النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: والله مش عارف ابتدي من وين

عضوية جديدة

والله مش عارف ابتدي من وين

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.....

انا طالب في كلية الهندسة قسم IT في المستوى الثالث اريد ان اتخصص في مجال الشبكات بس مش عارف ابتدي من فين....

اللي يقولي ادخل في البداية على ال Network+ واللي يقولي عديها مش مهمة لانو كده كده حتفهمها لما حتدرس لسسكو او ميكروسوفت....

واللي يقولي ادخل في البداية CCNA على طول واللي يقولي لا MCSA /E افضل انك تبتدي فيها واللي يقول خلاص ال MCSA /E
    انتهت ومش ضروري تفهمها لازم تاخد بدلها الMCITP واللي يقولي لا لازم تاخدهم الاثنين ال MCSA/E &MCITP....:ah46:

وايه الفرق مابين اكادمية سيسكو CCNA اللي مدتها 8 اشهر وبيقسموها الى اربعة اجزاء
    شهرين General Network
    شهرين Router
    شهرين Switch
    شهرين WAN
    والدورة العاديه للCCNA بدون اكاديمية واللي مدتها شهرين وايهما أفضل!!!

علما باني فاهم بالصيانة واخذ دورة الA+ وبخضر للامتحان وبشاهد حاليا لدروس الاستاذ أحمد جودة والاستاذ تامر حفظهم الله....

اتمنى منكم ان توجهوني الى الطريق الصحيح....

وانا اسف شكلي لخبطكو معايا....:ah24:
    اتمنى منكم افدتي وسوف اكون جزيل الشكر اليكم.....

جزاكـم الله الف خير......وشكراَ.....

عضوية جديدة

رد: والله مش عارف ابتدي من وين

مثلك والله يالغالي انـا يوم فـكرت ادرس كل ما اسال واحد يعطيني حل وكل واحد يقول لي شيء لين والله لدرجة وصلت إني اضييع !!

إنت ابدا من الصغيـره للكبيـرة وماعلييك ، والي يقولك بتاخذها بعدين فهذا مع إحتـرامي له كـلام فاضي ، يوم تتخصص في شيء وتتعمق فييه احسن من انك تاخذها رؤوس اقلام !!

توكـل وابدا من الصصـفر ..

عضوية جديدة

انا معاك أخي لازم ابدا من الصفر اي اللي هي Network+ طيب وبعديها اخذ ايه في الاول ال MCSA/E او MCITP او الCCNA....
    وايه الفرق مابين اكادمية سيسكو CCNA اللي مدتها 8 اشهر وبيقسموها الى اربعة اجزاء
    شهرين General Network
    شهرين Router
    شهرين Switch
    شهرين WAN
    والدورة العاديه للCCNA بدون اكاديمية واللي مدتها شهرين وايهما أفضل من نحية الدراسة والشهادة!!!
    والله متلخبط و عايز اعمل لنفسي خطة دراسية امشي عليه...
    وجزاكـ الله ألف خير اخي على تعونك معايا....
    اتمنى من اصحاب الخبرة المساعدة....

عضو الصورة الرمزية عادل شبل

اولا يا اخى الفاضل السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ناقشنا هذا الموضوع سابقا وعموما بحكم خبرتى فى هذا المجال اقول لك

اولا المطلوب فى سوق العمل هو شهادة ميكروسوفت وده على اساس ان الشركات عندها سرفرات وعندها من يكون دائم الاداره لهذه السرفرات ويفضل ان تكون عارف كمان شهادة CCNA عشان تقدر تبنى البنيه الاساسيه للشركه يعنى التوصيل وضبط الروتر والسوتشات
    طب هل ينفع تاخد CCNA فقط وتشتغل بيها؟
    لا طبعا وذلك لان الروتر او السوتش يتم ضبطه لمره واحده فقط ويترك للعمل ولا يحتاج لشخص مخصص له وكمان قليل جدا ان تحصل فيه مشكله
    طب طالما ان الموضوع كده ليه فيه شهادات اعلى من CCNA اللى هى CCNP و CCIE ؟
    دى للناس اللى عاوزه تشتغل فى شركات متخصصه فى مجال ال communication وحل مشاكل الشبكات وبالتالى يحتاج خبره اكبر فى المعامله مع السوتشات والروترات وبناء الشبكات الكبيره والمعقده لكن فى الظروف العاديه او فى الشركات العاديه والمؤسسات انت لا تحتاج سوى CCNA عشان تعرف تضبط الروتر والسوتشات وتركنهم وتسيبهم مع نفسهم
    طب ايه الفرق بين CCNA academy اللى فى 8 شهور و CCNA العاديه اللى فى شهرين؟
    CCNA academy شارحه كل جزء فى المنهج بالتفصيل مع التطبيق العملى وكمان بتاخد شهادة حضور من سيسكو لكن الشهاده الاون لاين بتلغيها اما CCNA العاديه يعنى مجرد فكره عامه عن الموضوع وشرح عملى له بمعنى اخر بتعطيك الخلاصه _ انا شخصيا دارس ال academy وشايف انها افضل
    المهم خلصنا اننا عشان ننزل نشتغل فى مكان محترم يلزمنى شهاده من ميكروسوفت ومعاها على الاقل شهادة CCNA او لو انت عاوز تمشى فى مجال ال communication وربط الشبكات يعنى بعيد عن السرفرات تبقى تسيبك من ميكروسوفت وتبدأ مشوارك مع سيسكو ب CCNA ثم CCNP ثم CCIE
    طب لو انا عاوز ادرس ميكروسوفت واكون system administrator هادرس MCSE ولا MCITP ؟
    شهادة MCSE هى اداره نظم على بيئه ميكروسوفت وندوز 2003 وهى شهاده محترمه جدا وكبيره جدا وشهاده MCITP هى نفس الشهاده لكن على وندوز 2008 مع حذف بعض المواضيع واضافة مواضيع جديده اللى هى التحديثات اللى بين الوندوزين 2003 و 2008 وطبعا لازم يحذف بعض المواضيع للحفاظ على حجم المنهج
    طب الشركات حالا شغاله ب 2003 ولا 2008 ؟
    فيه شركات لسه شغاله ب 2003 وده الغالب وشركات قررت تنقل ل 2008 عشان تستفيد بالمميزات الجديده
    طب التحديثات دى مدة دراستها تقريبا تاخد وقت اد ايه؟
    تقريبا شهر ليس اكثر وبالتالى افضل حل لك ان تدرس MCSE وتدرس التحديثات الخاصه بشهادة MCITP وبالتالى تقدم ال CV بتاعك لاى شركه وتكتب فيه انك MCSE و MCITP وبالتالى انت جاهز تشتغل على 2003 او 2008
    وبالنسبه لل N+ انت مش محتاجها _ الدراسه دى هتتضمن كل محتوى شهادة N+ اثناء الدراسه
    يعنى الخلاصه من الكلام ده كله تدرس MCSE ثم تدرس ال Upgrade to MCITP ثم CCNA اكاديمى او عاديه مش هتفرق لكن تفضل الاكاديمى زى ما قلت لك

عضوية جديدة

ماشاء الله اخوي افدتني كتير والله....
    بس سؤالين صغيرين...
    يعني انا حبدا بميكروسوفت وبعدين انقل لسيسكو.....
    ولو عملت العكس اي بديت بسيسكو وبعديها انتقلت لميكروسوفت لانو سيسكو الاساس ومنهج ميكروسوفت بيعتمد عليها....

وهل الشهادة الاكادمية تعتبر شهادة دولية ولا لا....
    وجزاكـ الله ألف خير....

عضوية جديدة

فعلا موضوع مهم جدا وانا خريج نظم ومعلومات ادارية واريد ان اتعمق فى مجال الشبكات بس بصراحة انا خايف لان ثمن الكورسات غالى جدا وبعد ما اخلص الكورسات وادفع المبالغ دى ملقيش شغل بهذا التخصص فى مصر ودى اكتر حاجة قلقانى وهل لو فى شغل فين الاماكن دى ياريت حد يساعدنا من المهندسين الشبكات بالمنتدى اكون شاكر ليكم جدا

مشرف سابق الصورة الرمزية elbass

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أســـــمـــــر مشاهدة المشاركة
    ماشاء الله اخوي افدتني كتير والله....
    بس سؤالين صغيرين...
    يعني انا حبدا بميكروسوفت وبعدين انقل لسيسكو.....
    ولو عملت العكس اي بديت بسيسكو وبعديها انتقلت لميكروسوفت لانو سيسكو الاساس ومنهج ميكروسوفت بيعتمد عليها....

وهل الشهادة الاكادمية تعتبر شهادة دولية ولا لا....
    وجزاكـ الله ألف خير....

كلام الاخ عادل شبل واضح جداً ومبسط
    ولكن بشكل ابسط ان كنت تريد ان تحترف علم الشبكات فعليك بالأتى

ذاكر قرص N+ ولا تدخل الامتحان

وبعدين ذاكر mcse وامتحن

ثم ccna

وبعدين ادخل على اقسام الشهادات العلمية وستجد كل ما تريد وجميع النصائح من الاخوة هناك بشكل اكثر من القسم العام

https://www.4shared.com/folder/VyPwq_l0/_online.html

عضوية جديدة

الموضوع مميز جدا و انا كنت هعمل موضوع زيه بالظبط بس مع اختلاف بسيط
    انا اخدت كورس ccna في جامعه القاهره في مركز htc و مذاكر الدوره و فاهمها الحمد لله و همتحن بعد شهر ان شاء الله
    و بعدين و انا بدور في المنتدي من مده لقيت نظام اللينكس و ابتديت اذاكر دوره linux+
    استفساري هو انا ماشي كدا صح يعني اكمل في لينكس بلس و بعدين اكمل في rhce ولا اكمل زي ما حضراتكم كاتبين في ميكروسوفت و شهاداتها ولا اكمل في سيسكو
    استفسار تاني معلش هو لازم اكون معايا لغه برمجه الي جانب اي اتجاه من الي ذكرتهم فوق يعني ادرس سي او جافا او بايثون
    و اسف علي الاطاله و شكرا

عضوية جديدة

طبعا يفضل بكورس CCNA لانه به تعريف الشبكات وانواع الشبكات وليس له علاقة بميكروسوفت MCSE