صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 22

الموضوع: أكمل في مجال النت وورك ولا لأ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عضوية جديدة

Unhappy أكمل في مجال النت وورك ولا لأ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بصراحة انا بقيت محبط جدا ومش عارف أعمل إيه قولت اخد مشورتكم

أنا واخد mcse ,Mcitp,exchange2007 & 2010 ,TMG وبرغم كده مش لاقي شغل في أي شركة لإن للأسف لازم تكون هندسة أو حاسبات ومعلومات وانا خريج تجارة فمش عارف أكمل في المجال ده ولا استعوض ربنا في الوقت والمجهود والفلوس اللي ضاعوا علي الفاضي وأدور علي أي شغل تاني

مستني ردكوا

عضو

رد: أكمل في مجال النت وورك ولا لأ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بصراحة انا من رأيى تكمل انا زيك بالضبط تجارة وعارف مشكله موضوع الكليات ده كويس

بس انا عايز اقولك على حاجة

انا قابلت it كتييييييييير جدا وصدقنى لا كانوا هندسه ولا كان معاهم كورسات ولا اى حاجة

نصيحتى ليك حاول تاخد خبره فى شركه عاديه سنتين ولا تلاته

وفى خلال السنين دى تحاول انك تبقى متميز بحاجة ، وتكون متفوق فى حاجة
    وبعد كده تحاول تشوف الشركات اللى بيبقوا عايزين هندسه دول ولكن لازم تبقى متميز بحاجة ، يعنى لازم يكون عندك حاجة مش موجوده عند بتاع هندسه
    للأسف هما فاهمين ان بتاع هندسه هو اللى بيفهم واى حد تانى لأ
    فحاول انت تكسر الحاجز ده بأنك تثبتلهم العكس
    ومع احترامى وارجوك تفهمنى صح
    حط دايما فى دماغك ان الشغل بالفهم مش بالشهادات
    مصر كلها عرفت اللعبه وبقوا كلهم بياخدوا الكورسات والشهادات ، ولكن المشكله فى مستوى الفهم زى ما كتير اسمهم it وهما ميعرفوش غير تسطيب الويندوز وكتابه ال ip
    حاول تتعب فوق التعب اللى تعبته وتأكد ان ربنا مش هيضيع كل الجهد ده ولكن اكيد فى حاجة احسن مستنياك
    وربنا يوفقك

عضو برونزي الصورة الرمزية EMBassem

ربنا معاك
    موضوع الشهادة الجامعية دة بيدايق اوى بصراحة
    حتتة ورقة توقف حالك
    تقول اية بقى هى دى دماغ المصريين
    انا موضوع الشهادة دة برضوا جايبلى احباط
    بس انت ما شاء الله عليك مشيت فى الطريق انا لسة كل ما اخد خطوة اقف و افكر تانى
    بس توكل على الله و كمل مشوارك و لو ليك نصيب حتاخدة

عضوية جديدة

في انتظار اراء باقي الاعضاء
    التعديل الأخير تم بواسطة mohaworld ; 29-06-2013 الساعة 11:27

عضو

انا خريج هندسه وشغال فى المجال بقالى يجى 8 سنين وشايف ان العبره دلوقت بالفهم مش بالشهاده
    انا مع kingo_2003 فى ان انت تحاول تبقى متميز فى حاجه وتثبت نفسك وبعد سنتين تلاته هتنسى انت خريج ايه
    سلااااااااااااااااااااااام

عضوية جديدة

السلام عليكم ورحمة الله
    اولا كل عام وانت بخير ورمضان كريم عليك يا جامد
    انت حلك يا معلم بسيط اوى قدم هندسه 5سنين وخلصها وتبقا مهندس حلوه ها هههههههههه
    لا بجد انا هقلك فيه معهد اسمه معهد الاحصاء فى جامعةالقاهره دا بيدى دبلومه سنتين فى مجال علوم الحاسب بيديك شوية حاجات زى الفل يا معلم وبيخليك زى الناس بتوع هندسه بالظبط وبيبقا ليك قيمه جامده وبيخليك تقدر كمان تعمل ماجيستير فى علوم الحاسب شوف ازاى ؟
    هتقلى يا عم انت جى تهرج انت عيزنى ادرس سنتين تانى دا انا خت mcse فى سنه عيزنى اعد سنتين تانى ؟
    يا عم براحه بص انت اول ما هتقدم هتكتب كده under graduation قصاد الدبلومه وتكتب جامعة القاهره diploma in computer science under graduation cairo university المهم دى هتظبط معاك الكلام وبعد سنتين انشاء الله هتكتب انك بتحضر ماجيستير فى علووووووووووووم الحاسب وقابل بقا يا معلم الشغل دلوقتى بقا انت لازم تشتغل اى حاجه انشا الله انستركتور فى اى مكان انا يا عم اشتغلت قبل كده فى كذا مكان معفن بس بيظبطو الc.v يا سلام بقا لو تاخد ccna عشان تظبطلك الحتا العملى عندك فى الموقع بتاعت نجم مصر الاول ربنا يبركله يارب وليد عوده مش لازم تاخد الشهاده عشان غاليه خد الكورس مش هياخد معاك اسبوعين انشاء الله المهم يا جامد دا رقم تليفونى لو احتجت اى معلومه عن الحوار بتاع معهد الاحصاء عينك ليك 0102783479 وعايز اقلك ان سنتين مش كتير لأن انت كده كده عايش نفترض انك عندك دلوقتى 25 سنه كمان سنتين هيبقا عندك 27 سنه لو خت الدبلومه لو مختش برده هيبقا عندك 27 سنه شوف ازاى
    :p
    على فكره سعرها رخيص 700 جنيه بس وشوف بقا يا معلم اسم جامعة القاهره بتاعة الخديو اسماعيل الى داين مصر المهم لو عزت حاجه اعمل مشاركه هنا او اتصل بيا متكسلش بقا وربنا هيكرمك انشاء الله يا حسام اه نسيت اقلك معلومه حلوه تواصل مع الناس الجامده زى عوده واحمد سرحان الناس دى ممكن تقلك على شركه معرفه تشتغل فيها الناس دى جامده اوى ما شاء الله وليها علاقتها انا اعرف ان احمد سرحان ما شاء الله عليه وانا كلمته كذا مره على تليفونه الشخصى عشان استفسر منه على شوية معلومات ظبطنى بصراحه ولو قلك يا بلحه متزعلش دى مش شتيمه دى بيقلها للى بيحبه
    واخيرا
    الخاتمه
    السلام عليكم ورحم
    ة الله وبركاته

عضو برونزي الصورة الرمزية EMBassem

-صحيح انت خريج سنة كام هى فكره فكرت تقدم فى منحة ITI و MCIT

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد الهاشمى مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله
    اولا كل عام وانت بخير ورمضان كريم عليك يا جامد
    انت حلك يا معلم بسيط اوى قدم هندسه 5سنين وخلصها وتبقا مهندس حلوه ها هههههههههه
    لا بجد انا هقلك فيه معهد اسمه معهد الاحصاء فى جامعةالقاهره دا بيدى دبلومه سنتين فى مجال علوم الحاسب بيديك شوية حاجات زى الفل يا معلم وبيخليك زى الناس بتوع هندسه بالظبط وبيبقا ليك قيمه جامده وبيخليك تقدر كمان تعمل ماجيستير فى علوم الحاسب شوف ازاى ؟
    هتقلى يا عم انت جى تهرج انت عيزنى ادرس سنتين تانى دا انا خت mcse فى سنه عيزنى اعد سنتين تانى ؟
    يا عم براحه بص انت اول ما هتقدم هتكتب كده under graduation قصاد الدبلومه وتكتب جامعة القاهره diploma in computer science under graduation cairo university المهم دى هتظبط معاك الكلام وبعد سنتين انشاء الله هتكتب انك بتحضر ماجيستير فى علووووووووووووم الحاسب وقابل بقا يا معلم الشغل دلوقتى بقا انت لازم تشتغل اى حاجه انشا الله انستركتور فى اى مكان انا يا عم اشتغلت قبل كده فى كذا مكان معفن بس بيظبطو الc.v يا سلام بقا لو تاخد ccna عشان تظبطلك الحتا العملى عندك فى الموقع بتاعت نجم مصر الاول ربنا يبركله يارب وليد عوده مش لازم تاخد الشهاده عشان غاليه خد الكورس مش هياخد معاك اسبوعين انشاء الله المهم يا جامد دا رقم تليفونى لو احتجت اى معلومه عن الحوار بتاع معهد الاحصاء عينك ليك 0102783479 وعايز اقلك ان سنتين مش كتير لأن انت كده كده عايش نفترض انك عندك دلوقتى 25 سنه كمان سنتين هيبقا عندك 27 سنه لو خت الدبلومه لو مختش برده هيبقا عندك 27 سنه شوف ازاى
    :p
    على فكره سعرها رخيص 700 جنيه بس وشوف بقا يا معلم اسم جامعة القاهره بتاعة الخديو اسماعيل الى داين مصر المهم لو عزت حاجه اعمل مشاركه هنا او اتصل بيا متكسلش بقا وربنا هيكرمك انشاء الله يا حسام اه نسيت اقلك معلومه حلوه تواصل مع الناس الجامده زى عوده واحمد سرحان الناس دى ممكن تقلك على شركه معرفه تشتغل فيها الناس دى جامده اوى ما شاء الله وليها علاقتها انا اعرف ان احمد سرحان ما شاء الله عليه وانا كلمته كذا مره على تليفونه الشخصى عشان استفسر منه على شوية معلومات ظبطنى بصراحه ولو قلك يا بلحه متزعلش دى مش شتيمه دى بيقلها للى بيحبه
    واخيرا
    الخاتمه
    السلام عليكم ورحم
    ة الله وبركاته
    جزاك الله كل خير عالمعلومات دي بجد وكان عندي سؤال هل الدبلومة السنتين دي بتدي تقل للشخص ؟ يعني بتخليه مساوي نظريا بخريج هندسة ولا برده بعد ما اخدها ويطلع عيني تيجي شركة تقولي لأ انت مش خريج هندسة !

عضو فضي الصورة الرمزية dr_timoon

السوق مفتوح ياباشا
    بص انا زيك انا خريج تجارة بس اقدم منك شوية
    و الحمد لله ليا دلوقتى اسمى فى السوق و شغال و الحمد لله فى شركة من اكبر الشركات فى مصر و تقريبا فى الوطن العربى
    فاو الله ماتقلق من الموضوع دا بس انت ذاكر كويس وخلى ليك قيمة فى السوق ودائما خليك مطلع و متابع الجديد
    بالتوفيق
    Remember Arabhardware is a community, let's keep it that way. If you understand the word "community" - then you understand this forum

عضو فضي الصورة الرمزية dr_timoon

نسيت اقولك حاجة مهمة جدا
    انا بفترض انك حابب المجال بجد و حابب المذاكرة
    Remember Arabhardware is a community, let's keep it that way. If you understand the word "community" - then you understand this forum

عضوية جديدة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا كمان خريج كلية تجارة وعشان اتغلب علي المشكلة دي دورت لما تعبت لحد لما لقيت معهد الدراسات والبحوث الاحصائيه(معهد الاحصاء) الي في الجيزة جامعة القاهرة وهعمل في دبلوم الدراسات العليا في علوم الحاسب ان شاء الله اول سنة السنة دي وبكده اعادل بتاع كلية حاسبات ومعلومات نفس التخصص علوم حاسب ومدة الدبلومه سنتين السنة الاولي مصروفاتها 800جنيه وليها اختبارات قبول في الرياضة والسي بلس بلس والحمد لله نجحت فيهم وممكن بعد الدبلومه ان شاء الله تكمل تمهيدي ماجستير سنة وبعدين تحضر ماجستير علطول وساعتها هيبقي مؤهلك اعلي من بتاع حاسبات ومعلومات

عضوية جديدة

جزاك الله كل خير عالمعلومات دي بجد وكان عندي سؤال هل الدبلومة السنتين دي بتدي تقل للشخص ؟ يعني بتخليه مساوي نظريا بخريج هندسة ولا برده بعد ما اخدها ويطلع عيني تيجي شركة تقولي لأ انت مش خريج هندسة !
    وجزاك مثله
    طبعا يا اخى بتدى تقل وبتخليك جامد واول ما تدخل اكتبها فى الc.v علطول وقول ان انت تحت التخرج فيها انا شفت c.v بتاع ناس جامده ولقتهم عملين كده وبعدين يا استاذنا ربنا يعزك مفيش علم بيخسر اينعم التعليم مش هتلقيه فى كفاءة الناس المحترمه زى مايكروسوفت وسيسكو بس مش هيخسر انت مش هتخسر حاجه والموضوع ببلاش وجرب وبعدين ركز على نقطه واحده انك لو دلوقتى عندك 25 سنه كمان سنتين انت عندك 27 سنه من غير الدبلومه اما لو خت الدبلومه برده هيبقا عندك 27 سنه يا راجل اتوكل على الله وخش وقوى الحته الاكاديميه عندك وانشاء الله هتبقا احسن من الناس بتوع حاسبات ومعلومات عشان انت راجل بتدرس تكنولجيا احدث وبعدين خلى عندك طموح انك تكمل ماجيستير ودكتوراه دلوقتى الموضوع علمى بحت والى اقوى علميا هوا الى كلامه ومعتقداته بتمشى خد الدبلومه دى بهدف انك تنشر افكارك وتعلن عنها والناس بتحترم اوى العلم العلم دا ممكن يكون ليك دعوه لو انت عندك حب انك تدعو لربنا مجرد وجود مسلم فى مجال زى الit وتقيل ينهار ابيض اناببقا مبسوط اوى ومش معنا كده انى مش بحب اى حد تانى لا طبعا انا ليا اصدقاء نصارا ومحترمين بس انا بحب دينى واحب ان انا وكل المسلمين نبقا اجمد ناس فى الساحه انشاء الله والتنافس فى العلم دا شئ محمود كلمة محمود=موصوف بالحمد يعنى اعتقد ان هيا كده صح المهم ابدأ بسرعه واتصل عشان تسأل على الدبلومه وقلهم لازم ادخل الكورس بتاع السى بلس ولا لا يعنى ينفع امتحن علطول ولا لازم اخد الكورس المهم لو فيه اى حاجه انا تحت امرك وقل لكل الناس الى تعرفهم فى المجال على الدبلومه دى ولو احتجت اى استفسار اخوك فى الله فى الخدمه
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عضوية جديدة

السلام عليكم
    انا مع الاستاذ خالد لازم نتشجع ونحقق حاجه ولسه احنا في سن الشباب لازم نتعب شويه وشرط القبول في الدبلومه اخذ كورسين رياضة وسي بلس بلس والنجاح في الامتحان بتاعهم وانا الحمد لله نجحت واول سنه ليا السنه دي ان شاء الله والكورسات شغاله حاليا للي عايز يلحق يحجز لانه اخر كورسات في شهر 8 الايام دي واخر ميعاد للتقديم 14 سبتمبر والمصروفات 800 جنيه الكارنيه والكورسات 400 جنيه

عضوية جديدة

السلام عليكم ورحمة الله
    شكرا على المعلومات استاذ
    viruslux انا برده انشاء الله لسه هقدم فى الكورس والسنادى اول سنه ليا انشاء الله بس انا اعرف ناس هناك من زمان لو عزت اى ورق ولا اى حاجه انا تحت امرك وعيزين انشاء الله اكبر عدد من الناس تخش عشان الكل يستفاد والله انا شيفها فرصه جميله جداااااااا وانا مبسوط جدا بيها وربنا يوفقك

عضوية جديدة

شكرا ليك استاذ خالد انا كمان ليا اصحاب هناك وده رابط الجروب بتاع المعهد علي الفيس بوك بتنزل عليه كل المعلومات او لو ليك اي استفسار

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة