النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: القطع المستبدله فى labtob

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو

القطع المستبدله فى labtob

انا مقدم على شراء لاب وعايز اعرف شوية اجابات على اسئله محيرانى

1 ــ هل من الممكن تغيير المعالج والفان والــ dvd فى الاب ؟؟

2 ــ هل بنية وكفاءة المعالج فى الاجهزة المكتبيه بنفس البنيه والفكاءه فى الابات؟؟

بمعنى لو عندى معالج i3 تردده 2.8 مثلا فى جهاز مكتبى هل يماثل نفس المعالج بنفس التردد فى الاب من حيث الكفاءة ؟

3 ــ وهل نفس المقارنه الماضيه تنطبق على الرامات؟؟

وماهى فئة الرامات التى تأتى فى الابات هل هى cl9 او cl8 او غيرها؟؟

4 - ماهى وسيلة التبريد فى الابات مع هذا الحجم المضغوط سواء للمعالج او الكارت الرسومى لان لو عندى معالج 13 او i5 فى جهاز مكتبى بيحتاج مشتت محترم لتفريق الحراره عنه وكذلك فى الكارت الرسومى فما هو الحال فى الاب ؟؟

5 - هل موديلات الابات الموجود فى السوق المصرى استندر عالمى ولا الوكلاء والموزعين بيلعبو فيها لانعاش المبيعات ؟

يعنى على سبيل المثال ارى جهاز dell inspiron n5010 على الموقع الرسمى للشركة بمعالجات محدده من حيث التردد وارى فى السوق المصرى خلاف ذلك ايه السبب ؟؟

6- هل من الممكن تغيير الكفر الخارجى للاب فى حالة تجريحه واستهلاكه ؟؟

7 - هل دائما الريكفرى يأتى مع اللاب سواء اسطوانات (بخلاف اسطوانة الويندوز او التعريفات) ام يأتى على درايف فى الهارد ؟؟

8- هل كل اللابات فى السوق الان تحتوى على usb 3.0 ؟؟

معلش طولت عليكم بس انا دايما احب عارف كل حاجه عن اى شىء بشتريه ...

عضوية جديدة

رد: القطع المستبدله فى labtob

والله العظيم اسئله حلوه انا عايز اعرفها انا كمان بس بقالى اسبوع كتبت موضوعين ومحدش رد معرفش فى ايه

عضو

رد: القطع المستبدله فى labtob

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam_elwani مشاهدة المشاركة
    انا مقدم على شراء لاب وعايز اعرف شوية اجابات على اسئله محيرانى

1 ــ هل من الممكن تغيير المعالج والفان والــ dvd فى الاب ؟؟
    ممكن تغيير البروسيسور والديفيدى دا فى حالة انك مش عاوز تبيع اللاب بعد كدا عشان هيعتبر مفتوح وهيهبط فى تمنه جامد
    فلو ناوى تبيعه افضل انك تزود رامات وبس
    2 ــ هل بنية وكفاءة المعالج فى الاجهزة المكتبيه بنفس البنيه والفكاءه فى الابات؟؟

بمعنى لو عندى معالج i3 تردده 2.8 مثلا فى جهاز مكتبى هل يماثل نفس المعالج بنفس التردد فى الاب من حيث الكفاءة ؟
    الى حد كبير متشابهين ويكاد يكون غير ملحوظ .. بس الفرق فى ان بنية بروسيسور اللاب انو مبيسخنش بسرعة + انه مبيشتغلش بكامل طاقته فى حالة السكون بمعنى لما بتشغل لعبة فيها جرافيك عالى بتلاحظ ان صوت المروحة بقى ملحوظ مع ان فى حالة سكون الجهاز ملهاش صوت
    3 ــ وهل نفس المقارنه الماضيه تنطبق على الرامات؟؟
    نعم
    وماهى فئة الرامات التى تأتى فى الابات هل هى cl9 او cl8 او غيرها؟؟
    على حسب الموديل
    الcl8 أفضل و اسرع من الcl9 ولكن
    كمان مع الانظمه الجديده الفرق بالاداء بينها وبين الcl9 غير محسوس الا بالbenchmarking

4 - ماهى وسيلة التبريد فى الابات مع هذا الحجم المضغوط سواء للمعالج او الكارت الرسومى لان لو عندى معالج 13 او i5 فى جهاز مكتبى بيحتاج مشتت محترم لتفريق الحراره عنه وكذلك فى الكارت الرسومى فما هو الحال فى الاب ؟؟
    Heat sink
    ودى قطعة نحاس تمر على كارت الجرافيكس و النورث بريدج والبروسيسور معا الى ان تصل الى المروحة التى تقوم بتشتيت الحرارة
    5 - هل موديلات الابات الموجود فى السوق المصرى استندر عالمى ولا الوكلاء والموزعين بيلعبو فيها لانعاش المبيعات ؟

يعنى على سبيل المثال ارى جهاز dell inspiron n5010 على الموقع الرسمى للشركة بمعالجات محدده من حيث التردد وارى فى السوق المصرى خلاف ذلك ايه السبب ؟؟
    اى شركة بتصنع عدة موديلات من اللاب الواحد بنفس الشكل وكل شئ مع اختلاف بضع المواصفات بحيث تناسب جميع المتطلبات .. بالبلدى كدا عاوز يكتسح السوق عشان كل الناس تشترى المنتج بتاع الشركة
    6- هل من الممكن تغيير الكفر الخارجى للاب فى حالة تجريحه واستهلاكه ؟؟

ممكن تغييره واحتمال كبير متلاقيش البودى بتاع اللاب ..

7 - هل دائما الريكفرى يأتى مع اللاب سواء اسطوانات (بخلاف اسطوانة الويندوز او التعريفات) ام يأتى على درايف فى الهارد ؟؟
    بعض اللابات بتنزل على الهارد ودا مش موجود كتير .. وبعضها بيديلك نسخة وندوز اصلية والنوع دا منتشر
    8- هل كل اللابات فى السوق الان تحتوى على usb 3.0 ؟؟
    نعم اغلب اللابات الحديثة
    معلش طولت عليكم بس انا دايما احب عارف كل حاجه عن اى شىء بشتريه ...

مفيش مشاكل .. المهم تكون استفدت

الرد فى الاقتباس