النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: ممكن مقارنه عملية بين العمالقة دول ؟؟

عضوية جديدة

ممكن مقارنه عملية بين العمالقة دول ؟؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ان شاء الله انا مقبل ع شراء سمارت فون واول ما قلت سمارت جه في بالي اتش تي سي لاني فعلا بحب الشركه دي وبحترمها جداا
    ولما دورت لقيت المناسب هوه الديزاير اتش دي خصوصا لان مهم اوووووي عندي اني اتمتع باحدث نسخ اندرويد رسمي من الشركه عشان كده لازم افكر في جهاز حديييث بامكانيات عاليه تسمح للشركه انهم ينزلوا اصدارات ليه بعد كده
    ولما سالت الناس كلها وبالاجماع قالولي ع السامسونج جالكسي اس سواء تو او وان
    ولما قارنتهم خصوصا التو طلعلي جهاز جديد اسمه السينسيشن من اتش تي سي برده
    عشان هوه اللي يقدر ينافس في موضوع ثنائي المعالجه
    انا مشكلتي اني مش مقتنع ان السامسونج قويه جدا في السمارت زي اتش تي سي
    وبالتالي انا في حيره جامده جدا في الموضوع ده اتمني تقدروا تحولهالي
    فياريت يا جماعه لو تعملولي مقارنه عمليه جدااا مش بس مواصفات بس التلات اجهزة دول
    htc sensation & htc desire hd & samsung galaxy 2
    وعايز برده يا جماعة نصيحتكم في اي حاجة بخصوص القرار ده عشان مثلا لو شايفين ان التفكير ده غلط ياريت تفيدوني
    اسف ع الاطاله وجزاكم الله كل خير
    ارجو الجماعة لو حد مش هيقارن وهيرشح جهاز علطول بقولي ليه رشحه بالتفصيل الممل

عضو تقني سابق الصورة الرمزية omaar97

رد: ممكن مقارنه عملية بين العمالقة دول ؟؟

اعتبر Desire HD خارج المنافسة لأنه يقارن مع Galaxy S I9000
    المنافسة بين HTC Sensation & Galaxy S II & LG Optimus 2X (بالمراجعة) واختر بين Galaxy S II & HTC Sensation

https://www.gsmarena.com/htc_sensati...review-608.php

لكني أفضل Galaxy S II لأن شاشته أفضل وهي أهم شيء بالجهاز + ذاكرته الداخلية كبيرة + بطارية أقوى وهي أيضاً من أهم الأشياء بالجهاز
    [CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=243872"][/URL][URL="https://imageshack.us/photo/my-images/683/45080114533095266843100.jpg/"][IMG]https://img683.imageshack.us/img683/7985/45080114533095266843100.jpg[/IMG][/URL]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=245378&p=1945675"]الموضوع المنتظر: أفضل مزود طاقة حسب القدرة[/URL]
    [/CENTER]
    [CENTER][URL="https://www.userbars.be"][IMG]https://img28.imageshack.us/img28/9306/43823.gif[/IMG][/URL]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omaar97 مشاهدة المشاركة
    اعتبر Desire HD خارج المنافسة لأنه يقارن مع Galaxy S I9000
    المنافسة بين HTC Sensation & Galaxy S II & LG Optimus 2X (بالمراجعة) واختر بين Galaxy S II & HTC Sensation

https://www.gsmarena.com/htc_sensati...review-608.php

لكني أفضل Galaxy S II لأن شاشته أفضل وهي أهم شيء بالجهاز + ذاكرته الداخلية كبيرة + بطارية أقوى وهي أيضاً من أهم الأشياء بالجهاز
    متشكر لسرعة ردك
    طب بالنسبة لقوه الاتش تي سي وخامته ؟؟ (وخصوصا ان جهاز بالسعر ده حرام انه يتكسر او يبوظ ) وبالنسبة للسينس اللي فيه ناس بتشتري الجهاز بس عشانها من كتر روعتها وبالنسبة انه نزل مصر وضمانه احسن من سامسونح ومعرب رسمي ؟؟ وبالنسبة لان انت بتشتري من اتش تي سي مش سامسونج ؟؟
    انا معاك ان الشاشة افضل بمراحل بس الذاكره الداخليه ابقا نزل البرامج ع الكارت والبطاريه مشكله في كل السمارت مش بس السينسيشن
    مره تانيه شكرا لردك وياريت نكمل النقاش وفي انتظار بقية الاعضاء

عضو ذهبي الصورة الرمزية Coolman4now

- لا أنصحك بالسينسيشن بتاتا ، مشاكله بالجملة ، راجع المشاركة التالية (من موضوعك بالمناسبة).

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Coolman4now مشاهدة المشاركة
    - الكلام مبنى على المراجعات وعلى الأقل على المواصفات.

- عموما HTC سمعتها سيئة جدا فى قفل البوت لودر والحمدله قالوا للمستخدمين أنهم مش هيقفلوه فى الأجهزة الحديثة ومن ضمنهم السينسيشن.

- الشركة بتحط أنترنال ميمورى قليلة جدا وأقصد بيها الميمورى المتاحة لك لوضع البرامج والألعاب فتخيل أنها فى الديزاير مثلا 120 ميجابايت !!!!!!!! وفى الديزاير أتش دى 374 ميجا !! ألخ ألخ ، فى الجالاكسى أس مثلا نفس الميمورى 2 جيجابايت !

- طبعا البعض ممكن يبرر دة بان الفرويو بيخليك تحط البرامج على الميمورى الخارجية ، فعلا صحيح ولكن فيه برامج بتتسطب أجباريا على الميمورى الداخلية وفيه برامج بتحط كاش على الميمورى دى وهتلاقى المساحة أختفت فى ظرف عشر برامج وألعاب ومش هتعرف تسطب اى شئ بعد كدة.

- أزيدك من الشعر السينسيشن رامات 768 ميجا فقط فى مقابل واحد جيجا للجالاكسى أس تو ، أيضا كل المراجعات أجمعت على ان الدوال كور فى السينسيشن أضعف من الجالاكسى.

- فارق الشاشة مهول فعلا ، فلا يوجد مقارنة بين السوبر اموليد بلس فى سامسونج واللسوبر أل سى دى فى الأتش تى سى ، فارق مذهل لصالح سامسونج فى الجودة والألوان والواقعية واللون الأسود والكونتراست وزوايا الرؤية والرؤية تحت الشمس ، والأخيرة بالذات السينسيشن ليس جيد.

- ولزيادة الطين بلُُه ، يعانى ال Sensation من The Death Grip بتخليه لما تمسكه يفقد أشارة البلوتووث وتضعف والواى فاى أيضا ! بالأضافة إلى الشبكة ولكن بنسبة أقل.

https://www.youtube.com/watch?v=ruc1Ua_mq5w

- الأدهى ان أتش تى سى خدعت المستخدمين وسوقت للهاتف على أنه UniBody وأتضح فى النهاية أنه مجرد كافر خلفى ومش يونيبادى زى باقى عائلة أتش تى سى.

- أنا لا أتحيز أبدا لأى منتج مهما كان ، لازم نحكم عقلنا قبل كل شئ ، أنا قلتلك تنتظر الجالاكسى أس تو وتقارن على ضوء السعر مين الأفضل ، أحنا بندور دائما على أفضل قيمه مقابل السعر.

[CENTER][B][SIZE=2]You think that you're strong, but you're weak[/SIZE][/B]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Coolman4now مشاهدة المشاركة
    - لا أنصحك بالسينسيشن بتاتا ، مشاكله بالجملة ، راجع المشاركة التالية (من موضوعك بالمناسبة).
    متشكر ليك مره ....لا مبقتش اعد دول كتييير اوووي ههههه
    والله بجد الفكره في السامسونج نفسها ؟؟ لو هتشتري سمارت يبقا سامسونج ولا اتش تي سي ؟؟ دي حاجه
    الحاجه التانيه الكافر الميتال في السينسيشن واللي بسببه كنت هاروح للديزاير اتش دي عشان الميتال بتاعه احسن وفعلا يوني بادي واسيب كل حاجه عشان خاطر بس تبقا مطمن ع الجهاز اولا والشكل والفخامة اللي بيديها الميتال ثانيا
    السينس اللي في الاتش تي سي عموما و اصدار السينسيشن خصوصا حاجه روععععععه مشفتش زيها في تلفون ومينفعش نقارنها بالتاش وايز اصلا بصراحه
    السينسيشن ليه روزليوشن اعلي
    الاتش تي سي عموما بيبقي ليها اهتمام اكبر من الاندرويد في تحديث لااصدارات
    ضمان الاتش تي سي في مصر احسن بمرااااااااحل
    شكرا ليك ومعلش متقل عليك

عضو الصورة الرمزية MM.Group

السلام عليكم ورحمة الله

انا مش حاقدر أقول رأيى فى HTC Sensation لأنه ببساطة مش معايا أساسا .... لكن من واقع تجربتى الشخصية لجهازين Samsung Galaxy S2 لمدة شهر تقريبا واحد استخدامى الشخصى والتانى استخدام حريمى ... اقترح وبشدة اقتناء الجهاز ده لأنه ببساطة تحفة فنية وعملية فى كل حاجة ... حجمه ممتاز ووزنه الخفيف جدا جدا يضيف له رونق وجمال مش موجود فى أى موبايل تانى .... بالنسبة للشاشة ألوان مافيش أحلى من كده ولما قارنته عمليا بـ iphone 4 - HTC Sensation ماكانش فيه أى منافسة ... بالنسبة للتاتش جميل جدا وأحسن من Galaxy S بكتير ... الكاميرا تصويرها ممتاز ليلا ونهارا والفيديو باستخدام HD روعة ومافيش فيه أى تقطيع .... بالنسبة لسرعة الجهاز فعلا المعالج الثنائى عامل شغل جميل جدا مع الذاكرة الكبيرة والبرامج بتتسطب وتشتغل بسرعة كبيرة جدا .... طبعا الجهاز لسه ما نزلوش تعريب رسمى لكن انا باستخدم تلات برامج من الماركت حلولى تمام مشكلة العربى ... على الأقل بالنسبة لى ومن غير ما انزل أى رومات للتعريب .... فاضل ايه تانى ؟؟؟ آآآه البطارية ... فى أول كام يوم فعلا البطارية كانت مش بتستحمل الشغل الكتير وممكن ما تكملش يوم معاك .... لكن مع الوقت البطارية ادائها اتحسن جدا وبتفضل معايا مع الاستخدام المعتدل مش أقل من يومين أو أكتر كمان ....

الخلاصة ... الجهاز ده قمة فى الروعة وفعلا يستحق أن يكون أفضل أجهزة الهواتف الذكية لهذا العام ... على الأقل حتى الآن

تقبل تحياتى .... وأى سؤال انا موجود
    MM.Group

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MM.Group مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله

انا مش حاقدر أقول رأيى فى HTC Sensation لأنه ببساطة مش معايا أساسا .... لكن من واقع تجربتى الشخصية لجهازين Samsung Galaxy S2 لمدة شهر تقريبا واحد استخدامى الشخصى والتانى استخدام حريمى ... اقترح وبشدة اقتناء الجهاز ده لأنه ببساطة تحفة فنية وعملية فى كل حاجة ... حجمه ممتاز ووزنه الخفيف جدا جدا يضيف له رونق وجمال مش موجود فى أى موبايل تانى .... بالنسبة للشاشة ألوان مافيش أحلى من كده ولما قارنته عمليا بـ iphone 4 - HTC Sensation ماكانش فيه أى منافسة ... بالنسبة للتاتش جميل جدا وأحسن من Galaxy S بكتير ... الكاميرا تصويرها ممتاز ليلا ونهارا والفيديو باستخدام HD روعة ومافيش فيه أى تقطيع .... بالنسبة لسرعة الجهاز فعلا المعالج الثنائى عامل شغل جميل جدا مع الذاكرة الكبيرة والبرامج بتتسطب وتشتغل بسرعة كبيرة جدا .... طبعا الجهاز لسه ما نزلوش تعريب رسمى لكن انا باستخدم تلات برامج من الماركت حلولى تمام مشكلة العربى ... على الأقل بالنسبة لى ومن غير ما انزل أى رومات للتعريب .... فاضل ايه تانى ؟؟؟ آآآه البطارية ... فى أول كام يوم فعلا البطارية كانت مش بتستحمل الشغل الكتير وممكن ما تكملش يوم معاك .... لكن مع الوقت البطارية ادائها اتحسن جدا وبتفضل معايا مع الاستخدام المعتدل مش أقل من يومين أو أكتر كمان ....

الخلاصة ... الجهاز ده قمة فى الروعة وفعلا يستحق أن يكون أفضل أجهزة الهواتف الذكية لهذا العام ... على الأقل حتى الآن

تقبل تحياتى .... وأى سؤال انا موجود
    اولا انا متشكر جداااااا لحضرتك
    بس كنت عايز اسال عن خامات تصنيع الجهاز هل هيه فعلا رديئة زي ما بيقولوا ؟؟ وهل خفته ورفعه ده معرضه للكسر او انه يكون ضعيف قدام اي خبطه او واقعة ؟؟
    التاتش وايز اللي هيه واجهة الجهاز فعلا شكلها حلو ولا مجرد اندرويد عاااادي ؟؟ وحضرتك بتقول انك قارنته بالسنسيشن فاكيد شفت شكل السنس اللي هوه واجهة السينسيشن فياريت لو تقارنلي بينهم

عضو الصورة الرمزية MM.Group

بالنسبة لموضوع واجهة الهاتف .... دى حاجة شخصية فى المقام الأول ... يعنى انا مثلا مرتاح جدا فى استخدام واجهة السامسونج وشايف انها عملية وجميلة جدا جدا .... لكن برضه كل واحد له رأيه الشخصى فى النقطة دى

أما بالنسبة لخامات تصنيع الجهاز ... الجهاز خفيف جدا جدا وده بسبب استخدام خامات خفيفة الوزن ... وليست بالضرورة رديئة ... ودى من أكتر مميزات الجهاز ... وعلى فكرة لما تمسك الجهاز فى ايدك حاتشعر بالفخامة فى التصنيع نظرا لتناسب حجم الجهاز ووزنه والتصميم الخارجى ... وعلشان أكون أمين معاك ... انا جبت مع الجهاز غطاء حماية خلفى .... وحتى مستخدمى الايفون برضه بيسخدموا الغطاء ده ... على الأقل علشان تبقى فى السليم وتريح بالك من موضوع الخبطات والوقعات ده .. وربنا يستر

تقبل تحياتى
    MM.Group

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MM.Group مشاهدة المشاركة
    بالنسبة لموضوع واجهة الهاتف .... دى حاجة شخصية فى المقام الأول ... يعنى انا مثلا مرتاح جدا فى استخدام واجهة السامسونج وشايف انها عملية وجميلة جدا جدا .... لكن برضه كل واحد له رأيه الشخصى فى النقطة دى

أما بالنسبة لخامات تصنيع الجهاز ... الجهاز خفيف جدا جدا وده بسبب استخدام خامات خفيفة الوزن ... وليست بالضرورة رديئة ... ودى من أكتر مميزات الجهاز ... وعلى فكرة لما تمسك الجهاز فى ايدك حاتشعر بالفخامة فى التصنيع نظرا لتناسب حجم الجهاز ووزنه والتصميم الخارجى ... وعلشان أكون أمين معاك ... انا جبت مع الجهاز غطاء حماية خلفى .... وحتى مستخدمى الايفون برضه بيسخدموا الغطاء ده ... على الأقل علشان تبقى فى السليم وتريح بالك من موضوع الخبطات والوقعات ده .. وربنا يستر

تقبل تحياتى
    انا متشكر لييييييك جداااا وجزاك الله كل خير

عضوية جديدة

يا جماعة دلوقتي انا عندي مشكله وان شاء الله الاقي حل عندكم
    هل فيه بديل في السامسونج لموضوع الاتش تي سي سينس مبتكلمش عن الواجهة انا قصدي ع موضوع انك يبقا ليك اكاونت ع النت عشان لو الموبايل اتسرق او ضاع او تقدر تتحكم في الموبايل في كل حاجه وهوه مش معاك هل ده متوفر عن طريق اي حاجه في السامسونج ولا لا ؟

عضو فضي الصورة الرمزية hamad

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة engmst مشاهدة المشاركة
    يا جماعة دلوقتي انا عندي مشكله وان شاء الله الاقي حل عندكم
    هل فيه بديل في السامسونج لموضوع الاتش تي سي سينس مبتكلمش عن الواجهة انا قصدي ع موضوع انك يبقا ليك اكاونت ع النت عشان لو الموبايل اتسرق او ضاع او تقدر تتحكم في الموبايل في كل حاجه وهوه مش معاك هل ده متوفر عن طريق اي حاجه في السامسونج ولا لا ؟
    انا املك جالكسي 2 ومن داخل الجهاز فيه هذا النوع من الحمايه بس صراحه لا اعرف كيف اسخدمها
    وهذي صوره:

Uploaded with ImageShack.us

عضو برونزي الصورة الرمزية omar-tdm

في المجمل كلاكسي اس 2 هو الأفضل
    [B][SIZE=2][COLOR="#FF0000"]أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ * وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ [العنكبوت : 2-3][/COLOR]

[COLOR="#0000CD"]أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ [البقرة : 214][/COLOR]

[COLOR="#FF0000"]قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الأَرْضَ لِلّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ [الأعراف : 128][/COLOR]

[COLOR="#0000CD"]فَلَمَّا تَرَاءى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ * قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ [الشعراء : 61-62][/COLOR]

[COLOR="#FF0000"]إِذْ جَاؤُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَإِذْ زَاغَتْ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا * هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالاً شَدِيداً * وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُوراً [الأحزاب : 10-11-12][/COLOR][/SIZE][/B]

[CENTER][IMG]https://dc07.arabsh.com/i/02049/duohhbv8toq6.jpg[/IMG][/CENTER]