النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: ياريت حد يفهمنى ايهما افضل ؟ بس قبل التصويت اقرا الموضوع

عضو

ياريت حد يفهمنى ايهما افضل ؟ بس قبل التصويت اقرا الموضوع

دلوقتى انا شاب عندى 24 سنة وربنا اكرمنى الحمد الله وشغال فى شركة حكومية واخدت كورسات icdl , n + , a + , mcse
    وعندى طموح وعايز اذاكر اكتر واكتر واخدت كورسات اكتر وانا بحب مجال ال IT جدا ونفسى افضل فيه بس فى حاجة انا دلوقتى عايز اخد كورسات عشان ازود مهاراتى وبحيث انى اشتغل فى شغلانة فى مجالى بس طبعا بمرتب اعلى والكلام ده بس عشان اخد كورسات عايز فلوس وانا طول الوقت معيش فلوس ومديون بس عندى ماتريال فى البيت عربى وانجليزى كتيرة جدا جدا وعايز ازاكرها وكنت عايز اذاكر الماتريال اللى بالانجليزى بس الانجليزى عندى ضعيف جدا فاقلت انى اخد كورس الانجليزى بس برضه مشكلتى الفلوس وانا محتاج اخد الانجليزى عشان خاطر عايز ادخل فى منحة وزارة الاتصالات بتاعة 2011/2012 عشان برضه تأهلنى انى اخد معلومات اكتر ويبقى عندى مهارات فى حاجات اكتر فا قلت انى اذاكر الانجليزى مع نفسى جبت الكتاب بتاع preparation TOEFL قلت اذاكر منه بس مش عارف اذاكر منه
    انا مش عارف اعمل ايه وفى قدامى شغل مسائى فى نفس مجالى بس كدة مش حعرف اذاكر الكورسات بتاعتى اللى عندى فى البيت لانى مش حيبقى فى وقت شغل الصبح وبليل وحاجى على النوم على طول بس فى ميزة ان ممكن فى الشغل يكون فى وقت فاضى بسيط اقدر اذاكر فيه
    فا انتوا ايه رأيكم انى انزل اشتغل واخد خبرة واجمع فلوس عشان الكورسات والامتحانات وممكن ابقى اخد المنحة فى السنة الثالثة 2012/2013
    ولا اذاكر وانمى مهاراتى واحاول افك طلااسم كتاب الانجليزى ده وربنا يقدرنى عشان ادخل المنحة بتاعة السنة التانية دى ويبقى عندى واتمنى الله كم كبير من العلومات ولا ايه رايك ياريت يا جماعة تردوا عليا وتشورونى انا لسة مصلتش صلاة الاستخارة بس طول الوقت بقول الدعاء الاستخارة وفى صلاتى العادية بس لحد الآن محتاااااااار

1-
    انزل اشتغل واخد خبرة رغم خبرتى القليلة
    2- ولَا اذاكر وانمى مهاراتى اكتر واكتر وبعد كدة اشتغل

عضوية جديدة

رد: ياريت حد يفهمنى ايهما افضل ؟ بس قبل التصويت اقرا الموضوع

بص كورسات فكك منه انا بعمل الاتي بروح اشتغل واتعلم وادور علي نت واسائل هنا وهناك واخش علي الامتحان او لو عايز تحضر احضر بس زود معرفتك فهم قصدي؟خد بالك اسهل حاجه روح اشتغل في محل هتخد مرتب وعلم حيفيدك بعد كده

عضو ذهبي الصورة الرمزية mohammed_kamal

1 رقم واحد طبعا
    اذا تعارضت الديون مع العلم الديون اهم
    حاول تشتغل تعمل جمعيات تلم فلوس
    مركزك يبقى كويس
    اتعلم كورسات وانت فى الهادى والرايق لان ضغط الفلوس
    هيتبعك
    فضى نفسك وخد الكورسات بعدين
    [CENTER][IMG]https://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/184158_360621420679617_414523508_n.jpg[/IMG]
    [SIZE=4][COLOR=#0000cd][B][URL]https://www.youtube.com/watch?v=1tTDqT-WXRc&feature=related[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=#ff0000]خبِأ قصائِدكـ القديمة كلها
    مـزق دفاتِركـ القديمة كلها [/COLOR]
    [COLOR=#006400]واكتب لمصر اليوم شـعراً مثلها
    لاصمت بعد اليوم يفرض خوفه[/COLOR]
    فاكتب سلام النيل مصر وأهلها [/SIZE]
    [/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية moriatte

أولا قبل كل شىء أنصحك بالاستخارة
    ثانيا ما شاء الله انت طموح و نفسك ترقى من قدراتك و دا شىء جيد جدا .....بس المهم انك تنظم طموحك عشان ما يقلبش معاك باحباط
    يعنى انت مثلا لما حبيت تتعلم انجليزى بدأت من التويفل اللى هو أصلا صعب جدا على المتمرسين فى اللغة و يحتاج الى مجهود عالى و مستوى معين من التمكن فى اللغة الانجليزية للبدء فيه.....فى حين ان انت بتقول ان مستواك فى الانجليزى ضعيف
    و فى نفس الوقت انت مش محتاج عشان تدرس الكورسات بالانحليزى انك تذاكر التويفل
    دراسة الكورسات بالانجليزى مش محتاج أبدا انك تذاكر تويفل
    ( و طبعا اتجاه كويس جدا انك تدرس الشبكات بالانجليزى لأن دراسة كورسات الشبكات بالعربى هيوصلك لمستوى معين و بعدين هتقف محلك سر)
    انت صعبت الدنيا على نفسك بدراسة التويفل لأنه مش وقته دلوقتى خالص
    ادرس الانجليزى و رقى مستواك فيه بالقدر فقط الذى يمكنك من دراسة الكورسات بالانجليزية دون تعثر
    لا تبدأ من قمة الهرم حتى لا تصاب بالاحباط و الفتور
    أنا حبيت بس أتكلم عن النقطة دى مع انها مش صميم الموضوع.....لكن لأنى لاحظت ان طموحك....و هو شىء محمود جدا بالطبع.....يجعلك فى بعض الأحيان تصعب الأمور على نفسك و تحملها ما لاتطيق دون داعى
    أنا مع رأى عمر اكس بى و محمد كمالحاول توفق أوضاعك بين العمل لسداد ديونك و الدراسة فى نفس الوقت.....طبعا الموضوع كدا هيبقى صعب قوى.....بس لو ركزت فى انك تشتغل بس بعد فترة حماسك هيقل و هتكبر دماغك.....و لو ركزت فى الكورسات بس هتيجى عند مرحلة معينة هتقف بسبب العائق المادى.....لذلك لا حل أمامك الا السير بخطوات بطيئة....و لكن ثابتة
    العمل القليل الدائم خير من الكثير المنقطع
    و ربنا يوفقك باذن الله و نسمع عنك سمع خير
    [CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]ولا تهنوا ولا تحزنوا وأنتم الأعلون ان كنتم مؤمنين[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=blue]--------------------[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]لكي لا تأسوا على مافاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم والله لا يحب كل مختال فخور[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]

عضو

اخوتى واحبتى فى الله قبل كل شئ اشكركم جدا على ردودكم وجزاكم الله خيرا

وعايز اقول حاجة moriatte اشكرك على ردك بس عايز اقولك على حاجةانا اللى مخلينى عايز اذاكر تويفل انى عايز ادخل المنحة بتاعة وزارة الاتصالات لانها منحة قوية جدا وهما عايزين ناس معاها icdl و معاها لوكال تويفل فا انا ده اللى مخلينى ابتديت بكتاب بتاع long man الخاص بالتويفل فلقيت انه فى جرامر وتحدث و هكذا ....

وعلى فكرة والله انت حيرتنى اكتر فا برضه مش عارف ....
    انا حصلى صلاة الاستخارة وربنا يقدم اللى فيه الخير
    ومش عايز انسى
    omarxp500 و Mohamed Kamal

عضو ذهبي الصورة الرمزية mohammed_kamal

عصفور فى اليد خير من مليون على الشجره
    [CENTER][IMG]https://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/184158_360621420679617_414523508_n.jpg[/IMG]
    [SIZE=4][COLOR=#0000cd][B][URL]https://www.youtube.com/watch?v=1tTDqT-WXRc&feature=related[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=#ff0000]خبِأ قصائِدكـ القديمة كلها
    مـزق دفاتِركـ القديمة كلها [/COLOR]
    [COLOR=#006400]واكتب لمصر اليوم شـعراً مثلها
    لاصمت بعد اليوم يفرض خوفه[/COLOR]
    فاكتب سلام النيل مصر وأهلها [/SIZE]
    [/CENTER]