النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: الى مهندسين it

عضو

الى مهندسين it

السلام عليكم ورحمة
    ياجماعه ده اول موضوع ليه وكنت عاوز اسئل عن حاجه
    انا معاية بكاليريوس نظم معلومات ادارية وعاوز استفسر عن الأي تي وهل مهندس الأي تي لازم يكون دارس سوفت وير وهارد وير وشبكات ولا هو بتخصص في حاجه من دول لأن كنت عاوز اشتغل في المجال ده
    ياريت حد يفهمني ولو كان بيتخصص اي الأحسن ومعلش يا جماعه طلب اخير الى يعرف سنتر كويس لدراست الي تي يقول وشكر

مخالف للقوانين

رد: الى مهندسين it

عليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

الـ IT مجالات مثلاً System Administrator , Network Administrator و هكذا و كل مجال منهم له العديد من الأقسام لو فرضنا System Administrator عندك نظامين الأكثر شيوعاً و استخداماً علي مستوي الشركات

Linux OS , Windows OS فلك القرار في التخصص في أي من النظامين , ايضاً مجال العمل في الشبكات نفس الشئ يجب ان تحدد طريق تسير عليه و بعد ذلك تكمل مشوارك .

الشهادة الجامعية وحدها لن تكفيك في الحياة العمليه في الوقت الحالي و لابد ان تقوم بدراسة اي شهادات بجانب شهادتك الجامعية لتكون لك رصيد في ملفك الشخصي عند التقدم لأي شركة .

انصحك ان تقوم بعمل جوله ليست بسريعه جوله عن قرب لأقسام الشهادات العلمية و انظر الي الدورات المطروحه و المواضيع الموجوده و المثبته داخل الأقسام و في النهايه اجلس مع نفسك و حدد ماذا اريد ان اكون !!!

عندها امسك بورقه و قلم و اكتب انا اريد ان اكون ( كذا ) و علي اساس ( كذا ) حدد ما الذي تريد ان تدرس من الشهادات او الدورات و اسأل الله العلي القدير ان يرشدك للصواب و لما فيه الخير لك و للمسلمين .

و اي استفسار او طلب نحن جمعياً اعضاء و ادارة و مشرفين في خدمتكم .

عضو

رد: الى مهندسين it

أعتقد إنك لازم تحاول تدرس كورسات مثلا ً في البرمجة أو الشبكات أو الـ Administration ....

خريجي الحاسبات نفسهم بياخدوا وقت علشان يعرفوا دماغهم هتروح فين ، فلازم متستعجلش و إستخير ربنا و ربنا يوفقك للخير

شوف الموضوع دا ممكن يساعدك في الكورسات

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=130814

المفضلات