صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 74

الموضوع: مُحتار أيهما اختار Core i3 2100 or AMD Phenom X4 955

مشرف سابق

رد: مُحتار أيهما اختار Core i3 2100 or AMD Phenom X4 955

على الاطلاق يا اخى الكريم ده نقاش بس انا مش بحب الانحياز وان كان لايوجد مقارنه وكلامنا فى الجيمز واعتقد صاحب الموضوع ده الى ذكره وردى على كللامك تانى ممكن تبص على ردى كلامى على الالعاب انت مقتنع انه احسن يبقى فعلا 955 لان حضرتك ولا بتسمعلى و حتى بتقولى كلام منطقى منين المستقبل ليه وهو 2009 ؟ جيبتلك رفيو ليه وهو جايب اكتر منه تقلى نعمل اوفر كلوك 955 . اعتقد انتهى موضوع النقاش وال 955 اجمد بالعافيه :Dhttps://www.bjorn3d.com/read.php?cID=2032&pageID=10426

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TIMO1 مشاهدة المشاركة
    على الاطلاق يا اخى الكريم ده نقاش بس انا مش بحب الانحياز وان كان لايوجد مقارنه وكلامنا فى الجيمز واعتقد صاحب الموضوع ده الى ذكره وردى على كللامك تانى ممكن تبص على ردى كلامى على الالعاب انت مقتنع انه احسن يبقى فعلا 955 لان حضرتك ولا بتسمعلى و حتى بتقولى كلام منطقى منين المستقبل ليه وهو 2009 ؟ جيبتلك رفيو ليه وهو جايب اكتر منه تقلى نعمل اوفر كلوك 955 . اعتقد انتهى موضوع النقاش وال 955 اجمد بالعافيه :Dhttps://www.bjorn3d.com/read.php?cID=2032&pageID=10426
    يا اخ تامر اكيد حضرتك مركزتش ف كلامى وانت بتقراه انا مقلتش ان الفينوم افضل انا بقولك الفرق لصالح الساندى بريدج مش كبير يعنى لو حضرتك لعبت لعبه ع 90 فريم أو 80 فريم هتحس بفرق :D !!! ما اعتقدش.ولو شايف انك هتحس بفرق قولتلك هتقدر تعمل اوفركلوك للفينوم فى حين ان صعب جدا انك تعمل اوفر كلوك للساندى
    وبردو بتقولى 2009 الفكره مش ف عام الانتاج الفكره ف التطبيقات ف المستقبل هتستفيد بتعدد الانويه اكتر وانا جبت لحضرتك مقارنة 9950 وال 550 ومعرفش انت شوفتها ولا لأ فهل العمليه دلوقت بتتوقف ع سنة الانتاج!!!؟؟؟
    اتمنى ان حضرتك تقرى كلامى كويس وبتركيز
    تحياتي

مشرف سابق

صدقنى مركز انت حضرتك الى بتسمع لنفسك وهى دى المشكله بنقول( استهلاك طاقه) اقل (انبعاث حرارى) اقل واسرع كمان والاوفر كلوك مش هايدي 10 فريم زياده علشان يغطى ويطغى عليه وتطبيقات ايه فى المستقبل بعتلك موقع ياريت تركز كويس مكتوب فى الاخر تعدد الانويه بيفرق فى التقنيه الجديد للساندى عن i7 920 10-15% فقط بالنسبه لتطبيقات ال 4 كور فى الالعاب مش فرق 50% ده غير انه مش محتاج كيسه احترافيه ولا مشتت بسبب صداع الفانه سواء 955/965.
    We can see that with older game titles such as Crysis: Warhead, having a faster processor has a clear advantage over number of cores. However, with more demanding settings and newer game titles that support DirectX 11, having extra cores can bring a clear advantage, with performance gain ranging from 10-15%.

عضو فضي الصورة الرمزية زيزوالميزو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Fathi 0101 مشاهدة المشاركة
    يا اخ تامر اكيد حضرتك مركزتش ف كلامى وانت بتقراه انا مقلتش ان الفينوم افضل انا بقولك الفرق لصالح الساندى بريدج مش كبير يعنى لو حضرتك لعبت لعبه ع 90 فريم أو 80 فريم هتحس بفرق :D !!! ما اعتقدش.ولو شايف انك هتحس بفرق قولتلك هتقدر تعمل اوفركلوك للفينوم فى حين ان صعب جدا انك تعمل اوفر كلوك للساندى
    وبردو بتقولى 2009 الفكره مش ف عام الانتاج الفكره ف التطبيقات ف المستقبل هتستفيد بتعدد الانويه اكتر وانا جبت لحضرتك مقارنة 9950 وال 550 ومعرفش انت شوفتها ولا لأ فهل العمليه دلوقت بتتوقف ع سنة الانتاج!!!؟؟؟
    اتمنى ان حضرتك تقرى كلامى كويس وبتركيز
    تحياتي
    شوف دى وممكن توصلك الفكره
    https://www.anandtech.com/bench/Product/289?vs=47
    ولو موصلتش بقى يبقى انت اكيد فاهم زياده عن اللزوم والناس دى كلها عايزة تفهم المستقبل فى حاجه من 2009 واحنا داخلين على 2012

عضو برونزي الصورة الرمزية ehab7bob

احب اضيف شيء بسيط وهو سعر لوحات انتل اغلي علي عكس amd يوجد لوحات ب 400 جنية فقط و ليدها اداء و مميزات ليست بالسيئة ابدا

عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh

ولكن يظل الساندى بريدج الأفضل :D
    ومعالج I3 2100 افضل من X4 955 :D
    فى انتظار البلدوزر ليغير هذه المعادله او يبقها كما هى
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية أبو فوفو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ka7rata مشاهدة المشاركة
    ولكن يظل الساندى بريدج الأفضل :D
    ومعالج I3 2100 افضل من X4 955 :D
    فى انتظار البلدوزر ليغير هذه المعادله او يبقها كما هى
    هو بالعافية :D
    (علي أن أسعى وليس علي إدراك النجاح)

[SIGPIC][/SIGPIC]

هنا تتجسد معاني الارادة والعزيمة والاصرار والتحدي والامل

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehab7bob مشاهدة المشاركة
    احب اضيف شيء بسيط وهو سعر لوحات انتل اغلي علي عكس amd يوجد لوحات ب 400 جنية فقط و ليدها اداء و مميزات ليست بالسيئة ابدا
    اولا مفيش لوحه محترمه amd ب 400 جنيه . كلهم بيبدأو من 550 جنيه و على فكره فيه لوحه انتل للساندى بريدج ب 500 جنيه اللى هى asus h61 .

انا برضه لسه عند رأئى . انا بحس ان الاعضاء كانهم متعصبين و متحيزين ل AMD . تيجى تسالهم على بروسيسور او كارت شاشه يقولولك هات AMD و يقولك السعر مقابل الاداء . خلاص يا سيدى هات معالج AMD بس استحمل بقى صوت المروحه اللى عامل زى مروحة الطائره الاباتشى يا اما هات مشتت محترف ب 180 جنيه .

و سلملى على السعر مقابل الاداء عشان ساعتها انت حاتزود على ثمن المعالج ثمن المشتت

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmovie مشاهدة المشاركة
    اولا مفيش لوحه محترمه amd ب 400 جنيه . كلهم بيبدأو من 550 جنيه و على فكره فيه لوحه انتل للساندى بريدج ب 500 جنيه اللى هى asus h61 .

انا برضه لسه عند رأئى . انا بحس ان الاعضاء كانهم شغاليين عند AMD . تيجى تسالهم على بروسيسور او كارت شاشه يقولولك هات AMD و يقولك السعر مقابل الاداء . خلاص يا سيدى هات معالج AMD بس استحمل بقى صوت المروحه اللى عامل زى مروحة الطائره الاباتشى يا اما هات مشتت محترف ب 180 جنيه .

و سلملى على السعر مقابل الاداء عشان ساعتها انت حاتزود على ثمن المعالج ثمن المشتت
    يا اخي انا طالب في كليه الطب يعني مليش دعوه بAMD ولا من قريب ولا من بعيد
    وبقولك الx4 955 افضل
    بص
    مستحيل حد يقلب جهازه PS3مثلاً اكيد هيستخدمه فيما غير الالعاب
    انا عن نفسي ولا يهمي الفينوم في شئ لاني هبيعه وشتري الFX-8 core بعون الله
    لكن الفينوم صوت مروحته والله ما عالي بالشكل الي انت حاطه في دماغك مش عالي يعني
    يمكن لان الكيس تهويته كويسه بس المروحه صوتها مش عالي بالدرجه

عضو برونزي الصورة الرمزية ehab7bob

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmovie مشاهدة المشاركة

انا برضه لسه عند رأئى . انا بحس ان الاعضاء كانهم شغاليين عند AMD . تيجى تسالهم على بروسيسور او كارت شاشه يقولولك هات AMD و يقولك السعر مقابل الاداء . خلاص يا سيدى هات معالج AMD بس استحمل بقى صوت المروحه اللى عامل زى مروحة الطائره الاباتشى يا اما هات مشتت محترف ب 180 جنيه .

علي فكرة ناحية الصوت نسبية من شخص لاخر انا عن نفسي حاطط سماعات علي ودني علي طول فمش فارق معايا صوت شخص اخر مشغل الجهاز جنبة وهو نايم بيفرق معاه . بالنسبة لموضوع اللوحة المحترمة انتا في رأيك في هي مواصفات اللوحة المتحترمة ؟ انا لا استخدم usb 3 وليس عندي اكثر من كرت فلا احتاج مداخل pci express كثيرة الهرد hdd و السرعة علي sata 3 ليست بالفرق المهول عن sata 2 فلماذا اشتري اللوحة الغالية جدا بدون سبب ؟

مخالف للقوانين

طب ممكن تقولى موديل لوحه ب 400 جنيه . غير G41 عشان دى مش بتشغل phenom 2

عضو فضي الصورة الرمزية عاشق دنيتي

مادام ان استخدامك متعدد للجهاز أخي فعليك ب i3 زي ماقالوا الأخوة معالج قوي خصوصا في الألعاب ويمكن االترقيه منه الى i5:D
    أنظر جيداً إلى عينيها...أنها لن ترضى بالفشل أبداً
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو برونزي

المقارنه بين بروسسور واخر لا تقتصر فقط على الالعاب ولكن يجب مراعاة التطبيقات الاخري و يجب مراعاة حاجه اهم وهي تشغيل اكثر من تطبيق في أن واحد اكيد فالحاله دي تعدد الانويه هيكس و ده موقع مشهر يفضل 955 عن core i3
    www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

مشرف سابق

ده على حسب الميول للشخص الى هايشترى الجهاز سواء كانت رغبته فى الالعاب او غيرها من التطبيقات واعتقد هو بس يقدر يقرر ولو العاب i3 ومش محتاجه جدال او نقاش وموضوع صوت الفانه ياريت الاخ الفاضل يجيب صوره للمعالج وهو فى الخمول ودرجات الحراره صوره الهاردوير مونيتر علشان حضرتك انا مستهلك ايه ام دى والاستاذ عمرو كان ايه ام دى وكان معاه 965 وانا بجمع اجهزه ال 945 على ماذر 880 فى الخمول مع تفعيل الكول اند كويت 40 مع الضغط بالبريم 65+ والمروحه الاستوك كانت 4000/5000 ازاى بقى مش مزعج الالو فى تكييف بقى وكيسه احترافيه والماذرات من انتل تبدا من 500 جنيه وعمر المعالج ما هايتعدى 50 درجه2100 فى اقصى ضغط نجيب بقى لوحه ام من ام 400 جنيه الى احد من الاخوه اقترحها ونضغط عليها بالبريم فى الجو الحر ده هاجيب 70 والنقاش هنا مش فى انتل او ايه ام دى لان النقاش محسوم هاى اند هاتدفع مبلغ نقدى هتاخد مقابل ملوش منافس من اى جهه اخرى ايه ام دى كانت بتتصدر الفئه الوسطه لقوه البلت ان عن الفئات الدنيا من انتل وعليها اقبال لاسعارها البسيطه وادئها القوى بالنسبه لنظيرها من انتل الان انتل قد قمت بعمل ضربه حاسمه معالج ثنائى اقل معالج ثنائى ينافس فى الالعاب (ماهو كلنا هنا بنلعب مش مصممين جرافيك يعنى) ال965 مش 955 اصلان لا يقارن بيه فى الجيمز والسعر 750 . ,والمعالجات الجديده من فئه Intel Pentium G850 جائت لتقضى على فئه 560 وتقتل كل المعالجات الثنائيه من AMD بسعر 98 دولار يعنى 600 اعتقد الموضوع حاسم كده فئات عليا مفيش منافس فئات متوسطه مفيش منافسه ناقص تعمل انتل بعد كده واحد كور من تانى . يكفى توصل انتل لتقنيه الهايبر تردينج تكنوجلى من وقت المعالج 3.2 كاش 2 ميجا 1 كور 2 سريتس او مسارين الى الان ايه ام دى 2 كور 2 مسارات 3 كور 3 مسارات 4 كور 4 مسارت . اتمنى من صاحب الموضوع ينهى الجدال لو عايز العاب فقط ولا يهمك تطبيقات اخرى زى الرندر والفوتو شوب يبقبى 2100 لو حابب تكمل فى كله يبقى انصحك ب965 مش 955 لانه معالج قوى والفرق بينهم 100 جنيه بس :D

عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omartito754 مشاهدة المشاركة
    شكرا لردك أخي الكريم
    أستخدامي هيكون ألعاب و نت و أفلام والحوارات دي

هتقل عليك بقي اسف
    عايز Motherboard للمعالج دة تكون كويسة وسعرها قلبل :confused:
    يا رجاله I3 2100 معالج منافس لX4 955
    و اغلب المستخدمين العاديين بيبقو عاوزين يلعبوا فقط
    اذا I3 2100 يفوز وفى حاله التطبيقات المنافسه موجوده ومافيش تفوق ماهول
    وعشان نقفل الجدال فى الموضوع ده كل واحد يعمل اللى يريحه وبما انننا كلنا بقينا زى الفل وبنعرف نبص فى المراجعات الخارجيه
    يبقى خلاص نعمل اللى يريحنا داخليا

الراجل بيقول لعب وتطبيقات قليله يبقى الI3 2100 وفى اى موضوع اخر طالب معالج للتطبيقات نبقى نقول اللى احنا عاوزينه وياريت نقفل الموضوع على كده
    لانه I3 2100 بيلبى طلبات صاحب الموضوع
    ومن اراد شئ للتطبيقات الثقيله وللمدى البعيد يبقبى I5 2400 او X4 965 بديله الارخص لكن مستقبله اقل من الاول

[CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]

صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة