النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: الحقونى مشكله مع hd 5750

عضو ذهبي

الحقونى مشكله مع hd 5750

انا عندى hd 5750 انا سطبت الويندوز من الاول الويندوز 7 وظبط جهازى وجربت التعريفات افضل تعريف شغال عليه اداء كارت شاشه هو تعريف 11.2 وشغال تمام الاداء وبلعب العاب زى الفول بس انا وبلعب لعبه gears of war بعد فتره حوالى 30 دقيفه هنج الجهاز وطلعتلى الشاشه الزرقا والجهاز عملت ريستارت ماهو سبب تهنيج الجهاز مره واحده وطلوع الشاشه الزرقاء من على رغم ان مفيش فيروسات منزل ويندوز 7 لما حدثت كارت شاشه عملت فورمات ونزلت ويندوز 7 وكمان مش عامل اوفركلوك لكارت شاشه ليه هنج ايه هو سبب التهنيج انا عامل فقط اوفركلوك للبروسيسور البروسيسور عندى من غير اوفركلوك بيكون تعبان اوى بالافركلوك بيكون كويس مقبول ايه ياترى سبب تهنيج الجهاز وعمل ريستارت مره واحده اثناء العب فى لعبه gears of war من على رغم ان كل حاجه تمام ومظبط كل حاجه كويس اوى وكمان قافل الاوفركلوك لكارت شاشه لاغى عامل اوفركلوك للبروسيسور فقط بس لما كان عندى hd 5670 كنت برضو عامل اوفركلوك للبروسيسور ومكنش بيحصل اى مشاكل يعنى ده اكيد من كارت شاشه وايه السبب ان كارت شاشه يعمل كده هل البور سبلاي او لان البروسيسور ضعيف ومقدرش يستحمل الضغط بتاع كارت شاشه لان كارت شاشه قوى

البور سبلاي مازورى 550 وات الفعلى الاصلى بتاعو 350 وات

والبروسيسور core 2 duo e7200 سرعتو 2.53 كاش 3 ميجا

عامل اوفركلوك للبروسيسور الى 3.27 ده اخرو مش بيقدر يزيد اكتر من كده

عضو برونزي

رد: الحقونى مشكله مع hd 5750

السبب وهو كسر سرعة المعالج غير المستقر.
    بس لما كان عندى hd 5670 كنت برضو عامل اوفركلوك للبروسيسور ومكنش بيحصل اى مشاكل يعنى ده اكيد من كارت شاشه
    مش شرط أبداً لأنّ المعالج سيعمل مع البطاقة الجديدة بكامل قوّته حتى يجاريها، أيضاً هذا الأمر نسبي ويختلف من لعبة إلى أخرى بحسب حاجتها لقوّة المعالج المركزي سواء أكانت الحاجة هي إلى تعدّد الأنوية أو إلى تردّد مرتفع يفوق ترّدد معالجك الافتراضي، فقد تظهر معك هذه المشكلة مع ألعاب وألعاب أخرى قد لا تظهر (حسب متطلباتها)، على كلّ حال إلغْ كسر السرعة وشوف بنفسك.
    البور سبلاي مازورى 550 وات الفعلى الاصلى بتاعو 350 وات
    لا يا شيخ وإيه درّاك أنّه 350 وات فعلي !!، بنصحك كده نصيحة بسيطة لله إنّك تغيّر الباور ده وتجيب CM 4Elite 400W على الأقل.

عضو ذهبي

من موقع تجارى على الانترنت موقع اجنبى حطين فى صوره البور سبلاى بتاعى ومكتوب فيه امكنيات البور سبلاي غير كده الكتالوج بتاع البور سبلاي برضو مكتوب فيه انو الفعلى بتاعو 350 وات لكن مكتوب على البور نفسو والعلبه 550 وات وطبعا ده مش حقيقى لكن الفعلى بتاعو هو 350 وات وغير كده سعرو انا مشتيرى بسعر 230 جنيه بقالى 4 شهور

عضو برونزي الصورة الرمزية محمد حسن احمد

البور ده مش كويس علي فكره زي ما قالك اخي غير الباور وهات حاجه كويسه لا تقل عن 400 واط . علشان تريح نفسك .

عضو ذهبي

يعنى هو اكيد السبب فى تهنيجه دى البور سبلاي بعدين انا البارح واول البارح كنت هاري الكارت ضعط لعب بلعبه gears of war محصلش تهنيج من بعد ماسطبت الويندوز 7 جديد وشغال الاداء كويس اوى ب بنسبه للبروسيسور العندى لان البروسيسور العندى ضعيف شويه معقوله يكون السبب البور سبلاي طب ليه معملش المشكله دى البارح ولا اول البارح ليه هنج دلوقتى النهرده والبارح كنت ضاغطو بالساعات على لعبه gears of war محصلش اى حاجه او اى مشكله النهرده ضغطو بس نص ساعه راح هنيج وطلعتلى الشاشه الزرقا هل متاكدين ان السبب هو البور سبلاي بعدين الانا اشتريت مينو الكارت قالى عندو نفس البور وجرب عليه كارت شاشه 6800 اشتغل عليه بدون مشاكل بس هو عندو جهازو مش بيشغل الكارت بكامل كفائتو لانو عندو مشاكل فى الويندوز ومشاكل فى الجهاز عندو مش مخليه برنامج catalyst يشتغل ولا يشتغل بكامل كفائتو مكن علشان كده عندو هو مهنجش لان هو مش شغال الكارت باعلى اعدادات وبكامل كفائتو ومش بيسحب طبعا من البور سبلاي كهربا كتير لانو مش شغال بكامل كفائتو عند الاشتريت مينو الكارت ولا انتو شايفين ايه

عضو برونزي الصورة الرمزية ENG.Bishoo

طالما مكتوب بور غير البور الحقيقى يبقى اكيد البور ده ضعيف وحتلاقى الفعلى اللى طالع منه اقل من ذلك وهذه البطاقه تحتاج 400 watt كحد ادنى لذلك يجب تغيير البور فورا حتى لا تاذى البطاقه بهذه الطريقه

عضو برونزي

أنا لم أقل أنّ المزوّد هو السبب المباشر، بل أشرت إلى أنّ كسر السرعة هو السبب الغالب المباشر.
    ليه معملش المشكله دى البارح ولا اول البارح ليه هنج دلوقتى النهرده والبارح كنت ضاغطو بالساعات على لعبه gears of war محصلش اى حاجه او اى مشكله النهرده ضغطو بس نص ساعه راح هنيج وطلعتلى الشاشه الزرقا
    عدم ثبات الكسر قد يؤدي إلى ذلك، فبناءً على خبرتي المتواضعة...
    هناك عمليّات ضغط استغرقت ساعات ببرنامج prime95، فجأة ودون سابق إنذار (نتيجة خطأ في أحد الأنوية) تظهر شاشة الموت الزرقاء ويعيد الجهاز تشغيل نفسه، أيضاً بعض برامج الضغط قد تظهر أخطاء بعد نصف ساعة وبرامج أخرى لا تظهره إلا بعد ساعات، هذا كلة يعود إلى الآلية التي تعتمدها البرامج في اختباراتها المتسلسلة للضغط.
    وجهة نظر...
    التأكد من الكسر الثابت المستقر %100 يجب أن يتم من خلال الضغط على المعالج لمدّة 5 ساعات على الأقل ببرنامج OCCT، أيضاً اللعب لمدد طويلة مع عدم ظهور أيّة مشاكل خاصةً مع الألعاب التي تعتمد على المعالج بشكلٍ كبير.

مشكلتك يا مينا هي في الصبر وطول البال فالتأكد من الثبات التام لكسر السرعة يعتمد عليهما .

عضو ذهبي

بس الصراحه كارت شاشه hd 5750 احسن بكتير من hd 5670 ده روعه انا حاسس ان عندى بلايستيشن 3 فى الكمبيوتر وعلى كده البروسيسور ضعيف اومال لما هجيب بروسسور كور 2 كواد q9650 هيكون عامل ازاى اداء الجهاز

عضو برونزي

طيّب الحمدلله إنّك خلصت من العقدة التي لازمتك شهوراً بسبب الـ5670 .

عضو ذهبي

بصراحه كارت شاشه hd 5670 ده كارت طلع اونطه وسعرو اغلى من اداءو

عضو ذهبي

انا هنزل سرعه البروسيسور وهجرب هشوف كده العاب هتكون عامله ازاى فى رايك انزل سرعه البروسيسور لكام علشان ميحصلش مشاكل والاداء يكون كويس

عضو ذهبي

يعنى انا عندى سرعه البروسيسور الطبيعيه هى 2.53 ومزودو لى 3.27 ده اعلى حاجه يقدر يوصلهه هى 3.27 انا هجرب انزل سرعتو شويه تفتكرو انزلو لايه افضل حاجه علشان ميحصلش تهنيج وكمان علشان مستوى الاداء مينزلش عن كده