صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 23

الموضوع: هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب

  1. #1
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    233
    الدولة: Algeria
    معدل تقييم المستوى
    14

    Smile هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب



    كثيرا ما يتنافس هواة الألعاب على بناء أجهزة قوية لتشغيل كافة الألعاب بسلاسة تامة و بأعلى إعدادت
    فتجد من يستعمل كرتين و 4 و قد يصل يكلفه جهازه أموالا طائلة
    لكن السؤال المهم
    هل تستجق الألعاب الموجودة كل هذا

    فمثلا بعمل مقارنة إذا كانت لدينا كارت 6990 أو 580gtx تستطيع تشغيل كافة الألعاب عليهما بأعلى الإعدادت و على أي دقة لماذ يتم تركيب أكثر من كرت دفعة واحدة

    ألا يعتبر هذا هدرا للمال و أيضا هدرا لا فائدة منه لطاقة الجهاز بما أن جهازك لن يشغل الألعاب على مدار اليوم و الأسبوع

    أنا شخصيا أعتبر أنا إستثمار الأموال في تركيب بطاقتين من الفئة المتوسطة أو شراء بطاقة واحدة من الفئة العليا يكفي حاليا مع الإهتمام و الإستثمار بباقي مكونات الجهاز

    فليس المهم كثرة العتاد بقدر نوعيته و تناغمه فيما بينه .


  2. #2
    عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    المشاركات
    3,635
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    32

    رد: هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب

    احب اقولك انه اللى بيعمل كده يبقى فلوسه كتير وعلى رأى المثل اللى بيقول الى ماه قرش محيره يجيب كروت غاليه ويركبهم جنب بعض
    واغلب اللى بيعمل كده يا اما محتاج الاداء فعلا لشغل جرافيكس او رندر وده برضو مش محتاج كارتين جبارين والاخرين بيجيبوه مجرد تسليه وتفاخر بقوه العتاد الخاص بهم على الرغم من انه من اول 30 ل 40 فريم كافى حدا للعب سلس بدون تقطيع واعتقد الفرق بين كارت واحد وتركيب كارتين جبارين لن تلاحظه العين او لن يكون مجديا اذا وضعنا السعر مقابل فرق الاداء
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]

  3. #3
    مشرف سابق
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المشاركات
    5,033
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    85

    رد: هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب

    رأيك صحيح تماما أخي الكريم لكن هناك من سيجيبك...انه يريد جهاز للمستقبل وأخر سيقولك أنها هواية وأخر يريد تشغيل أكثر من شاشة وهكذا
    لكن في النهاية كارت من الفئة المتوسطة يكفي للحاضر بل والمستقبل أيضا....مثلا كارت ك 9800 مازال يعمل بكفاءة حتي الأن أو حتي كارت 4670
    لذلك الموضوع عائد للشخص المشتري

  4. #4
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    233
    الدولة: Algeria
    معدل تقييم المستوى
    14

    رد: هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب

    طبعا في كلامي هناك استثناءات
    فهناك من يستعمل شاشات عرض عملاقة و آخر يستعمل أكثر من شاشة واحدة
    لكن أقول أن كيفية الإنتقاء أفضل من التركيز على منطق الأحدث الأقوى هو الأفضل

  5. #5
    عضو برونزي الصورة الرمزية محمد حسن احمد
    تاريخ التسجيل
    Aug 2010
    المشاركات
    1,641
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    11

    رد: هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب

    انا شايف ان صرف الاموال الزياده ده حرام والله الا لو كان من ورائها مصلحه ورايي حتي والله فيه كروت واحده موجوده زياده علي احتياجات الالعاب حاليا وحتي مستقبلا يعني انا كان معايا كرت 5770 ( عارف انه كرت متوسط ) اضطررت ابدله ب 4770 لاحتاجي لفرق الفلوس تصدقوا الفرق في الالعاب مش اللي الواحد كان متخيله مع ان الواحد كان زعلان ساعة البدل بس والله الكرت ده ماشاء الله كرت قوي فعلا ..

  6. #6
    عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    المشاركات
    3,635
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    32

    رد: هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب

    يا سيدى الفاضل كارت 9600GT و HD4670 صامدون ويعملون بكفائه عاليه ولا تقف ف وجههم اى لعبه بس النظريه ف الرضا والقناعه يكفينى العل اللعبه وخلاص
    بالنسبالى مش هتفرق الميه دقتها مش عرف ايه والفيزكس بيعمل ايه مع انى احترم كل التقنيات دى بس انا راجل قنوع وشرائى حتى ل 4670 كان بسبب عدم القدره نهائيا على لعب اى لعبه من الاساس ومش هغيره الا اذا اللعب بطلت تشتغل عليه نهائيا مش لو قطعت حتى
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]

  7. #7
    مخالف للقوانين
    تاريخ التسجيل
    Oct 2010
    المشاركات
    1,429
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب

    انا رائى ان الموضوع بقى منظره و تفاخر مش اكتر . و انا مرائى الاخ صاحب الموضوع ان الالعاب الموجوده حاليا لا تحتاج الى كل الكروت الجباره دى . و ده يعتبر هدر للفلوس فى غير محلها و فيه ناس كتيير مش لاقيين قيمة قطعة رام واحده و الله سبحانه و تعالى سيحاسب كل انسان على الفلوس اللى بتروح لغير محلها

  8. #8
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Aug 2010
    المشاركات
    502
    الدولة: Kuwait
    معدل تقييم المستوى
    19

    رد: هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب

    وهذا هو سبب تقنية DX11 ..فهي محاولة اقناع اللاعب على اقتناء كروت جديدة مقابل تقنية جديدة ..مع الاعلام المضخم ان هناك فروق مرعبة ..
    ولكن حتى الان لا استطيع ملاحظة اي فرق ما بين DX11 وDX9 ..
    الا اذا دققت بصورة ملتقطة تبين الفرق ..وتبحث عن الفارق لمدة نصف ساعة :D ..

    لدي كرت 5850 ..العب بسلاسة تامة وكثير من الالعاب احصل على زيادة لا فائدة منها مع كل شيء max ..وفلترة وDX11
    كنت افكر قبل شراء الكرت بعمل كروس فاير ..لكنني تاكدت انه لا فائدة اطلاقا ..بعد التجربة
    وقد ابقى على هذا الكرت لمدة 3 سنوات على الاقل.

    هذه الكروت القوية مخصصة لفئتين من الناس او الكروس الفاير وما حول هذا الكلام.
    1- محبين البنشمارك والهواة الذي يتنافسون على جهاز قوي ومحطمين الارقام.
    2- اصحاب عدة شاشات او دقات عالية جدا تصل الى 2500 الى 1600 كحد ادنى

    غير ذلك من يمتلك شاشة 22 انش .. تستطيع ان تشغل جميع الالعاب بسلاسة كاملة بكروت من الفئة المتوسطة .
    قد تضحي ببعض التقنيات التي لا فائدة منها ك DX11 ..الذي بعد التجربة تاكدت انه مجرد اعلام مضخم فقط لشراء الكروت الجديدة

    انصح الجميع لمن يفكر بهذه الخاصية انها خطيرة واصحاب الكروت التي لا تدعم ذلك ..ان لا يفكر بشراء كرت حاليا
    الا بعد صدور اجيال جديدة من الكروت مع تقنيات حقيقية فعلا وليست تقنيات وهمية لا تقدم اي جديد سوى اهدار الطاقة

    انا حاليا انتظر صدور اجهزة كونسول جديدة او فئة جديدة تماما من الكروت تقدم شيء حقيقي وتغيير جذري في الجرافيك ..ليس جرافيك تحتاج الى ان تنظر نصف ساعة في الصور حتى تجد الفرق

    ملاحظة 20 فريم يكفي للعب بسلاسة ..لكن قد يشعر البعض بقليل من الثقل وليس التقطيع .

  9. #9
    عضو فضي الصورة الرمزية Hisoka DZ
    تاريخ التسجيل
    Apr 2009
    المشاركات
    838
    الدولة: Algeria
    معدل تقييم المستوى
    15

    رد: هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب

    اخي الكريم القضية وما فيها قضية قناعة لا غير، و الانسان بفطرته يريد الافضل و لو كان يصرف الكثير من الاموال لهاته الغاية- بلوغ الافضل -
    و كما يقول الامام الشافعي- رحمه الله-
    ................رأينا صواب يحتمل الخطأ و رأيكم خطأ يحتمل الصواب....................




  10. #10
    عضو ذهبي الصورة الرمزية snow leopard
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المشاركات
    1,666
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    28

    رد: هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب

    فعلا هدر للمال
    لمراسلتى على الفيس
    https://www.facebook.com/EngAhmedKhaleell

    صفحتى الخاصة بامور التكنولوجيا على الفيس
    https://www.facebook.com/Extreme.Hardware?ref=hl

  11. #11
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    233
    الدولة: Algeria
    معدل تقييم المستوى
    14

    رد: هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Super Computer مشاهدة المشاركة

    ملاحظة 20 فريم يكفي للعب بسلاسة ..لكن قد يشعر البعض بقليل من الثقل وليس التقطيع .
    ليست في جميع الألعاب

    من المؤسف أن أرى جهازا فيه 4 كروت شاشة و تبريد احترافي و باور 1200W أو أكثر و غير مستغل إلا في الألعاب و ليس دائما
    مع العلم أن بعض الخبراء يقولون أن معظم الأجهزة و حتى الضعيفة لا تستعمل بكامل طاقتها

    راودتني بعض الشكوك حول طبيعة الألعاب لا أعرف إن كان ذلك ما وصل إليه مصمموا الألعاب أم متعمدا و كتفسير لما أقوله

    عند عمل مقارنة بين لعبتي shit2 و dirt3 نرى أنه بما أن الثانية أكثر واقعية إلا أنها تعمل بسلاسة أفضل من الأولى حتى أنني لم أستطع لعب shift2 عند زيادة الإعدادات فلماذا

    فهل هناك تقنيات بجعل الألعاب أفضل دون استهلاك العتاد أم ذلك يتم عمدا لأغراض تجارية بحتة

  12. #12
    عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    المشاركات
    3,635
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    32

    رد: هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة siteraider مشاهدة المشاركة
    ليست في جميع الألعاب

    من المؤسف أن أرى جهازا فيه 4 كروت شاشة و تبريد احترافي و باور 1200W أو أكثر و غير مستغل إلا في الألعاب و ليس دائما
    مع العلم أن بعض الخبراء يقولون أن معظم الأجهزة و حتى الضعيفة لا تستعمل بكامل طاقتها

    راودتني بعض الشكوك حول طبيعة الألعاب لا أعرف إن كان ذلك ما وصل إليه مصمموا الألعاب أم متعمدا و كتفسير لما أقوله

    عند عمل مقارنة بين لعبتي shit2 و dirt3 نرى أنه بما أن الثانية أكثر واقعية إلا أنها تعمل بسلاسة أفضل من الأولى حتى أنني لم أستطع لعب shift2 عند زيادة الإعدادات فلماذا

    فهل هناك تقنيات بجعل الألعاب أفضل دون استهلاك العتاد أم ذلك يتم عمدا لأغراض تجارية بحتة
    نعم يوجد بدليل انه الPS2 بفيجا 7300العقيم قادر على فعل اشياء يعجز نفس الكارت فى الحاسب الشخصى علم وببساطه السبب انه المطورين اذا ارادوا عصر منتج ما الى اخر قطره لفعلوا كما يفعلون للPS2 ولكن هيهات انها المصالح الكبرى للشركات المصنعه والمنتجه للعتاد خاصه كروت الفيجا
    وعجبى
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]

  13. #13
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المشاركات
    164
    الدولة: Palestinian Territory
    معدل تقييم المستوى
    9

    رد: هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب

    والله يا جماعة الخير
    انا من محبي التجديد والتغيير
    والعتاد عندي مهم جدا للضرورة
    مثلا انا عندي شاشة 22 انش تدعم ال 3d
    اذا احتاج كرت قوي جدا او كرتين من GTX570 حتى العب فوق 30 او 60 فريم في ال 3d
    لكن التبذير في شراء كروت لا فائدة منها هذا بعيه حرام وتبذير

  14. #14
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    71
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب

    ولله العظيم انا بجيب على قد الفلوس الى معايا وفى نفس الوقت مش بجيب حاجة قليله يعنى مثلا لو فى فرق بين كرت وكرت 150 جنية اجيب الاغلى طبعا وطبعا ابقى شايف لية رفيهات على النت بس كده بس انا اعتقد اللى بيعملو كروس فاير و الكلام ده دول ولله علشان يخدو صور للجهاز ويرفعوها على النت و الاسم انه عندو جهاز جامد مش عند حد وهوه ممكن يكون مش فاهم يعنى اية فريم فى الثانية

  15. #15
    عضو الصورة الرمزية RESGAME
    تاريخ التسجيل
    May 2011
    المشاركات
    119
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    7

    رد: هل حقا تحتاج كل هذا العتاد لتشغيل الألعاب



    والله انا رايي مختلف اللي معاه فلوس يشتري ذي ماهو عايز يعني كل واحد معاه فلوس علي قد ماهو معاه يجيب جهازه مثلا واحد معاه 6 الاف جنيه يجيب ليه جهاز ب 3 الاف جنيه وهوا معاه يجيب احسن

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. تجميعة لتحديث الجهاز تحتاج رأيكم؟؟
    بواسطة holland في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 04-07-2011, 18:31
  2. تجميعة لتحديث الجهاز تحتاج رأيكم؟؟
    بواسطة holland في المنتدى المعالجات واللوحات الأم - Processors & Motherbaords
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 04-07-2011, 09:25
  3. هل يكفي Corsair 750w لتشغيل GTX 590 ?
    بواسطة SteaM في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 12-06-2011, 17:14
  4. هل الباور كافي لتشغيل الكارت ؟
    بواسطة Hisoka DZ في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 11-06-2011, 11:56
  5. مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 10-06-2011, 11:48

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •