السلام عليكم يا شباب .. دلوقي انا عندي ثلاث هاردات بلو كاشات 8 ميجا ..

الهاردات عتدي من 2007 تقريبا.. من شهر تقريبا بدأ الهارد الرئيسي اللي عليه النظام (320 جيجا ) بالتهييس..

يعني ساعات يبوت و سعات لا.. و كان الحل اني اقعد ارستر في الجهاز لغايه ما الاقي البيوس اتعرف علي الهارديسك و يشتغل .. بس مادام اشتغل مبيؤفش .. بس لو الجهاز اترستر ممكن يعمل نفس الحركه..

المهم : امبارح جيت اشغل الجهاز ..مش عايز يقوم ولا الجهاز عايز يتعرف .. رسترت الجهاز مليون مره عشان الجهاز يتعرف عيله .. و برضوا مافيش فايده..

قولت خلاص ممكن المشكلع تكون في الكابلات.. غيرت كبلات الباور و الساتا..برضوا مافيش..!

قولت ممكن تكون فتحه الساتا اللي علي البورده فيها حاجه..غيرتها و برضوا مافيش...!

دلوقتي ماقدميش غير الهاردنفسو..!
فكيتو من الجهاز و جربتوا علي لاب توب بي وصله SATA USB .. اول ما وصلتو الهارد قام باور و فصل تاني..!
شيلت الوصله و ركبتها تاني الهارد قام و فضل شغال .. قولت اعمل عليه CHECK من الويندوز مالاقاش حاجه..!

دلوقتي المطلوب ..هل الهارد ده في طريقه للبوظان..! لاني ركبت الهارد علي الجهاز تاني و مش راضي يبوت ..! و هل ممكن يتصلح بعد ما انقل الداتا اللي عليه؟!
لو الاجابه اه.. هضطر اجيب هارد تيرا بلو او بلاك ..(يا ريت تقولولي انهي احسن في الاداء خصوصا ان الهارد ده هيكون للويندوز و للداتا و كده كده انا Hard worker علي الجهاز يعني الجهاز تقريبا يبشتغل 17- 20 ساعه في اليوم )..ّ
ملحوظه التيرا االي في السوق في بلو كاشات 32 و بلاك كاشات 64 و الفرق بينهم 120 جنيه تقريبا ..! بس معرفش هما ساتا 2 ولا 3 ..البورده عندي ساتا 2

يا ريت المساعده السريعه