صفحة 9 من 10 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة
النتائج 121 إلى 135 من 142

الموضوع: ضرورى جدا هل يستحق التغير الى شراء كارت HD 5750

عضو ذهبي

رد: ضرورى جدا هل يستحق التغير الى شراء كارت HD 5750

هو لما انا يكون عندى بروسيسور كور 2 كواد هيشتغل كارت شاشه احسن من دلوقتى بفرق كبير وشاسع ولا هيكون الاداء احسن شويه مفيش فرق كبير فرق بسيط ولا هيشتغل بفرق قوى جدا يعنى لما يكون فى كور 2 كواد هلاحظ ان الفرق فى اداء والجرافيك جوده صوره الجهاز مع كارت شاشه hd 5750 هيكون الفرق شاسع جدا وهيكون واضح جدا جدا

عضو ذهبي

وهل لما يشتغل الكارت شاشه بكامل كفائتو الهو hd 5750 لما يكون فى بروسيسور كور 2 كواد ويكون البور سبلاي مشغلو بكامل كفائتو ويكون الكارت شاشه شغال بكامل الكفاءه اتقل لعبه فى خاصيه antialiasing هتشتغل على اعلى اعدادات فى هذه الخاصيه على كام ولو مشغل اكبر لعبه اتقل لعبه بتشغل هذه الخاصيه اخرهه هتشتغل على انهى مستوى مع هذا الكارت لما يشتغل بكامل كفائتو ايه هى اعلى مستوى يقدر يشغل هذه الخاصيه anti-aliasing بدون اى مشاكل بطئ او عنق زجاجه او مشاكل تقطيع او اى نوع من المشاكل اعلى مستوى يقدر يوصلو ويكون شغال عليه الاداء جيد جدا

عضو برونزي الصورة الرمزية qutaibah95

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LEAGUE مشاهدة المشاركة
    وهل لما يشتغل الكارت شاشه بكامل كفائتو الهو hd 5750 لما يكون فى بروسيسور كور 2 كواد ويكون البور سبلاي مشغلو بكامل كفائتو ويكون الكارت شاشه شغال بكامل الكفاءه اتقل لعبه فى خاصيه antialiasing هتشتغل على اعلى اعدادات فى هذه الخاصيه على كام ولو مشغل اكبر لعبه اتقل لعبه بتشغل هذه الخاصيه اخرهه هتشتغل على انهى مستوى مع هذا الكارت لما يشتغل بكامل كفائتو ايه هى اعلى مستوى يقدر يشغل هذه الخاصيه anti-aliasing بدون اى مشاكل بطئ او عنق زجاجه او مشاكل تقطيع او اى نوع من المشاكل اعلى مستوى يقدر يوصلو ويكون شغال عليه الاداء جيد جدا
    أخي العزيز يعني احنا الان فاتحين الموضوع على الفاضي الكرت اشترته مبروك عليك الان لا تكسر اشي
    ولما يصير معك فلوس ابقى روح اشتري باور اصلي
    وخليك على الحاله هذه ولا تكسر رجع كل شي الى الحاله الافتراضيه
    ما تحتاج الى الكسر انا معي عنق وكل الالعاب راائعه جدا واذا بدي اداء اعلى اجيب معالج ثاني وما بيصير معي اشي لانه
    معي باور اصلي 550
    اسمه huntkey green power 550
    يولد فعليا 550 واط
    اشتريته ب 37 دينار يعني 314 وفر وجيبلك واحد
    [B][CENTER][B][SIZE=4][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=241018&p=1917543#post1917543"]تجربتي مع الكرت الرائع MSi R5750[/URL]

[/SIZE][/B][B][B][B][CENTER][B][SIZE=4][URL="https://www.facebook.com/profile.php?id=100001237227112"]me facebook[/URL] :) [/SIZE][/B][/CENTER]
    [/B]
    [/B]
    [/B][/CENTER]
    [CENTER][B][CENTER][SIZE=4]
    [/SIZE][/CENTER]
    [/B]

[IMG]https://g.bf3stats.com/pc/qvJvFKXL/BL4CK-AV3NT4D0R.png[/IMG][/CENTER]
    [/B]

عضو ذهبي

هو خلاص الموضوع انا كنت هنهى وخلاص الموضوع خلص وانا اشتريت الكارت بس انا سالتك سؤالين اخر سؤالين فى المنتدى وانت مجوبتش عليه ياريت يا اخى تجاوب على اسئلتى الاخيره دى ولاشكلك مش عارف اجابه اكيده لو مش عارف قول مش عارف احسن لكن لو عارف اجابه لاسئلتى ياريت تجاوبنى على سؤالى الاولانى بخصوص اداء كارت شاشه وبروسيسور والسؤالى التانى والاهم بخصوص anti-aliasing فى كارت شاشه اعلى اعدادات يستطيع تشغيلهه لهذه الخاصيه الهى anti-aliasing اعلى اعدادات فيهه يقدر يوصلهه ويشغلهه بدون مشاكل لو الكارت شغال بكامل كفاءه يعنى لو بور سبلاي اصلى المناسب ليه وبروسيسور قوى وعالى هيستطيع الكارت يشتغل اخرو على كام اكبر مستوى يقدر يشتغل عليه فى خاصيه anti-aliasing ياريت الاجابه وانا مش هسال على حاجه اخرى وبعد الاجابه الموضوع يغلق

عضو برونزي الصورة الرمزية qutaibah95

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LEAGUE مشاهدة المشاركة
    هو خلاص الموضوع انا كنت هنهى وخلاص الموضوع خلص وانا اشتريت الكارت بس انا سالتك سؤالين اخر سؤالين فى المنتدى وانت مجوبتش عليه ياريت يا اخى تجاوب على اسئلتى الاخيره دى ولاشكلك مش عارف اجابه اكيده لو مش عارف قول مش عارف احسن لكن لو عارف اجابه لاسئلتى ياريت تجاوبنى على سؤالى الاولانى بخصوص اداء كارت شاشه وبروسيسور والسؤالى التانى والاهم بخصوص anti-aliasing فى كارت شاشه اعلى اعدادات يستطيع تشغيلهه لهذه الخاصيه الهى anti-aliasing اعلى اعدادات فيهه يقدر يوصلهه ويشغلهه بدون مشاكل لو الكارت شغال بكامل كفاءه يعنى لو بور سبلاي اصلى المناسب ليه وبروسيسور قوى وعالى هيستطيع الكارت يشتغل اخرو على كام اكبر مستوى يقدر يشتغل عليه فى خاصيه anti-aliasing ياريت الاجابه وانا مش هسال على حاجه اخرى وبعد الاجابه الموضوع يغلق
    أولا يا ريت لو ترتب مشاركتك لانني بالصعب فهمت ما تقصد
    2:اداء الكرت والمعالج تبعك ممتاز بس فيه عنق جيب رباعي ويصير تمام
    3:الانتي الايزنج ما الهوش دخل في الكرت حسب اللعبه في العاب تعطيك x4 'x8
    وفي العاب تعطيك بس x2 لو انك حطيت مثلا x16 اذا كان معدل الفريمات لا ينزل عن 30 ممتاز
    مثلا انا العب resdient evil 5 x8
    معدل فريمات 80 حسب عدد اللعبه على الانتي الايزنج
    وفيه اعلى بس انا ماجربت
    الباور سبلاي ما الو دخل في قدره الكرت لكنه يحد من الكسر ويصير تهنيج مثل ما صار معك
    [B][CENTER][B][SIZE=4][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=241018&p=1917543#post1917543"]تجربتي مع الكرت الرائع MSi R5750[/URL]

[/SIZE][/B][B][B][B][CENTER][B][SIZE=4][URL="https://www.facebook.com/profile.php?id=100001237227112"]me facebook[/URL] :) [/SIZE][/B][/CENTER]
    [/B]
    [/B]
    [/B][/CENTER]
    [CENTER][B][CENTER][SIZE=4]
    [/SIZE][/CENTER]
    [/B]

[IMG]https://g.bf3stats.com/pc/qvJvFKXL/BL4CK-AV3NT4D0R.png[/IMG][/CENTER]
    [/B]

عضو ذهبي

انا قصدى يعنى لو اى لعبه فى العالم معموله على مثلا الانتى الايزنج على x8 وانا اخترت x8 هتشتغل كويس وبدون مشاكل ده قصدى وتكون لعبه تقيله اوى يعنى زى لعبه كده gta iv fifa 11 mafia 2 iam alive العاب دى التقيله اوى لو شغلتهه على اعلى اعدادات الهى x8 هتشتغل كويس جدا على فريمات عاليه لم تقل عن 60 فريم ولا x8 هتكون تقيله مع العاب الكبيره اوى تشتغل كويس فقط مع العاب الهى مثل resdient evil 5 العاب الفى نفس مستواهه فقط ولا هل ينفع تشتعل على x8 مع العاب الكبيره اوى الهى مثل gta iv وغيرهوم هتشتغل على x8 عادى جدا ارجو تكون فهمتنى وفهمى يكون وصلك وارجو الاجابه

عضو فضي الصورة الرمزية TorrentLeech

بص ياباشا علشان تريح دماغك

الكارت بتاعك جيد فى العاب مش هيقدر يشغلها على اعلى اعدادات زى Metro 2033 , Crysis , GTA IV لازم هتقلل بعض الاعدادات فيهم علشان تقدر تلعبهم كويس خصوصا لو بتلعب على ريزليوشن 1080*1920 زى ما انا كنت شغال بيه

الباور بتاعك طبعا فيه مشكلة وهو سبب انك مش قادر تكسر سرعة الكارت بشكل جيد ومنصحكش اساسا تشغل الكارت عليه بالترددات الافتراضية انتا كمان بتكسر السرعة !!!! احذر يا جميل علشان الكارت ميحصلش له حاجة

عضو ذهبي

انا اساسا ريزوليشن البلعب عليه المتوسط مش بلعب على ريزوليشن اكتر من حجم 1280x1024 فهمت

عضو ذهبي

انا هقولك الاخبار عندى

انا عندى مشغل اعدادات كارت شاشه على

anti-aliasing:4x

anisotropic filtering:16x

tessellation:amd optimized

catalyst A.I Texture Filtering quality:Quality

mipmap detail level:high quality

wait for vertical refresh:Always on

Anti-aliasing mode:super-sample AA

هذه الاعدادات المشغل عليهه الكارت وجميع العاب معظمهه شغاله كويس لكن فى بعض العاب شغاله يدوبك على هذه الاعدادات بلعفيه انا العايز اعرفو بقى هل لو غيرت البروسيسور لى كور 2 كواد طبعا اكيد الكارت هيشتغل بمستوى ممتاز على هذه الاعدادات ومكن كمان اعلى خاصيه ANTI-ALIASING الى اعلى مستوى الهم 8X ولا اخرو 4X كويس اوى حتى لو غيرت البروسيسور يعنى الفريمات هتكون ثابته على 60 فى لعبه GTA IV FIFA 11 CRYSIS 2 METRO2033 هتكون الفريمات كويسه جدا لما اغير البروسيسور مع هذه الاعدادات الانا جايبهه وهل ممكن كمان تشتغل على اعلى من كده على 8X مع بروسيسور كور 2 كواد ياريت تكونو يا اخواتى فهمتونى وفهمتو قصدى صحيح وياريت الاجابه سريعا وانا علفكره لما كان عندى HD 5670 مكنش بيقدر يستحمل تماما انى افتح هذه الخاصيه بتاعت ANTI-ALIASING لكن HD 5750 ماشاءالله عليه قادر انو يفتح هذه الخاصيه ويشغلهه بنفس كفاءه HD 5670 بدون هذه الخاصيه وكمان اداء اعلى شويه انا العايز اعرفو هو يدبوك قادر يشغل هذه الخاصيه على 4X هل لما يكون عندى بروسيسور قوى زى كور 2 كواد هيقدر يشغل هذه الحاصيه على 4X وهو مستريح خالص يعنى بمعنى اصح هيقدر يشغل 4X بسلاسه مع كور 2 كواد وهل مكن كمان يقدر يوصل لى 8X ولا هتكون صعبه عليه انو يشتغل على 8X ويكون سلس

عضو ذهبي

وبعدين لو حد قالى المهم انى افتح خاصيه ANTI-ALIASING من داخل اعدادات العبه انا بفتحه داخل اعدادات العبه طبعا ومن اعدادات كارت شاشه من الاتنين علشان مفعولهه يشتغل صح مش تكون وهميه او تشتغل بس تكون ضعيفه مش شغاله بكال كفائتهه بفتحه من اعدادات كارت شاشه 3D-SETTINGS ومن داخل اعدادات العاب

عضو الصورة الرمزية moohindd

طبعاا اذا البروسيسور يكون كوايد حيكون افضل ولكن البور سبلاي بتاعك كم
    ومن اي شركه لان كلما صعدت من مواصفات العبه تزيد متطلبات الكارت من الطاقه

عضو ذهبي

البور بتاعى مازورى 550 وات بس الاصلى بتاعو الفعلى بتاعو 350 وات وهو معا كابل بور كارت شاشه وانا برضو معرفتش مينك برضو الفرق هيكون عامل ازاى لما يكون فى كواد يعنى هيشتغل على كام فى خاصيه ANTI-ALIASING هيشتغل كويس جدا وبدون عنق زجاجه على 4X ولا هيشتغل كويس جدا وبدون عنق زجاجه على 8X وهيكون على 4X فى منتهى السلاسه والخفه او هيكون مستوى متوسط على 8X وهيكون جيد جدا على 4X او هيكون ضعيف تماما على 8X وهيكون جيد على 4X ده الانا عايز اعرفو وياريت اعرف كل المشاركات الانا كاتبهه دى ومحدش عرفنى هيشتغل على اعلى اعدادات فى ANTI-ALIASING على 4X او 8X هيقدر يوصلهه ايه الاعدادات الهيقدر يشتغل عليهه فى جميع العاب تقيله جدا جدا الهى كبيره اوى بدون عنق زجاجه ويكون فى منتهى السلاسه ولا يوجد اى مشاكل هل هيقدر يشتغل على 8X وبدون اى مشاكل وبسلاسه جدا او لم يقدر واخرو علشان يشتغل بسلاسه فى العاب التقيله جدا على 4X وهيكون فى منتهى السلاسه على 4X وهيكون طبعا ضعيف شويه على 8X ياريت الاجابه من الاخوه الاعضاء هى الناس مش عارفه ولا ايه علشان انا عايز اشغل اعلى جوده لكارت يقدر يشتغل عليهه لما يكون فى بور سبلاي اصلى 450 وات ويكون بروسيسور كواد

عضو برونزي

بسم الله الرحمن الرحيم
    أنا هريحك خالص.!!
    سطب برنامج MSI Afterburner
    وانظر الي نسبة استخدام الكارت داخل اللعبة
    النسبة ان كانت 75 % مثلا فأنت تستخدم ثلاث ارباع الكارت فقط وعند ترقية المعالج سيصير استخدام الكارت 99%
    وهكذا تكون قد اجتنبت بعض عنق الزجاجة.
    وبالنسبة كونه هيقدر يشغل كل شئ علي أعلي اعدادات و ANTI-ALIASING أعلي شئ
    في بعض الألعاب سيكون نعم
    وفي بعضهم سيكون لازم تقلله علشان هو بيحد من أداء الكروت العالية ولا أنصحك تزود علي x8
    فالدقة التي تلعب عليها لن تجعلك تلاحظ أكثر من ذلك.
    أرجو أن أكون أعطيتك الرد الشافي.
    [CENTER][IMG]https://hh7.an3m1.com/Sep/an3m1.com_13464408511.jpg[/IMG][SIZE=3][SIZE=3][FONT=courier new][/FONT][/SIZE][/SIZE][B][SIZE=3][FONT=times new roman][/FONT][/SIZE][/B]
    [B][SIZE=3][FONT=times new roman][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=239720&highlight="]مراجعة بسيطة للكارت 4670 [/URL][/FONT][/SIZE][/B]
    [B][SIZE=3][FONT=times new roman][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=269581&p=2115334#post2115334"]مراجعة بسيطة لكارت 5570 [/URL][/FONT][/SIZE][/B]

[/CENTER]

عضو ذهبي

انا اساسا مش بلعب اكتر من 8x وبعدين هو العاب العاليه اوى هتشتغل على 8x بدون عنق زجاجه مع بروسيسور كواد مع حجم 1280x1024 وبلعب كمان على 4x بس لو البروسيسور قوى مكن افكر العب على 8x لو هتشتغل كويس

عضو ذهبي

انا جربت برنامج زى ماقولت ليه cpu suage جاى على 99 فى الميه

صفحة 9 من 10 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة