النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: صيانه البور سبلاي

عضوية جديدة

صيانه البور سبلاي

المناسبه نهارده مش عشان العيد فضله 3 شهور ولا عيد ميلادي كمان شهر نتيجه طلعت يا رجاله طلعت وجبت 88.5 في مائه وكله بونو واشطه:D:D شوف بقي يا معلم بتعمل ايه لمه بور يضرب ؟ طبعا بتروح تغيره بوحد من ابو 50 ؟ مش حرام عليك ده بيتصلح بجنيه ونص والله تخيل؟ موضوع نهارده لناس بتوع صيانه فقط يعني ميجليش عيل صغير بمكواه لحام شبهي كده ويقعد يلعب:ah24: لان في حاله دي هينفجر في وشك :ah4:
    نيجي للاعطال ؟
    1- البور سبلاي مش بيقوم خالص ؟
    ج-1 اول حاجه جيب الافوميتر حطه علي وضع القفله يعني لمه تلمس طرفين الافو يظمر وبعده ارفع الفيوز وده شكله

حطه وقيسه علي الافو لو الافو ظمر ؟ يبقي شغال مظمرش غيره بوحد تاني بيتباع بجنيه ونص تقريبا وركبه وحيشتغل معك

تاني حل وهو لنفس العطل صحبه البور يقولك انا سمعت صوت انفجار بعده مش راضي يقوم بص هو حاجه وحده عندك صفين مشتات كل صف فيه 3 موسفت او ترانزستور

ده مشتتين طب ايه شكل موسفت او ترنزستور

هتعمل ايه بقي لو البور مش بيقوم رغم انك غيرت فيوز ونفس العيب هترفع 6 ترانزستورات وتقعد تقسيهم اقيس ازاي ؟:ah26: يا خراااااااشي تقيس ازاي؟
    اعلمك ليه لا تجيب الافوميتر
    بص ياعم هتحط الافو علي وضع بتاع زمره انت فاهم يعني وحط طرف علي هتستعمل مثلا طرف الاحمر تثبته علي دي وتقيس بالاسود مره بالس ومره مع جي هيديك قريه وقريه جرب اعكس مش هيديك قرايه ده لو شغال بايظ ممكن يقره وحده وتانيه لا يقره من الاتجاهين يعني اتاكد انك مثبت راجل وقيس بتاني لزم في دوره يديك ودوره لا طبعا لو بايظ ممكن تشتريه عادي جدا وتغيره وتركبه كده ده اول مشاكله

لو مكسف مفرقع اغيره ازاي بص في حاجتين عندك في ترنزستور uf وفولت بص لو ترنزستور مثلا 16 فولت علي 337 uf لو عنك 22 فولت وuf 337 غيره لكن خد بالك اليو اف ثابت لكن فولت يزيد اه لكن ميقلش لان لو اقل هينفجر في وشك ويفضل انك تستعمل مكثفات 100 في مائه ودي مش هتلقيه غير في مزرات

وكده نبقي شرحنا البور سبلاي باعطاله ومشاكله لو بور مش بيقوم قيس ترنزسوات هتلقي وحد ميت اكيد بص علي مكثفات متظلمش بور وترميه وتحياتي علي فكره انا عمر من اسكندريه واول مره اشارك في منتدي في حاجات كتير عجبتني انا في 3 اعدادي وداخل 1 ثانوي وادعلنا يا رجاله محدش يدعي عليا ونبي

عضو الصورة الرمزية Gestapo

رد: صيانه البور سبلاي

معلومات مفيدة جزاك الله كل خير أخي الكريم

عضوية جديدة

رد: صيانه البور سبلاي

انا بقى انفجر فى وشى الكثف وتحس انك فاتح قنبلة مثيل لدموع المرة التانية ضرب فيوز وسوال ازاى اقيس الترنراستور ابو رجليين وهل لو بيقيس اتجاة واحد شغال ولا لازما يقيس الاتجاهين وارجو ازاى اقيسوا وشكرا موضوع حلو تحس من موضوعك انك بتحكى عنى وشكرا ياكبير