صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 21

الموضوع: موضوع هام لاخلاء المسوالية بين الشارى و البائع وضمان الحق لكل منهم

عضو

موضوع هام لاخلاء المسوالية بين الشارى و البائع وضمان الحق لكل منهم

بسم الله الرحمن الرحيم

بعد التحية لكل اعضان المنتدى الكرام

معلش انا مش عارف ده مكان الموضوع ولا لا بس انا بتهيالى المكان صح لان الموضوع يخص القسم هنا

الموضوع يا جماعة انى شايف ان الواحد بيتردد كتير فى البيع و الشراء و بزات الشارى بيشيل الهم انو لو اشترى حاجة تطلع بيظة ميعرفش يرجعلها لصحبها لان اغلب التعامل هنا من غير تجربة و اغلب الاعضاء مش بيرضو يجربو الحاجة الى بيبيعوها فا كنت عاوز اعرض اقتراح كنت شوفت احد الاعضاء كتبو و عجبنى جدا ليه منعملش عقد بينا وبين بعض يعنى الى يشترى من واحد حاجة يعمل معاه عقد يتكتب فيه رقم بطاقة كل واحد و بينات كل واحد و صورة بطاقة كل واحد و يتكتب السعر المتفق عليه و نوع السلعة و بكده نبقا ضمنة ان كل حاجة تمام و كمان يتكتب قيمة الضمان من صاحب الحاجة يعنى لو انا متفق معاك على ضمان تست يبقا خلاص ضمان يوم يومين زى ما يكون يتكبت بحيث انو يبقا اثبات ايه رايكو لو موفقين ياريت تدخولو تكتبو كده فى المشركات و الى مش موافق يقول اسبابو عشان نفيد بعض

عضو برونزي

رد: موضوع هام لاخلاء المسوالية بين الشارى و البائع وضمان الحق لكل منهم

موضوع زي الفل و انا معاك مليون في المية

لان فعلا القطع بقيت غالية جدا و الواحد بيفكر مليون مرة قبل ما يشتري اي حاجة

طبعا دة مش عيب في حد بس زيادة في الثقة بين البائع و الشاري

مشرف سابق

ولو فرضا زى ما حضرتك بتقول بس ده كده سلاح زو حدين يعنى ممكن بعد ما ان ابيع الحاجه لواحد وشغاله تمام وزى الفل مزاجه انه يرجعها ويجبرنى بالعقد الى معاه انى ارجعها يبقى ايه الوضع ساعتها ؟ ولو حد مدايق من حد وراح عمله محضر والحاجه شغاله (اصلى محامى) الى بتقوله حضرتك فى الموبيلات بس علشان لو الموبيل اتسرق وفى تتبع يبقى المشترى محمى من البائع وتبقى مبايعه مش عقد . ولو انت عايز حل جميل جدا النصب والتلبيس بيجى من حاجه واحده سعر مغرى وعدم تجربه وعدم وجود ضمان يبقى الواحد لما يشترى حاجه يروح للى هايشترى منه البيت او المحل وعمل تجربه للسلعه المباعه على اكمل وجه واخد ضمان شخصى منه (كده كده مانت عارف مكانه هاتنطله لو الحاجه بايظه) انما مع احترامى تبقى السلعه من غير ضمان وانت لاتعرف الى اشتريت منه ولا تعرف بيته ولا جربتها وتطلع بايظه لا تلومن الا نفسك علشان انت الى عملت كده وانا كبايع مش بيبع حاجه فى مكان الا فى البيت عندى علشان اجربها 100 مره قبل ما اطلعها لو هايفضل ساعه تجربه عندى مفيش مشكله ولو حد قالى محطه مترو او فى الشارع لو الحاجه من غير ضمان مش برضى خوفا انه يبوظها ويقلى ما انا مجربتهاش يبقى انا كشارى المفروض اطبق نفس السياسه اجرب الحاجه واروح اللمكان الى اقدر ارجع فيه على صاحب الحاجه علشان لاقدر الله لو فيها مشكله ولا محتاجه بقى عقد ولا توثيق وكل عام وانتم بخير .

عضو برونزي الصورة الرمزية م.كاكاشى

والله يا شيكو مش متفق معاك.. مع ان الفكرة عجبتنى..
    و السبب..
    1- ان الشارى كده هياخد رحته ع الاخر فبالتالى لو عايز يعمل كسر السرعة للحاجة حتى لو لسه مبتدأ.. و ممكن يبوظ الحاجة و البائع احتمال كبير مايعرفش ان الحاجة ديه تم كسر سرعتها قبل ما تبوظ و بكده يكون البائع اتظلم..
    2- او احتمال يشغل الحاجة ع باور تجارى بدون علم البائع..
    3- و برده الضمان فى سمعة البائع.. و فيه هنا بصراحة ناس محترمة جدا تاخد الكلمة منها و سبف ع رقبتها..(بتتقى الله) و غالبا الناس بتفضل تجرب الحاجة قبل ما تشتريها عند عدم وجود ضمان..
    لا آله الا الله..
    لا حولا ولا قوة الا بالله..
    سبحان الله و بحمده.. سبحان الله العظيم..
    اللهم صلى على سيدنا محمد و على آل سيدنا محمد..

عضو برونزي الصورة الرمزية م.كاكاشى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TIMO1 مشاهدة المشاركة
    ممكن بعد ما ان ابيع الحاجه لواحد وشغاله تمام وزى الفل مزاجه انه يرجعها ويجبرنى بالعقد الى معاه انى ارجعها يبقى ايه الوضع ساعتها ؟
    ضمان يعنى شروط.. و الشروط بتكون مذكورة و واضحة..
    عشان كده لما الواحد بيروح يشترى حاجة غالية بيقول للبائع ايه ضمناتك(شروط الضمان).. و كل ما كانت الشروط مقيدة و محدودة كلما ابتعد الشارى وتوجه لصاحب الضمان الافضل حتى لو كان اغلى حبتين صغيرين.. لكن غالبا بتوع الهاردوير شروط الضمان بتكون واحدة مش عارف ليه..
    لا آله الا الله..
    لا حولا ولا قوة الا بالله..
    سبحان الله و بحمده.. سبحان الله العظيم..
    اللهم صلى على سيدنا محمد و على آل سيدنا محمد..

عضو

يا جماعة العقد شريعة المتعقدين يعنى محدش يخد كلامى ان هو ده بس الى هيتكبت فى العقد لا الموضوع اتفاق بين الكرفين هتقولى ازاى هقولك الوقتى انا اى بينات عاوز احطها فى العقد بالتراضى بحطها و خلاص و بعدين يا جماعة الشارى او البايع له حق يضمن نفسو و يامن نفسو و انا اتحطيت فى الحلتين اول حالة الى هى كنت بايع و للاسف كل يوم اخدلى دعوتين حلوين من الى بعتلو بسبب انى قولتلو تعال نجرب الجهاز قالى لا يا عم انا هخدو و لو فيه حاجة هصلحو ملكش فيه و انا كنت مجرب الجهاز قبل ما اديهولو فى البيت و سفرت مخصوص تقريبا عشانو و بعد ما اديتو الجهاز جية يكلمنى بعدها بسعتين و يقولى الجهاز بايظ اقول ايه ده قولتلو يا عم روح اكشف عليه عند حد و شوف هيقولك ايه المهم كشف عليه و بتاع و الراجل تقريبا لقها حاجة بسيطة راح عملهولو اصبح الجهاز كده خالى مسوليتى المهم جه بعد يومين و يكلمنى يقولى الجهاز بايظ انا سعتها اعمل ايه فا ده بالنسبة للبايع اما بالنسبة للشارى و دى الحالة الى انا فيها الوقتى

عضو

الوقتى انا شارى اهو لما انا اروح اجيب من واحد كرت شاشة مثلا و يطلع بيظ اوصلو ازاى و اجيب و منين و اضمن حقى ازاى يا جماعة معلش اى حد يقول ان ده مشكلة على البايع يبقا غلطان امال المحلات بتطلع الفواتير ازاى لو هى فيها ضرر مكنوش طلعوها و بعدين انت بتدى ضمانك ضد الكرت الى انت بيعو هو بقا لو عمل فيه حاجة انت هتعرف و مش هترجعو و خلصت بس و معتقدش فيها حاجة و عموما كل واحد بالتراضى بيكتبو شرطو فى العقد المهم ان احنا عاوزين ننشر الموضوع و نخلى البيع و الشراء كلو كده و انا اول واحد لو هشترى هشترى بالطريقة دى مين متفق معايا

عضو

ياريت الادارة تضم ال3 مشركات معلش بعد ازنكو

عضو

والله يا شيكو مش متفق معاك.. مع ان الفكرة عجبتنى..
    و السبب..
    1- ان الشارى كده هياخد رحته ع الاخر فبالتالى لو عايز يعمل كسر السرعة للحاجة حتى لو لسه مبتدأ.. و ممكن يبوظ الحاجة و البائع احتمال كبير مايعرفش ان الحاجة ديه تم كسر سرعتها قبل ما تبوظ و بكده يكون البائع اتظلم..
    2- او احتمال يشغل الحاجة ع باور تجارى بدون علم البائع..
    3- و برده الضمان فى سمعة البائع.. و فيه هنا بصراحة ناس محترمة جدا تاخد الكلمة منها و سبف ع رقبتها..(بتتقى الله) و غالبا الناس بتفضل تجرب الحاجة قبل ما تشتريها عند عدم وجود ضمان..

انت يا ابنى ورايا ورايا ماشى يا عم اولا بالنسبة للحجات الى بتقول عنها لو الموضوع كده مكنش اى شركة كمبيوتر بعتلك اى حاجة ولا طلعت من عندها اى حاجة و هما بيطلعو الحاجة بفتورة يبقا ايه المشكلة و ممكن نفس الموضوع يحصل و برضو يرجع الشارى الكرت للشركة و سعتها هى بتتصرف فيه يا اما بتقبلو يا اما بترجعو و بتقول الاسباب فا انا الوقتى واحد ببيع كرت جالى واحد بعتلو الكرت بعدها بكام يوم جالى جايب الكرت و بيقولى باظ عاوز ارجعو اقوم واخد الكتر لواحد و مجدربو عندو و يكون متخصص يقولى الكرت حصلو ايه بس الموضوع سهل و برضو انا موضوع ده بالنسة لموضوع الناي الى بتتقابل فى الشارع او فى المترو او موضوع الشحن كمان لان دى مشكلة جامدة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TIMO1 مشاهدة المشاركة
    ولو فرضا زى ما حضرتك بتقول بس ده كده سلاح زو حدين يعنى ممكن بعد ما ان ابيع الحاجه لواحد وشغاله تمام وزى الفل مزاجه انه يرجعها ويجبرنى بالعقد الى معاه انى ارجعها يبقى ايه الوضع ساعتها ؟ ولو حد مدايق من حد وراح عمله محضر والحاجه شغاله (اصلى محامى) الى بتقوله حضرتك فى الموبيلات بس علشان لو الموبيل اتسرق وفى تتبع يبقى المشترى محمى من البائع وتبقى مبايعه مش عقد . ولو انت عايز حل جميل جدا النصب والتلبيس بيجى من حاجه واحده سعر مغرى وعدم تجربه وعدم وجود ضمان يبقى الواحد لما يشترى حاجه يروح للى هايشترى منه البيت او المحل وعمل تجربه للسلعه المباعه على اكمل وجه واخد ضمان شخصى منه (كده كده مانت عارف مكانه هاتنطله لو الحاجه بايظه) انما مع احترامى تبقى السلعه من غير ضمان وانت لاتعرف الى اشتريت منه ولا تعرف بيته ولا جربتها وتطلع بايظه لا تلومن الا نفسك علشان انت الى عملت كده وانا كبايع مش بيبع حاجه فى مكان الا فى البيت عندى علشان اجربها 100 مره قبل ما اطلعها لو هايفضل ساعه تجربه عندى مفيش مشكله ولو حد قالى محطه مترو او فى الشارع لو الحاجه من غير ضمان مش برضى خوفا انه يبوظها ويقلى ما انا مجربتهاش يبقى انا كشارى المفروض اطبق نفس السياسه اجرب الحاجه واروح اللمكان الى اقدر ارجع فيه على صاحب الحاجه علشان لاقدر الله لو فيها مشكله ولا محتاجه بقى عقد ولا توثيق وكل عام وانتم بخير .

بص يا باشا العقد ده عمتا حسب التراضى بين الطرفين لو الطرفين مش عاوزين خلاص بس هما الى يتحملو المسوالية و بالنسبة للتجرة طيب ما الشركة بتديك الحاجة جديدة زيرو و معاه ضمان و كل حاجة و بتديك فاتورة و ممكن فى لال 14 يوم ترجعلهم الحاجة عادى ايه المشكلة فى كده غير كده انت بتكتب شروطك فى العقد بالتراضى بينك و بين الشارى و اهم حاجة ان اغلب البيع و الشراء هنا بالشحن و بالمقبلاتن فى الشارع فا انا بكلم فى الحتة دى ان موضوع المقبلات فى الشارع يبقا اضمن حاجة فيها موضوع التجربة بزات فى كروت الشاشة الى صعب تجربها بزات الانواع الى بتعوز بورات عالية مش هينفع تتجرب على اى جهاز عشان كده انا بقترح الموضوع ده الى موافق عليه يستخدمو الى مش موافق خلاص و العقد شريعة المتعقدين بس انا عاوز اضمن حق كل واحد البايع و الشارى عشان كل واحد فيه بيبقا برضو مكلف جامد و مش عاوز حقو يضيع

مشرف سابق

مفيش حد هايرضى لنفسه وجع الدماغ انا كواحد اوجع دماغى على ايه يعنى ده واحد زى محمو د راجح يعملى توكيل عام عقود واقعد كل يوم اعمله (30/40):D عقد وهو الموضوع مش مستاهل ده كله جرب وارتاح وريح دماغك وعقد شريعه المتعاقدين وفى حاجه اسمها العرف التجارى حاجات بديها انا شارى حاجه من محل معهاش ضمان كيبور ماوس الحاجات الصغيره دى بيقلك معاك لبكره لو فى حاجه هاتهالى بس بنفس الحاله . مش هاتقولوا لا اديلى فاتوره ولا اديلى ضمان بال24 ساعه . وبعدين هو وجع الدماغ مش للشارى وللبايع اسهل حاجه ممكن اقلهالك رجعلى حاجتى زى ماهى يعنى كارت الشاشه واخده شغال ترجعهولى شغال سوفت وير زى مول البستان(واوقات بيكون ده الصح زى ما الاخ محمد قال عنده باور تعبان ولا عمل اوفر كلوك غلط وضيع الكرت خالص) كده بتاخد الحاجه ضمان سوفت وير جيبتهالوا قطعه بيقلك اشربها ومعاك فاتوره من المحل والى عندك اعمله وده شرط ممكن يتحط بس كده الموضوع هايكبر وزى ما قلتلك جرب واتعامل مع حد يكون سليم وواضح هايسلمك فى بيته او محله ويكون عضو تقه محدش اشتكى منه قبل كده وهو مش كروت الفيجا بس الى صعبه الماذرت كمان عندك 6 ساتا و6 بو اس بى و4 بانك رامات تضمن ان كل ده شغال وتجربه فى قد ايه ان مكنتش انت واثق من الى باعلك الحاجه وهايديلك حاجه مضمونه قالك معاك اسبوع وانت اكتشفت بعد شهر ان بانك الرامات فيه مشكله وانت كنت مجرب بنك واحد بس هاتعمل ايه بالعقدقالك ده سوء استخدام منك . وبالنسبه لموضوع 14 يوم او اسبوع اتحداك لو حد اشترى سلعه من محل كبير والسلعه مفيهاش عيب ورحت قلتله اصلها مش عاجبانى هايقلك عينيا هاتها وخد فوسك هايقلك مينفعشى ارجعها الحاجه اتفتحت والدليل المنتدى عندنا الحاجه بتبقى استعمال اسبوع ويوم ويومين وبيعرضوها للبيع بخساره 50/100 جنيه لو على كلامك كده مكنشى حد غلب كان كله جرب وقعدله حشويه بالحاجه شويه بالحاجه وراح ادها للمحل وبرده انت كده اضريته علشان السلعه اتفتحت ومبقتش فى حاله الجديد المتبرشمه . ولو فرضا زى مانا قلتلك لو حاجه شغاله وهو قالك اصلها عندى مش شغاله وانت مجربهالوا هاتكبلوا فى العقد لو شغاله عندى ومش شغاله عندك هارجعهالك ولا قالك اصلى مثلا كارت شاشه ولا الباور الى عندى طلع مش مقومها يبقى ايه الحل . زى ما قلتلك كده السعر المغرى للسلعه + عدم وجود تجربه +عدم وجود ضمان= بترمى فلوسك وبتجازف بيهم يعنى ايه المشكله لما تروح معاه ويجربهالك فى البيت ومستحيل حد تروحلوا بيته ويعرفك مكانه وينصب عليك انما عدم التجربه وقابلنى فى محطه مترو واديلك ضمان عندى وانت لاتعرفه ولاتعرفله مكان يبقى يشتكى ليه ويقول انا اتنصب علياان كان هو الى حط نفسه فى الموقف ده . يبقى الواحد طالما قلقان اوى كده يشترى حاجه بضمانها ولو حتى غاليه شويه عن الى بدون. ولا عقد ولا حاجه .

عضو

بص يا باشا كلامك على دماغى بس لو كان كده مكنوش اخترعو العقود و على فكرة الفاتورة فى الجديد بتفيد جدا مين قالك ان الكرت مش بيرجع بيرجع عادى فى خلال 14 يوم بس احنا الى مش بنحاول و كمان تقريبا مينفعش يرجع مدام اشتغل عشان دى حاجة جديدة مش مستعملة غير كده احنا لو ربكنا نفسنا بالناس المضمونة فى المنتدى يبقا مش هنبيع ولا نشترى غير من 3 او 4 بكتير الى معروفين انهم تجار لكن فى ناس بتخش تشترك فى المنتدى مخصوص عشان بيبع حجتو و بنبقا منعرفش عنو حاجة و بيبقا عندو طلبى مثلا و تمام التمام ليه انا مامنش نفسى بزات ان البيع اغلبو فى الشارع من غير تجربة بزات لما بيبقا فيه كروت او اى قطعة لسه فى ضمان التوكيل انا بقولك حاجة تامنلى نفسى و كمان العقيد هيبقا فيه صورة البطاقة و بينات البايع و المشترى يعنى انا قلبت واحد فى الشارع اعرف عنوانو منين لكن لما يبقا معايا العقد و صورة البطاقة اقدر اجيبو ولا ايه و بعدين يا عم نص العمة ولا العمة كلو يعنى انا اعقلها و اتوكل اعمل الى عليا و امن نفسى قدر المستطاع و الباقى على ربنا مش هخسر حاجة يعنى و بعدين يا عم انت ليه ديما حاطط نفسك فى الموضوع ده الوقتى انا بكلم على الناس الى متعرفش بعضها خالص لكن انت بتقول على محمود راجح يعنى ده راجل اشهر من نار على علم هنا فى المنتدى و انت بتتعامل معاه كتير مش هتبقا مستهلة الحجات دى لانكو عرفين بعض لكن بالنسبة بقا لاتنين ميعرفوش بعض و بزات لما يبقو الاتنين جداد فى المنتدى و محدش يعرف عنهم حاجة يعملو ايه بقا ميبعوش ولا يشترو لحد ما يتعرفو فى المنتدى مش عدل ده برضو سعتها يبقا الضمان الوحيد هو العقد بين الطرفين تثبت بس مكان كل منهم و و بيناتو و اثبات انو باع الحاجة دى و يا عم لو عملتها و جالك واحد قالك انت مدينى حاجة بيظة ابقا قولو اشربها و بعدين انت راجل فى السليم ليه تقلق انت مدام هتجر حجتك خلاص متعملش عقود لكن انا راجل اغلب الى كلمتهم كانو عاوزين يتعملو فى الشارع و منهم واحد قريب ضاع منى الكرت بسبب انو كان عاوز يشحنهولى او يسلمهولى من غير تجربة و انا مرضتش راح ضاع منى الكرت فا انا بس عاوز ارحم الناس و ادلهم فكرة خدو بيها اهلا و سهلا مخدوش خلاص انا مش بجبرك على حاجة انا بقول نعممها عشان الاعضاء الجدد الى مش معروفين

مشرف سابق

ومعلشى انا فى اوقات كتيره تلاقى واحد عضو مش معروف وعارض سلعه بنص تمنها ويقلك الضمان من عندى شهر ولا اسبوعين ونتقابل فى محطه مترو وتلاقى الاعضاء بيجروا وراه . وحصلت السنه الى فاتت كان فى عضو من بنى سويف عارض كروت 9800جى تى ايام مكان الكرت ب500 جنيه عارضهم ب380 جنيه وقال انا جاى القاهره يوم واحد الى عايز يكلمنى الكروت وارد الامارات وكلمته وقالى تعالى وروحتله هناك البيت وسافرتله واكتشفت انه كان جايب 7 كروت متصينين وضايعين كلهم ولما شفت كده واجهته واعترف انهم واخدهم بسعر كويس واحنا عنده قال لايمكن ابيعهم طالما بايظين واول لما وصلت البيت لقيته كاتب الكروت تمام وزى الفل وبلغت المشرف وحكيتله على الى حصل ووكتبله على العام ساعتها كان الاستاذ محمود الشافعى ووجهله انذار والاعضاء مصممين على انهم يشتروا منه فى الشارع ودون تجربه علشان سعر لقطه وفى الاخر عمل ايقاف للعضو صاحب الموضوع وكنت مستغرب جدا علشان ايه يعنى الواحد يحط نفسه فى موقف زى كده ومحدش بيتعلم وكل يوم يطلع عضو ويقلك قابلنى فى المترو وتبقى الحاجه من غير ضمان ولما تطلع بايظه تجرى على المشرفين الحقونى انا اتنصب عليا ماهو الواحد ميحطش نفسه ويحكم عقله سلعه جديده ب1500 جنيه لما تبقى ب500 جنيه يبقى اكيد لازم فيها مشكله اما صاحبها عارضها بالسعر كده امال هو اصلان شاريها بكام وهايسكب فيها كام والمكان الرسمى حاليا اى محطه مترو وناس تحلفلك والله شغاله جربها . والله العظيم انا ببيع مرواح بقول للمشترى جربها عندى فى البيت وتعالا شفهم مبيرضوش الى بيقلى مش مستهله وفى الى شاف مشاركاتى وبيثق فيا . يا جماعه التجربه ثم التجربه ثم السمعه جربوا الحاجه كويس اوى تدب مشوار تجربه وتشوف بعينك احسن ما تدبس فى سلعه جائره. والبائع كذلك جرب للمشترى سلعتك علشان ميقلكشى انت مديلى حاجه بايظه وتكون مطمن ومرتاح التجربه راحه للطرفين كفايا عليا كده هنام .

عضو

يا معلم اقسم بالله انت كلامك على دماغى بس انا بقولك على الحالة العامة يعنى متحكم على نفسك انت و الكام واحد الموثوق فيهم انا بكلمك فى البقيين و غالبا الاعضاء الجداد و موضوع المترو ده هو ده الى بقصدو فا عشان الواحد يضمن يعمل عقد و يخد بينات الى هيشترى منو بس و كمان فى حاجة فى كروت بتبقا فى الضمان ليه و برضو بتتباع و بتبقا اقلل من تمنها صحبها بيحرقها عشان عاوز فلوس مش شرط موضوع السعر القليل ده و برضو بيبقا عاوز يبعها فى الشارع اصل حتى لو فى البيت عندو هتجربها على ايه فى ناس بتبقا بتبيع اجهزتها كلها لما انا اخد منوة كرت و يكون هو باع نص الجهاز هيجربهولى على ايه و انت عارف القاهرة قد ايه هنجيب منين حد يجربهولنا صعب جدا فا عشان كده للامان انا اخد صورة بطقتو عشان ابقا مامن نفسى و اعمل معاه عقد يثبت انى شارى منو الحاجة دى بس دى فكرتى يعنى انت مدام مامن نفسك بالتجربة و خلافو خلاص متعملوش اما انا بكلم على الاعضاء المجهولين الهوية و الى مش معروفين و غيرهم و الى بيعمل عضوية عشان جاى يبيع حاجة و خلاص كده يعنى

عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh

كل الكلام ده جميل
    الاسهل من وجهه نظرى هو عمل عضويات لمن يعمل بأستمرار فى البيع والشراء ليكون مضمونا
    وهذا بيكون من الفيد باك من كل واحد اشترى منه يعنى مثلا تبقى نقاط
    5 نقاط بائع محترم
    8 نقاط بائع محل ثقه
    10 نقاط بائع ممتاز
    وهكذا الفكره فى اننا يبقى عندنا هنا عضويات بتحدد مستوى الثقه

طيب هتقولى واللى بيبيع مره ولا مرتين كل 5 سنين هقولك مافيش مشكله يبقى اللى يشترى يُصر على التجربه وكل قطعه ولها طريقه تجربتها
    سوار الهارد او المعالج او الذواكر (الرام) او اللوحات الأم
    وصدقنى زى ما فيه بياعين مش كويسين فيه مشترين لا كلمه لهم وممكن بعد الشراء وكله تمام يجى يقولك انا هرجعها عشان مش عاوزها او عشان مش عارف ايه او ممكن تبوظ القطعه منه ويلبسها فى اللى اشتراها منه
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة