صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 19

الموضوع: الجهاز خيب ظني .. ممكن اختباره

عضو

Angry الجهاز خيب ظني .. ممكن اختباره

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بالامس احضرت تجميعة جهاز لكن كنت اتوقع منه سرعة اقوي خاصة في نقل الملفات والالعاب
    كيف يمكن اختبار قوة ادائها وكيف اعرف ان كان بيه عيوب صناعة ام لا / وهل يمكن فتح انوية لهذا البرسيسور
    صورة توضح المواصفات

معقول تكون معالجات انتل افضل من amd
    :ah46::ah46:

مشرف سابق

رد: الجهاز خيب ظني .. ممكن اختباره

الجهاز جيد لأعمال التصفح والالعاب الخفيفه فقط بسبب ضعف كارت الشاشه المدمج ati 3000hd
    وكارت الشاشه المدمج يسحب رام من الرامه اللي عند حضرتك
    يعني رامات الجهاز اقل من 2 جيجا فعليا
    بالنسبه للبروسيسور فهو لا يحتوي علي انويه مغلقه
    بالنسبه للهارد فأعتقد بأنه جرين
    واذا كان جرين فطبيعي ان تشعر بالبطئ لأنه مخصصه للتخزين وليس للنظام
    https://arabhardware.net/forum/showt...0057&p=1977045

عضو برونزي الصورة الرمزية Thunder Dark

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heythem500 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بالامس احضرت تجميعة جهاز لكن كنت اتوقع منه سرعة اقوي خاصة في نقل الملفات والالعاب
    كيف يمكن اختبار قوة ادائها وكيف اعرف ان كان بيه عيوب صناعة ام لا / وهل يمكن فتح انوية لهذا البرسيسور
    صورة توضح المواصفات

معقول تكون معالجات انتل افضل من amd
    :ah46::ah46:

أخي نزل ويندوز 7 لكي تستفيد من كامل قوة الجهاز، أيضا في حال توفر ميزانية قم بزيادة الرام لتصبح 4 جيجا واحضر كرت شاشة خارجي للألعاب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة h127 مشاهدة المشاركة
    الجهاز جيد لأعمال التصفح والالعاب الخفيفه فقط بسبب ضعف كارت الشاشه المدمج ati 3000hd
    وكارت الشاشه المدمج يسحب رام من الرامه اللي عند حضرتك
    يعني رامات الجهاز اقل من 2 جيجا فعليا
    بالنسبه للبروسيسور فهو لا يحتوي علي انويه مغلقه
    بالنسبه للهارد فأعتقد بأنه جرين
    واذا كان جرين فطبيعي ان تشعر بالبطئ لأنه مخصصه للتخزين وليس للنظام
    https://arabhardware.net/forum/showt...0057&p=1977045
    أخي الهارد نوعه سامسونج كما هو مبين في الصورة وليس من نوع Western Digital ،

+
    الهارد بسرعة 5400 لكنه يوازي اداء سرعة 7200 وهذا عن تجربة شخصية

HD503HI - 3.5" SATA Hard Drive 500 GB, 16 MB Cache, 5400 RPM
    3.5 inch Hard Disk Drive
    500 GB capacity
    Rotational speed: 5400 RPM
    16 MB cache buffer
    Serial ATA 3.0 Gbps interface

مخالف للقوانين

نفسى اعرف ايه معنى الجمله ( معقول تكون معالجات انتل افضل من amd ) ؟
    لانه مفيش حاجه اسمها ده احسن من ده فى المطلق . يعنى بروسيسور انتل daul core اكيد حايكون اقل من الفينوم 2 و بروسيسور phenom 2 x4 حايكون اقل طبعا من core i5 2500 و هكذا . و لكن من وجهة نظرى لو قارنت معالجين انتل و amd بنفس السعر حايكون الانتل اقوى و اكبر مثال هو phenom 2 x4 955 و core i3 2100

مخالف للقوانين

نسيت ارد على استفسارك نفسه . بطء النقل ناتج عن الهارد نفسه و بط الالعاب ناتج عن ضعف كارت الشاشه ( على الاقل تجيب بورده فيها كارت مدمج ati 4250 ) و ضعف الرامات لانها اساسا اقل من 2 جيجا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Thunder Dark مشاهدة المشاركة
    أخي نزل ويندوز 7 لكي تستفيد من كامل قوة الجهاز، أيضا في حال توفر ميزانية قم بزيادة الرام لتصبح 4 جيجا واحضر كرت شاشة خارجي للألعاب

أخي الهارد نوعه سامسونج كما هو مبين في الصورة وليس من نوع Western Digital ،

+
    الهارد بسرعة 5400 لكنه يوازي اداء سرعة 7200 وهذا عن تجربة شخصية
    لكن لماذا ذكرت ويندوز 7 عن غيره ازاي هيطلع كامل امكانيات الجهاز ! والرام والكارت ان شاء الله خلال شهر او اثنين
    بس الهارد عاوزك تفهمني اكتر الهارد الحالي كويس وله لا لان سرعة النقل غير مرضية تماماً فهل هذا طبيعي !
    وحدد نوع هارد فى نفس سعر الهارد السابق ان امكن
    نسيت اذكر كمان ان عملت الهارد ntfs فهل ده ليه دخل؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmovie مشاهدة المشاركة
    نفسى اعرف ايه معنى الجمله ( معقول تكون معالجات انتل افضل من amd ) ؟
    لانه مفيش حاجه اسمها ده احسن من ده فى المطلق . يعنى بروسيسور انتل daul core اكيد حايكون اقل من الفينوم 2 و بروسيسور phenom 2 x4 حايكون اقل طبعا من core i5 2500 و هكذا . و لكن من وجهة نظرى لو قارنت معالجين انتل و amd بنفس السعر حايكون الانتل اقوى و اكبر مثال هو phenom 2 x4 955 و core i3 2100
    انا اقصد اني حسيت اختلاف سرعة لهم عن ده مع انه اغلي

عضو ذهبي الصورة الرمزية hisoo

[QUOTE=amrmovie;1990424]نفسى اعرف ايه معنى الجمله ( معقول تكون معالجات انتل افضل من amd ) ؟
    لانه مفيش حاجه اسمها ده احسن من ده فى المطلق . يعنى بروسيسور انتل daul core اكيد حايكون اقل من الفينوم 2 و بروسيسور phenom 2 x4 حايكون اقل طبعا من core i5 2500 و هكذا . و لكن من وجهة نظرى لو قارنت معالجين انتل و amd بنفس السعر حايكون الانتل اقوى و اكبر مثال هو phenom 2 x4 955 و core i3 2100[/Q
    استاذى الغالى مقارنه COREI3 مع الفاينوم مقارنه ظالمه ولا تجوز لان الثانى ليس منافس للاول لاختلاف معماريه التصنيع فهذا من جيل وهذا من جيل لاحق عليه وفى مواضيع كثيره بالمنتدى تكلمت عن الموضوع ده فرجاء قبل كتابه اى معلومه التثبت اولا من صحتها .

عضو

طيب معلش ممكن سؤال اخوناheythem500 الجهاز خيب ظنك ازاى مش فاهم

يعنى هل لاحظت انه بطئ كده مثلا لا عشان انت استخدامك للالعاب فقط فلاحظ انه مش قوى يعنى هل استشعرت سرعه ولا لا

بس فعلا لازم تحط ويندوز سفن عشان تقدر تستفيد بالنوايتين اللى عندك فى المعالج الاكس بى مبيستفدش بيهم فشايف البرسيسور كانه Pentium 4 أو Sempron مثلا لذلك لابد تنصب ويندوز 7

ثانيا سؤال للاخوه بقه انا اعرف كارت الشاشه المدمج مع اللوحه بتاعته ATI Radeon™ HD 3000 وهو طبعا ضعيف جدا جدا بالاضافه لانه بلت ان يعن حياخد من الرام فعاوز اعرف هل حياخد من الرام جامد يعنى هو عنده رامات 2 جيجا زى مموضح فى الصوره الكارت ده بقه يخليها كام بالزابط يعنى هل بياخد من الرام جامد اوى ولا لا

وهل اقل شئ 2 جيجا عشان يقدر يشغل الجهاز يحث بالسرعه او فى البرامج بالذات بتاعت التصميم وكده

يفضل انك تعلى الرام حتى لو قطعه واحده 2 جيجا بردك وبكده يكون عندك اربعه جيجا وكمان تقدر تفعل خاصيه Dual channel او الافضل تشترى كارت شاشه جديد حتى لو ضعيف بس يكون منفصل عشان ميسحبش من الرام

واخر شئ بالنسبه للهارد معرفش والله لنوع السامسونج بس هو لو يعادل الهارد الويسترن الازرق واللى اقل شئ عدد لفاته 7200 اعتقد انه حيبقى كويس باذن الله

بس ياريت توضح اكتر ازاى خيب ظنط لانك كاتب كلام عام ممكن يكون شغل على اللعب التقيله فاكيد حيبقى ضعيف وممكن يكون على برامج التصميم او الجرافيك فياريت وضحلنا

وقلنا الرام مقريه دلوقتى عندك كام بالزبط ديه ممكن تعرفها من غعير برامج كليك يمين على My computer واضغط على اخر اختيار Propertise

وبعدين اقرء

مخالف للقوانين

يا باشا انا بقول ان مفيش حاجه فى المطلق احسن من حاجه هات معالجين بنفس السعر و قارن بينهم عشان كده انا قارنت بين core i3 2100 و phenom 2 x4 955

عضو

قرأ الرام 1.7 جيجا ورام عادية مش هايبر
    وكارت الشاشة الجيجا قارىء 700 اتمني يزيد عند تركيب رام اخري
    خيب ظني فى ثلاثة امور لاشك انه فى السرعة جيد وبستطيع اشغل اكثر من برنامج تقيل بل وشغلت لعبة بسرعه لكن بداخل اللعبة كانت بطيئة جايز يكون من اللعبة / العيوب اللى شخصتها : 1- سرعة النقل بطيئة 2- الويندوز لم اشعر بفارق السرعة عند تنصيبه 3-اداء النظام كنت متوقع ضعف السرعة ولو ان الحالي جيد لكن مشكلة النقل بالنسبة لي المهمة عشان كده بقولك ابدله بهارد تاني يكون من نفس السعر واسرع بس معرفش نوع
    بالنسبة للتجديد هيحصل باذن الله بس بعد شهرين

عضو

طمنتنى الله يكرمك اصلى ناوى اجيب مازربورد نفس الفئه ديه باذن الله فمعاه كارت الشاشه فطبعا حيبقى وحش لكن لو على كلامك

زى مقولتلك اعمل الخطوات الاتيه اولا لازم تسطب سفن صدقنى انت ممكن تكون فاكر لان السفن فيه Aero اللى هى الشفافيه ومساحته 3 جيجا وبعد التنصيب اكتر من 15 جيجا وهكذا فتعتقد انه بياخد من الجهاز جامد ابدا

السفن حيبقى خفيف جدا جدا عندك ومش حتحس بيه مقارنه بالاكس بى فلازم تنزل نسخه نضيف خام مش متعدله وطبعا x86 او 32 بت يعنى عشان فعلا تحس بالفرق ده اولا

ثانيا لو محدستش كارت الشاشه يبقى حاول تحدث الرامات زى مقولتلك حتى لو واحده زياده 2 جيجا بس بردك متتوقعش فى اللالعاب يعنى حاجه لان كارت الشاشه ده من الفئه الدنيا جدا جدا يعنى انا بردك مبهتمش بكروت الشاشه لان مليش فى الالعاب لكن زى مقلى واحد صحبى من اول فئه الكروت 5xxxx هى الكروت التمام واللى تشغل معاك العاب حديثه لفتره لا بئس بها

فما بالك اللى معاك ده 3000 بس طبعا لو حدثت الرام بالنسبه للنقل وكده فرق فظيع باذن الله

ثالثا بالنسبه للهارد انا معرفش فعلا هل اللى عندك ده كويس ولا لا حتى حاولت ابحث عنه مقتش اى معلومات خالص

بس لو انت حتحدث باذن الله حدث اى كانت مساحته بس لازم يكون Blue او Black لكن اوعى تجيب Green

وتفضل ده اقل هارد كمساحه وكفئه سعريه موجوده

Western Digital (WD) Caviar BLUE WD5000AAKX 500GB SATA 6GB/s 16MB Cache HDD بسعر 245 جنيه

https://www.********.com/product.php?id=7867

بس طبعا زى مبتقول حتجيب بعد شهرين اكيد حيكون الدنيا اتغيرت وحيتغير الاسعار او تنزل حاجات احدث بنفس السعر فمن هنا للوقت الى حتشترى فيه باذن الله اسال تانى

ومبروك جهازك تمام ما شاء الله بس هى النقاط ديه بس اللى محتاجه تتغير غيرها مع الوقت مش لازم كله مره واحده

عضو

يا معلم حرام عليك يعنى جايب حاجة تمام وزى الفل وجايب رامه واحدة 2 جيجا حضرتك متعرفش ان كرت البوردة بياخد 1.5 جيجا من اداء الرام علشان يبقى ال TOTAL Available Graphics Memory 2046MB

الحل الاكيد انك لازم تجيب رامه تانية وعلى فكرة يعتبر عندى نفس امكانياتك وتقيم جهازى كا التالى

processor 6.7
    ram 5.9
    Graphics 4.6
    3D game Graphic 5.5
    primryhard 5.9

AMD Athlon II X2 250 Processor 3.00GHZ

Mother Board GA-78LMT-S2P

ATi HD intel 3000 AMD 760G VGA 512 Total

Ram 4G

وبيفتح معايا لعب عالية زى Battle Failed Los aglos+Campay2
    Dirt3 Dirt2 Grid2
    Cryisis
    call of duty 4Need for speed HotproStrit
    Assassin Creed
    GTA SA
    Tom Clany
    pes2011 pes2012
    NeedForspeed World
    Crossfire
    Silkroad
    Sniper
    red Alert3
    Medel of honor 2010
    StarCraft2
    call of duty Black ops

والعاب تانية طبعا كل دول شغالين عندى تمام التمام وكلهم على ال Low
    والسرعة تمام ومفيش مشاكل وشغالين على وضع 1024x786

زود انته رامه بس وهتحس با الفرق

عضو

با النسبة لفتح الانوية لهذا المعالج لا ينفعك بشى فتح الانوية فقط قم بكسر سرعته انا عن نفسى كاسر سرعته من 3000 MHZ
    الى 3600 MHZ
    عايز تكسر اكتر من كده برحتك بس معرفش هتحتاج مشتت اخر او لا بس على العموم ديت حريتك الشخصية
    مستريح ومن غير مشاكل ودرجة الحرارة يوم ما اققول يا حر وسخونية مش بتزيد عن 35 نهائيا ودايما على 29 او 30 مش بتزيد غير للشديد الاقوى

عضو

spartanz999 تمام اوى ومشكور على طمنينك ليه هو وليه انا كمان لانى ناوى اجيب زى اللوحه ديه باذن الله

بس معتقدش رامه تانيه حتفيده فى اللالعاب خصوصا انك قولت ان بتلعب على low بس اختيار افضل احسن ميجيب كارت شاشه تانى اقل شئ 500 او 600 جنيه ومعرفش الباور سبلاى عنده كام بس بردك حيحتاج عالى عشان يشغل نفس اللالعاب اللى انت بتلعبها دلوقتى بس على High

فاعتقد ان رامه تانيه زياده افضل واحسن اختيار ان شاء الله

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة