النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: تعلم ربط منظومات النت وبرمجة الراوترات وبرمجة الابراج واستخدام الواير ليس

عضو

Cool تعلم ربط منظومات النت وبرمجة الراوترات وبرمجة الابراج واستخدام الواير ليس

السلام حاجة ملحة وسريعة انا بحاجة لامر مهم انا اريد ان اعمل شركة انترنيت واوزع للمشتركين وبمناطق واسعة من امدينة باستخادم اجهزة الواير ليس والاكسس بوينت والكردات الله يخليكم الي مختص يرجى تزويدنا بكل امعومات وكيفية الربط والبرمجة وتحديد مواقع الابراج وكيف نزود المشتركين وماهي البرامج وكيف نقدر نربط الشبكات وبرمجة كل شي من راوترات وسيرفرات وكيف ممكن نصنع ايملات للمشتركين باستخادم الاوت لوك وكيف يمكن قفل الحاسبات باستخدام لوك اوف ولايمكن ان ينزل برنامج مالم نحن نفتح احاسبة هعن بعد باستخدام ان نكون نحن الادمنستربشن ارجوا من كل امختصين المساعدة

:confused::confused::confused::confused::confused: :confused::confused::confused::confused::confused: :confused::confused::confused::confused::confused: :confused::confused::cool::cool::cool::cool::cool: :cool::cool::cool::cool:

عضو فضي

رد: تعلم ربط منظومات النت وبرمجة الراوترات وبرمجة الابراج واستخدام الواير ليس

اولا سوالى لك هل الشبكه الى انت عايز تعملها دى فى شركه معينه ولا شبكه عاديه فى البيت
    اذا كانت لشركتك دى لها موضوع لوحدها
    انما لو هتعمل شبكه منزليه وتوزع لمسافات بعيده يبقه انت محتاج الاتى
    1- جهاز عادى او اى جهاز علشان تشغله سرفر
    2- هتحتاج نسخه مايكروتيك علشان تقدر تسيطر على المشتركين معاك وده كمان هتحتاج معها برامج علشان تقدر تتحكم فيهم وتوزع لكل واحد السرعه الازمه
    3- ودى الاجهزه بتعتك زى الراوتر والاكسس بوينت والانتنا الى هتربطهم ببعض وهتوزع على مسافه كام
    يعنى دى اهم الحاجات الى هتحتجها حاليا
    انما موضوع البرامج ده فامره سهل بس هتحتاج شرح ليه لن سيرفر الميكرو تيك مش هيشتغل لوحده دانت هتحتاج تظبط فيه حاجات كتير وتدعمه ببرامج علشان يشتغل مظبوط
    ده الموضوع باختصار

عضو

شكرا اخي بس انت الواضح ماعرفت ماذا اقصد انا راح افتح شركة مزودة لخدمات الانترنيت يعني انا اعطي خدمة انترنيت لكل مشترك راح يشترك بالسيرفر يعني انا راح انصب منظومة انترنيت يعني صحن واجهزة مثل سويج وراوتر ومودم وسيرفر وغيرها من الاشياء وانا اريد اضع ابراج اضافية في امحافظة واوصل الخدمة لكافة المناطق المهم انا اريد اعرف كيف ابرمج وكيف انصب وكيف اوزع وكيف احدد كل هذه الامور وانا اريد ان يصبح لدي عدد مشتركين لايقل عن 1000 مشترك ارجوا ان وضحت المسالة
    :ah13::ah13::ah13::ah13::ah13::ah13:
    :ah41::ah41::ah41::ah41::ah41::ah41:

عضو فضي

اعتقد انى انا فهمتك بعض الشى
    يبقه انت عايز تاجر الخطوط
    طيب حللو موضوع وسيط طيب حلو برضه
    كل الى عليك تعمله هتروح الى اى شركه من شركات الانترنت لديك وتكون محترمه طبعا وتتفق معاهم يدوك عدد معين من الخطوط تتصرف فيها انت بمعنى اوضح هتاجر الخطوط من الشركه وانت الى توزعها بمعرفتك
    تقدر بعدها تعمل الى انت عايزه زى تجهز الشبكه وتظبطها وتاجرها هيه والخط الى انت ماجره مع بعض على بعض هيبه الموضوع مكلف فى اوله بس بعد كده هيلم مصاريفه بسرعه وعلشان تعمل الشبكه برضه هتحتاج بقه شويه حاجات زى هتحتاج الابراج تكون جاهزه علشان الى هيشترى ياخدها من عندك وميجبش من بره ده على حسب كلامك لان انت عايز تاجر كله على بعضه زى البرج والخط وكله الشبكه بمعنى اصح
    الموضوع كبير ومش سهل بس وحده وحده لان انت هتعمل شركه متاكمله اكنت انت الى بتوزع نت فاهمنى يعنى هتبقه زى الشركات الكبرى الى عندكو وهتنافس كمان
    بس فيه حاجه كمان عايز اقولك عليها انى انت لمه تاجر الخطوط من الشركه الى انت هتاخد منها الخطوط هتعملك تخفيض بسيط علشان تعرف تظبط انت سعر للخط بتاعك لمه تيجى تعمله برحتك
    ارجو ان اكون فهمتك صح ولو فيه اى استفسار ساحاول حله معك على قدر معرفتى البسيطه
    تقبد مرورى لك وبالتوفيق ان شاء الله