صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 30

الموضوع: ياجماعه معلش بقي عفا الله عما سلف

عضو ذهبي

ياجماعه معلش بقي عفا الله عما سلف

نفى الدكتور عبد الفتاح البنا، المرشح المعتذر عن تولي حقيبة الآثار أن يكون قد طلب منه الاعتذار عن تولي وزارة الآثار، مؤكدا أنه رفض تولي المنصب بإرادته.

وبرر البنا اعتذاره، عن منصب وزير الآثار بعد أن طلب أحد المسئولين بمجلس الوزراء، التغاضي عن قضايا فساد رموز النظام السابق بقطاع لآثار.

وقال البنا خلال مداخلة مع الإعلامي جابر القرموطي، ببرنامج ''مانشيت'' في حلقة مساء الاثنين، الدكتور عصام شرف قال لي خلال لقائي به يوم الأحد ''تولي حقيبة الآثار وعفا الله عما سلف من فساد''.

يشار إلى أن الدكتور عصام شرف قد قبل الاثنين اعتذار البنا عن تولي حقيبة الآثار، وتم تبرير الاعتذار بردود الأفعال الغاضبة التي انتابت أوساط الأثريين بعد إعلان اختيار البنا وزيرا للآثار.

وكان عدد كبير من الأثريين قد تظاهروا الاثنين أمام مجلس الوزراء، ووزارة الآثار، للمطالبة بعدم تولي البنا لحقيبة الآثار، وطرحت أربعة أسماء مرشحة لتولى وزارة الدولة لشئون الآثار تجرى بشأنها مشاورات بمجلس الوزراء بدلا عن المشح للوزارة الدكتور عبدالفتاح البنا.

وقالت مصادر مطلعة إن الأسماء المرشحة هم :الدكتور محمد عبد المقصود الامين العام الحالي للمجلس الأعلى للآثار، والدكتور عبد الحليم نور الدين الامين العام الاسبق للمجلس الاعلى للآثار ، والدكتور رأفت النبرواى عميد كلية الاثار جامعة القاهرة الأسبق ،والدكتور علاء شاهين عميد كلية الاثار الاسبق والذى رشح من قبل لوزارة الآثار قبل اعادة تعيين الدكتور زاهي حواس وزيرا للأثار في حكومة الدكتور عصام شرف في فبراير الماضي.

من جانبه، نفى السفير محمد حجازي المتحدث باسم مجلس الوزراء، أن يكون احدا طلب من حجازي التغاضي عن الفساد، وان اعتذاره جاء مدفوعا بموجة الاعتراضات التي انتابت قطاع الآثار على تولي البنا حقيبة الآثار.

وأكد حجازي أن الساعات القلية القادمة ستشهد الإعلان النهائي للتشكيل الجديد للحكومة بعد اكتمال التعديلات الوزارية، مشيرا إلى أن البنا هو الوحيد الذي قدم اعتذارا وباقي الوافدين الجدد على الوزارة مستمرون في مناصبهم.

وكان البنا، قد قال في تصريح سابق من يوم الاثنين، إنه قبل حقيبة وزارة الدولة للأثار حبا وانتماء ولمصلحة مصر وبنفس القوة والحب وبنفس الاصرار ولمصلحة مصر ايضا وحفاظا على تراثها وحفاظا على اثارها، فاني أعتذر اليوم عن حمل هذه الحقيبة انتماء لبلدي وحبا لها وحفاظا على آثارها، ودعا البنا لرئيس الوزراء بالتوفيق ..ووصفه بأنه مخلص لوطنه.

عضو ذهبي الصورة الرمزية mohammed_kamal

رد: ياجماعه معلش بقي عفا الله عما سلف

والله عصام شرف دا ربنا يكرمه لسه من شويه
    دخل مستشفى لفحوص طبيه
    من الاجهاد
    [CENTER][IMG]https://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/184158_360621420679617_414523508_n.jpg[/IMG]
    [SIZE=4][COLOR=#0000cd][B][URL]https://www.youtube.com/watch?v=1tTDqT-WXRc&feature=related[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=#ff0000]خبِأ قصائِدكـ القديمة كلها
    مـزق دفاتِركـ القديمة كلها [/COLOR]
    [COLOR=#006400]واكتب لمصر اليوم شـعراً مثلها
    لاصمت بعد اليوم يفرض خوفه[/COLOR]
    فاكتب سلام النيل مصر وأهلها [/SIZE]
    [/CENTER]

عضو الصورة الرمزية مكة روحى

انا مش مصدق البنا دة اصلا
    دة حسنى مبارك عمرة ما يقول الكلمة دة
    يبقى الدكتور عصام شرف يقولها فى ظل هذة الظروف الصعبة
    يعنى بعد موجة التطهيرات التى طالت وزارة الداخلية هيخاف على الاثار
    البنا عايز يعمل فيها وطنى و يخرج بدون احراج بس على مصلحة الفتنة بين افراد الشعب المصرى

و الله انا مشفق على عصام شرف من الى بيشوفة و تلاقية ندمان كل الندم انة قبل المنصب من الاول
    و اكاد اجزم ان عصام شرف لو مشى من الصعب جدا تلاقى حد شريف يمسك فى الفترة الصعبة دة
    دة وزارة الكهرباء انا سمعت انهم عرضوها على ناس كتير و ورفضت فما بالك برئاسة الوزراء
    لحوم العلماء مسمومة، وعادة الله في هتك أستار منتقصيهم معلومة

عضو ذهبي

و لا انا كمان مصدق بس لازم يطلع يرد عليالراجل ده لانه كلام خطير

هو هيحصل اية لو خدنا شوية الحجارة و الطوب دول و عملنا ليهم مزاد علنى لكل الدول مش هيعمل لنا انتعاش اقتصادى غير عادى مئات المليارات بدل ما احنا واجعيين دماغنا بلحضارة و النيلة الى مشفنشا منها اى حاجة غير وجع القلب و الفقر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hack4love مشاهدة المشاركة
    و لا انا كمان مصدق بس لازم يطلع يرد عليالراجل ده لانه كلام خطير
    لا اعتقد ان كل واحد هيتكلم اى كلام الدكتور عصام هيخرج ليرد علية
    لازم يكون فى شوية ثقة فى الراجل و الا هتكون فوضى
    الراجل اية الى يجبرة على كدة الراجل كان شغال خبير طرق الشركات بتتخانق علية
    دة فى شركات عملاقة فى السعودية بتستعين بية بس 3 ايام فى الشهر و الشركة دة رواتبها خرافية ( زهير فايز الى يعرفها )

عضو ذهبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مكة روحى مشاهدة المشاركة
    هو هيحصل اية لو خدنا شوية الحجارة و الطوب دول و عملنا ليهم مزاد علنى لكل الدول مش هيعمل لنا انتعاش اقتصادى غير عادى مئات المليارات بدل ما احنا واجعيين دماغنا بلحضارة و النيلة الى مشفنشا منها اى حاجة غير وجع القلب و الفقر
    :eek: من انتم من انتم

عضو ذهبي

لا اعتقد ان كل واحد هيتكلم اى كلام الدكتور عصام هيخرج ليرد علية
    لازم يكون فى شوية ثقة فى الراجل و الا هتكون فوضى
    الراجل اية الى يجبرة على كدة الراجل كان شغال خبير طرق الشركات بتتخانق علية
    دة فى شركات عملاقة فى السعودية بتستعين بية بس 3 ايام فى الشهر و الشركة دة رواتبها خرافية ( زهير فايز الى يعرفها )

لا هو اي راجل في الشارع الراجل وزير الاثار وكان رايح يحلف اليمين لازم يرد لانه لو مردش يبقي الكلام حصل فعلا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hack4love مشاهدة المشاركة
    لا هو اي راجل في الشارع الراجل وزير الاثار وكان رايح يحلف اليمين لازم يرد لانه لو مردش يبقي الكلام حصل فعلا
    من جانبه، نفى السفير محمد حجازي المتحدث باسم مجلس الوزراء، أن يكون احدا طلب من حجازي التغاضي عن الفساد، وان اعتذاره جاء مدفوعا بموجة الاعتراضات التي انتابت قطاع الآثار على تولي البنا حقيبة الآثار.
    اظن الرد جاء من المتحدث الرسمى

و بعدين انا بتكلم بجد فى موضوع التخلص من شوية الحجارة الى واجعيين دماغنا بيها :D
    امريكا اهة لا عندها حضارة و لا نيلة و اتقرج عليها و كل دول اوروبا

تخيل 100 مليار دولار و اظن اكثر من كدة بكتير ممكن يعملوا اية فى مصر
    و يفكونا بقة من الحضارة 7000 سنة الى وجعوا دمنا بيها و الناس عايشة فى القبور و بتاكل من القمامة و بتتخانق على رغيف العيش
    الحضارة الى نعيشها مش الى عشناها

عضو ذهبي

اظن الرد جاء من المتحدث الرسمى

و بعدين انا بتكلم بجد فى موضوع التخلص من شوية الحجارة الى واجعيين دماغنا بيها :D
    امريكا اهة لا عندها حضارة و لا نيلة و اتقرج عليها و كل دول اوروبا

تخيل 100 مليار دولار و اظن اكثر من كدة بكتير ممكن يعملوا اية فى مصر
    و يفكونا بقة من الحضارة 7000 سنة الى وجعوا دمنا بيها و الناس عايشة فى القبور و بتاكل من القمامة و بتتخانق على رغيف العيش
    الحضارة الى نعيشها مش الى عشناها
    مكنتيش عايز ارد بصراحة على الرد الاولانى بس انت اللى كررته
    خليكوا فى حالكم :ah38:
    شويه الحجارة اللى مش عجبينك كل دول العالم لو اتجمعوا دلوقتى بتكنولوجيا اللى معاهم دلوقتى ميعرفوش يعملوا زيها
    ياريت تكلمنى حضرتك على الحضارة اللى انتو عايشينها عامله ازاى اصلى مش واخد بالى
    [CENTER]
    [B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"] [/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]مراجعة للشاشة الرائعة

[/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]Samsung SyncMaster S24B750V Series 7 [/URL][/B]

[/CENTER]

ممكن حضرتك تقولى انت تقصد مين (الحضارة الى انتو عايشنها) علشان اعرف ارد عليك كويس
    و يا ريت يكون اسلوبك افضل من كدة ممن تختلف معهم فى الرأى حتى لو كان رأى شاذ فى نظرك

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ellassy مشاهدة المشاركة
    مكنتيش عايز ارد بصراحة على الرد الاولانى بس انت اللى كررته
    خليكوا فى حالكم :ah38:
    شويه الحجارة اللى مش عجبينك كل دول العالم لو اتجمعوا دلوقتى بتكنولوجيا اللى معاهم دلوقتى ميعرفوش يعملوا زيها
    تعلموا يا إخوانّا , هذا الرجل غيور , ياليت عندي ربع غيرتك على هذه " الحجارة " , لكنها على الدين ... آمين يارب العالمين !
    [CENTER]

[COLOR=#0000cd][SIZE=3][B]لعمرك لو أغنى عن الحق أنه ... هو الحق ماكان الرسول يقاتل[/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER]

عضو ذهبي

ممكن حضرتك تقولى انت تقصد مين (الحضارة الى انتو عايشنها) علشان اعرف ارد عليك كويس
    و يا ريت يكون اسلوبك افضل من كدة ممن تختلف معهم فى الرأى حتى لو كان رأى شاذ فى نظرك
    شوف انت الاول اسلوبك عامل ازاى وبعد كده علق على اسلوبى

تعلموا يا إخوانّا , هذا الرجل غيور , ياليت عندي ربع غيرتك على هذه " الحجارة " , لكنها على الدين ... آمين يارب العالمين !
    ايو انا غيور على شويه الحجارة اللى مش عجبينك .. عندك مانع ... وياريت انا يبقى عندى ربع خفة دمك
    اما موضوع الدين فى دى حاجة متخصكش .. تعرف انت ايه عن دينى او عنى علشان تتكلم
    [CENTER]
    [B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"] [/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]مراجعة للشاشة الرائعة

[/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]Samsung SyncMaster S24B750V Series 7 [/URL][/B]

[/CENTER]

شوف انت الاول اسلوبك عامل ازاى وبعد كده علق على اسلوبى
    :confused: هو انا كلمتك اصلا
    انا بتكلم عن فعلا شوية حجارة لا هتودى و لا هتجيب و حاجات غير مفيدة
    الناس وصلت القمر و احنا لسة قاعدين نتكلم عن لعنة الفراعنة و الاسرة السابعة و كلام فاضى
    بدل ما احنا قاعدين نتحايل على الدول انهم يسلفونا 3 مليار و البنك الدولى حط فائدة سنوية 25%
    نبيع شوية حجارة و نسد عجز الموازنة و الى بيحب الحجارة يشيل

بدل ما الناس عايشيين فى العشوائيات و فى وسط المجارى نبيع شوية حجارة و نصلح لهم البنية التحتية و نبنى لهم بيوت
    بدل ما الناس عايشة فى المقابر نبيع شوية حجارة و نبنى لهم مساكن
    بدل ما الحكومة عمالة تلف على دول الخليج علشان اى مساعدة ...........
    و فى كتير

اكاد اجزم ان 95 % من الشعب المصرى لا يذهب لزيارة هذة الحجارة
    انا عن نفسى رحت المتحف المصرى دة مرة واحدة و انا كنت صغير و تهت فية و كانت ليلة مش فايتة و الله عديت من امامة مليون مرة عمرى ما فكرت اروحة

عضو ذهبي

:confused: هو انا كلمتك اصلا
    انا بتكلم عن فعلا شوية حجارة لا هتودى و لا هتجيب و حاجات غير مفيدة
    الناس وصلت القمر و احنا لسة قاعدين نتكلم عن لعنة الفراعنة و الاسرة السابعة و كلام فاضى
    بدل ما احنا قاعدين نتحايل على الدول انهم يسلفونا 3 مليار و البنك الدولى حط فائدة سنوية 25%
    نبيع شوية حجارة و نسد عجز الموازنة و الى بيحب الحجارة يشيل

بدل ما الناس عايشيين فى العشوائيات و فى وسط المجارى نبيع شوية حجارة و نصلح لهم البنية التحتية و نبنى لهم بيوت
    بدل ما الناس عايشة فى المقابر نبيع شوية حجارة و نبنى لهم مساكن
    بدل ما الحكومة عمالة تلف على دول الخليج علشان اى مساعدة ...........
    و فى كتير

اكاد اجزم ان 95 % من الشعب المصرى لا يذهب لزيارة هذة الحجارة
    انا عن نفسى رحت المتحف المصرى دة مرة واحدة و انا كنت صغير و تهت فية و كانت ليلة مش فايتة و الله عديت من امامة مليون مرة عمرى ما فكرت اروحة
    المشكلة مش فى شويه الحجارة
    المشكلة اننا مش عارفين نستغل شويه الحجارة دول الاستغلال الامثل وده بسبب ان المسؤلين مش على مستوى الكفاءة والخبرة
    انهم يسوقوا الاثار ده بره او حتى جوه
    موضوع العشوائيات والمقابره ده ليه حلول كتير وموجوده من زمان وممكن تتحل فى اقل من 15 سنة لكن النظام السابق هو السبب انه وصلها لكده
    اعتقد الفترة الجايه هتظهر عقول جديده بأفكار جديده تقدر تحل المشكلات ده من غير ما نبيع تاريخنا
    [CENTER]
    [CENTER][B][/B][/CENTER]

[/URL][/B][/CENTER]

[/CENTER]

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة