النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: Window 7 setup: مشكلة أثناء التسطيب

عضوية جديدة

Exclamation Window 7 setup: مشكلة أثناء التسطيب

سلام عليكم.
    عندي لابتوب acer aspire 3050 و حاولت انزل عليه نسخة Win 7 لكن كان عندي مشكلة ان الdvd الخاصة بالنسخة مش شغالة على وحدة الCD/DVD بتاعت الاب توب فاضطريت استخدم CD/DVD خارجية بمخرج IDE عادي باستخدام وصلة )IDE 2 USB(.

المهم, التطسيب يبدأ عادي جدا ولكن في اول خطوة في collecting information تظهر لي رسالة غريبة:

A required CD/DVD drive device driver is missing. If you have a driver floppy disk, CD, DVD, or USB flash drive, please insert it now.

Note: If the Windows installation media is in the CD/DVD drive, you can safely remove it for this step.
    لا أفهم معنى الرسالة و دروت على النت مش فاهم ايه المشكلة برده. أعتقد انها مشكلة بال CD اللي انا موصلها بالاب توب خارجيا مثلا!؟ مع العلم ان نفس النسخة حاولنا تسطيبها على لابتوب TOSHIBA احدث من لابي السابق ذكره باستخدام وحدة الCD/DVD الخاصة به-كمان- و ظهرت نفس المشكلة!

هل المشكلة فعلا مشكلة اثناء حرق الاسطوانة -مثلما قرأت في أحد المنتديات-؟؟

بانتظار تفعيل البريد الإلكتروني الصورة الرمزية Amro.Mustafa

رد: Window 7 setup: مشكلة أثناء التسطيب

مطلوب قرص دي في دي لبرنامج تشغيل الجهاز لان محرك الأقراص مفقود. إذا كان لديك قرص مرن سائق، سي دي ، دي في دي، أو الحملة الخاطفة، يرجى إدراج عليه الآن.

ملاحظة : إذا كانت وسائل الاعلام هو تركيب ويندوز في محرك الأقراص المضغوطة / دي في دي، يمكنك إزالة بأمان لهذه الخطوة.

بالنسبة للمشكله هي ان الاسطوانة الي عندك الملفات غير كاملة بها . جرب سي دي اخر

بانتظار تفعيل البريد الإلكتروني الصورة الرمزية Amro.Mustafa

رد: Window 7 setup: مشكلة أثناء التسطيب

ويفضل ان يكون محرك الاقراص DVD USB او الكابل الخص به ساتا اقصد

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات