النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: ماهو DMZ

عضو الصورة الرمزية abo_omar100

ماهو DMZ

السلام عليكم :
    أجريت مقابلة منذ فترة وسألت عن ال DMZ ولكن بحكم خبرتي القليلة لم أسمع بها ولكن أجريت بحث على الأنترنت وسمعت أنه منطقة بين الlan و wan وهي تعمل على حفظ الشبكة اللان من الإختراق ووظائفها سيكورتي بشكل أساسي وأرجو ممن لديه معرفة بها أن يشرح لي عنها بأمثلة عملية لأنني لم أعرف لماذا تسنخدم؟؟؟؟
    وجزاكم الله خيرا

عضو

رد: ماهو DMZ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا واجهت هذا التعريف فى كورس ccna sec وهو المقصود بيه اى جهاز او ويب او اكستشنش بيتاكسيس من بره الشبكه يعنى فى حالة وجود موقع الكترونى فى الحاله ديت اى حد من الناس متاح له الوصول الى الموقع ده ما عليك هو وضع مثل هذه الاجهزه او الموقع الالكترونى بعيد عن الشبكة الخاصة وتسمى هذه المنطة DMZ

نسالكم الدعاء
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عضو

In computer security, a DMZ, or demilitarized zone is a physical or logical subnetwork that contains and exposes an organization's external services to a larger untrusted network, usually the Internet. The term is normally referred to as a DMZ by information technology professionals. It is sometimes referred to as a perimeter network. The purpose of a DMZ is to add an additional layer of security to an organization's local area network (LAN); an external attacker only has access to equipment in the DMZ, rather than any other part of the network.
    هذا التعريف الشامل وابسط تعريف هو مجموعة المخدمات الاساسيه في الشبكه والتي تكون معزوله امنيا من المهدادات الخارجيه

عضو

بسم الله الرحمن الرحيم
    الكلام اللى هاقوله على قد علمى والله اعلم
    DMZ هى اختصار acronym لــ"
    demilitarized zone" بالعربى "المنطقة منزوعة السلاح"
    طبعا المفروض انه فى بيئةالـ LAN يكون الاكسيس عليها شبه معدوم من المستخدمين خارجها "الا اذا عملت remote access server RAS لناس معينه ذى الادمينز مثلا ولا غيره "يعنى من الاخر بيكون الاكسيس على الريسورسيس restricted شوية علشان السيكيورتى
    وطبعا فى بيئة الــWAN او internet كله بيأكسيس عل كله وبالتالى السيكيورتى مش عالى

المشكله ان الكل دلوقتى موجود ع النت "WAN", طيب ازاى اسمح للمستخدمين اللى ع النت انهم يأكسيسوا ع الريسورسيس بتاعتى "فى حدود ما أنا أحدد" وفى نفس الوقت أتفادى المخاطر hazards اللى ممكن تجرالى من الموضوع ده سواء من hacker أو malicious أو ....أو ...
    و ازاى اتواصل مع الناس اللى بره دى , هنا بقى دور الــ DMZ اللى هاحط جواها الكلام ده:
    والله انا عاوز استقبل ايميلات وارد عليها من الناس اللى بره
    يبقى اركب mail sever
    طيب والله انا عاوز اشير شوية ملفات للناس دول يبقى اركب
    FTP server
    طيب والله انا عاوز اعمل موقع للمؤسسة بتاعتى يبقى اركب
    HTTP sever
    طبعا السيرفرات دى محتاجة شوية حاجات تخدم عليها مثلا:
    dhcp ,dns,NAT........
    كل السيرفرز أو/و السيرفيسز دى هتكون داخل الـــDMZ أو على الـRouter اللى بيخدم عليهم

طيب الصورة مش واضحة قوى ,الدنيا عملا ازاى:

(
    internal users and services for your company or facility)يعنى الــ LAN بتاعتك))
    وراها
    (Firewall)
    وراها
    ((ودى هيا الــDMZ)ftp srvr,http srvr,mail srvr,.....)
    وراها
    (Firewall)
    وراها
    (Internet)
    والله مستخدم بعت ميل ع الميل سيرفر :
    الميل ده جايلنل من النت هيعدى على اول فيروول وبعدين يدخل ع الميل سيرفر وبعدين الانترنال يوسرس هيبصوا ع الميل ده من خلال الاتصال بالميل سيرفر اللى موجود جوا الــ DMZ وطبعا اتصال الانترنال يوسرز بالسيرفرز اللى جوا الـDMZبيتم عبر الفيروول اللى بينهم
    والفيروول ده موجود تحسبا لو الـ DMZ تم اختراقها ولا حصل فيها مشاكل مانخسر كل حاجة ع الاقل الـinternal users هيكونوا محميين
    (وبالتالى الـDMZ وسيط بين الــLAN بتعتنا و الـWANو/أو Internet).

دا اللى عندى والله اعلم واللى عنده تصحيح أو زيادة مشكور.
    سلام

عضو

تعني Demilitarized Zone أي المنطقة منزوعة السلاح
    من المتعارف عليه حالياً أن الشبكات بالنسبة لأي مؤسسة تقسم إلى نوعين:الشبكة الداخلية LAN: وأهم ما تتضمنه الأجهزة المركزية (السيرفرات) بالإضافة إلى أجهزة المستخدمين. ومن المفروض أن تكون محمية ومؤمنة من أي تداخل مع أي شبكة خارجية أخرى.
    الشبكة الخارجية Internet: بصفتها العامة لا يتوفر فيها مستوى عالٍ من الحماية. وهي بالنسبة للشبكة الداخلية تشكل مصدراً رئيسياً لخطر الإختراق والتهديدات.
    عادة يُفصل بين هاتين الشبكتين بوسيلة حماية قد يكون أبسط صورة لها جهاز الراوتر، أو ربما بجدار ناري (Software مثل ISA Server أو Hardware مثل Cisco ASA) إن أردنا تطبيق حلول أقوى.DMZ هي نوع ثالث، وتقع في مستوى وسط بين النوعين السابقين… هيشبكة محايدة، فلا هي محمية ومؤمنة بشكل كلّي كما هي الشبكة الداخلية. ولا هي مكشوفة بشكل صريح كما هي شبكة الإنترنت.يتم اللجوء لحل DMZ عند الحاجة لتمكين المستخدمين في الشبكة الخارجية من الوصول إلى بعض الخدمات المحلية مثل Web Server أو FTP. فبدلاً من توفيرها ضمن مجال الشبكة الداخلية بما يشكّله هذا من تعريض كامل الشبكة لخطر الإختراق أو الهجمات، يتم وضع هذه الخدمات ضمن شبكة ثالثة منفصلة عن الشبكة الداخلية. وبذلك تتحقق إمكانية العزل عن الأخطار التي يمكن أن تشكّلها الإنترنت، مع إمكانية توفير الخدمات اللازمة للخارج.
    التعديل الأخير تم بواسطة khalid2ti ; 27-04-2013 الساعة 08:07

عضوية جديدة الصورة الرمزية محمد شبكات

جزاك الله خيرا كثيرا

عضو الصورة الرمزية abo_omar100

مشكورين أحبتي
    وضحت الصورة