النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: هو أيه الفرق بين ال HD Ready وال Full HD ؟

  1. #1
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    المشاركات
    443
    معدل تقييم المستوى
    11

    Question هو أيه الفرق بين ال HD Ready وال Full HD ؟



    هو أيه الفرق بين ال HD Ready وال Full HD ؟

    وهل هو مهم بالنسبة للشاشات ال LCD ؟ مقاس 22 إنش ؟

    وهل ال HD Ready بيشغل مع الريسيفرات ال HD ولا لا يدعمها؟

    شكراً جزيلاً لكم

    سلام

  2. #2
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    المشاركات
    443
    معدل تقييم المستوى
    11

    رد: هو أيه الفرق بين ال HD Ready وال Full HD ؟

    مش فاهم يعني لو التليفزيون HD Ready مش حينفع بعد 5 سنين ؟ ولا أيه ؟

    يعني لو إذا كان بث المباراة أو الفيلم بـ تقنية full hd بعد 5 سنين على كل القنوات

    أنا كده حرمي التلفزيون ده ولا أيه أنا لسه حشتريه !!!

    ياريت تقولولي عشان حنزل أشتريه

    ولا كده مفيش فرق بينه وبين التليفزيونات القديمة الفلات ولا ايه أنا مش فاهم حاجه؟؟

    أنا في الأول كنت حجيب فلات ألترا سليم بتاع زمان قالولي بعد 5 سنين حترميه قولنا نشوف ال LCD لاقيت مشكلة ال HD Ready وال Full HD !!!
    أنا حاسس أني لو سالت الناس أجيب HD ؟ حيقولولي لأ بعد 20 سنه حترميه هات 3D هههههههه مش عارف أعمل أيه والله مش فاهم حاجه في احوار الفرق ده و حاسس أني بدور حول نفسي !!! والمشكلة لو روحت سألت أي مندوب مبيعات في اي مكان حتى بتوع توشيبا العربي بسألهم أسئلة النهاردة عجزوا عن الإجابة عنها لصعوبتها وعلى فكرة أنا كتبتها هنا ومحدش رد بردوا وده مش تقليل من شأن أعضاء المنتدى لأ بالعكس أنا بأخد معلومات من هنا أكتر من اللي لو نزلت المحلات بأخدها من مندوبي المبيعات !!!!!

    مش فاهم يعني لو التليفزيون HD Ready مش حينفع بعد 5 سنين ؟ ولا أيه ؟

    يعني لو إذا كان بث المباراة أو الفيلم بـ تقنية full hd بعد 5 سنين على كل القنوات

    أنا كده حرمي التلفزيون ده ولا أيه أنا لسه حشتريه !!!

    ياريت تقولولي عشان حنزل أشتريه

    ولا كده مفيش فرق بينه وبين التليفزيونات القديمة الفلات ولا ايه أنا مش فاهم حاجه؟؟

    أحكليلكوا قصتي

    بعنوان

    رحلة البحث عن TV


    أنا في الأول كنت حجيب فلات ألترا سلم قالولي بعد 5 سنين حترميه قولنا نشوف ال LCD لاقيت مشكلة ال HD Ready وال Full HD !!!
    أنا حاسس أني لو سألت الناس أجيب HD ؟ حيقولولي لأ بعد 20 سنه حترميه هات بلازما 3D هههههههه مش عارف أعمل أيه والله مش فاهم حاجه في احوار الفرق ده و حاسس أني بدور حول نفسي !!! والمشكلة لو روحت سألت أي مندوب مبيعات في اي مكان حتى بتوع توشيبا العربي بسألهم أسئلة النهاردة عجزوا عن الإجابة عنها لصعوبتها وعلى فكرة أنا كتبتها هنا ومحدش رد بردوا وده مش تقليل من شأن أعضاء المنتدى لأ بالعكس أنا بأخد معلومات من هنا أكتر من اللي لو نزلت المحلات بأخدها من مندوبي المبيعات !!!!!

    يا ريت بليز بجد فهموني ي ي ي ي ي الفرق بينهم عشان مروحش أشتري بكره سمك في ميه زي ما بيقول المثل وشكراً بجد لك يا أستاذ محمد على تشريفي في الموضوع بتاعي ي ي ي ي

  3. #3
    عضو فضي
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المشاركات
    1,059
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    10

    رد: هو أيه الفرق بين ال HD Ready وال Full HD ؟

    READY يعني الدقة 720 1362

    وال FULL يعني الدقة 1920 1080

  4. #4
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    المشاركات
    443
    معدل تقييم المستوى
    11

    رد: هو أيه الفرق بين ال HD Ready وال Full HD ؟

    شكراً أوي يا باشا على مشاركة حضرتك وتشريفي الموضوع - نورت

    حضرتك تقصد أن الدقه بتاعة ال Full HD أعلى من ال HD Ready

    طيب بغض النظر عن الارقام

    أيه الفرق العملي أو بمعنى أدق أيه اللي يقدر يعمله ال Full HD و مايقدرش يعمله ال HD Ready ؟ وهل حيكون فيه فرق شاسع في المستقبل فلنقل مثلاً 5 سنين مثلاً إذا أحيانا الله !!!

  5. #5
    عضو فضي
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المشاركات
    1,059
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    10

    رد: هو أيه الفرق بين ال HD Ready وال Full HD ؟

    لا الدقة ملهاش علاقة بالي تقدر تعمله

    انته عندك مثلا لعبة معينة بتشغلها علي دقة منخفضة فبتلاحظ انها مبكسله شوية ولو شغلتها علي دقة اعلي بتلاقي الصورة نظيفة

    لكن خلي بالك حجم الشاشة بيحكم برده يعني مثلا استحالة تلاقي شاشة مثلا 19 بوصة بدقة فول اتش دي لان حجمها صغير اصلا

    فانته متقلقش من موضوع المستقبل ده لان احجام الشاشات اعتقد انه مش حيتغير يعني مش حيجي يوم مثلا الواحد يشتغل علي كمبيوتر بشاشة 50 بوصة استحالة يعني

    بص برده انا انصحك تخليك في النص يعني تجيب شاشة اتش دي بلاس الي هيه الدقة بتاعتها 1600 900 لو مش عاوز تجيب الفول اتش دي

    وخلي بالك من نقطة مهمة كل مالشاشة حجمها يصغر ودقتها تزيد يكون افضل

    يعني مثلا شاشة 22 بدقة 1920 1080 افضل من 23 بنفس الدقة طبعا الفرق مش كبير لكن في فرق اكيد لان الكثافة بتزيد شوية

  6. #6
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    المشاركات
    443
    معدل تقييم المستوى
    11

    رد: هو أيه الفرق بين ال HD Ready وال Full HD ؟

    شكراً يا باشا على المعلومات ديه بجد مكنتش أعرف الكلام ده بالذات أخر سطر !!!
    بس أنا أقصد في سؤالي هذا - ال LCD TV مش الكمبيوتر - أنا عارف أن فيه حاجات بتشغل الأتنين !!!
    بس أقصد في المستقبل هل الشاشات ال 22 انش مثلاً ال HD ready حتشغل القنوات اللي شغالة Full HD ؟؟ ولا لأ
    شكراً لك يا باشا

  7. #7
    عضو فضي
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المشاركات
    1,059
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    10

    رد: هو أيه الفرق بين ال HD Ready وال Full HD ؟

    الحقيقة انا كمان عاوز اشتري تلفزيون ومش عارف ومحتار زيك

    بس مستقبل التلفزوين حتبقي كل القنوات اتش دي اكيد

    فالدقة حتفرق في الموضوع ده لان فيه تلفزيونات بتبقي احجامها كبيرة بالنسبة للدقة بتاعتها بعكس شاشات الكمبيوتر دايما تلاقي الحجم متنساب مع الدقة

    يا ريت حد يكون عنده المعلومة المؤكدة يخش يرد

  8. #8
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    383
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: هو أيه الفرق بين ال HD Ready وال Full HD ؟



    فى ال 22 اظن انها مش هتفرق اوى hd عن full hd
    الموضوع ده بيفرق فى الشاشات الكبيره

    وننتظر اراء الاعضاء الاكثر خبره

المواضيع المتشابهه

  1. هل samsung S19A300N full hd ؟؟
    بواسطة hossam_elwani في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 14-08-2011, 22:17
  2. مصر-القاهرة: شاشة 20" Samsung LED للبدل بشاشة Full HD أو كيسه Full Tower
    بواسطة مستجير بالله في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 19-07-2011, 21:48
  3. storage ready nas
    بواسطة zaher82 في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 07-06-2011, 11:56

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •