النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: مشكلة في ال child domain ارجو المساعدة

عضوية جديدة

Post مشكلة في ال child domain ارجو المساعدة

السلام عليكم اخواني,

السيناريو باختصار انه لدي دومين كنترولر(windows server 2003) في مقر الشركة ونرمز له بالرمز (A) و يوجد ايضا windows server 2003 ) child domain في المصنع التابع للشركةو نرمز له بالرمز (B1) وهم مرطبتين بخط VPN بينهما . السيرفر الحامل للchild domain اصبح قديم و كان المطلوب تغيره فقمنا بشراء سيرفر جديد ثم قمت بعمل additional domain controller ونرمز له بالرمز (B2) ثم قمت بعمل ال replication بين B1 و B2 و كل شىء تمام ثم قمت ب installing DNS service وتمت عملية zone transfer بنجاح من B1 الى B2 اوتوماتيكيا ثم قمت بعملية Rid transfer و PDC Transfer و infrastructure transfer من B1 الى B2 لم اقم بعملية schema transfer و domain name master transfer حيث ان الحامل لهم هو A1 ثم قمت بعمل shut down للسيرفر B1 و تركت B2 يعمل على اساس انه اصبح ال child domain وبالفعل قام بوظيفته على اكمل وجه, المشكلة ظهرت عندما انقطع خط ال VPN بين A1 و B2 حيث ان B2 بدا معطلا اصبح هناك delay شديد في الشبكة الخاصة بال child domain كانت هذه المشكلة قد حدثت لي منذ زمن بعيد استطعت التغلب عليها بعمل global catalog لل child domain ولكن هذه المرة لم يكن ال GLOBAL CATALOG هو المشكلة فتتبعت اذا كان من الممكن ان يكون الخطأ هذه المرة من ال dns ولكن لا مشكلة في ال Event Viewer تخص ال DNS ويقوم بعملية ال resolving بنجاح ولكن اكتشفت ان المشكلة تخص ال authentication حيث ان جميع ال clients لا يستطيعون accessing the application server الموجود بال local network والمشكلة تظهر authentication error ايضا اذا كان مجموعة من ال clients تستطيع استخدام الانترنت فهذا لا يحدث في هذة الظروف.
    ولكن كل شيء يعود لطبيعته بمجرد رجوع خط ال VPN للعمل مرة اخرا , ولا كن في ظل انقطاع خط ال vpn تبدا المشاكل من جديد ,هناك بعض ال Errors التي تظهر في ال Event viewer تحديدا في ال Directory services وهي كالتالي :

Event ID: 1926
    The attempt to establish a replication link to a read-only directory partition with the following parameters failed.
    Event ID: 1863
    This is the replication status for the following directory partition on the local domain controller.

ارجو ان اكون قمت بشرح جيد للمشكلة و اسف على الاطالة وأرجو ان اجد حل لهذه المشكلة عندكم وشكرا

عضو

رد: مشكلة في ال child domain ارجو المساعدة

بسم الله الرحمن الرحيم
    أخي Muhammad Amin
    أنا هاكلمك في موضوع خاص بال Child لازم تكون عارفه
    أنا عايز أعمل Child من ال Domain Controller ...
    طيب ال Child ده معايا في نفس الشركة Physical Connectivity يعني بعرف أوصلو بال Routers ومش محتاج Public Connection
    ولا ال Child ده في Another Location يعني لازم Connection عشان أوصلو

في حاجة إسمها Child With Delegation و Child Without Delegation
    Child with delegation يعني إن ال Child ليه ال DNS الخاص بيه اللي بيخدم عليه ومش لازم يكون مع نفس ال PDC في نفس المكان أو حتى متصلين بأستمرار إلا في حالة ال Replication
    Child without Delegation يعني ال Child مالوش DNS وبيتم أستخدام ال DNS الخاص بال Primary Domain Controller بمعنى أن ال Child هيستخدم فقط لتسجيل الدخول... وطبعا عشان ال Client يسجلوا دخول لل Child هايروحوا عن طريق ال DNS الخاص بال PDC عشان يعمل Resolving وساعتها طول مال VPN Connected ال Child شغال ولو ال Connection توقفت !! الأجهزة اللي مربوطة على ال Child هاتشغل Resolving من ال Cache لحد ماتعمل Repair أو Restart هيكون ساعتها ال Cache اتمسح والدنيا وقفت لحد ما الأتصال يرجع ودي تقريبا تنطبق على الحالة اللي عندك
    :ah24:

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Amin مشاهدة المشاركة
    Event ID: 1926
    The attempt to establish a replication link to a read-only directory partition with the following parameters failed.
    الرسالة اللي رقمها 1926 معناها
    KCC could not turn the connection object into a replica link because the remote server is not responding

واخيرا يا أخي محمد لو ان خط الربط مابينك ومابين ال Child بأستخدام Public Network ساعتها خلي اللي Child with Delegation ساعتها مش مشكلة الخط اتقطع أو شغال كدا ال Network الخاصة بال Child بتسخدم DNS الخاص بال Child يارب تكون دي حل للمشكلة اللي عندك
    أخوك بليغ
    :D