صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 23

الموضوع: samsung galaxy s 2 BOUGHT

عضو

samsung galaxy s 2 BOUGHT

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله انا جبت جالاكسى اس 2 امبارح بس غير معرب ياريت لو تدونى طريقة التعريب (تكون آمنة) وعايز موقع العاب وبرامج فول سعنى ميقولييش بعد السيت اب داونلود تانى (حصلت معايا كتير) وشكرا للمساعدة ومنتظر ردودكم

عضو

رد: samsung galaxy s 2 BOUGHT

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة totocarry مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد انا جبت جالاكسى اس 2 امبارح بس غير معرب ياريت لو تدونى طريقة التعريب (تكون آمنة) وعايز موقع العاب وبرامج فول سعنى ميقولييش بعد السيت اب داونلود تانى (حصلت معايا كتير) وشكرا للمساعدة ومنتظر ردودكم
    اذكر اصدار النظام لديك + تاكد من خيارات اللغة

عضو بلاتيني الصورة الرمزية MF88

هلحقك قريب أوى إن شاء الله :D مبروووووووووووك مقدماً
    ================================================== ==============
    [ الخطوه الثانيه ] نظام الأندرويد كنظام أساسى على الهاتف htc HD2 - وداعا WM

قمت بتعطيل الرسائل الخاصه لكثرتها وحتى لا يعتقد احد انى متجاهله عن عمّد :)
    برجاء إذا كان لك أى استفسار قم بعمل موضوع حتى يتسنى للجميع مساعدتك و انا معهم إن شاء الله
    ولكي يستفيد الجميع من خبراتك و خبرات الزوار ولتقليل الجهد على المشرفين أيضاً

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MHMMJ مشاهدة المشاركة
    اذكر اصدار النظام لديك + تاكد من خيارات اللغة
    خيارات اللغة مفيش عربى والاصدار هو 2.3.3 جينجربريد

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MF88 مشاهدة المشاركة
    هلحقك قريب أوى إن شاء الله :D مبروووووووووووك مقدماً
    مبروك مقدما ليك :D بس متقدرش تساعدنى متعرفش طريقة تعريبه ؟؟

عضو

1-اولا تركب الروم جنجربيرد الاصلي الجديد :: الرابط ::https://www.multiupload.com/LYEEHRCQEX
    2-ثانيا بعد اكتمال التركيب تطفي الجهاز وبعدين تدخل بوضع الدونلود مود
    3-ثالثا تفتح الاودين وتزيل الصح عن Auto Reboot وتركب كيرند سبيد مودhttps://docs.google.com/uc?id=0B-3no...download&hl=en
    4-بعد اكتمال تركيب الكيرنال تنزع البطاريه وتدخل على الريكفري وتنزل الروم ...

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MHMMJ مشاهدة المشاركة

1-اولا تركب الروم جنجربيرد الاصلي الجديد :: الرابط ::https://www.multiupload.com/LYEEHRCQEX
    2-ثانيا بعد اكتمال التركيب تطفي الجهاز وبعدين تدخل بوضع الدونلود مود
    3-ثالثا تفتح الاودين وتزيل الصح عن Auto Reboot وتركب كيرند سبيد مودhttps://docs.google.com/uc?id=0B-3no...download&hl=en
    4-بعد اكتمال تركيب الكيرنال تنزع البطاريه وتدخل على الريكفري وتنزل الروم ...
    انا لسه جديد فى الاندرويد ومعرفش كل ده ارجو تجاوبنى عن بعض الاستفسارات :

1- كيف اركب الروم هل تقصد سيت اب عادى ؟؟؟
    2- ما هو وضع الداونلود مود ؟
    3- ما هو الاودين وما هو الكيرنال وما هو الكيرند سبيد مود ؟؟

معلش هتعبك معاياي بس عايز اعرب الجهاز لان الحكاية دى مضايقانى جدا

عضو

معلش عندى استفسار فى حاجات لما اجى احملها من الاندرويد ماركت بيقولى (بالانجليزى طبعا) ان هذا التطبيق غير مسموح لمنطقتك كيف افتح كل التطبيقات ؟؟؟

عضو فضي الصورة الرمزية wella1000

جبته منين وبكام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wella1000 مشاهدة المشاركة
    جبته منين وبكام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    واحد جبهولى معاه من بره :D

عضو

ياريت يا MHMMJ ترد عليا عشان عايز اعربه :D:D

عضو

اكثر المتاجر تحتاج لحساب امريكي
    اذا كان حسابك عربي ( خليجي ، مصري ,,,إلخ)
    حوله لامريكي وان شاء الله تنحل المشكلة

يا شبااااااااااااااااااااااااااب الجهاز بيتباع فى إسكندريه هنا بـ 4100 جنيه و بعد الفصال بتاخده بـ 4000 بالضبط ( أفضل من اى مكان تانى )

انا لسه جديد فى الاندرويد ومعرفش كل ده ارجو تجاوبنى عن بعض الاستفسارات :

1- كيف اركب الروم هل تقصد سيت اب عادى ؟؟؟
    2- ما هو وضع الداونلود مود ؟
    3- ما هو الاودين وما هو الكيرنال وما هو الكيرند سبيد مود ؟؟

معلش هتعبك معاياي بس عايز اعرب الجهاز لان الحكاية دى مضايقانى جدا
    بص يا سيسى

1- التليفون بيجيلك عليه السوفتوير الأصلى بتاع سامسونج . السوفتوير ده متقدرش تعدل عليه ولا تعمل فيه حاجه. فقط تستخدمه بس. و جوجل عامله الحمايه دى عشان لو حد مبيفهمش اوى ميضيعش البيانات الموجوده على الموبايل بالكامل او يعمل حاجه تضر بالجهاز على المدى البعيد او القريب .
    و عشان تفك الحمايه دى ( بمعنى تانى تاخد صلاحيات administrator زى الموجوده على الويندوز كده ) و اللى بنطلق عليها فى الأندرويد root بمعنى جذر أو أصل بتعمل شويه خطوات بسيطه هوضحهالك فى رابط بآخر المشاركه

2- عشان تسطب أى سوفتوير على التليفون سواء فى موبايلات htc او سامسونج لازم الجهاز يكون محطوط فى وضع يسمح له بعمل أبديت للسوفتوير
    فى htc بيسمى وضع البوتلودر bootloader و فى سامسونج بيسمى وضح الداونلود مود . و فى الفيديو هتعرف إزاى تدخل للداونلود مود

3- الأندرويد نظام مفتوح المصدر . يعنى لو انت شخص فاهم فى البرمجه و الكودات و السكريبتات ممن تنزل حزمه التطوير بتاعه الأندرويد و تطور فيه و تعدله على مزاج مزاج سعادتك . و هنا كل مطور عمل لنفسه سوفتوير مع تعديلات صغيره و تطور الأمر لأن المطورين يتجمعو فى شكل فرق و ظرهت فرق مشهوره زى
    cyanogenmod , miui, DFT ( Dark Forces Team ) وكل فريق عمل سوفتوير مطور بإمكانيات و أداء أعلى من السوفتوير الأصلى اللى نازل بيه التليفونات بشكل عام
    السوفتوير ده بيطلق عليه ROM - رووم و تم تسميته بالإسم ده عشان بيتم تثبيته على ذاكره الروم بتاعه التليفون وهى ذاكره قراءه فقط

4- فى نظام الويندوز على الكمبيوتر الوسيط بين الهاردوير و الويندوز هو ؟؟؟ التعريفات بتاعه الهاردوير
    و مثلا زى AMD , NVIDIA كل يوم بتصدر تعريف جديد يحسن من أداء نفس الكارت
    على الأندرويد ( بالمناسبه الأندرويد مبنى على نواه لينكس ) الرابط بين هاردوير الجهاز و نظام الأندرويد هو ( الكيرنل ) وهو النواه بتاعه الأندرويد
    و المطورين أصدرو بنفسهم عده كيرنلات أخرها TYTUNG اللى انا شغال بيه على موبايلى الـ HD2 حالياً و طبعا مع التطوير و التحسين

فيه كيرنلات بتطول عمر البطاريه بطريقه غريبه جدااااااااا
    و فيه كيرنلات بتزود الأداء 50% عن العادى

وبشكل عام الكيرنلات مش كتير و بتكون معدوده على الاصابع لأنها مش من السهل تطويرها و التعامل معاها.

5- عشان تنزل سوفتوير غير رسمى - او روم ( اللى عاملينه المطورين ) لازم هتحتاج حاجات معينه

1- كابل اليو إس بى
    2- برنامج هيقوم بحرق ( تثبيت ) السوفتوير المطور أو الروم زى ما قولنا و البرنامج ده إسمه أودين ( مع تليفونات سامسونج ) وهو نفس البرنامج
    اللى عن طريقه هتاخد حقوق الـ ADMINISTRATOR أو الـ Root Rights زى ما شرحت قبل كده , وحاول تتعود على المصطلحات

طبعاً بتقول إيه الليله السوده دى؟ و انا كل ده لازم اعرفه عشان اعرب الجهاز ؟
    انا قولتلك على المعلومات اللى هتخليك تستمتع بجهازك و تمنعك من الشعور بالملل لاحقاً. لأن متعه الأندرويد فى انك تجرب رومات كتير و تشوف خواص مختلفه
    صحيح هى مش هتكون مختلفه اوى من روم لروم لكن فيه رومات بتكون ممتازه جدااااااااا و رومات شكلها بيكون تحفه زى الرومات الصينى المعروفه بإسم Miui

اتفضل بقى شوف الفيديوهين دول و هتسمع فيهم كلام كتير زى اللى انا قولته ونفس المصطلحات و إن شاء الله مش هتحس انك تايه

برجاء إذا كان لك أى استفسار قم بعمل موضوع حتى يتسنى للجميع مساعدتك و انا معهم إن شاء الله

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MF88 مشاهدة المشاركة
    يا شبااااااااااااااااااااااااااب الجهاز بيتباع فى إسكندريه هنا بـ 4100 جنيه و بعد الفصال بتاخده بـ 4000 بالضبط ( أفضل من اى مكان تانى )

بص يا سيسى

1- التليفون بيجيلك عليه السوفتوير الأصلى بتاع سامسونج . السوفتوير ده متقدرش تعدل عليه ولا تعمل فيه حاجه. فقط تستخدمه بس. و جوجل عامله الحمايه دى عشان لو حد مبيفهمش اوى ميضيعش البيانات الموجوده على الموبايل بالكامل او يعمل حاجه تضر بالجهاز على المدى البعيد او القريب .
    و عشان تفك الحمايه دى ( بمعنى تانى تاخد صلاحيات administrator زى الموجوده على الويندوز كده ) و اللى بنطلق عليها فى الأندرويد root بمعنى جذر أو أصل بتعمل شويه خطوات بسيطه هوضحهالك فى رابط بآخر المشاركه

2- عشان تسطب أى سوفتوير على التليفون سواء فى موبايلات htc او سامسونج لازم الجهاز يكون محطوط فى وضع يسمح له بعمل أبديت للسوفتوير
    فى htc بيسمى وضع البوتلودر bootloader و فى سامسونج بيسمى وضح الداونلود مود . و فى الفيديو هتعرف إزاى تدخل للداونلود مود

3- الأندرويد نظام مفتوح المصدر . يعنى لو انت شخص فاهم فى البرمجه و الكودات و السكريبتات ممن تنزل حزمه التطوير بتاعه الأندرويد و تطور فيه و تعدله على مزاج مزاج سعادتك . و هنا كل مطور عمل لنفسه سوفتوير مع تعديلات صغيره و تطور الأمر لأن المطورين يتجمعو فى شكل فرق و ظرهت فرق مشهوره زى
    cyanogenmod , miui, DFT ( Dark Forces Team ) وكل فريق عمل سوفتوير مطور بإمكانيات و أداء أعلى من السوفتوير الأصلى اللى نازل بيه التليفونات بشكل عام
    السوفتوير ده بيطلق عليه ROM - رووم و تم تسميته بالإسم ده عشان بيتم تثبيته على ذاكره الروم بتاعه التليفون وهى ذاكره قراءه فقط

4- فى نظام الويندوز على الكمبيوتر الوسيط بين الهاردوير و الويندوز هو ؟؟؟ التعريفات بتاعه الهاردوير
    و مثلا زى AMD , NVIDIA كل يوم بتصدر تعريف جديد يحسن من أداء نفس الكارت
    على الأندرويد ( بالمناسبه الأندرويد مبنى على نواه لينكس ) الرابط بين هاردوير الجهاز و نظام الأندرويد هو ( الكيرنل ) وهو النواه بتاعه الأندرويد
    و المطورين أصدرو بنفسهم عده كيرنلات أخرها TYTUNG اللى انا شغال بيه على موبايلى الـ HD2 حالياً و طبعا مع التطوير و التحسين

فيه كيرنلات بتطول عمر البطاريه بطريقه غريبه جدااااااااا
    و فيه كيرنلات بتزود الأداء 50% عن العادى

وبشكل عام الكيرنلات مش كتير و بتكون معدوده على الاصابع لأنها مش من السهل تطويرها و التعامل معاها.

5- عشان تنزل سوفتوير غير رسمى - او روم ( اللى عاملينه المطورين ) لازم هتحتاج حاجات معينه

1- كابل اليو إس بى
    2- برنامج هيقوم بحرق ( تثبيت ) السوفتوير المطور أو الروم زى ما قولنا و البرنامج ده إسمه أودين ( مع تليفونات سامسونج ) وهو نفس البرنامج
    اللى عن طريقه هتاخد حقوق الـ ADMINISTRATOR أو الـ Root Rights زى ما شرحت قبل كده , وحاول تتعود على المصطلحات

طبعاً بتقول إيه الليله السوده دى؟ و انا كل ده لازم اعرفه عشان اعرب الجهاز ؟
    انا قولتلك على المعلومات اللى هتخليك تستمتع بجهازك و تمنعك من الشعور بالملل لاحقاً. لأن متعه الأندرويد فى انك تجرب رومات كتير و تشوف خواص مختلفه
    صحيح هى مش هتكون مختلفه اوى من روم لروم لكن فيه رومات بتكون ممتازه جدااااااااا و رومات شكلها بيكون تحفه زى الرومات الصينى المعروفه بإسم Miui

اتفضل بقى شوف الفيديوهين دول و هتسمع فيهم كلام كتير زى اللى انا قولته ونفس المصطلحات و إن شاء الله مش هتحس انك تايه

ما شاء الله على الرد اكيد تعبت فيه كتير اشكرك شكرا جزيلا وجزالك الله كل خير وجعله فى ميزان حسانك وكن سؤال أخير هل يمكن الجهاز يبوظ منى خالص وانا بحط روم ولوحطيت روم هل بفقد الضمان ؟؟

حكايه يبوظ دى بقت الحمد لله شبه مستحيله منذ جيل الإس 1 موضوع الضمان مقدرش افتى . بس قبل ما توديه للضمان ابقى نزل روم ستوك :D

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة