النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: ترتيب البرتشنات مش منتظمين عند نزول ويندوز أكس بى

عضوية جديدة

ترتيب البرتشنات مش منتظمين عند نزول ويندوز أكس بى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

الحمد لله تم شراء هارد ويسترن ديجيتال 1تيرا بايت جرين وكان عندى هارد ويسترن ديجيتال 160 جيجا داتا

أحتارت أقسم الهاردات دى أزاى اللى عملتة كالتالى مسحت كل البارتشنات اللى على الهارد 160 ورحت مقسمة عن طريق ويندوز سفن أول حاجة بعد تركيب الهارد و الدخول على سى دى ويندوز سفن كريت برتشن السى وطبعا أول برتيشان لزم يتعمل معا برتشن اسمة سيستم رسيفد طب عشان أتخلص من البرتشن اللى فى السيستم رسيفد أعمل أية قولت اكريت كمان 2 برتشن غير السى والرسيفد وبالفعل كريتهم ودلت برتشن السى وكمان برتشن الريسفد وقولت اكريت المساحة دى كلها من جديد بحيث يدينى دريف السى بدون برتشن الريسفد لكن منفعش وبرضة لزم يتعمل برتشن السيستم رسيفد اللى فهمتة ان أى حد لما بيجى يقسم من سى دى ويندوز سفن دة حاجة اساسى انة يبقى موجود برتشن السيستم رسيفد المهم زهقات ورحت مدلت كل البرتشنات وقولت اعمل برتشن السى فقط و لما الويندوز ينزل اخش اقسم الهارد من جوة ومش مشكلة برتشن السيستم رسيفد مش بيظهر بعد نزول الويندوز وعملت دة ولما الويندوز نزل قسمات الهارد كمان 2 برتشن

جيت بئا لهارد 1 تيرا بايت رحت موصلة على الجهاز ومقسمة من ويندوز سفن اللى على هارد 160 وبالتالى عرفت اتخلص من برتشن السيستم رسيفد ( يعنى اللى عايز وهو بيقسم الهارد وميطلعلهوش برتشن السيستم رسيفد يوصلة على جهاز شغل علية ويندوز سفن ويقسمة من علية بالتالى مش حيتعمل البرتشن السيستم رسيفد)

بس المشكلة بئا اللى محيرانى أنا من هواة ويندوز أكس بس لما قسمت الهارد 1 تيرا خلص زى ما قولت على ويندوز سفن قولت عايز انزل على الهارد 1 تيرا ويندوز اكس بى رحت شلت خالص هارد 160 وخليت على الجهاز بس الهارد 1 تيرا وانا بنزل ويندوز اكس بى ظهرلى الحروف مش مترتبة يعنى مثلا c يليها F يليها G يليها H يعنى مش مترتبين ورا بعض مع العلم انى مقسم الهارد 1 تيرا الى 6 برتشن

سؤالى لية بئا مش مترتبين الحروف c/d/e/f/g/h زى ما كان بيحصل فى تقسيمات ويندوز أكس بى وبالبرامج الاخرى ايضا كانوا بيبقى مترتبين وانا اول مرة اقسم بويندوز سفن عشان استاذنا ومشرفنا طارق اى مشكلة من الهاردات اللى بعد 500 جيجا كان بينصح بالتقسيم من ويندوز سفن ولما قسمت بويندوز سفن وجيت انزل ويندوز اكس بى ظهرتلى المشكلة هل ليها حل كل تكون البرتشنات ورا بعض بالترتيب ولا لاء

برضة شكيت فى الامر قولت عشان مقسمهم من جوة ويندوز سفن رحت على هارد 160 وقلت انزل علية اكس بى عشان دة مقسمة السى بتاعة من السيت اب بتاع الويندوز سفن جايز القى البرتشنات مترتبة برضة نفس الكلام

عضو ذهبي

رد: ترتيب البرتشنات مش منتظمين عند نزول ويندوز أكس بى

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    ادخل الى Disk Management ثم اختار "Change drive letter" ورتب الأقسام كما تريد :p
    اقرأ كذلك هذا الموضوع

عضوية جديدة

رد: ترتيب البرتشنات مش منتظمين عند نزول ويندوز أكس بى

أشكرك على أستجابتك ليا

بس طلب من حضرتك عارف أنة صعب بس معلش علشان أنا مش عارف أوصلك اللى حصل بالظبط

ياريت لو تكرمت تبعتلى أيميلك على الرسائل بتاعتى فى المنتدى هنا وأن شاء الله

لما أوصلك اللى عايز اقولهولك تفهمنى أكتب اية بالظبط عشان الناس تستفيد

لكنى أول أمبارح كانت معا تجارب كتيرة وعايزة أعرفك على اللى تم معايا

وشكرا