صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 23

الموضوع: استفسارات بخصوص mRatio 3.7.1

عضوية جديدة

استفسارات بخصوص mRatio 3.7.1

السلام عليكم ...

اخوكم جديد بالمنتدى لكنى متابعه من زمانوارجو من الاخوه الاجابه على استفساراتى بخصوص ال mratio لانى اعتبر جديد ف المجال ده

1- انا بستخدم ف التحميل برنامج utorrent العاديه..هل لما اخلص تحميل الملف اسيبه يعمل سييد وافتح معاه برنامج ال mratio وللا اشيل الملف من البرنامج وابدأ احط الملف ف برنامج ال mratio عشان ابدأ الرفع الوهمى؟

2- انا سرعة التحميل عندى تقريبا 110k لان خطى 1 ميجا...ايه انسب ارقام احطها ف البرنامج للتحميل والرفع عشان منكشفش؟

3-النسخه الجديده من برنامج mratio اللى هى 3.7.1 عاوز استخدمها لان فيها utorrent client...هل ده امان وللا لأ(عشان اليوتورنت يعنى)

4-هل النسخه دى أمنه مع ال torrentleech ?

وعذرا على الاطاله

عضو فضي الصورة الرمزية Sn007

رد: استفسارات بخصوص mRatio 3.7.1

1- عند إنتهاء التحميل أوقف التورنت على utorrent ، و أترك البرنامج (يوتورنت) شغال ثم إفتح mratio و شغل التورنت مع تفعيل خاصية ميموري ريدر !! (مهمة جدا)
    2- إذا أنت جملت التورنت على جهازك فلا داعي لإعادة التحميل الوهمي بواسطة mratio يكفي عمل seed فقط (السرعات حسب التراكر من الافضل عدم تجاوز 200kb/s في الرفع ودائما تكون سرعة التحميل
    ثلاث مرات أكبر من سرعة الرفع)
    3- نعم النسخة جيدة وشغالة بدون مشاكل و إستعمل الكلاينت المناسب لنسخة يوتورنت عندك (لتفعيل memory reader)
    4- نعم تراكر torrentleech يعتبر سهل نوعا ما للغش عليه ، لكن خذ في الإعتبار عمر الأكونت فكلما كان أقدم صار الغش آمن أكثر ، و إن كان حسابك جديد فغش بعقلانية !

السلام عليكم

عضو

انا هرد عليك كرأي شخصي و انتظر رد باقي الاخوة ايضاً
    انا بستخدم ف التحميل برنامج utorrent العاديه..هل لما اخلص تحميل الملف اسيبه يعمل سييد وافتح معاه برنامج ال mratio وللا اشيل الملف من البرنامج وابدأ احط الملف ف برنامج ال mratio عشان ابدأ الرفع الوهمى؟
    طبعاً مش ينفع تخلي الكمبيوتر بتاعك (IP) بيبعت نوعين من البيانات واحد فيهم بترفع بسرعة 20ك و التاني 150ك لنفس التورنت !! و لا ايه ؟
    يعني لازم توقف التورنت فى الـ uTorrent تماماً بعد انتهائه و تحطه فى الـ MR بس لا تنسى استخدام الـ Memory Reader فى كل مرة تفتح فيها البرنامج علشان تكون فى الآمان

انا سرعة التحميل عندى تقريبا 110k لان خطى 1 ميجا...ايه انسب ارقام احطها ف البرنامج للتحميل والرفع عشان منكشفش
    بص خليك دايماً فى حدود المعقول و بأذن الله مش هتنكشف خالص يعني خليك مثلا على 60ك ده رقم معقول جدا و موجود بكثرة فى المنطقة العربية و مش هيشك فيك و فى نفس الوقت رقم كويس و ممكن تعمل بيه بفر كويس بيوفرلك داونلود كويس
    النسخه الجديده من برنامج mratio اللى هى 3.7.1 عاوز استخدمها لان فيها utorrent client...هل ده امان وللا لأ(عشان اليوتورنت يعنى)
    البرنامج آمان و انا بستخدمه من فترة بس مجربتوش مع الـ TL علشان مكدبش عليك لكن في ناس كتير جربته و بتقول شغال زي النار زي خد بالك كل مرة لازم Memory Reader .. كل مرة هتلاقي ناس تقولك مش لازم كل مرة (مش هتخسر حاجة)

هل النسخه دى أمنه مع ال torrentleech ?
    البرنامج عموماً أمن لكن زي ما قولتلك اوعى تنسى الـ Memory Reader .

ملحوظة :
    فى حالة استخدام برنامج الـ Vuze لا يوجد حاجة للـ memory reader حتى البرنامج مش هيظهر علامة اختيار الخاصية اساساً و ده علشان الـ Vuze مفتوح المصدر فالبرنامج بيقدر يحاكيه بالظبط بدون الحاجة الى قراءة القيم من الذاكرة فى كل مرة اما الـ uTorrent فهو مغلق المصدر و لذلك يجب قراءة القيم من الذاكرة كل مرة

عضوية جديدة

اولا شكرا ليكم على التفاعل مع الموضوع والاجابات الوافيه وجزاكم الله كل خير
    لكن حابب استوضح من اجاباتكم بعض الاشياء وياريت توضحوها ليا

لما اخلص تحميل الملف ف التورنت هيعمل سييد طبعا..هل ساعتها اعمل stop للملف وللا remove وللا pause ?

ثانيا انا زى ماقلت انا خطى اميجا وبحمل تقريبا ب 110 ك...هل احط القيمه دى فى البرنامج واخلى الابلود اقل منها وللا ممكن اعلى بقيمة الداونلود ل 300ك مثلا ؟ بس ساعتها مش هنكشف؟ لان هيبقى فيه تعارض بين قيمه الداونلود ف الاول والقيمه التانيه

ولو زى ماحضراتكم قلتم اخليها سييد بس هل اخلى ف الحاله دى الداونلود ف البرنامج 0 والابلود 300ك مثلا؟

نعم إذا كنت حملت الملف إعمله stop ثم إعمل سرعة الرفع التي تريدها مع سرعة الداونلود = 0

عضوية جديدة

ما الافضل....استخدام برنامج ال utorrent العادى فى التحميل ثم استخدام ال mratio للرفع الوهمى..ام استخدام ال mratio من البدايه للتحميل والرفع؟

مثلا أنت تريد تحميل فيلم فلا يمكنك التحميل بـ mratio لانه ليس برنامج تورنت بل أداة للغش فقط !!!
    إذن الطريقة 1

عضوية جديدة

يعنى البرامج دى مش بتعمل تحميل حقيقى زى البرامج العاديه؟

عضوية جديدة

انا خلصت تحميل ملف بأستخدام utorrent العادى وبعدين شغلت mratio عشان الرفع الوهمى وكله تمام ....

1-هل ممكن ابدأ عمل داونلود لملف جديد سواء ببرنامج اليوتورنت العادى او ال mratio واملف الاول مازال بيترفع وهمى؟...واي البرامج افضل ف الاستخدام فى هذه الحاله

2-لو هبذأ اعمل داونلود لملفين فى نفس الوقت بأستخدام ال mratio هل يجي تكون اعدادت الملفين فى السرعه للابلود والداونلود زى بعض وللا على حسب السييدرز والليشرز؟

3-لو لقيت فى احد الملفات ان عدد السييدرز 29 وعدد الليشرز1 ..ماهى السرعه المناسبه للتحميل والرفع اللى استخدمهم فى البرنامج علما بأن خطى 1 ميجا (التحميل تقريبا ب 90 ك)

عضو

انا خلصت تحميل ملف بأستخدام utorrent العادى وبعدين شغلت mratio عشان الرفع الوهمى وكله تمام ....
    طيب الحمد لله انه كله تمام بس انا عندي سؤال هو حضرتك عاوز تنزل الملف فعلاً و بعد كده تعمل رفع وهمي طيب ليه مش تستخدم السيرينتي مع اليوتورنت ؟ طالما عاوز تنزل الملف فعلاً
    لكن لو حضرتك عاوز تغش بس علشان تزود الراشيو مثلاً فكده استخدم الـ mR علشان بس مش تشغل بالك أوي كل مرة تنقل التورنت من اليو الى الإم .

1-هل ممكن ابدأ عمل داونلود لملف جديد سواء ببرنامج اليوتورنت العادى او ال mratio واملف الاول مازال بيترفع وهمى؟...واي البرامج افضل ف الاستخدام فى هذه الحاله
    اه ينفع بس خد بالك من الـ Memory Reader (علشان يظهر للتراكر انك بتحمل ملفين بنفس البرنامج) و السرعة بتاعتك متخليش الـ mRatio بيرفع على 100مثلاً و اليوتورنت بينزل فى نفس الوقت و سرعة الرفع قليلة كتير .. يعني خليك ذكي و قسم السرعة بطريقة كويسة بين الاتنين بس خد بالك من الميموري ريدر أوعى تنسى لأنك لو نسيتها هيظهر للتراكر انك بتحمل ببرنامجين مختلفين أو نسختين لبرنامج واحد و هو الـ uTorrent على حسب ما انت مظبط الـ mRatio
    علشان كده بقولك تستخدم السيرينتي علشان تخلي اليوتورنت شغال عادي جدا و بيغش كمان (فى حالة لو انت محتاج الملف الى بتنزله) و تخلي الـ MR للغش بس .

2-لو هبذأ اعمل داونلود لملفين فى نفس الوقت بأستخدام ال mratio هل يجي تكون اعدادت الملفين فى السرعه للابلود والداونلود زى بعض وللا على حسب السييدرز والليشرز؟
    حاول تقسم السرعة الى انت عاوز تشتغل عليها (لو نفس التراكر) لكن لو من تراكرين مختلفين عادي ممكن تستخدم السرعة على الاتنين بدون تقسيم .. يعني حاول تخلي البرنامج يشتغل بالظبط زي العادي و خد بالك ان برضه لو مشغل ملفين فى اليوتورنت هتلاقيه السرعة متقسمة و بتقل و تزيد على الاتنين فحاول تخليها كده فى الغش برضه علشان تبقى واقعي .

3-لو لقيت فى احد الملفات ان عدد السييدرز 29 وعدد الليشرز1 ..ماهى السرعه المناسبه للتحميل والرفع اللى استخدمهم فى البرنامج علما بأن خطى 1 ميجا (التحميل تقريبا ب 90 ك)
    يفضل عدم الغش على ملف زي ده علشان هتلاقي الراجل الى بياخد ده شوية و هيفصل و هتلاقي الملف بدون ليتشرز خالص ساعتها هتعمل ايه ؟
    لو انت محتاج الملف ده فعلاً نزله و غش على رقم صغير مثلا 40 و لو انت عاوز تغش بس على الملف ده .. لا بلاش احسن خليك فى ملف عالي اضمنلك .

عضوية جديدة

شكرا يابوحميد على التجاوب وبخصوص الملف انا فعلا كنت محتاج انزله بس انا مش فاهم كلامك عن السيرينيتى(مستخدمتهوش قبل كده)...يعنى انا دلوقت
    1-لو حبيت انزل ملفين فى نفس الوقت (محتاج انزلهم) وهستخدم اليوتورنت والسيرنتى ساعتها هعمل ايه بالظبط؟
    2-لو زى ماقلت ان فيه ملف بيعمل ابلود وهمى وعاوز انزل ملف تانى ف نفس الوقت اعمل ايه بالظبط؟ وللا هيا هيا؟

انا فهمت من اخويا sn07 ان البرامج بتاعة الرفع الوهمى مش بتعمل تحميل حقيقى للملفات زى اليوتورنت العادى مثلا( كله وهمى يعنى)

عضو

شكرا يابوحميد على التجاوب وبخصوص الملف انا فعلا كنت محتاج انزله بس انا مش فاهم كلامك عن السيرينيتى(مستخدمتهوش قبل كده)...يعنى انا دلوقت
    بص تقدر تقول ان السيرينتي ده برنامج بيندمج مع اليوتورنت علشان يخليك تعمل ابلود وهمي بس لما تكون بتنزل الملف فعلاً الفرق بس انك بتختار سرعة الرفع الى انت عاوزها .

1-لو حبيت انزل ملفين فى نفس الوقت (محتاج انزلهم) وهستخدم اليوتورنت والسيرنتى ساعتها هعمل ايه بالظبط؟
    بعد ما تظبط السيرينتي و هتلاقي موضوع مثبت بيشرح السيرينتي بالتفصيل هتنزل الملفات عاااااااااااااااادي جدا زي اليورتورنت ( اساسا الواجهة واحدة اعتبرهم برنامج واحد ) و هو هيرفع على السرعة الى انت عاوزها .

2-لو زى ماقلت ان فيه ملف بيعمل ابلود وهمى وعاوز انزل ملف تانى ف نفس الوقت اعمل ايه بالظبط؟ وللا هيا هيا؟
    لو هتستخدم السيرينتي مع اليوتورنت يبقى خلاص مش هتقلق بقى على ميموري ريدر و لا كلام من ده هتنزل عادي و هو هيرفع على السرعة الى انت اخترتها و خلاص هتبقى براحتك .

انا فهمت من اخويا sn07 ان البرامج بتاعة الرفع الوهمى مش بتعمل تحميل حقيقى للملفات زى اليوتورنت العادى مثلا( كله وهمى يعنى)
    كلام 100% صحيح

بص اخويا فى طريقتين للغش :
    1- استخدام التعديلات أو الـ Mods
    2- استخدام برامج الغش أو الـ Ratio Tools

الاولى بعد ما تصطبها بتعمل تعديلات فى البرنامج بتاعك مثلا الـ uTorrent ليه تعديل الى هو السيرينتي .. بعد ما تظبطه كل الى هيعمله هيعدل البرنامج اليوتورنت بحيث انه يضيف خصائص لاغش فى البرنامج الاصلي و بكده يبقى لازم تعمل داونلود حقيقى للملف علشان ترفع وهمي .. فايدته بقى انك هتبقى فى الامان لأن الابلود الوهمي مش بيشتغل إلا لما يكون في ابلود حقيقى فى الاصل يعني في ناس فعلا بتاخد منك انت بتديها بسرعتك الحقيقة بس التعديل بيخلي البرنامج يبلغ التراكر انك بترفع بسرعة تانية خالص ( الى انت اخترتها)

الثانية .. غش 100% يعني ولا داونلود حقيقى و لا ابلود حقيقي فايدتها انها تزود الراشيو بتاعك فى حالة عدم وجود ملفات للتحميل (يعني انت مش عاوز تنزل حاجة معينة و محتاج تزود الرشيو)
    مشكلتها انك لازم توهم التراكر انك بستخدم البرنامج بتاعك الاصلى الى هو اليوتورنت علشان كده بنستخدم الميموري رير .

يارب تكون المعلومة وصلتك .

ملحوظة :
    قبل ما تجرب البرامج أو التعديلات مع تراكرات خاصة جربها مع العامة الاول علشان ما يتقفلش الحساب بتاعك و بعد ما ترسى على الاعدادات الى انت عاوزها جربها مع التراكرز الخاصة بقى عادي .

عضوية جديدة

انت كده يابوحميد انجزت واوفيت وبارك الله فيك ياريس...بس انا بعمل حاجه فى ال mratio النسخه الجديده مش عارف دى ممكن تخلينى اتقفش وللا لأ...انا بستخدم ف العادى برنامج utorrent build 25154 وال mratio مفيهوش ال build ده
    (استخدمت اقرب build ليه اللى هوا 25110) بس هوا نفس الاصدار اللى هو 2.2.1 ولما بعمل ال memory reader بيقوللى ان الاتنين مش زى بعض بس طبعا مكنش قدامى حل تانى والملف عملتله ابلود وهمى وعدت عادى ومش عارف اكمل على كده وللا لأ....

1-(ممكن انزل نسخه يوتورنت تانيه تمشى على اى واحده من الموجودين ف ال mratio وللا كده التراكر ممكن يعمللى مشكله)

2-فيه اختيار اسمه scrape افعله وللا لأ ...وايه الحالات اللى لازم افعله فيها

3- فيه اختيار اسمه update اهتم بيه ولا لأ لان انا قريت من الاعضاء تحذير بتفعيل الاختيار ده او الضغط عليه

4- لما الملف يوصل للابلود والراشيو اللى انا عاوزهم اشيل الملف من ال mratio و ال utorrent وللا لازم اسيب الملف فى ال utorrent لمده معينه تانى حتى لو كان الابلود فيه 0؟

5- حته ذكاء بقى....دلوقت ال mratio وهوا بيعمل ابلود وهمى بييجى كل فتره بيبلغ التراكر بالابلود الجديد صح؟..لانى ساعات بعمل ريفريس لصفحه ال tl ولسه البيانات بتكون زى ماهيا متغيرتش...السؤال بقى افرض انى وقفت البرنامج لما وصل مثلا ل 700m ul وكان لسه التاكر مكتوب فيه 680m ul مثلا...هل ساعتها هيفضل على 680m لان انا وقفت البرنامج قبل مايبلغ التراكر بأخر احصائيه وللا انا فاهم غلط ؟

توجد جميع clients الخاصة باليوتورنت و mratio على المنتدى
    https://www.moofdev.net/forums/index.php

عضوية جديدة

تمام لكن ارجو الرد على الاسئله الى طرحتها فوق

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة