صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 31

الموضوع: الى كل من يريد شراء كارت انفيديا 560ti الرجاء زياره الموضوع

عضو

رد: الى كل من يريد شراء كارت انفيديا 560ti الرجاء زياره الموضوع

ربنا معاكوا بس المشكلة يا غالى

فى ال
    MSI

عضو فضي الصورة الرمزية dr.ahmed shahin

يا رجالة الموضوع أبسط من كده بكتير وانت بتشترى بص على كرتونة الكارت كويس لو موجود لوجو الاوفر كلوك يبقى تمام مش موجود يبقى الكارت مش oc
    كل الحكاية ان الشركة س مثلا خلصت الكروت ال oc وجابت طلبية جديدة مش oc ومكسلين يغيروا اسماء المنتجات او نسوا فانت بتروح تشترى الكارت على انه oc وميطلعش oc فتفتكر ان الكارت فيه مشكله لا مفيش مشكله ولا حاجة هو سوء تفاهم مش اكتر ارجو ان الصورة تكون وصلت

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.ahmed shahin مشاهدة المشاركة
    يا رجالة الموضوع أبسط من كده بكتير وانت بتشترى بص على كرتونة الكارت كويس لو موجود لوجو الاوفر كلوك يبقى تمام مش موجود يبقى الكارت مش oc
    كل الحكاية ان الشركة س مثلا خلصت الكروت ال oc وجابت طلبية جديدة مش oc ومكسلين يغيروا اسماء المنتجات او نسوا فانت بتروح تشترى الكارت على انه oc وميطلعش oc فتفتكر ان الكارت فيه مشكله لا مفيش مشكله ولا حاجة هو سوء تفاهم مش اكتر ارجو ان الصورة تكون وصلت
    يا غالى

المشكلة ان العلبة بتكون مكتوب عليه oc
    بس لما تقارت التردد بتاع الكرت بتلاقى كلام غير الكلام زى المشكلة اللى موجود فى الموضوع ده

https://arabhardware.net/forum/showt...9394&highlight

اكيد لو طابق السيريال نمبر اللى على الكرتونة بالسيريال اللى على الكارت مش هيلاقيه نفس السيريال ممكن الكرتونة دى مكتونش كرتونة الكارت

مشرف سابق

اظن يا دكتور احمد انت كنت فى اكتر من موضوع فيه ناس بتجيب كروت وتطلع مش او سى والموضوع قدامك انت بتقول هو مثلان مش واخد لا واخد باله ومصورلك الكرتونه ومكتوبله او سى والكرت مش او سى دى تبقى مشكله بسيطه ازاى يعنى؟واتنين اشتكوا من الموضوع ده وحضرتك كنت موجود فى مشاركه ساعه موضوع الكرت 560Ti hawk لما قلت ال 6790 بتعديل الدريفر ادائه زاد فى نفس الموضوع دخل عضوبن معاهم كرتين oc على الكرتوونه ومصورينهم صور حيه والكرت مش او سى والسريال نمبر على الموقع جايبهم بتردد افتراضى ودافعين فيهم تمن او سى وحضرتك بتتكلم كانى بتبلى عليهم ولا بجيب كلام من عندى اهو حاله قدامك بالكرت والجبي يوزد والكرتونه . تحب حضرتك تيجى معانا واحان رايحين المحل او تروح للى عنده الكرت هو من الشرقيه جنبك تشوفه بعينك . لا حول ولا قوه الا بالله.

عضو برونزي الصورة الرمزية helmmmy

ياريت المشكلة فقط في الاوفركلوك فقط ولكنها ايضاَ باستقرار الكرت
    من يقبل على شراء الكرت هذا الكرت فليعمل بحسبانه انه قد يواجه مشاكل والله يعينه

مشرف سابق

الله وحده الى يعلم انى عامل الموضوع للتوعيه ولا ليا اى مكسب من اى نوع غير التوعيه علشان الواحد بيحزن لما بيلاقى ان حد جايب حاجه جديده وفيها مشكله علشان ربنا ميوقعنيش فى موقف زى ده الى عرفته نبهت بيه علشان الجميع يبقى عارف .ومردتش اتكلم على موضوع الاستقرار ده من ضمن بس هو المجمل لا يصح السكوت فى اى حال من الاحوال.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TIMO1 مشاهدة المشاركة
    اظن يا دكتور احمد انت كنت فى اكتر من موضوع فيه ناس بتجيب كروت وتطلع مش او سى والموضوع قدامك انت بتقول هو مثلان مش واخد لا واخد باله ومصورلك الكرتونه ومكتوبله او سى والكرت مش او سى دى تبقى مشكله بسيطه ازاى يعنى؟واتنين اشتكوا من الموضوع ده وحضرتك كنت موجود فى مشاركه ساعه موضوع الكرت 560Ti hawk لما قلت ال 6790 بتعديل الدريفر ادائه زاد فى نفس الموضوع دخل عضوبن معاهم كرتين oc على الكرتوونه ومصورينهم صور حيه والكرت مش او سى والسريال نمبر على الموقع جايبهم بتردد افتراضى ودافعين فيهم تمن او سى وحضرتك بتتكلم كانى بتبلى عليهم ولا بجيب كلام من عندى اهو حاله قدامك بالكرت والجبي يوزد والكرتونه . تحب حضرتك تيجى معانا واحان رايحين المحل او تروح للى عنده الكرت هو من الشرقيه جنبك تشوفه بعينك . لا حول ولا قوه الا بالله.
    واضح ان التفاهم فى المنتدى ده بقى شيء قبيح غير مقبول !
    مقولتش انا انك بتتبلى ولا يحزنون انا كنت جايب كارت جيجابايت وكنت فاكره اوسي ومطلعش اوسي بردو لان الكرتونة مكنش عليها اللوجو وماخدتش بالى وانا بشترى
    يا ريت الاخوة اللى هيشتروا الكارت ده يطابقوا السيريال اللى على الكارت نفسه بالسيريال اللى على الكرتونة لان كروت ال msi الكرتونة مش بتبقى متبرشمة وبسهولة ممكن واحد يحط كارت مكان كارت ! دى وجهة نظرى ومقولتش لحد يسيب حقه ولا حاجة ! اما الغلط بقى وبتبلى والكلام اللى ملهوش لازمة ده يا ريت نتجنبه على صفحات المنتدى

عضو

والله المشكل عندكم في مصر في الجزائر عندنا لايوجد غش والحمد لله

عضو

كده الواحد شكلوا هايفكر فى كارت تانى غير الجيجابيت gtx 650 ti

اممممممممم

:ah35::ah17:

عضو الصورة الرمزية o0R3D0o

Exclamation رد: الى كل من يريد شراء كارت انفيديا 560ti الرجاء زياره الموضوع

اعتقد ان هذا الموضوع غرضه التحذير من الوقوع في خطأ شراء بطاقة على انها مكسورة السرعة ويتضح فيما بعد انها بالترددات القياسية ،
    التشكيك في شركة معينة او التحفيز على الاقبال على منتجات شركة اخرى يتعارض مع صريح قوانين المنتدى ، انا اعلم انك لا تشكك في شركة بعينها انا فقط اذكر البعض و اذكر نفسي قبلكم

انا امتلك بطاقة MSI GTX560-Ti HAWK و الاخ أبراهيم ( DBZ-Lover ) يمتلك بطاقتين MSI GTX560 Ti Twin Frozr II SLI و الاخ gran يمتلك بطاقة GIGABYTE GTX 560 Ti Oc ولم نشتكي منها على الاطلاق ولم تواجهنا مشاكل معها ، وانت و زيزو على النقيض واجهتكم مشاكل مع البطاقة ..... هذا يؤكد ما اعنيه ان هناك دائما نسبة خطا لدى اي شركة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.ahmed shahin مشاهدة المشاركة
    اكيد لو طابق السيريال نمبر اللى على الكرتونة بالسيريال اللى على الكارت مش هيلاقيه نفس السيريال ممكن الكرتونة دى مكتونش كرتونة الكارت
    نقطة اخرى حاول توضيحها الدكتور احمد وهي احتمالية ان تكون البطاقة قد تم استبدالها بواحدة اخرى ، فهو امر وارد لو اخذنا في الاعتبار ان مثلا ( وانا اقول هذا للمثال فقط ) البطاقة MSI GTX560-Ti Twin Frozr II و النسخة MSI GTX560-Ti Twin Frozr II O.C هي بطاقة واحدة بمعنى انك لو وضعت البطاقتين بجانب بعضهما لا تستطيع التفريق بينهما بمجرد النظر ولكن يجب عليك تشغيل البطاقة لتعرف على تردداتها اولا ، فما يقوله الدكتور احمد احتمال وارد ومطابقة الرقم التسلسلي امر حتمي ان لم تقم انت به سيقوم به التجار الذي ابتعت منه البطاقة .....

ورجاء اخير حاول قراءة الردود حتى النهاية فالرجل لم يقصد سوى الخير وكان يحاول المساعدة

عضو

يا جماعه علي فكره انضف نسخه موجوده من ال 560 فه هي ال EVGA DS edition ودي مكسوره لحد 900 وعن تجربه واحد صاحبي وب 1650

عضو الصورة الرمزية o0R3D0o

عزيزي matrex2020 البطاقة EVGA 560 TI DS تأتي بتبريد احترافي مما لا شك فيه وكسر جيد للنواة إلى 900MHz لكن سعرها لا يؤهلها للمنافسة فبهذا السعر تستطيع ان تشتري بطاقة MSI GTX 560 Ti HAWK بتبريد MSI الاشهر Twin Frozr III الذي هو اقوى من تبريد EVGA Double Shot ومكسورة السرعة إلى 950MHz للنواة او يمكنك شراء Gigabyte GTX 560 Ti O.C بسعر 1550 جنيه بتبريد Wind Force II الاحترافي وكسر 900MHz للنواة

مشرف سابق

الاو احب ارود على حاجه دكتور احمد انت مش بتقتنتع غير برايك بس وفى موضوع ايهما افضل 560هوك او 6950 ديرت 2 https://arabhardware.net/forum/showt...=250418&page=3حضرتك مقتنعتش غير برايك والنقاش معاك منتهى ده اولا. ثانيا اخى سمسم انظر الى توقيعى سترى انى مستخدم كارت هوك 460MSI يعنى انا مش بعيب فى الشركه المصنعه ككل ولا ذكرت فئات اخرى ولا انا شغال مع شركه اخرى كل الى طلبته ان الواحد يتاكد من البائع ويشترط عليه لو لاقدر الله الكرت مش بتردد الاوفر كلوك يرجع عليه بالكرت مش غلطان فى شىء. وبالنسبه لموضوع السريال نمبر مكتوب على الكرت والكرتونه نفس السريال الى على الموقع والى مكتوبه انه مش اوفر كلوك وده مش عضوين مختلفين الاول صاحب الموضوع زيزو المميز والاخرkhaled_sha6er وده هاتلافيه فى لينك https://arabhardware.net/forum/showt...=249394&page=3هابعته فى نفس الموضوع بتاع العضو الاول اعتقد دى مصادفه او غير الشركه مسؤله عن هذا الخلل او التغير اى كان المسمى بالقيام بالتعويض العادى يا تغيره بكرت يكون فعلان او سى او تديله فلوسه انا شارى منتج ودافع تمنه اخده زى ماهو ولا اخد سلعه اقل واعتقد ده الكلام المنطقى فى حاله اى عضو يحصله كده يعنى تبرير انه غلط من الشركه يبسبوا حقهم والموضوع مفيهوش مشكله يعنى لو انتوا شايفين كده انا شايف انه الموضوع يستدعى اكتر من كده ولو جمعيه حمايه خقوق المستهلك كانت بتباشر عملها والتركيز على سلعه على غير حيقيتها اعتقد ده هاتبقى مشكله كبيره بس حضراتكم الى مش واخدين بالكم . لو حضرتك بصيت فى الصفحه الاولى لما العضو حب يقارن كارتين انا قلتله مش موضوع مقارنات ولا ده الهدف منه وذكرت فى اول الموضوع الى عنده شكوى من كرت فيه نفس العيب تردده مش الاصلى يذكر والهدف هو علشان محدش يشترى سلعه وهى معيوبها يتجنب العيب بالسؤال هل غلط ان الواحد يتاكد من البائع انه هايلاقى السلعه بتاعته هى هى. هل انا غلطان لما لاقيت فى ناس طيبه ومعندهاش خلفيه عن الكلام ده وموضوع قياس الترددات وتفجا بعد كده بمشاكل وان حد بخل بعلومه ومقلهاش لو حضرتكم شايفين ان الموضوع بلا جدوى توجهوا الى اى من المشرفين واطلبوا منه غلق الموضوع لاعدم اتيانه بشىء جديد وانا مش هازعل لان انا مش مضرور ولا طالع باى مصلحه منه (الله اما بلغت الله اما فاشهد )

مشرف سابق

انا اسف يا جماعه كنت اتمنى انى افيد حد ولو حتى عضو واحد ميجبش كرت ويحزن انه طلع فيه مشاكل وعلشان الاعضاء شايفين انه انا كده بشوه شكل الشركات انا ساتوجه للادراه بغلق الموضوع كل عام وانت بخير .

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة