النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: مشكلة نت ....؟

عضوية جديدة

مشكلة نت ....؟

السلام عليكم معلش يا جامعه انا هاخش فى الموضوع علطول انا اولا عضو جديد وعندى مشكله فى النت بس مش عارف هو ده القسم المناسب ولا لا بس بالله عليكم انا عايز حد يرد على حتى لو ده مش القسم المناسب ارجوكم انا كنت شغلا على النت قبل كده من شركه فودافون بالفلاشه بس بصراحه الفلاشه ما عجبتنيش فقررت انى ااجيب روتر وفعلا ده اللى حصل ورحت اشتركت فى شركه دى داتا وشغلو الخدمه بعد تسع ايام وبعد ماالخدمه اشتغلت روحت جيبت رواتر تى داتا وانا يا جماعه مش بفهم فى الروترات خالص ولا اعرف يها اى حاجه انا ميحا خالص فى المواضيع دى انا بعرف اشتغل على الفلاشه والكلام ده انما روتر ومش روتر ما اعرفش انا اتعامل مع الحاجات دى المهم انى جيبت الروتر وكان فى ورقه للتوصيل وفعلا وصلت التوصيلات وكل حاجه تمام وبعدين نقول لعمنا النت افتح مش راضي يفتح يا نت افتح مش راضي يفتح لغايه اما تعبت واتصلنا بخدمه العملاء والعملاء كلهم بيكلمو كلام واحد.
    المهم قعدوا يقولو افصل الباور واعمل وخلى وسوى وانا معاهم
    يعنى تقريبا كده مجموع المكالمات 10000000ساعه تقريبا
    المهم قالولاى فى الاخر بعد معانا وبعد يومين انا العيب فى السنترال واستنه يومين تانى
    بعد يومين اتصلو بتوع السنترال وقالو كله تما
    وصلت الروتر اللى هو نوعه تى داتا بالجهاز برده ما اشتغلش النت
    فين وفين عبال ما اشتغل النت باليل وقطع من بعدها ما اشتغلش
    فانا يا جماعه عندى شويه اسئله وياريت حد يرد على باجابه تريحنى
    انا سالت واحد من اللى شغالين فى السنترال قال ان الخط اللى داخل للقريه خط ضعيف اللى هو الخط الارضى يعنى
    قولتلو وده ايه دخله فى النت
    قالى لما بيكون الخط الارضى كويس ومافيهوش قطع او لحام النت بيشتغل كويس
    فهل فعلا فى حاجه اسمها خط ارضى ضعيف وخط ارضى قوى ؟
    وهل فعلا يمكن نقل الخط الضعيف على خط اقوى ؟
    وهل النت له علاقه بالخط الارضى والسلوك الخ ......؟
    وهل لو تم اصلاح الخط الارضى وتركيبه بشكل سليم يتم توصيل النت؟
    وليه النت مش بيشتغل غير بالليل ؟
    وهل نوع الروتر ده كويس (tedata)
    وهل اصلا شركه تى داتا شركه نضيفه ؟
    وايه هو الحل اللى ممكن اعمله لانى كده بالخلاصه يعنى ماعنديش نت بالنهار ؟
    الساعه واحده بالليل اقدر اشغل النت وبسرعه بطيئه
    ارجوكم يا جماعه فيدونى باى حاجه وياريت يا جماعه بلا الكلام الكبير
    لانى مش فاهم اى حاجه فى الروترات و الحورات دى

مشرف سابق الصورة الرمزية النديم

رد: مشكلة نت ....؟

الشركة المُجهزة لخدمة الإنترنت مُجيرة غلى ضمان توفر خدمتها بشكل صحيح عند المشترك.
    النديم

عضو برونزي

مشكلة النت في مصر ضعف التوصيلات وكبلات التلفون

شوف اذا كان التلفون واصل تمام بدون اي وش ولا تقطيع يبقي الباقي سهل

اما اذا كان في وش هتغير القسام او الاسبلتر

والحل الافضل انك تكون موصل من البوكس للبيت بسلك ممتاز وبيكون نسبة النحاس فية 0.5 وسعر المتر جنية تقريبا وصل منة من البوكس للسبلتر او جرب توصل منة مباشر للراوتر وشوف النت

vote for me to win anew case please
    VOTE HERE

عضوية جديدة

يا جماعه النت حاليا يعتبر اشتغل بس مش عارف هو ليه كل شويه بيقطع فياريت حد يقولى ايه هو سبب تقطع النت ده وكمان فى مشكله تانيه انى مش عارف اوصل انا والجيران انا جيبت سويتش وووصلت السلوك انا وكمان اتنينبس مش عارف اشغل ازاى

طيب

مشرف سابق الصورة الرمزية ahmadrashad

السلام عليكم ورحمة الله

كما قال الاخ النديم علي الشركة ضمان توصيل الخدمة اليك حتي يتثني لها ان تاخذ حق الخدمة سواء كانت المشكلة من الشركة او من السنترال فالشركة هي التي تقول لك من البداية هل الخط الارضي الخاص بك مهيأ لخدمة من عدمة وعلية اتصل بهذا الرقم الخاص بالجودة في الشركة بالقاهرة 0233320700 وقدم لهم الشكوي الخاصة بك وبالمناسبة انا مشنرك في شركة تي داتا والروتر الذي عندك هو نفسة الذي عندي موديل البرواز ويعمل بطريقة ممتازة ،، ولكن من المشاكل التي بالفعل تضعف خدمة الانترانت مرور كبل التليفون بكبل كهرباء ضغط عالي هذا امر و الامر الاخر وجود وصلات كثيرة او تمليح بالخط وذلك يتم اكتشافة بجودة الاتصال الارضي فكلما كان الاتصال الارضي صوتة نقي دل ذلك علي جودة السلك وكلما كان هناك تشويش دل ذلك علي وجود مشكلة بالسلك وكذلك احيانا تحدث مشكلة من مرور كبل طبق الريسيفر بجوار كبل التلفون كل ذلك يؤثر علي جودة الخدمة ويوجد احتمال ان هناك مشكلة في الرواتر نفسة وهذا يتم معرفتة ان تذهب بة الي الشركة ويتم تجربتة امامك وتتاكد من انة يعمل بطريقة سليمة وبالسرعة المطلوبة وهذا رابط لبرنامج يستكشف الاخطاء و يتم حلها بطريقة اتوماتيكية من الشركة نفسها حملة وجرب و اخبرنا النتيجة :
    https://www.tedata.net/eg/ar/Help-An...r-Support-Tool
    الامر ليس صعب ولكن لي استفسار في اي محافظة انت تسكن وهل هي قرية ام مدينة وشكرا ....

عضوية جديدة

انا ساكن فى قريه وجيبت واحد قالى الخط الارضى عندك ضعيف وقالى انا ممكن احلللك المشكله بتاعتك بس الكلام مش اكيد المهم انا ساكن فى قريه والقريه دى الخطوط بتعاتها اتسرقت كذا مره وبعد كده اتصلحت تانى يعنى الخط فى لحام وكلام من ده فهل ده بياثر على النت وايه الحل

عضوية جديدة

ايه يا جماعه ما حدش رد على ليه