النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: ما البورده المناسبه ل athlon x2

عضو

ما البورده المناسبه ل athlon x2

أخواني الكرام عيد سعيد عليكم أن شاء الله انا النهارده بجمع كمبيوتر athlon x2 بروسيسور ومش عارف موديل البورده amd لأني خبرتي فيها مش أد كده عايز من حضراتكم ترشحولي بورده بكارت شاشه مدمج وسعر متوسط من الشركات الآتيه gigabyte&assus &biostar وشكرا لكم

عضو

رد: ما البورده المناسبه ل athlon x2

ما هي ميزانية حضرتك للبوردة؟

عضو

المفترض اخى الكريم تكتب السعر اللى انت عاوزه لان سعر متوسط ديه مش تحديد خالص

ويفضل تحديد كمان متطلباتك من اللوحه الام يعنى مثلا هل عاوز يكون فيها منفذ ide للهاردات القديمه او لا وهل ناوى بعد فتره بسيطه تحدث المعالج او لان كل حاجه من دول ليه لوحه ام مختلفه

عموما مبدئيا الى ان تحدد اخى الفاضل انا ارشحلك اللوحه الام ديه ASUS M4A78LT-M LE سعرها 370 وديه اقل لوحه ام موجود لل AMD

ولو ناوى تحدث للبلدوزر بقه او LAINO وكده يبق ديه ASUS M5A78L Socket AM3+ سعرها 440 وديه بتدعم المعالجات القادمه باذن الله

وكلهم معاهم كارت شاشه مدمج بس هو طبعا ضعيف جدا جدا رغم انه جيجا لكنه حيديلك الغرض باذن الله وتقدر تحدثه ان شاء الله قدام
    فرجاء حدد لينا اكتر احتياجتك وكل عام وانت بخير

عضو

أنا عاجز عن الشكر أخواني بالنسبه للميزانيه هيه من 300:500 ج تقريبا واللوحات الأسوس دي هسأل عليها بس هل في موديلات تانيه جيجابايت أو بايوستار أو أس روك؟

عضو

هو لو عاوز لوحه ام تانيه غير اسوس فيه اللوحه ديه asrock 880GM-LE وسعرها تقريبا 480 جنيه وده مواصفاتها

https://www.asrock.com/mb/overview.a...Specifications

بس مش كويسه لانها بمكبس AM3 العادى ولذلك لن تدعم المعالجات اللى نزله حديثه تدعم فقط حتى فينوم X6 لذلك انا زى مقولتلك

الافضل تقتنى اللوحه ديه ASUS M5A78L Socket AM3+

ديه ارخص وبتدعم المعالجات الحديثه

الفرق كمان فى كارت الشاشه فى الاس روك كارت الشاشه اعلى لكن معرفش بصراحه هل جيد ولا لانى مليش فى كروت الشاشه بصراحه يعنى حد من الاخوه هنا يفيدك

وكل عام وانت بخير

عضو فضي

افضل للوحة من وجهة نظري ASUS M5A78L Socket AM3+ و تدعم معالجات البلدوزر

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kareem_ismail مشاهدة المشاركة
    عموما مبدئيا الى ان تحدد اخى الفاضل انا ارشحلك اللوحه الام ديه ASUS M4A78LT-M LE سعرها 370 وديه اقل لوحه ام موجود لل AMD

ولو ناوى تحدث للبلدوزر بقه او LAINO وكده يبق ديه ASUS M5A78L Socket AM3+ سعرها 440 وديه بتدعم المعالجات القادمه باذن الله
    أخي معالجات الليانو ليها mobos غير الخاصه بالبلدوزر خالص
    الليانو تعمل علي سوكت FM1
    والبلدوزر علي AM3وAM3+
    بس رأيي شخصياً ياخد ارخص شئ يدعم معالجه ببساطه لأن معالجات الFX موجهه للHigh end users
    ومش هيستفيد منها حتي مع بورد Am3+ بالسعر ده لانه مش هيقدر يكسر السرعه او اي شئ
    رأيي

M5A78L-M LX

ولو عايز يحدث يجيب حتي الX6 وهيلاقيه رخيص جدا في وقتها افضل له من معالج مش هيستفيد من قدراته اصلاً!

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DR.M.M.S.A.E مشاهدة المشاركة
    أخي معالجات الليانو ليها mobos غير الخاصه بالبلدوزر خالص
    الليانو تعمل علي سوكت FM1
    والبلدوزر علي AM3وAM3+
    بس رأيي شخصياً ياخد ارخص شئ يدعم معالجه ببساطه لأن معالجات الFX موجهه للHigh end users
    ومش هيستفيد منها حتي مع بورد Am3+ بالسعر ده لانه مش هيقدر يكسر السرعه او اي شئ
    رأيي

M5A78L-M LX

ولو عايز يحدث يجيب حتي الX6 وهيلاقيه رخيص جدا في وقتها افضل له من معالج مش هيستفيد من قدراته اصلاً!

بالنسبه لموضوع ان liano له مكبس غير البلدوزر فديه فاتتنى ولو انى كنت اقصد اقول له على مساله البلدوزر باعتبار انه المستقبل ولك اشكرك اخى الكريم على التصحيح

وبالنسبه لموضوع كسر السرعه هو الاخ الكريم مذكرش اطلاقا موضوع كسر السرعه وهو ذكر انه معالجه اثلون x2 يعنى ممكن يفتح انويه اسهل من كسر السرعه لذلك انا محطتش ديه فى الاعتبار لذلك انا ذكرته اللوحه الام اللى فوق على اعتبار انها اولا دعم بلدوزر AM3+ بالاضافه لانها للمستقبل

يعنى بعد كده يقدر يغير معالج بس لو اراد وبعدين توضيح بس من حضرتك بالنسبه لكسر السرعه ليه اللوحه الام ديه ASUS M5A78L Socket AM3+

متقدرش يكسر السرعه عليها ديه الجسر تباعها 710 وده احد الارقام كما وضحلى احد الاخوه هنا ان معناه ان هذه اللوحه تدعم كسر السرعه فلماذا لاتدعم كما تقول اخى الفاضل

را التوضيح لانى برغم انى لا افضل كسر السرعه لكن من يعلم قد الجأ اليها فى يوما ما فى معالجى الجديد باذن الله

وجزاك الله خير

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kareem_ismail مشاهدة المشاركة
    بالنسبه لموضوع ان liano له مكبس غير البلدوزر فديه فاتتنى ولو انى كنت اقصد اقول له على مساله البلدوزر باعتبار انه المستقبل ولك اشكرك اخى الكريم على التصحيح

وبالنسبه لموضوع كسر السرعه هو الاخ الكريم مذكرش اطلاقا موضوع كسر السرعه وهو ذكر انه معالجه اثلون x2 يعنى ممكن يفتح انويه اسهل من كسر السرعه لذلك انا محطتش ديه فى الاعتبار لذلك انا ذكرته اللوحه الام اللى فوق على اعتبار انها اولا دعم بلدوزر AM3+ بالاضافه لانها للمستقبل

يعنى بعد كده يقدر يغير معالج بس لو اراد وبعدين توضيح بس من حضرتك بالنسبه لكسر السرعه ليه اللوحه الام ديه ASUS M5A78L Socket AM3+

متقدرش يكسر السرعه عليها ديه الجسر تباعها 710 وده احد الارقام كما وضحلى احد الاخوه هنا ان معناه ان هذه اللوحه تدعم كسر السرعه فلماذا لاتدعم كما تقول اخى الفاضل

را التوضيح لانى برغم انى لا افضل كسر السرعه لكن من يعلم قد الجأ اليها فى يوما ما فى معالجى الجديد باذن الله

وجزاك الله خير
    فتح الانويه ممكن يتم علي اي بورد اخي سواء AM3 او AM3+
    كسر سرعه معالجه الحالي يتوقف علي نوع البورد مش نوع المقبس بمعني ان اي بورد في السعر ده مش هيكون فيه هيت سنك علي الفولتيج ليجيوليترز وده هيعمل حراره كبيره بدون كسر اصلاً!
    فما بالك بالكسر
    وهيا تدعم بس المشكله مش في الدعم المشكله في الامكانيه
    وكسر السرعه عادي انا كاسر معالجي ومفيش مشاكل بس الكسر علي بورد في البريس بوينت دي مش هيبقي بالشكل المرغوب ابداً
    ثم الاخ صاحب الموضوع مطلبش بورد تدعم البلدوزر لأن اقل معالج ف فئه FX هو رباعي الانويه وبنفس السعر يقدر يشتري الX4 والي هيكون اقل سعراً بكتير والاداء مش هيفرق بشكل جوهري او بمعني اصح مش هيقدر يستفيد منه ككسر السرعه لسرعات فوق ال4.5 جيجا هرتز وهكذا اخي

عضو

والبورد الي كنت رشحتهالوه فوق تدعم البلدوزر ايضاً اخي لكن منصحش ابداً بيه

طبعا معالجات الphenom المدعومه اقصاها 95 وات كTDP
    والخيار لصاحب الموضوع

عضو

مشكور اخونا الكريم على التوضيح وكما ذكرت الحكم لصاحب الموضوع