير وتتهنى بالجديد ان شاء الله

ارجوا الانتباه من الاعضاء ان معالج phenom II x2 555 فتح الانوية فيه مسألة حظ بنسبة 55-60 % فلا تتأكد انك ستفتح المعالج
    100% و هذا تنبيه مهم حتى لا تقعوا فى خطأ اثناء الشراء و بصوا عليه وشوفو لو كان c3 ولا لأ / بس على الافل ممن تخلوه ثلاثى
    لو النواة الرابعة فيها مشاكل ... معالج ممتاز لسعره و اداؤه المميز
    شكرا

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة