النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: مشكلة في تسطيب server 2008 r2 و windows 7

عضو

مشكلة في تسطيب server 2008 r2 و windows 7

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لكل اعضاء ومشرفين عرب هارد وير الكرام.
    اولا انا مش عارف اكتب الموضوع فين بس ده المكان الوحيد اللى لاقيته مناسب لحل المشكلة عشان الناس بتدخل هنا كتير ثانيا انى المشكلة مش هلاقي ليها حل غير هنا لأنى متعلقة بال dual boot

المشكلة انى سطبت ويندوز 7 علي لاب واشتغلت بيها تمام وحبيت انى اسطب كمان windows server 2008 r2 عشان اجرب ال hyper-v.
    وانا بسطب الserver 2008 r2 قالي انى هيحط ملفات الويندوز 7 في ملف windows.old فقولت اوك عشان مش لقيت حل انى اكنسل النقطة ديه فكان لازم اعمل كده

المشكلة بقي انى لما يدخل الجهاز بيدخل علي server r2 ودخلت علي البوت بf5 عشان اشوف فيه ويندوز 7 ولا لا مش لاقيته تعبت في حل المشكلة وقعدت ابحث كتير ولقيت حل انى اقدر ارجع ملفات الwindows.old لويندوز 7 وجربتها مش نفعت
    فمش قدامى غير عرب هاردوير انا مش سألت في الاول عشان حاولت انى ابحث واحل المشكلة بنفسي لكن للأسف مش عارف انا عندى حل واحد وده اللى هعمله انى اقسم 2 بارتيشن كل ويندوز في بارتيشن وخلاص بس عايز اعرف حل ده ايه للعلم وللأفادة عشان محدش يقع فيها تانى وشكرا ليكم واتمنى انى الاقي حل جزاكم الله كل خير.

عضو

رد: مشكلة في تسطيب server 2008 r2 و windows 7

السلام عليكم

المشكله يا باشا أنك نزلت ال win. server 2008

على نفس البارتشن اللي كان نازل عليهwin.7 علشان كده هو عمل لك windows.old فولدر فيه كل اللي كان موجود على ال c ساعة لما كان عليه win.7
    يعني مثلا أن كان في أيميلات مش حتلاقيها ضاعت حتلاقيها متخزنه في الفولدر اللي أنشاءه

لكن كان المفروض أنك تنزل ال win server 2008 على بارتشن تاني علشان تعمل ال dual boot

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mfarouk7900 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

المشكله يا باشا أنك نزلت ال win. server 2008

على نفس البارتشن اللي كان نازل عليهwin.7 علشان كده هو عمل لك windows.old فولدر فيه كل اللي كان موجود على ال c ساعة لما كان عليه win.7
    يعني مثلا أن كان في أيميلات مش حتلاقيها ضاعت حتلاقيها متخزنه في الفولدر اللي أنشاءه

لكن كان المفروض أنك تنزل ال win server 2008 على بارتشن تاني علشان تعمل ال dual boot
    شكرا ياجميل علي ردك واهتمامك وانا فاهم وعارف طبعا الكلام ده .

انا اللى عايزه ازاى بقي افك الملفات اللى داخل ال windows.old اللى في الc اللي عليه server2008 r2 وانقلها علي بارتيشن تانى ال d واخليها تدخل بوت عادى يرجع يعنى زى الاول ويندوز 7 .يعنى في البوت يظهرلي 2 ويندوز واحدة 7 وواحدة server 2008 r2
    وبالنسبة انى انزل 2 ويندوز علي نفس البارتيشن فده كده مش ينفع خالص يعنى مش ليها حل الحكاية ديه.

وع فكرة انا سطبت خلاص 7 علي بارتيشن وال server علي بارتيشن تانى وشغال عادى بس عايز اعرف برده حل للمشكلة وخاصة ازاى اسطب 2 ويندوز علي نفس البارتيشن.

وشكرا ياكبير علي ردك ده بعد 33 مشاهدة رد واحد.علي العموم اكيد الاعضاء هتساعد واللى عارف اكيد مش هيبخل دول عرب هاردوير سباقين بالخير .

عضو

وع فكرة انا سطبت خلاص 7 علي بارتيشن وال server علي بارتيشن تانى وشغال عادى بس عايز اعرف برده حل للمشكلة وخاصة ازاى اسطب 2 ويندوز علي نفس البارتيشن.

هادي جديده علي تسطب 2 ويندوز ع نفس البارتشن .. اساسا مابتقدر مستحيل إلا اذا كنت تنزي تنزل ويندوز ع بارتشن
    ويندوز ع Virtual Machine

أما بالنسبه لمشكله

ازاى بقي افك الملفات اللى داخل ال windows.old اللى في الc اللي عليه server2008 r2 وانقلها علي بارتيشن تانى ال d واخليها تدخل بوت عادى يرجع يعنى زى الاول ويندوز 7 .يعنى في البوت يظهرلي 2 ويندوز واحدة 7 وواحدة server 2008 r2

هادي بسيطه ماعليك الا تساوي كوبي بعد ماتأكسس الفلدر وتختار اللي عاوز تنقله الى البارتشن D وتساويله بست
    من ويندوز سيرفر 2008 او حتى ويندوز 7 اذا كنت منزله
    وبتكون رجعت كل حاجاتك الخاصه