صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 74

الموضوع: الخطاب الثانى للدكتور عصام شرف وفقه الله

عضو برونزي الصورة الرمزية moriatte

رد: الخطاب الثانى للدكتور عصام شرف وفقه الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hack4love مشاهدة المشاركة
    الشرطه والبلطجيه ايد واحده

هو مين الي استعان بالبلطجيه اول ايام الثوره الثوار ولي الشرطه مين الي استعان بيهم يوم موقعه الجمل مين الي علي علاقه بيهم لحد دلوقتي وبيدفعلهم مرتبات 10الاف جنيه
    يا أحمد الموضوع معقد و متشابك جدا
    مينفعش كدا فى قعدة واحدة تقول الشرطة كويسين ولا ستين فى سبعين....و اللى أنا عارفه ان ليك صديق فى جهاز الشرطة على ما أتذكر.....قولنا ايه رأيك فيه

اللى اقتحموا الأقسام كانوا فئات كتير قوى.....كان منهم فعلا البلطجية اللى دخلوا يسرقوا أحراز مخدرات و سلاح و يهربوا ذويهم و يحرقوا ملفات قضايا....و مش كل البلطجية ليهم تحالفات مع ضباط الشرطة....الموضوع كله حسب اذا كان جهاز الشرطة ليه مصلحة مع الشخص دا النهاردة ولا لأ.... وممكن يتحالف معاه النهاردة و لما المصلحة تخلص يقبض عليه أو يقتله بكرة
    أضرب لك مثال؟.....عزت حنفى تاجر المخدرات الشهير بتاع أسيوط اللى مسكوه من كام سنة.....كان فى تحالف بينه و بين مباحث أمن الدولة فى التسعينيات ليساعدهم فى تعقب أفراد الجماعات الاسلامية و قتلهم مقابل انهم يغفلوا عنيهم عنه فى تجارة المخدرات....كانت النتيجة انه اتسعر و بدأ يتقلب حتى على جهاز الشرطة و يوقف حركة القطارات و يخطف ناس و يبلطج على الشرطة...و كان ماشى فعلا بالشعار الشهير اباه بتاع أحمد السقا...من النهاردة مفيش حكومة أنا الحكومة :D
    لما المصلحة منه خلصت و بقى كارت محروق و تم تصفية كل الاسلاميين أصبح كارت محروق وراحوا قبضوا عليه
    فى ناس تانية اقتحمت الأقسام لتصفية حسابات شخصية مع ظابط مفترى و لا أمين شرطة قاتل
    و فى ناس تانية لا ليها فى التور ولا فى الطحين ظباط مفتريين وقفوا يضربوا نار عشوائى قدام الأقسام و ماتوا
    كل قسم شرطة على مستوى جمهورية مصر العربية ليه وضع متفرد
    مش هينفع القاضى يحاكم كل دول كدا بجرة قلم اعدام أو براءة
    انزل الزاوية الحمرا مثلا واسأل الاهالى.....هيقولولك ان اللى ماتوا عند القسم حوالى سبعين شخص....كلهم سيادتك مسجلين و عليهم قضايا....الكلام دا أنا واخده من بق الأهالى هناك
    مطلوب بقى حضرتك ان دول أهاليهم يتنازلوا و يقبلوا الدية و كل واحد ياخدله مليون جنيه؟ :D
    و فى نفس الوقت فى مئات الشهداء اللى اتقتلوا بدون ذنب حتى و هما قاعدين فى بيوتهم
    الموضوع متشابك جدا جدا جدا
    و فى نفس الوقت أنا مؤمن جدا ان فى تواطؤ لاماتة القضية برمتها
    لذلك أنا كنت فرحان بمطالب الثورة النظيفة
    مش بالناس اللى نازلة تتاجر بدماء الشهداء عشان منصب ولا وزارة على جثة البلد و مستقبلها
    [CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]ولا تهنوا ولا تحزنوا وأنتم الأعلون ان كنتم مؤمنين[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=blue]--------------------[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]لكي لا تأسوا على مافاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم والله لا يحب كل مختال فخور[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EL KING OMAR مشاهدة المشاركة
    هههههههههههههههههههههههههه بصراحة أنا وقعت من الضحك
    دا حتى موضوع هيصحوا واحد من النوم و يقطعوا ودنه لأنه لم يقم لصلاة الفجر دى جديدة.....ما شاء الله دانت بتقول حاجات حتى الاعلام اياه ذهنه لم يتفتق عنها
    :D
    نفسى بس يبقى عندك دليل واحد على الكلام دا
    بس عادى يعنى هما كانوا جابوا دليل عشان انت تجيبه
    جت عليك و وقفت يعنى :D
    استمر استمر :D
    أقسم بالله أن كل الكلام ده اتقال فى خطب الجمعة و أنا مليش دعوة بالأعلام لأن كل همهم الناس تشوفهم زى ابراهيم عيسى لما قال أن قلب مبارك وقف دقيقتين و الدكتور بتاعه برضه جاتله أزمة قلبية لما شافه و حكاية قطع الودن أنا كنت قريتها على مصراوى و هحاول أجيبلك المصدر[/QUOTE]

بقى ياراجل يا طيب فى شيخ فى الدنيا كلها ولا حتى فى أفغانستان....هيطلع ع المنبر يقولك ان اللى مش هتتحجب و اللى مش هيصلى الفجر هنقطع ودانه :D

حد فيكم يا اخواننا عمره سمع حاجة زى كدا

ماحنا طول عمرنا بنصلى الجمعة

انت بتصلى الجمعة فين :D

طب لما يقطع لواحد ودانه عشان مابيصليش الفجر....هيسمع الأدان بعد كدا ازاى :D
    [CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]ولا تهنوا ولا تحزنوا وأنتم الأعلون ان كنتم مؤمنين[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]لكي لا تأسوا على مافاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم والله لا يحب كل مختال فخور[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مكة روحى مشاهدة المشاركة
    هو دة الاهلام المصرى فى الوقت الحالى

مسيحى داس علي قشرة موز واتزحلق ورجله انكسرت

سأل مين اللي رما الموزة دي؟

الرد: ده الواد بولس

طيب مين اللي اداله الموزة

الرد: ابوه عم جرجس

طيب منين اشتري الموز؟

الرد: من عند حنا الفكهاني

اممم طيب حنا الفكهاني بيتعامل مع انهي تاجر؟

الرد: بيتعامل مع مايكل من شبرا

طيب مايكل بيتعامل مع انهي تاجر

بيتعامل مع الشيخ أحمد السلفي

المصري اليوم : سلفي يكسر رجل مسيحي فى شبرا

الشروق : مسلسل الفتنه لازال يضرب بمصر

الأهرام : إرحموا مصر

الدستور : نار الفتنه تحرق جسد مصر العارى

الجمهوريه : سلفى يفتك بمسيحى فى شبرا
    كفانا إعلام الفتن
    نريد إعلام يبنى لايهدم مسلم ومسيحى ايد واحدة
    طب خد دى عندك بقى

بيقولك واحد سلفى ماشى لقى بيت بيتحرق
    راح جرى و جاب جردل ملاه مياه و قعد يدلق المياه ع النار
    شافه مصور قناة من اياهم....
    راح طالع على الهوا.....السلفيون يسكبون البنزين لزيادة اشتعال النيران
    المخرج بيبص على الشاشة لقى النار بتنطفى بسبب المياه قام مكلم المذيع الأهبل فى المايك....يا عم دى مياة مش مبنزين....وديتنا فى داهية الله يخرب بيتك
    راح المذيع الشملول طالع بالبيان التالى فورا.....السلفيون الجهلاء لا يعرفون الفرق بين المياه والبنزين :D

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مكة روحى مشاهدة المشاركة
    تخيلوا لو السلفيين قفلو طريق زى ما الى فى الميدان عملوا كانت قامت الدنيا و لم تقعد
    و الدنيا هاجت احبسوا كل السلفيين فى مصر السلفيين هيحرقوا البلد

انما حلال اى احد غير السلفة دة مطالبة مشروعة
    تعرف يا ريس

السلفيين فى الوقفات اللى عملوها كان بينزل معاهم شباب لتنظيم الأمن لابسين جواكت فوسفورية لتمييزهم....مهمتهم هى تنظيم سير الوقفة بحيث لا ينزل أى شخص من على الرصيف الا فى حالة عبور أحد الميادين مضطرين....تأمين السيارات ....تأمين المارة.....منع أى احتكاكات
    لن تجد طوال 23 وقفة قام بها السلفيون أى شخص يستطيع أن يدعى أنه تم الاعتداء عليه أو ضربه....لم تقذف طوبة واحدة....لم تحطم أى سيارة

مع ذلك.....حتى موضوع الجواكيت دا ما سلمش من تريقة كام واحد من المذيعين المنافيخ اياهم :D

لن تجد فى أى وقفة من وقفات السلفيين اعتصاما أو قطعا لطريق أو تعطيلا لمرور بهدف الضغط

بمناسبة الموضوع دا أحب أسأل سؤال.....
    أول من ابتكر موضوع العصيان المدنى هو غاندى.... وتابعه فيه نيلسون مانديلا
    العصيان المدنى عبارة عن اتفاق كل أبناء الشعب على عدم العمل و القيام باضراب حتى يحدث شلل لكافة المرافق و تستجيب الحكومة لمطالب الشعب
    طب دلوقتى فيه فئة من فئات الشعب ما اقتنعتش بالعصيان المدنى و راجت اشتغلت.......هل مسموح لأى حد يروح يمنعهم من العمل و دخول مكاتبهم :D
    بتسموا اللى حصل فى مجمع التحرير دا ايه
    أتحدى أى حد يجيب لى مثيل للى حصل دا فى أى حتة فى العالم.....ان واحد مش موافق على الاعتصام أقوم أنا أجبره عليه و أطرده من مقر عمله عشان أوقف مصالح الناس :D

عضو برونزي

أنا أرى أن الدستور لم يكن يخالف شرع الله إلا فى مسألة إقامة الحدود
    و لما يطلع السلفيين يقولوا أن تعليم المرأة و عملها حرام و النقاب اجبارى و هيقتلوا أى واحدة مش لابساه و ممكن تجوز البنت من سن 14 سنة و يقطعوا ودن واحد لأنه لم يقوم لصلاة الفجر و أشياء أخرى فكيف سيكون الدستور الذى سيضعوه
    و للأسف أن المادة الثانية كانت موجودة فى الدستور موجودة من 40 سنة و لم يتم العمل بها فى القوانين
    [/COLOR]
    هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههه

أضحك الله سنك , وجزاك خيراً على المعلومات المفيدة , بالتأكيد ستفيد هذه المعلومات في القبض على الذين يسكبون الماء من النوافذ على رؤوس الناس ( هم سلفيين أكيييد ) !!

أما قرأت كم كان سن عائشة أم المؤمنين رضي الله عنها حين تزوجها النبي صلى الله عليه وسلم ؟!
    [CENTER]

[COLOR=#0000cd][SIZE=3][B]لعمرك لو أغنى عن الحق أنه ... هو الحق ماكان الرسول يقاتل[/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER]

السيدة العذراء مريم حسب نصوص الأناجيل تزوجت من يوسف النجار فى سن الثانية عشر من عمرها
    عشان ميبقاش الموضوع من منظور اسلامى فقط

و بعدبن ياعم أنا أمى و أختى مختمرات مش لابسين نقاب....و أنا مش ملتحى
    ألحق أروح أعمل تأمين على ودانى بقى :eek:
    أمال الشعب المصرى ما شاء الله لسه ماشى بودانه ازاى

تعرف......احنا اللى ودانا فى داهية فعلا اننا ودنيين :D.....اى حد يقولنا حاجة بنصدقها

احنا فعلا شعب يستاهل قطع ودانه :D

عضو الصورة الرمزية مكة روحى

موضوع سن الزواج دة موضوع مرن يتوقف على اكتمال النمو عند البنت
    يعنى انا اعرف واحد جوز بنتة و هى فى 2 اعدادى و هو لا سلفى و لا بيصلى اصلا لكن ريفى
    و فى حالتة البنت كان لازم تتجوز
    اكتمل نموها و كانت ملفتة الى حد ما و كانت تذهب المدرسة فخاف عليها من الفتنة فزوجها و هى تعيش حياة سعيدة مفيش مشاكل

بنت اخرى فى سنها لم تكتمل و لم تبلغ فلا يمكن تزويجها هذا شئ منافى للشرع

يعنى الموضوع نسبى
    لكن سوزان مرات حسنى لم يعجبها الحال بنت البهوات
    رفعت سن الطفولة الى 18 سنة علشان البنات تخلل
    بس الارياف مين 15 سنة يعنى عنست يروح يسنن و يجوز و ينهى تكمل تعليمها عند جوزها هما يتصرفوا مع بعض

و الله انا قابلت حالة مرة خلتنى كنت هبكى

رجل علم بنتة فى كلية الطب و كانت مجتهدة جدا و رفض كل العرسان حتى تكمل تعليمها فاتخرجت و اتظلمت لانها كانت من الاوائل و لم تعين معيدة فقلب الدنيا لغية ما عينها و حصرت ماجيستير و فجاءة وجد بنتة عدت ال 30 فجلس يفكر فوجد ان سن الزواج قد فات

بيقول لى و الله كنت اتمنى انها تكتفى بالثانوية و أزوجها على ان تخضر ماجيستر و انا اراها امامى حزينة و قلبى يتقطع عليها

طبعا انا مش معاة كليا كان لازم يوزن الامور يجوزها و تكمل تعليمها فى البيت بإذن زوجها
    لحوم العلماء مسمومة، وعادة الله في هتك أستار منتقصيهم معلومة

عضو ذهبي الصورة الرمزية warior10

و لما يطلع السلفيين يقولوا أن تعليم المرأة و عملها حرام و النقاب اجبارى و هيقتلوا أى واحدة مش لابساه و ممكن تجوز البنت من سن 14 سنة و يقطعوا ودن واحد لأنه لم يقوم لصلاة الفجر و أشياء أخرى فكيف سيكون الدستور الذى سيضعوه
    [/COLOR]
    بارك الله فيك
    انت كشفتلي السلفيين على حقيقتهم
    ياااااااااااااااه
    تصدق انا كنت مخدوع فيهم وكنت فاكرهم بشر زينا
    فعلا لازم تفضحهم في كل مكان لانهم هيدمروا مصر الجميلة الى عارفينها
    يا ريت كل الشباب الى في مصر يكونوا زيك كده متنورين ومثقفين وفاهمين دينهم كويس
    [SIZE=3][COLOR=red]الحــــر يعـــرف مــــــا تــريـــد المحـــــــكمة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]وقضــــاتها سلفا قـــــد ارتشفوا من دمــــه [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]لا يرتجي دفعا لبهتــــــان رماه به الطغــــاة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]المجرمون الجالسون فوق كراسي القضاة[/COLOR][/SIZE]

عضو

أنا مش عارف أنتو ليه أخديم كلامى على أنه هزار:mad: الموضوع موجود فى مصراوى و أى حد ممكن يشوف
    و راجعوا اللينكات فى واحد قتل جاره عشان مصلاش الفجر
    بالنسبة لموضوع سن الزواج ده مسألة نسبية و كل أب حر فى بنته سواء سلفى و محدش يقول الرسول تزوج السيدة عائشة و عمرها 9 سنين لأن الله شاء هذا ليعلمها الرسول من صغرها و قد نقلت عنه أكثر من 2200 حديث شريف و لكنه تزوج أيضاً السيدة خديجة و هى أكبر منه بخمسة عشر عاماً فهذه ليست قاعدة
    و فى الأرياف غير المدينة فلا أحد يشرب من النيل الأن:D و كذلك الحال فى الأرياف فهى مسألة عادات و تقاليد
    و لكن التعليم أصبح ضرورياً الأن فالأباء يقولون ما فائدة الشهادة اذا كانت ستقيم فى بيت زوجها, أليس من الممكن أن يحدث طلاق أو وفاة الزوج
    و فى قصة الأب و بنته الطبيبة, هذا الأب غبى لأنه ضيع أهم حاجة تتمناها كل بنت مقابل شهادة الماجستير

إداري سابق

يقول EL KING OMAR:

أنا أرى أن الدستور لم يكن يخالف شرع الله إلا فى مسألة إقامة الحدود
    و للأسف أن المادة الثانية كانت موجودة فى الدستور موجودة من 40 سنة و لم يتم العمل بها فى القوانين
    تقول أن الدستور لم يكن يخالف شرع الله إلا في مسألة إقامة الحدود، فأسألك وفق ما تتبناه، هل ترى وجوب إقامة الحدود أم اسقاطها؟

السؤال الثاني، تقول أنهم قالوا أنهم حيقتلوا أي واحد مش لابساه، نريد رابط يثبت هذا الكلم.
    نعم زواج الفتاة من سن 14 جائز، ويبقى لولي الأمر في البلد أن ينفذ مثل هذا الزواج أو يرفضه، أما الأصل فالجواز، وإلا هذا يعني أنك ترى أن زواج النبي صلى الله عليه وسلم باطل.
    قصة أذن شخص هل جاء في سياق تطبيق حكم أم في سياق تصرف عشوائي من شخص؟ وهل المشايخ السلفيون كانوا مؤيدون لقطع الأذن؟

انتظر ردك..

عضو ذهبي الصورة الرمزية warior10

أنا مش عارف أنتو ليه أخديم كلامى على أنه هزار:mad: الموضوع موجود فى مصراوى و أى حد ممكن يشوف
    و راجعوا اللينكات فى واحد قتل جاره عشان مصلاش الفجر
    بالنسبة لموضوع سن الزواج ده مسألة نسبية و كل أب حر فى بنته سواء سلفى و محدش يقول الرسول تزوج السيدة عائشة و عمرها 9 سنين لأن الله شاء هذا ليعلمها الرسول من صغرها و قد نقلت عنه أكثر من 2200 حديث شريف و لكنه تزوج أيضاً السيدة خديجة و هى أكبر منه بخمسة عشر عاماً فهذه ليست قاعدة
    و فى الأرياف غير المدينة فلا أحد يشرب من النيل الأن:D و كذلك الحال فى الأرياف فهى مسألة عادات و تقاليد
    و لكن التعليم أصبح ضرورياً الأن فالأباء يقولون ما فائدة الشهادة اذا كانت ستقيم فى بيت زوجها, أليس من الممكن أن يحدث طلاق أو وفاة الزوج
    و فى قصة الأب و بنته الطبيبة, هذا الأب غبى لأنه ضيع أهم حاجة تتمناها كل بنت مقابل شهادة الماجستير
    كلامك فعل جميل وكله حكم
    وبتفتح عيني على حاجات كتير كنت مخدوع فيها
    يعني مثلا ان زوجتي طبيبة امراض نسا وتوليد وكانت بتخدعني كل الوقت ده وبتقول انها سلفية
    انما انت بارك الله فيك اثبت بالدليل والبرهان ان السلف مبيتعلموش ولا بيدخلوا مدارس وكلهم جهلة
    يعني زوجتي كانت بتخدعني طول الفترة دية وبتقول انها سلفية رغم انها دكتورة
    [SIZE=3][COLOR=red]الحــــر يعـــرف مــــــا تــريـــد المحـــــــكمة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]وقضــــاتها سلفا قـــــد ارتشفوا من دمــــه [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]لا يرتجي دفعا لبهتــــــان رماه به الطغــــاة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]المجرمون الجالسون فوق كراسي القضاة[/COLOR][/SIZE]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة warior10 مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيك
    انت كشفتلي السلفيين على حقيقتهم
    ياااااااااااااااه
    تصدق انا كنت مخدوع فيهم وكنت فاكرهم بشر زينا
    فعلا لازم تفضحهم في كل مكان لانهم هيدمروا مصر الجميلة الى عارفينها
    يا ريت كل الشباب الى في مصر يكونوا زيك كده متنورين ومثقفين وفاهمين دينهم كويس
    أخى أنا مش قاعد أألف الكلام ده اتقال وجبت مصادر من مواقع سلفية حضرتك ممكن تفسرها بأن الكلام ده صح أو غلط
    و بالنسبة لحكاية أفضحهم و مش أفضحهم أنا مش شايف ايه الفضيحة بالضبط؟؟؟ الكلام ده موجود على كل المواقع و كل الناس بتقراه و بتقوله لبعض, و كل واحد عارف الصح و عارف الغلط
    و أنا مش مع السلفيين ولا ضدهم لأنهم ببساطة مش فارقين معايا لأنى ليا نفسى و بس و

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mubarak مشاهدة المشاركة
    يقول EL KING OMAR:

تقول أن الدستور لم يكن يخالف شرع الله إلا في مسألة إقامة الحدود، فأسألك وفق ما تتبناه، هل ترى وجوب إقامة الحدود أم اسقاطها؟

السؤال الثاني، تقول أنهم قالوا أنهم حيقتلوا أي واحد مش لابساه، نريد رابط يثبت هذا الكلم.
    نعم زواج الفتاة من سن 14 جائز، ويبقى لولي الأمر في البلد أن ينفذ مثل هذا الزواج أو يرفضه، أما الأصل فالجواز، وإلا هذا يعني أنك ترى أن زواج النبي صلى الله عليه وسلم باطل.
    قصة أذن شخص هل جاء في سياق تطبيق حكم أم في سياق تصرف عشوائي من شخص؟ وهل المشايخ السلفيون كانوا مؤيدون لقطع الأذن؟

انتظر ردك..
    أنا أؤيد إقامة الحدود اذا كان هذا سيردع الناس عن المحرمات فالسارق سيفكر ألف مرة قبل السرقة
    أنا وضعت فى رد لى فى الصفحة السابقة روابط للمصادر و هدد السلفيون باقامة الحد و سكب ماء النار على المتبرجات و نفى المشايخ هذا الكلام
    الزواج فى سن 14 سنة حلال و الدليل زواج النبى من السيدة عائشة و لكن لماذا ما دام أنه يمكن الانتظار لتنضج الفتاة؟؟
    و قطع الأذن حالة فردية و لكنها وصلت للقتل فى حالة فردية أخرى و بالطبع لم يؤيد المشايخ هذا و لكن لا يمكن السكوت على كل الحالات الفردية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة warior10 مشاهدة المشاركة
    كلامك فعل جميل وكله حكم
    وبتفتح عيني على حاجات كتير كنت مخدوع فيها
    يعني مثلا ان زوجتي طبيبة امراض نسا وتوليد وكانت بتخدعني كل الوقت ده وبتقول انها سلفية
    انما انت بارك الله فيك اثبت بالدليل والبرهان ان السلف مبيتعلموش ولا بيدخلوا مدارس وكلهم جهلة
    يعني زوجتي كانت بتخدعني طول الفترة دية وبتقول انها سلفية رغم انها دكتورة
    حضرتك سمحت لزوجتك بالدراسة و العمل لكن غيرك لم يسمح

إداري سابق

اخ الكنج عمر، أسألتي لك تثبت بأنه لا خلاف كبير بيننا، بهذه الطريقة أنت تفتعل خلاف لا داعي له.

صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة