النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: الحل الاخير لتحويل شرائط الفيديو الي جهازك أو CD بدرجة عالية دون الحاجة لشراء TV-BOX

عضوية جديدة

Post الحل الاخير لتحويل شرائط الفيديو الي جهازك أو CD بدرجة عالية دون الحاجة لشراء TV-BOX

هذا الموضوع لكي تصنع بنفسك تحول شريط الفيديو الي CD في توصيلات سهلة في دقائق دون الحاجة الي لشيء
    أولا ما تحتاجه في البداية كارت Multimedia سعره حولي 110 جنية لا يعلي علي هذا ده السعر الغالي مش محتاجين اعلي منه و انا اعتبر الشركة المصنعة اللي انصح بيها PIXELVIEW طبعا في الافضل منه لكني افضله لتعامله معه علي اكثر من مرة و علي اكثر من جهاز
    ثانيا اكيد الفيديو لتشغيل الشريط ......
    ثالثا الدقة في تركيب الكابل اللي هانعمله سيكون شبه معقد .....
    الصور لتوضيح الكارت

ودي الملحقات الكارت ...

اللي ها تعمله اجيب الكابل العادي بتاع التليفزيون و الرسيفر من الفيديو اخد OUT-VIDEO و اروح لكارت الـــMultimediaــــ احت الكابل في مدخل الفيديو كده احنا متاكدين من الفيديو علي الجهاز ماشي تمام .......
    اجيب كابل الاستيريو و اقطعه و اجيب كابل اللي عامل زي الفيديو و اقطعه و ادمج الكابلين الراسي مع الارضي ( يعني العكس ) و كده انا عندي واحدة استيريو و الثانية AUDIO-VIDEO طبعا في منها جاهزة بس انا احب اعملها بنفسي .... دلوقتي انتا تحط الاستيريو في مدخل LINE-ON غالبا في المازربورد ملون بلون ازرق و وصلة AUDIO-VIEDO في مدخل AUDIO-OUT وكده انتا عندك صوت و صورة
    الخطوة قبل الاخيرة ...
    فيه برامج كتير تقوم بالعملية اللي جاية بس انا افضل Windows Live Movie Maker 2010 لسهولة و تخليص بسرعة و درجة عالية الوضوح .....
    من Clip تختار Capture Video From Video Devices و دائما تكون علي المربع الشمال من الاول ما يفتح البرنامج .....
    يظهر قائمة الاعدادات لا تنسي ان تختار للبرنامج انه ياخد الصون من LINE-ON لانك ممكن تحط الصوت من Mic طبيعي و لكن مستحسن ان تختار من LINE-ON و ان تختار المسار اللي تختاره لحفظ الملف ..... و تقف عن RESOLUTION تختار منها الوضع المستحسن RECOMENDED RESOLUTIONS و لك الراي في تغيره علي صيغة المحمول او تقليل المساحة .....
    وبعد ذلك شغل الشريط و اضغط علي START CAPTUER و يمكنك التحكم في مده التسجيل ......

أي مشاكل رجاء مراسلتي .....

عضو الصورة الرمزية MohamedFadel5

رد: الحل الاخير لتحويل شرائط الفيديو الي جهازك أو CD بدرجة عالية دون الحاجة لشراء TV-

السلام عليكم
    من أين يمكننى شراء الكارت؟؟

عضوية جديدة

رد: الحل الاخير لتحويل شرائط الفيديو الي جهازك أو CD بدرجة عالية دون الحاجة لشراء TV-

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohamedFadel5 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    من أين يمكننى شراء الكارت؟؟

ممكن تشتريه من محلات الكومبيوتر و مستلزماتها ...... لا يعلي عن 110 جنيه