صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 21

الموضوع: الفرق بين CEH 6 and 7

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو برونزي

الفرق بين CEH 6 and 7

هو الفرق في عدد الموديولز و لا في محتوياتهم؟ يعني مثلا كورس كارير اكاديمي 6 ينفع ل 7 مثلا؟

مخالف للقوانين

رد: الفرق بين CEH 6 and 7

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

الفرق بين الأصدار CEH6 , CEH7 فرق ملحوظ و ملموس في المحتوي و في عدد الموديولز و ايضاً في الأدوات المستخدمة و في التكنيك المكتوب به محتوي الكورس

أصبح الكورس في الأصدار 7 يعتمد أكثر علي pen Testing و يعتمد علي الأمن اكثر من الأختراق و في كل مديول يعطيك افكار الأختراق و في نفس الوقت طرق الحماية منها و ايضاً طرق اختبار فريق عملك او شركتك من هذا الأختراق .

في تحليلي الشخصي ان الشركات سوف تهتم بالشهادة في الفترة القادمة لهذا التغيير الجوهري في المضمون خاصة في الأدوات المستخدمة فمعظم الأدوات نستخدمها في مجال السيكيورتي أكثر من الهاكنج .

بخصوص فيديوهات كارير اكاديمي يمكنك الاستعانه بها لفهم بعض الموضوعات و لكن تحتاج إلي دراسة 7 اذا كنت تنوي التقدم للأختبار او فكرت في العمل في المجال

انصحك بهذا الكتاب : https://www.amazon.com/Certified-Eth...3373221&sr=1-2

الكتاب سعره معقول جداً و محتوياته عن الأصدار الجديد 7 و هيوفر عليك امور كتيره .

و ربنا يوفقك ان شاء الله

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.Hafez مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

الفرق بين الأصدار CEH6 , CEH7 فرق ملحوظ و ملموس في المحتوي و في عدد الموديولز و ايضاً في الأدوات المستخدمة و في التكنيك المكتوب به محتوي الكورس

أصبح الكورس في الأصدار 7 يعتمد أكثر علي pen Testing و يعتمد علي الأمن اكثر من الأختراق و في كل مديول يعطيك افكار الأختراق و في نفس الوقت طرق الحماية منها و ايضاً طرق اختبار فريق عملك او شركتك من هذا الأختراق .

في تحليلي الشخصي ان الشركات سوف تهتم بالشهادة في الفترة القادمة لهذا التغيير الجوهري في المضمون خاصة في الأدوات المستخدمة فمعظم الأدوات نستخدمها في مجال السيكيورتي أكثر من الهاكنج .

بخصوص فيديوهات كارير اكاديمي يمكنك الاستعانه بها لفهم بعض الموضوعات و لكن تحتاج إلي دراسة 7 اذا كنت تنوي التقدم للأختبار او فكرت في العمل في المجال

انصحك بهذا الكتاب : https://www.amazon.com/Certified-Eth...3373221&sr=1-2

الكتاب سعره معقول جداً و محتوياته عن الأصدار الجديد 7 و هيوفر عليك امور كتيره .

و ربنا يوفقك ان شاء الله
    شكرا على التوضيح المختصر الذي قدمته .
    لكن هل يعتمد الاصدار الجديد على الادوات مثل الاصدار القديم
    حيث ان الاصدار السابق كان يوجد له اربع ديفيديات مليئة بالادوات ، كما ان الاصدار القديم كان يسمى في بعض المناسبات شهادة ادوات او برامج و ليست شهادة تعتمد على الاسس العلمية مثل بقية الشهادات.

و شكرا لك

عضو برونزي

مفيش اجابة احسن من كدا ، الله يفتح عليك يا باشمهندس و شكرا

مخالف للقوانين

الله يبارك فيك .

مخالف للقوانين

الأصدار القديم كان يحتوي علي ادوات كثيرة جداً و منها ما يعمل و منها ما لا يعمل و كل جزء كان له اكثر من 30 اداة و بعض الاجزاء وصلت ادواتها الي 50 و يزيد و السبب كان عدم تنقيه البرامج

الأصدار الجديد ايضاً 4 ديفيديهات تحتوي علي الادوات الهامة و الفعاله و التي تحتاجها بالفعل في حياتك العمليه و اثناء تدربك علي الشهادة ايضاً مسئلة اعتماد الشهادة علي الأسس العلمية فبالفعل تم ذلك

سوف تجد حالياً الشهادة تحتوي علي 50% هاكنج و 50% سيكيورتي و كل جزء يعطيك بعض من الحلول الخاصه به كرجل أمن معلومات .

عضو

شكرا لك استاذ على الرد ممكن سؤال اخر ما هو رايك بالذين يقولون ان الفرق بين الاصدارين غير ملحوظ و هو فرق قليل

مخالف للقوانين

مع احترامي لكافة الأراء و وجهات النظر

اذا أردت ان تري الفرق تمعن في الأدوات و تمعن في الماتيريال و ايضاً تمعن في الفرق ما بين 19 مديولز و 67 مديولز , ايضاً اذا لاحظت ان الأصدار 6 لم يحتوي علي توجيهات خاصة بأمور الحماية و أختبار الأختراق بالقدر الموجود في الأصدار السابع و هذه هي النقطة الهامة في الأمر حيث ان الكثير من الشركات كانت تتخوف من حاملين هذه الشهادة و السبب كان ببساطه ان الشهادة كانت هجوم و ليست دفاع و لكن الأن مع الأصدار الجديد نستطيع ان نقول انك في اتجاه السيكيورتي بشكل صحيح و تتعلم الهجوم و الدفاع في نفس الوقت .

بفضل الله درست الأصدار السادس و الأصدار السابع و قمت بتدريس الأصدار السابع حالياً أكثر من مره و أستطيع ان اقول لك ان المنهج الجديد سوف يغير من وجهة نظر العالم حول شهادة CEH .

و بأذن الله سوف يكون لنا مشاركات طيبه حول الشهادة قريباً .

أي استفسار أخر أهلاً بك في أي وقت .

عضو برونزي

الله يخليك الواحد مش عارف يشكرك ازاي ، و ايضا الاخ kad علي سؤاله
    بس انا عندي سؤال آخر ، ماذا احتاج غير جهاز كمبيوتر و معرفة بالشبكات و اللينكس و مباديء سيسكو (CCNA) ؟؟؟
    هل لابد مثلا من جهاز كمبيوتر محمول و روتر وايرلس؟

مخالف للقوانين

في الخدمة في اي وقت اخي الحبيب .

بخصوص استفسارك تقدر تعمل كل اللابات و التجارب من خلال VMware اي كان نوعية الاتصال الخاص بك .

تحتاج الي wireless Router لتجربه عمليه فك تشفير الـ Wireless و هذه العمليه يمكنك تجربتها في اي مكان موجود فيه wireless دون مشكلة .

و أي استفسار اخر علي الرحب و السعه

عضو برونزي

الله يخليك انا شفت المقدمة بتاعتك و حاجة روعة ربنا معاك و بالتوفيق ان شاء الله ،
    هو بس في استفسار ، يعني هحتاج لاب توب طبعا علشان الوايرلس أو كارت شبكة وايرلس اركبه في الجهاز؟
    هو انا كنت بفكر بعد كام موديول اشتري لاب توب معقول كدا قلت يبقي جهازين ينفعوا مع بعض ، و لا مفيش داعي؟ مش من كتر الفلوس يعني هاها

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compux2 مشاهدة المشاركة
    الله يخليك انا شفت المقدمة بتاعتك و حاجة روعة ربنا معاك و بالتوفيق ان شاء الله ،
    هو بس في استفسار ، يعني هحتاج لاب توب طبعا علشان الوايرلس أو كارت شبكة وايرلس اركبه في الجهاز؟
    هو انا كنت بفكر بعد كام موديول اشتري لاب توب معقول كدا قلت يبقي جهازين ينفعوا مع بعض ، و لا مفيش داعي؟ مش من كتر الفلوس يعني هاها
    الله يبارك فيك ان شاء الله كارت شبكة وايرلس في الجهاز هيكفي و زيادة بأذن الله و وفر علي نفسك تقدر تشغل الأجهزة Virtual Machine علي Wireless Card من خلال VMware .

هتحتاج 3 اجهزة وهمية عندك XP , WinServer 2003 , Backtrack .

و اي استفسار اخر معاك بأذن الله .

عضو برونزي

الواحد مش عارف يشكرك ازاي بجد
    طيب يا باشمهندس انا انهاردة في واحد قالي ان CEH7 لوحدها مش هتجيب شغل لازم معاها شهادة كمان ، تشرح ايه للسوق المصري؟ قصدي شهادة تانية يعني معاها و هو الموضوع يفيد الكل

مخالف للقوانين

الأمر متوقف علي الجهه اللي هتكون شغال فيها حدد هدف عندك و علي اساسه ممكن تبدء تعرف ايه الشهادة الاضافيه اللي ممكن تحتاجها مع CEH

علي سبيل المثال :

شركة سيرفراتها كلها ويندوز سيرفر فأكيد هتكون محتاج MCITP و اذا الشركة شغاله لينوكس هتحتاج RHCE و اذا الشركة مفيش عندها سيرفرات و محتاجه شخص يكون مراقب أمن فكفايه طبعاً CEH .

عضو برونزي

و نعم الاجابة شكرا جزيلا و اظاهر الكلام ده لسا بدري عليه ، الواحد الاول يذاكر CEH و ربنا يسهل بعد كدا
    الف شكر

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة