صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 18

الموضوع: رد شركه AMD على رسالتى بخصوص مستقبل المعالجات

عضو

رد شركه AMD على رسالتى بخصوص مستقبل المعالجات

كل عام وانتم بخير يا اخوه ورمضان كريم عليكم جميعا

انا من ايام قليله قمت بمراسله شركه AMD اسالها فيه عن متى صدور المعالجات الجديده المنتظره وعن اسعارها وهكذا وكان هذا رد الشركه اولا صوره من ايميلى

وكانت اول رساله لى هذه معلش انا وحش جدا فى الانجليزى :ah32:وانا قيلهم كده بس انت حاولوا تفهموا الكلام

Original Text
    From: @gmail.com
    To: tech.support@amd.com ;tech.support2@amd.com
    CC:
    Sent: 08/12/11 06:24:37
    Subject: about future

hi first sorry about my bad lang in english and for if i put my question in worng place second i wanna ask you when a new processor from AMD will arrival like bulldozr and liano and if it arrived will make old processors like phenom II wil be low price because i wanna realy update my computer and all prices are hifg i know that AMD processors is Achieving High Performance at Low Cost but users like me is very high so i wanna to tell me when last processor coming and the price will be good for old one and thank AMD For all thing and shit for another expensive processor (donkey Inside) hahhahaha

شوفتوا اخر حته ديه بتاعت donkey Inside كان لازم اتريق على انتل عشان يردوا عليه بسرعه

فكان رد الشركه هذا
    Dear Customer,
    Your service request : SR #{ticketno:[8200434080]} has been reviewed and updated.
    The AMD Bulldozer is scheduled to be released in Q3 of 2011. We are unable to inform you on the exact date currently, please check back on the AMD site regularly for updates.
    The AMD Llano processors have already been released to market and are available under the E or A series (E.g. E2-3200, A8-3850).
    Please kindly check with your local tech store or distributor for availability or pricing.
    We are unable to advise on exact pricing and availability due to regional differences.
    In order to update this service request, please respond, leaving the service request reference intact.
    Best regards,
    AMD Global Customer Care
    __________________________________________________ ___________________________________________
    This email is a direct result of your contact with AMD Global Customer Care and not part of a campaign. There is no need to unsubscribe to this email as you will only be contacted again if you directly request another service from AMD Global Customer Care.
    The contents of this message are provided for informational purposes only. AMD makes no representation or warranties with respect to the accuracy of the contents of the information provided, and reserves the right to change such information at any time, with or without notice.
    __________________________________________________ ___________________________________________

اللى لفت نظرى صراحه حاجتين الاول بيقولوا ان ان معالجات البلدوزر حتظهر فى الربع الثالث من العام الجارى ده طيب الربع الثالث على ما اعتقد بيبقى من شهر 6 لحد 9 مش كده 3 شهور بردك طيب ازاى وفيه ناس بتقول احتمال اخر 9 واول عشره ومش اكيد كمان

ثانيا بيقولوا ان فيه معالجات ظهرت بالفعل اللى هى The AMD Llano processors وفى الاسواق كمان طيب ليه مشفناش حاجه يعنى فى الاسواق او حتى حد اتكلم عليها فى الاسعار او اتعمل عليها بانش مارك ديه ده حتى اللى عملوا بانش مارك مواقثع مش معتمده وعملينها من زمان جدا جدا انا اقصد المواقع المعتمده امثال anandtech او tomshardware وكده فهل ظهرت فعلا وليه مظهرتش فى الاسواق العربيه بالكامل

وسؤال كمان معلش انا لقيت ان المعالجات الجديده كنت معتقد انها حتنزل منها من اول 8 انويه لكن لقيت ان فيه منهم اربعه وسته طيب ايه الفرق بينها وبين الفينوم يعنى

https://en.wikipedia.org/wiki/Bulldozer_(processor)

يعنى الفرق مبين فينوم ثلاثى النواه واثلون ثلاثى بردك ان كاش الفينوم اعلى بالاضافه الى انه بيبقى فيه انويه مغلقه ممكن تتفتح وكمان فرصه الفينوم فى كسر السرعه اسهل خصوصا لو بلاك اديشتن عن الاثلون

فانا كنت عاوز اعرف ايه الفرق بين المعالجات ديه وبين الموجود دلوقتى من نفس الفئه هل مثلا النانو متر بتاعها بقه 32 nm انا معرفش طبعا هو ايه بس اسمع كل ما يبقى اقل كل ميبقى احسن فهل ده صحيح ام ايه وان شاء الله الاخبار صحيحه من الشركه نفسها بخصوص المواعيد واسف على الاطاله

عضو فضي الصورة الرمزية abdalla1234

Red face رد: رد شركه AMD على رسالتى بخصوص مستقبل المعالجات

اخي معالجات lanoمن amd نزلت في الاسواق الاوروبية وخاصة في اوكرانيا

مخالف للقوانين

رد: رد شركه AMD على رسالتى بخصوص مستقبل المعالجات

اولا يا باشا اسمحلى انى اتكلم فى حاجه تانيه خالص بعيد عن موضوع حضرتك

بلاش تريقه على شركة انتل لانها شركه عريقه فى صناعة المعالجات و 90 % معالجات الحواسب المحموله الاب توب من انتل و الكل يجمع انها سابقه AMD بخطوات مش بخطوه واحده بس و AMD بتحاول تلحقها بالعافيه . يعنى مثلا انتل عملت الساندى بريدج اللى اكتسح الفينوم 2 و لما AMD تنزل البلدوزر اللى محدش عارف لغاية دلوقتى ادائه حايبقى عامل ايه حتلاقى انتل نزلت بمعماريه جديده خسفت بالبلدوزر . عشان كده تلاقى AMD لجئت لحيله رخيصه للاسف ناس كتيير صدقوها الا و هى مقولة ( السعر مقابل الاداء ) يعنى سعر رخيص مقابل اداء افضل من السعر المدفوع . و حاديك مثال صغير core i3 2100 بنفس سعر phenom 2 X4 955 بس ناس كتيير عن تجربه شايفين ان core i3 افضل منه اداء و حراره و استهلاك طاقه ده غير انه مش بيحتاج مشتت احترافى لا يقل سعره عن 180 جنيه .
    شكرا جزيلا

يمكن الاطلاع عليها من خلال الرابطhttps://hard.rozetka.com.ua/ru/produ...267/index.html

عضو برونزي الصورة الرمزية MOBH

بلانسبة لمعالجات ليانو
    فهي معالج Athlon II مدمج معه معالج رسومي
    وما لها علاقة بالبلدوزر
    والسوكت يختلف كلياً عن AM3 وأسمه FM1

أما معالجات البلدوزر مبنية على معمارية مختلفة كلياً عن Phenom II و Athlon II

يعني مثلاً intel عندهم core2quad و i5-7xx و i5-2xxx كلها معالجات رياعية لكن الأداء يختلف بسبب إختلاف المعمارية

عضو

اشكرك اخى الكريم abdalla1234 على توضيحك رغم انه هما اللى كان لازم يوضحلوى هما كاتبوا نزولوا فى الاسواق وموضوح فين مع انى كتبت نموذج الاتصال بالشركه وكان من ضمنه البلد اللى انا عايش فيها فكان لازم يوضحوا ولكن زى متوقعت ان مش معنى انها نزله فى وقت معين يبقى لازم تجلنا فى نفس الوقت ممكن مده كبيره كمان مشكور مره اخرى على ايضاحك

اخى الكريم amrmovie انا مش قصدى اشتم انتل انت لو قريت اللى انا كاتبه كويس انا كاتب بالزبط كده "شوفتوا اخر حته ديه بتاعت donkey Inside كان لازم اتريق على انتل عشان يردوا عليه بسرعه"

انا كاتب عشان يردوا عليه بسرعه بس مش اكتر لكن اكيد انتل متفوق ولو انى معترض صراحه على مساله انك تقول ان السعر مقابل الادء ديه اكذوبه

لا لا حرام عليك واضح تحيزك لانتل وده من حقك لكن AMD ممتازه صحيح الجديد منها اللى هو الفينوم مكنش على المستوى انما هى طول عمرها متيمزه وبعدين متنساش ان انتل هى اللى بتنافسها مش العكس وبتسرق منها احيانا

يعنى اصلا I3 و I5 نزلوا امته بعد اما الفينووم نزل وعمل معادله قويه بتاعت السعر مقابل الاداء فلذلك كان لابد من حل المشكله دي عند انتل ونزلوا المعالجين دول لان انت عارف الانتل بتهتم باصحاب الفئات العاليه والمبالغ الخرافيه اكتر من الفئات المحدوده او الدنيا وديه شئ محدش يختلف عليه

كمان متنساش ان مساله ان معالج i3 ممكن يكون قريب من الفينوم الرباعى لكن الحساب ميتحسبش كده يتحسب بالتجميعه كلها بمعنى تحسب سعر تجميعه انتل مش المعالج بس حتلاقى ان المازربورد بتاعها بيبقى غالى خصوصا لو من هواه كسر السرعه او الالعاب الثقيله كمان محتاج باور سبلاى عالى جدا لاستهلاك عالى مقارنه باللى بتستخدمه تجميعه لل AMD سادسى النواه

لكن انا معترفلك طبعا ان انتل روعه وبمنتهى الصراحه تفوقت على AMD فى الفتره الاخيره فقط لكن غير كده ايه ام دى عملت لانتل مشاكل بسبب اداءه مقابل سعرها واساسا مفهوم الاداء مقابل السعر الناس بتفهمه غلط متوقعين ان يبقى AMD Phenom X6 سعره اقل بكتير من I7 ولكن اداءه نفس الداء بالزبط او اكتر شويه لا ده مش معناه الشعار ده معناه ان اداء انتل ممتاز بالنسبه لسعر يعنى حتلاقى فى اختبارات البنش مارك مثلا ان انتل اعلى من ايه ام دى ولكن بنسبه 5 فريم مثلا لو لعبه او هكذا بقه يعنى حاجه استحاله تلاحظها على ارض الواقع او ان انتل اسرع حاجه بسيطه فى حته برنامج ريندر ولا برنامج ضغط اسرع شئ لا يذكر لذلك فارق السعر ده كتير على الحاجات البسيطه ديه

عموما بلاش المواضيع ديه لان فى الغالب نهايته الاغلاق والحذف وانا كاتب والله سبب انى قولت كده مش اناقص من انتل

عضو

مشكور استاذى الكريم MOBH على الايضاح شرح تمام والواحد فهم انا بردك توقعت كده لان شبهه AMD PHENOM II X2 و AMD Athlon x2 الاتنين ثنائى النواه لكن ده مختلف عن ده

بس جديده موضوع معالج رسومى ديه اول مره اعرفها بتاعت ليانو ربنا يسهل بس وتنزل اسوقنا العربيه قريبا ان شاء الله

العفو يااخي بالعكس شركة ام دي رائعة وانتل اروع انا امتلك لاب توب من معالج اي ام دي لكن والله روعة بثلاث انوية بسرعة 2.1 قيقا ماشاء الله عليه في الالعاب ممتاز ومشغل علية كرايسس 2 على فريم 27-40 ببطاقة رسومية 5730

عضو

AMD تتفوق فى اشياء وانتل تتفوق فى اخرى صدقنى حتى لو كانت انتل اعلى فى السعر او فى بعض من الاحيان قليله تتفوق نوعا ما على AMD

والاهم ان AMD بتهتم بكل الناس وكل الفئات وده سبب اصلا ان انتل الى الان بيبتاع ليه معالجات Pentium 4 D رغم انها ممكن متلقيهاش فى اسوقنا العربيه لكن بيبتاع لسه

السبب فى معالج AMD Sempron 140 أللى مصممه انه تنزله عشان كل الشرائح تقدر تشترى كمبيوترات لولا كده كان زمان حتى COre 2 duo و Dual core انتهت من انتل وانت عارف ان Intel مبتصدق توقف تصنيع المعالجات لان يهمها التسويق فقط فى المقام الاول

عضو الصورة الرمزية mostafa97

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmovie مشاهدة المشاركة

بلاش تريقه على شركة انتل لانها شركه عريقه فى صناعة المعالجات و 90 % معالجات الحواسب المحموله الاب توب من انتل و الكل يجمع انها سابقه AMD بخطوات مش بخطوه واحده بس و AMD بتحاول تلحقها بالعافيه . يعنى مثلا انتل عملت الساندى بريدج اللى اكتسح الفينوم 2 و لما AMD تنزل البلدوزر اللى محدش عارف لغاية دلوقتى ادائه حايبقى عامل ايه حتلاقى انتل نزلت بمعماريه جديده خسفت بالبلدوزر . عشان كده تلاقى AMD لجئت لحيله رخيصه للاسف ناس كتيير صدقوها الا و هى مقولة ( السعر مقابل الاداء ) يعنى سعر رخيص مقابل اداء افضل من السعر المدفوع . و حاديك مثال صغير core i3 2100 بنفس سعر phenom 2 X4 955 بس ناس كتيير عن تجربه شايفين ان core i3 افضل منه اداء و حراره و استهلاك طاقه ده غير انه مش بيحتاج مشتت احترافى لا يقل سعره عن 180 جنيه .
    شكرا جزيلا
    اخوي لو انك تعرف انو معمارية الساندي بريدج اصدرت بعد الفينوم 2 بفترة تعتبر كبيرة في عالم الالكترونيات ..
    حيث ان معمارية فينوم 2 تنافس معمارية نيهالم وليس معمارية الساندي البريدج

عضو

انا كما ذكرت ان الانتل بلا شك تتفوق فى اشياء واخرى لا وAMD تتفوق فى اشياء لا تتفوق عليها الانتل لذلك هى منافسه وهى فى صالحا وهذا الاهم فهم ينافسوا بعض واحنا الكسابنين فى الاخر

عضو

AMD اغضبتني مرتيين :cool:

المره الاولى كانت منذ فتره عندما اردت ان اشتري جهاز بمعالج Athlon 64 X2 4400 كي ابتعد عن انتل و لكني صدمت من السعر المبالغ فيه جدا

المره الاخيره منذ كم شهر عندما قررت ان اشتري الساندي برج فقلت لماذا لا انتظر شهر ونصف حتى نشوف ماذا ستعمل AMD بالبلدوزر و ياليتني لم انطرهم

لكن في كل الاحوال اتمنى التوفيق لهاذي الشركه المكافحه امام طوفان انتل

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmovie مشاهدة المشاركة

شكرا جزيلا
    أخي اولا اعلم اني لست متحيزا لAMD
    ولكن خلينا واقعيين

مين اول شركه عملت معالج ثنائي ومين الي سرق الفكره من مين ؟
    مين اول الي عمل ميموري كنترولر في المعالج والتاني سرق منه الفكره ؟

اخي لولا AMD علي الساحه لكنت تشتري الI3 بتاعك ب2000 جنيه ويمكن اعلي !
    دا اذا كانت انتل كانت تعمله اصلاً!

انا دلوقتي شخص اشتريت معالج 955 مين الي قال محتاج مشتت وبتاع
    ولا محتاج ولا شئ وكاسر سرعته كمان ولا الهوا

بخصوص الحراره وأستهلاك الطاقه طبيعي الI3 يكون احسن
    تقنيه تصنيع 32 نانو مقابل 45 نانو ومعماريه احدث من AMD
    لو عايز تقابل بين I3 وAMD شوف الA8-3850
    ده غير ان البلدوزر الFX-4XXX هو في نظري من سيكتسح الI3 بنفس الفئه السعريه "وبكره نشوف"

طبيعي ان انتل بمعالجات ساندي اكستريم تكسح البلدوزر طبييييييييعي جدا
    معالج ب1000 دولار امام معالج ب300 دولار

كأنك بتقارن لامبورجيني بباسات مثلا!

عضو

يأخي لو سألتهم عن الشرايح إلي بعد 990fx متى بتنزل لانة حتى في الانترنت مافية خبر..طبعا رايح تدعم pci-e 3.0 إلي تأخر كثير وكثير من اقراص ssd السريعة جدا والمتخطية لسرعة sata 3.0 راح تنشبك ببطاقات في منفذ pci-e السريع غير دعمة لبطاقات الرسومية الاسرع

عضو برونزي

Talking رد: رد شركه AMD على رسالتى بخصوص مستقبل المعالجات

أولاً شكراً على طريقة "كيف تخلي الشركات ترد عليك بسرعة"

و هي: رسالة تحتاج لمترجم محلف + شوية بهدلة بالشركات المنافسة !! :D

هههه أمزح معك..
    :p

بالنسبة لـIntel vs AMD هذا الموضوع الذي لن ننتهي منه !!

طبعاً AMD شركة قوية و هذا لا يخفى على أحد لكن ليعلم "عاشقوها" أنها تعلمت صناعة المعالجات بتقليد intel عندما كانت انتل تسمح بفك و تقليد معالجاتها مثلها مثل الشركات الأخرى التي نافست انتل "أو هكذا كانو يعتقدون" مثل NexGen و Cyrix و UMC و IDT و غيرهم أيام معالجات 286 و 386 و 486 ؟ و وضعت انتل حد لهذا الأمر منذ صنعت أول معالج Pentium و منعت تقليده مما دفع AMD للبدء بتصنيع معالجاتها من الصفر باعتمادها على خبرات كانت قد كسبتها أصلاً من انتل و لكنها استطاعت الصمود على عكس الشركات الأخرى التي اصبحت في خبر كان !!
    [CENTER][h=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370&p=2549424#post2549424"][COLOR=#800080][B][SIZE=2]تحذير عاجل: التعريف الرسمي لكروت Nvidia رقم 320.18 قادر على حرق كرتك ![/SIZE][/B][/COLOR][/URL][/h][B][FONT=arial black][COLOR=#B22222]
    [/COLOR][/FONT][/B]
    [/CENTER]

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة