صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: مشكلة الخطوط الرماديه في كرت الشاشه

  1. #1
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    13
    الدولة: Algeria
    معدل تقييم المستوى
    0

    Unhappy مشكلة الخطوط الرماديه في كرت الشاشه



    السلام عليكم

    اخواني

    اخطأت خطأ كبير وانني مسحت كارت شاشة وهي شغالة يعني جهازي موصول بكهرباء

    فبعد مسح بمجفف كنت انوي تنظيفها من غبار انطفا الجهاز واعدت تشغيله

    وتطلع لي شاشة مشوشة

    المهم ابغى حل او ارميها او اشتريها واحدة جديدة

    هي من نوع نيفديا لكن لايهم نوعها لان معظم ناس لديها نفس مشكل يعني مون نوع كارت هو مشكل

    انتظر حلول بفارغ صبر

    ان شاء الله ماتطولون علي ياريت

    منكم المساعدة

    الفيديو يوضح لكم صورة بشكل واضح










    ياريت اسم هذه مشكلة بلاتنية وايش تقولون عليها

  2. #2
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    8
    الدولة: Algeria
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ضروري جدا للخبراء كارت شاشة

    حاول ان تغير كابل فيجيا VGA ممكن هو السبب

  3. #3
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    13
    الدولة: Algeria
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: مشكلة الخطوط الرماديه في كرت الشاشه

    الخطأ ليس من خيط
    المشكل من رقاقة سيلوكون انفصل او حدث له خلل
    ننتظر رد خبراء باقرب وقت ممكن

  4. #4
    عضو ذهبي الصورة الرمزية mohammed_kamal
    تاريخ التسجيل
    Jun 2009
    المشاركات
    2,412
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    20

    رد: مشكلة الخطوط الرماديه في كرت الشاشه

    توجه لمركز صيانه افضل يا اخى
    [CENTER][IMG]http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/184158_360621420679617_414523508_n.jpg[/IMG]
    [SIZE=4][COLOR=#0000cd][B][URL]http://www.youtube.com/watch?v=1tTDqT-WXRc&feature=related[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=#ff0000]خبِأ قصائِدكـ القديمة كلها
    مـزق دفاتِركـ القديمة كلها [/COLOR]
    [COLOR=#006400]واكتب لمصر اليوم شـعراً مثلها
    لاصمت بعد اليوم يفرض خوفه[/COLOR]
    فاكتب سلام النيل مصر وأهلها [/SIZE]
    [/CENTER]

  5. #5
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    13
    الدولة: Algeria
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: مشكلة الخطوط الرماديه في كرت الشاشه

    هذا هو مشكل عدم توفر مراكز صيانة في منطقتي
    ولااعلم ممكن حتى في بلد لاتوجد ~
    ابغى اعرف اسم مشكلة وان شاء الله القى حل بس ساعدوني

  6. #6
    عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    المشاركات
    3,635
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    32

    رد: مشكلة الخطوط الرماديه في كرت الشاشه

    بص انا لاقيت حل لموضوع الكروت اللى بتجيب الوان وبتعمل الحجات دى
    بس الحل ده يتم اللجوء اليه بعد استنفاذ كل الحلول مثل التوجه لمركز صيانه او ارجاعه للوكيل اذا كان ف الضمان او حتى محاوله اصلاحه والتكفل بمصاريفه ف مركز صيانه محترم

    لما كل ده ينتهى ويبقى مافيش حل غير رميه ف المهملات فيه حل ممكن يرجعه تانى وهوه فى اللنكات اللى جايه دى
    1- تصليح كرت شاشه بمجفف الشعر
    2-بطاقة داخل الفرن
    وعن نفسى انا ان شاء المولى عز وجل هجربه مع كارت قديم من فئه AGP كان بيجيب خطوط الوان بس هطبخه ف الفرن

    بس انا بكرر ده حل يتم اللجوء اليه عندما يصبح الكارت مكانه سله المهملات يعنى مافيش اى امل فيه وعلى رأى المثل ف الحاله دى تبقى يا صابت يا الاتنين عور
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]

  7. #7
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    8
    الدولة: Algeria
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: مشكلة الخطوط الرماديه في كرت الشاشه

    اخي العزيز ka7rata
    ارجو منك ان تصور لنا جميع الخطوات

  8. #8
    عضو الصورة الرمزية iX7
    تاريخ التسجيل
    Aug 2010
    المشاركات
    213
    الدولة: Morocco
    معدل تقييم المستوى
    9

    رد: مشكلة الخطوط الرماديه في كرت الشاشه

    اخي الحبيب هل يمكنك ان تضع صورتين واحدة من الامام والتانية من الخلف للبطاقة شرط ان تكون واضحة وقريبة تكشف لالكارت بالكامل

  9. #9
    عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    المشاركات
    3,635
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    32

    رد: مشكلة الخطوط الرماديه في كرت الشاشه

    عزيزى U_R_85
    اضغط على الموضوع بالأحمر تفتح لك نافذه بها الموضوع كله
    وللتسهيل جبتلك فيديوهات اليوتيوب الخاصه بالمواضيع دى تشوفها وتطبق
    http://www.youtube.com/watch?v=4PFMr8N0DMw
    http://www.youtube.com/watch?v=iY_PNv471Y4&feature=related
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]

  10. #10
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    8
    الدولة: Algeria
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: مشكلة الخطوط الرماديه في كرت الشاشه

    ka7rata

    اشكرك جزيل الشكر على التوضيخ

    اود ان انتهز الفرصة ان اطرح عليك سؤال

    انا عندي كارت الشاشة 8800gt

    لاحظت في الاونة الاخيرة ان المروحة لا تتوقف عن العمل عندما اشغل لعبة معينة كــ wow تبقى تشتغل باقصى سرعتها , وتبقى كذلك حتى اعيد تشغيل الجهاز وتعيد الكرة مرة اخرى عندما ادخل الى اي لعبة .

    اليك هذا التصوير من برنامج GPU-Z و الكارت في حالة خمول



    وهذه التقطها وانا العب world of warcraft




    ارجو منك ان توضح لي الفرق بين الصورتين و كيف احل مشكلة عدم توقف المروحة

  11. #11
    عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    المشاركات
    3,635
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    32

    رد: مشكلة الخطوط الرماديه في كرت الشاشه

    المفترض انه سرعه دوران المروحه بيبقى متناسب مع حراره المعالج الرسومى للبطاقه
    كان الاولى تتابع درجه الحراره للكارت لانه طول ما الكرت درجه حرارته مرتفعه ستظل المروحه تعمل بكامل طاقتها للحد من الارتفاع بل وللعوده لدرجه حراره اقل
    قديكون الكارت كان ف النزاع الاخير وقتها او يمكن سببه تكون طبقات من الاتربه على المروحه او الكرت اللى بيؤدى الى احتباس الحراره وصعوبه تشتيتها من على المشتت .
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]

  12. #12
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    8
    الدولة: Algeria
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: مشكلة الخطوط الرماديه في كرت الشاشه

    عندما كنت العب حوالي 15د قمت بتغير اعدادات اللعبة الى الاقصى ، لعبت حوالي 10د ثم ارتفعت الحرارة الى 95درجة وبعدها بقليل توقف الجهاز عن العمل حتى اعدت التشغيل الكمبيوتر

  13. #13
    عضو فضى الصورة الرمزية كان ودي
    تاريخ التسجيل
    Aug 2010
    المشاركات
    1,133
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    21

    رد: مشكلة الخطوط الرماديه في كرت الشاشه

    ممكن يكون السلك


  14. #14
    عضو برونزي الصورة الرمزية nayef108
    تاريخ التسجيل
    Apr 2009
    المشاركات
    1,245
    الدولة: Palestinian Territory
    معدل تقييم المستوى
    14

    رد: مشكلة الخطوط الرماديه في كرت الشاشه

    السلام عليكم
    اخي قم بفك كرت الشاشة وتنظيفه هو وسلوت الPCI-E الخاص به والجهاز مفصول عن الكهرباء
    [CENTER][SIZE=4][SIZE=2][/SIZE]
    [/SIZE][IMG]http://img405.imageshack.us/img405/2310/ahwnzxt.jpg[/IMG]
    [/CENTER]

  15. #15
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    13
    الدولة: Algeria
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: مشكلة الخطوط الرماديه في كرت الشاشه



    U_R_85
    يمكنك اخي انشاء موضوع خاص بمشكلتك





    مشكورين ياخواني على حلولكم بس ممكن توضحو لي ليش اسخن كاش بحرارة مرتفعة ؟

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. للخبراء هل الشاشه دى تنفع مع هذا الكارت
    بواسطة eslam elkordy في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 14-06-2011, 18:52
  2. مساعده فى تحديد سبب الشاشه الزرقاء
    بواسطة eslamhamdy في المنتدى مشاكل الحاسب وحلولها
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 13-06-2011, 22:31
  3. حدوث رعشه فى الشاشه ..
    بواسطة asd 55 في المنتدى مشاكل الحاسب وحلولها
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 09-06-2011, 13:42
  4. للأخوة ذوي الخطوط السريعة: تحدي EFF: شغلوا 100 تحويلة تور
    بواسطة التنين الجامح في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 03-06-2011, 15:46

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •