النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: استفسار مهم جداً الى الخبراء ؟

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو برونزي الصورة الرمزية bebo_007

استفسار مهم جداً الى الخبراء ؟

السلام عليكم
    كل عام وانتم بخير و نحن فى هذا الشهر الكريم اعاده الله علينا وعلى الامه الاسلاميه بالخير واليمن و البركات

عندى استفسارين

1- هل مجال الشبكات اوسع من مجال البرمجه ام العكس وايه هيا نقاط الارتباط بين الاتنين ( مثال علم الريضات مثلاً 2+3 = 5 عمر ما فى حد يقدر يقول انهم بيساوى 6 او سبعه مثلاً لان العلم ده خلاص ميت الى اقصده انى حتفضل خمسه بعد مليون سنه ) فهل هذا المعنى بينطبق على الشبكات او البرمجه و عايز اعرف حاجة مهمه ايه نقاط الالتقاء بين العلمين دول ؟

2- السؤال التانى لو انى مثلاً دخلت مجال الشبكات او البرمجه واخدت الشهادات ووصلت لمرحله جيده جداً وعايز اشتغل
    لوحدى مثال ( مثلاً المحاسب بعد ما بيخلص الكليه بيأخذ شهادات فى مجال المحاسبه او اى ما كان بيفتح مكتب محاسبه قانونى فبذالك يعتبر هو شغال لوحده ، و كذالك المحامى وهكذا .......... ) الى عايز اقوله ايه Business الى اقدر اعمله لوحدى من هذين المجالين ؟

اخيراً انا بعتذر عن عدم صياغه بطريقه افضل لانهم فى بالى و محيرينى وانا تعبت لانى مش لاقى اجابه :ah34:

بالتوفيق ان شاء الله
    [CENTER][IMG]https://img13.imageshack.us/img13/3851/ahmed2k.jpg[/IMG][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية محمود010

رد: استفسار مهم جداً الى الخبراء ؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيك ياأخى

1 - لاتقارن بين مجالين مختلفين وبالنسبة للشبكات والبرمجة فكل مجال عالم تانى لواحده وملهوش علاقة بالمجال التانى الا فى اشياء معينة مشتركة بين الاتنين مثل برمجة برامج الشبكات ...... الخ .

بالنسبة لمجال الشبكات فله اساسيات مثل الرياضيات كما ذكرت لا تتغير ولكن هناك تطور فى بعض الاشياء التكونلوجية الخاصة به لكن اساسيات الشبكات ثابتة لاتتغير .

بالنسبة للبرمجة فهى تتجدد كل فترة سواء بنزول لغة جديدة او بموت لغة قديمة مثل الفورتران وغيرها او بتحديث لغة معينة والابقاء على الاصداراات السابقة منها مثل لغة البايثون او تحديثها والغاء السابق منها مثل الفيجوال بيسك وطبعا البرمجة تتفرع الى فروع كثيرة جدا
    فهناك برمجة البرامج وهناك برمجة الويب وهناك برمجة الهاردوير وهناك الاسكربتات ...... الخ .

2 - مايميز كلا المجالين هو الجماعية مع انك يمكن ان تعمل لوحدك ولكن ستككون انتاجيتك قليلة جدا وبطيئة اما الجماعية فى المجالين دول بلاذات هايفيدك وهايفيد التيم او الفريق الذى تعمل معه

وفى النهاية بالتوفيق ان شاء الله
    سبحان الله وبحمده , سبحان الله العظيم

مدونتى
    مدونتى باﻻنجليزية
    ====================================
    شهادات حاصل عليها :
    GSM & GPRS | CDMA & UMTS | LTE | WiMAX | Micro Controller | RHCE

بارك الله فيك يا اخى على الرد
    ممكن تقولى على مثال على الشغل لوحدى انا فهمت انى الجماعيه
    مفيده بس انت مفهمتنيش انا مش حشتغل لوحدى بمعنى انى
    لوحدى خالص اقصد انى مكنش تابع لمصلحه او منظمه معينه او اى حد انا عايز مثال ؟
    هسألك السؤال تانى مين فى المجالين اوسع مثال بالبلدى بحره واسع انا مش بقارن انا عايز اعرف ؟
    انت قولتى انى البرمجه ممكن تبرمج برامج الشبكات بس دى نقاط الالتقاء بينهم ؟
    انا مش عايز منك شرح وافى انا عايز شرح مختصر حاجات بسيطه اقدر ابحث عنها و استزيد ؟

مره اخرى بارك الله فيك على الرد

للرفع