صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 20

الموضوع: سؤال موجه لكل بائع

مشرف سابق

سؤال موجه لكل بائع

السلام عليكم بعد اذن المشرفين الافاضل انا اسف طبعا لان اعتقد ان ده مش مكان مناسب للموضوع بس والله دخلت على الشكاوى والاقتراحات لقيتها فاضيه ومش عارف ممكن اعمل الموضوع فين هو الموضوع كله وباختصار سؤال موجه للبائعين هو يعنى ايه قابلنى فى اى محطه مترو ؟ يعنى ايه قابلنى وسلم واستلم من غير ما اجرب ؟ليه طالما كل واحد واثق فى نفسه ميجربشى السلعه هو انا مش حقى كمشترى اطمن على سلامه السلعه واشوفها بعينى وهى شغاله ولا دى عادى كله زى بعضه فرضا يا اخى انت جربت الحاجه مره وركنتها(المقصود السلعه بدون ضمان) وراحت للمشترى بايظه وانت راجل حسن النيه تخليه يدب المشوار مرتين ليه ايه المانع لما تجربهالوا عندك سواء فى البيت او المحل او مكان ؟ يعنى ايه تقلى هاديلك ضمان شهر او اتنين وانت بتقابلنى فى محطه مترو هاجيبك منين انا بعد كده لو طلع فى مشكله اسهل حاجه مش هاترود على نمرتى او هاترود واستنى لما تفضى وتجيلى ؟ ياريت يعنى تفكرو فى كلامى كده المفروض والصحيح طالما انا مشترى بدفع فلوس من حقى استلم السلعه وهى على الاقل مجربه وشغاله ويبقى فى مكان اقدر ارجعلك عليه بحيث لو فى مشكلهفى السلعه اقدر اجيلك بيها واطالب بحقى وانا عن نفسى اى سلعه اتممت بيعها جربتها عندى فى البيت وبكتب فى موضوعى قريب من مترو الجامعه والتجربه عندى فى البيت. لان لو حصل كده وبقى فى مشكله يبقى مش هالوم غير نفسى لانى الواحد بيشترى كده سمك فى ميه . اسف على الاطاله بس بجد شىء مستفذ جدا لما اكلم حد ويقلى نتقابل فى محطه مترو وهو رافض مبدا التجربه عنده .واسف للمشرفين الافاضل انا مش بحب اخالف القوانين مره تانيه بس بجد مش لاقى مكان للموضوع اقدر احطه وياريت لو تثبتوا موضوع علشان محدش يقول انا اضحك علياواشتريت حاجه بايظه من غير ضمان بتجربه اى سلعه عند البائع قبل الشراء حتى يتمكن من الرجوع عليه فى حاله وجود عيب .

عضو الصورة الرمزية kikokika2010

رد: سؤال موجه لكل بائع

كلام زى الفل أنت عارف لو رحت مثلا لمحل مستعمل ممكن آخد الحاجة من غير ما جربها لأن لو حصل حاجة أنا عارف هجيبو منين لكن أنا ما شفت القسم هنا أستغربت جدا موضوع المترو دى
    بس دة لا يمنع أن فى أخوة فى القسم سمعتهم أحسن من أى محل

عضو الصورة الرمزية وليد ابو انس

انا اقول ان فى حاجات ينفع تتباع فى الموصلات او فى اى مكان وفى حاجات لا وغالبا اى هارد وير لا يوجد معاة فاتورة ولسة فى الضمان لازم التجربة وفى بيت الشخص او محلة عشان لو حصل حاجة

وانصح كل مشترى انا لا يشترى من اى حد الا اذا كان ثقة وقديم ومشهور فى المنتدى
    وليد عزالدين 01144070797/ 01003944207

وإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَى مَا أَنزَلَ اللّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُوداً [النساء : 61]

مشرف سابق

++++++++++++++++ اتفق معاكم وكلام سليم 100% وفعلا فى ناس سمعتها احسن من اى محل وده مش من فراغ واكيد هاتلاقيهم عندهم محلات زى العضو الممتاز محمود راجح /وادم وفى ناس كمان مش بتجرب لانها واثقه فيهم وفى حاجاتهم وواثقين ان لو فى مشكله مش هايتهرب منه وهياخدها منه ويحللوا الموضوع بدون اى معاناه او قلق .

عضو ذهبي الصورة الرمزية hisoo

انا اعتقد اذا كانت هناك حوادث فرديه حصلت فهى قليله وانا ولله الحمد بقالى 3 سنوات ببيع وباشترى من المنتدى وتعاملت مع اعضاء كثيرين ولم تحدث معى اى غلطه لكن ده لايمنع من الحظر وشاكر ليك على تنبيهك للمشترين وازيدك كمان دعوه للبائعين ان يتقوا يوما يرجعون فيه الى الله فيسالهم عن غشهم للناس وكما قال رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم من غشنا فليس منا (صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم )

عضو فضي الصورة الرمزية Ahmed Elbrbry

انا اتفق معاك تماما
    و الافضل التجربة او فاتورة الضمان

انا عن نفسى قمت ببيع اكثر من منتج دون تجربة
    و ايضا اشتريت دون تجربة
    لكن كنت اختار من اتعامل معاهم و كنت اسأل عنهم
    و الحمد لله كلهم اصبحو اصدقاء
    لانى لما كنت ابيع كنت اتصل بالمشترى و اساله عن حالة المنتج بعد تجربته
    و لما كنت اشترى وكنت الاقى فى صدق كنت اتصل بالبائع لأشكره على صدقه
    و الحرص واجب ومطلوب
    خصوصا كروت الشاشة
    الرامات
    الهاردات

عضو الصورة الرمزية is master

كلاامك جميل بس فييه ناس تمنعها ظروفها الخاصه استضافه حد فىالبيت ومن فضل الله ان الاعضاء هنا كلهم محترميييين جدااااااا والحمد لله ودى نعمه من عند الله ودة ميمنعش من حدوث بعض الحوادث الفرديه فى حالات البيع

وحلاات نصب فى حوادث اخرى بس تفتكر لو انسان نيتو مش كويسه هتفرق معاه محطه مترو من البيت عندو ؟

هيقولك انا بعت وانت اشتريت وهيلاابط الموضوع كولو نابع من جوة الشخص ايلى بيبيع

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة is master مشاهدة المشاركة
    كلاامك جميل بس فييه ناس تمنعها ظروفها الخاصه استضافه حد فىالبيت ومن فضل الله ان الاعضاء هنا كلهم محترميييين جدااااااا والحمد لله ودى نعمه من عند الله ودة ميمنعش من حدوث بعض الحوادث الفرديه فى حالات البيع

وحلاات نصب فى حوادث اخرى بس تفتكر لو انسان نيتو مش كويسه هتفرق معاه محطه مترو من البيت عندو ؟

هيقولك انا بعت وانت اشتريت وهيلاابط الموضوع كولو نابع من جوة الشخص ايلى بيبيع
    والله الناس هنا كلها زى الفل وتمام بس ايه المانع انى اجرب قبل ما اشترى والاستضافه فى البيت ده مجرد 10 دقايق تجربه مجرد بيان ان الحاجه دى شغاله ولا مش شغاله بتسخن ولا كويسه مستقره ولا لا والبرامج حاليا بتساهم بنسبه كبيره فى التست سواء البريم فى الضغط على المعالجات او msi koumbstor للضغط على كروت الشاشه وانا كل الى بقوله اشوف الحاجه شغاله قدام عينيا وصدقنى بتحصل كتير ممكن تيقى الحاجه شغاله والنيه سليمه وتيجى تجربها تانى تلاقيها فقدت النطق . وبعدين يا اخى انا بقول فى المحل او البيت قال رسول الله صلى عليه وسلم (ولاضررولا ضرار) وكل انسان حر فى طريقه شراءه انا بس كنت عايز اعرف ايه الحكمه من التهرب من التجربه .

عضو برونزي

الموضوع حلو جدا و انا واثق مليون في المية أنة هيتقفل
    بس بجد بجد والله حاجة صعبة جدا أني أشتري حاجة تمنها مثلا فوق 1500 و ألاقي ألي عاوز يبعالي يقولي مش هينفع تيجي البيت علشان الظروف
    طيب تعالي انت هجرب حاجتي و خد فلوسك عادي مفيش مشكلة يقولي والله بيتك بعيد

طيب اتاكد إزاي ان الحاجة سليمة و شغالة و اعرف منين اني مش بيضحك عليا
    من الأخر مش بشتري سمك في مية
    ربنة يوفقنا
    بس برضوا عندي فكرة جميلة ممكن المشرفين يفكروا يعملوها حاجة زي معرض السيارات أو سوق السيارات المستعملة
    معرض معروف و الناس كلها معروفة فية و الناس ألي عاوزة تبيع تعرض هناك و تدي جزء بسيط للعرض في المعرض
    و ألي بيشتري يبقي مطمن انة مش هيضحك علية

عضو

ولله يا تامر كلامك زى الفل و انت عارف ان انا من زمان كاره الموضوع ده برضو و كتير بشترى حجات اغلى من تمنها شوية عشان اخلى صحبها يجيلى و اعرف اجرها عندى او لو من بلد تنية برضو بيجيلى و بجربها فى اى شركة كمبيوتر حتى لو القطعة عليها ضمان و فعلا الواحد مش عارف ايه الحل فى موضوع ابو خليعة و المترو ده و طبعا ده بالنسبة للاعضاء الى منعرفش عنهم حاجة اما فى اس بقالها سنين بتشتغل فى المنتدى و باعت يجى بالوفات الالوفات فا خلاص بقو مركة سجلة بس برضو حتى للاعضاء دول فى ناس متعرفهمش و بتبقا عاملة عضوية مخصوص عشان تدخل تشترى حاجة و تمشى فا مبتبقاش عارفة اعضاء المنتدى فا برضصو للامان لازم برضو يجربلهم الحاجة حتى لو كان العضو ده معروض و سمعتو زى البرلنت بس مش هتفرق معاه حتة التجربة دى يعنى و عموما شكر يا تامر على الموضوع و شكلنا هنتجه للعقد فى الاخر هههههههههههههه

عضو الصورة الرمزية sameh awad

سلام عليكم
    الموضوع جميل بس المضمون اجمل
    المترو بقه عنوان الناس اللى عايزه تخلع
    لا والمستفز انو ملتزم بالنموذج
    المتعلقات .....
    الضمان ......
    المكان اى محطه مترو هههههه
    اللهم ما ارحمنا وارزقنا حسن الخاتمه
    واهد كل عاص مسلم يارب

عضو الصورة الرمزية is master

فكرة المعرض فكرة مش بطاله ياخونا واللهى بس تفتكر ميين هينفذها لاانها عاييزة محل لو الاخ محمود راجح مثلاا مكانو قريب كان هيكون الشخص المختار لحاجه زى دى لااكن للاسف مكانو بعييد شويه وافضل حل ان الادارة تعمل من ضمن شروط العرض البيع يكون اما فى بيت ا ى من الطرفيين او اقرب محل بيع قطع غيار كمبيوتر او سوق زى السخاوى فى سوق العصر هيكون مكان وسط للطرفيين وسوق معروف لكل شخص ويكون من شروط نموزج العرض التلات اماكن ايلى زكرتهم وايلى يخالف الموضوع يتقفل ايه رايكو ؟

مشرف سابق

فكره ممتازه جدا بس الفكره ان فى حاجات زى كروت الشاشه او الماذرات تستها بيطول فاعتقد انها لو من مكان الشارى محله او بيته يكون افضل بحيث تعرف ترجع عليه تانى لو لاقدر الله فى مشكله لان انت ممكن تشغل كرت الشاشه ويقوم معاك وبمجرد التحميل واللود الكامل يعمل ريستارت او يهنج والماذرات عندك 6ساتا او4 ويو اس بى ولان وساوند معتقدش انك تقدر تعمل تيست عليها كل ده المول ده مش اقل من يومين تلاته علشان تتابع لو فى عيوب ولا حاجه لان انت ممكن واحد يجيلك يجرب عندك وبعد يوم حصل مشكله دور عليه او وخليه يجيلك بعدين هو التجربه عند البائع ده برضه ضمان ليه انه مسلمك القطعه شغاله وسليمه فانت مرتاح وهو مرتاح يعنى انا مثلان لما ببيع حاجه بسيب الجهاز كله للمشترى يجرب الى هو عايزه الوقت الى هو عايزه ويتابع درجات الحراره وثبات القطعه المباعه بس بيحصل معايا العكس انه بيجرب يدخل العبه ويقلى تمام مش عارف ليه من غير ما يكمل وبغصب عليه يلعب بالعافيه اخرها amrmovie حبيبى لما اشترى منى الكرت 460 مع انه صاحبى ومعرفه شخصيه قعدته بالعافيه علشان يلعب ورفعتله الماكس سيتينج بتاع اللعبه والروزولشن علشان يشوف اداء الكرت وثباته . وفى ناس كتيره فى المنتدى هنا الصراحه محترمين جدا وناس اكبر منى سنا وبيعملوا كده وسيبوا الجهاز ويقلك اتفضل جرب براحتك يبقى اعتقد من اقل حقوقى طالما هاشترى سلعه وهادفع مقابل نقدى اشوفها عند البائع شغاله .بس هاضيف حاجه الى بيشجعهم على كده وعدم التجربه ان فى ناس بتوافق على كده وبترضى . بس برده مفيش بائع رد على سؤالى ازاى تدينى سلعه فى المترو بدون ضمان وتقلى اديلك ضمان شهر او اتنين وانا معرفشى مكانك اصلان ولا اعرف ارجع عليك فى ساعتها ؟

عضو برونزي الصورة الرمزية jacope

السلام عليكم

تحية للاعضاء كلهم
    بص بالمناسبة عن الموضوع ده فعلا انت عندك حق في الكلام ده كله انا هقولك حاجات حصلت انا مثلا من الزقازيق وشغلي في القاهرة مقدرش طبعا لما اعرض حاجة اني اخلي اللي هيشتري يجيلي الزقازيق علشان يشتري ويجرب الحاجة ومع ذلك في عضو محترم من الاعضاء اسمة امين والله مرة كنا انا وهو عاوزين نغير كروت الشاشة والرااجل تفضل مشكور ونزلي الزقازيق مخصوص ومع ذلك قابلتو في المحطة وبدلنا الكروت وكارتة طلع في مشكلة وتاني يوم كلمتة وقابلتو ورجعلي الكارت الفكرة بس في الاصل وواحد محترم تاني اشتريت منه رامات من اسكندرية مع اني ولا اعرفو ولا شوفت شكلو بس والحمدلله بقينا صحاب والحمدلله والتاني اشتري مني كارت شاشة وكان فاكر ان في مشكلة وعرضت عليه ارجعلو الفلوس والراجل قالي هشوف ويويمن وقالي لا خلاص انا الكارت شغال وبعد يومين الكارت باظ منه وراح غيرو كله في الضمان طالما انت بتتعامل مع الناس بما يرضي الله يبقي ربنا هيكرمك ولو حد نصب عليك مبروك عليه الفلوس الحرام دا الحرام ده مفيش اسهل منه علي فكرة وكل الناس عارفة كده بس طبعا الحرص واجب ومرة اشتريت كارت شاشة بردو من شخص مع اني روحتلو بيتو وهو في الهرم ومع ذلك تاني يوم اخدت الكارت بتصل بيه علشان الحرارة كانت عاليا ولقيتو قفل المولبيل ياعم ولا عبرني والحمدلله الكارت طلع سليم بس الحرارة كانت عاليا وده طلع ان الكارت اصلا كده بس اظاهر هو مكنش يعرف وكانت نيتة سيئة وفاكر انو ضحك عليا بس الحمدلله الكارت تمام

الفكرة طبعا لازم من اخذ الحرص في كل شيء وبعدها التوكل علي الله وطبعا في ناس محترمة جدا في معاملتها في المنتدي واكيد كل شيء هتلاقي في السيء بس الحمدلله المنتدي السيء اللي فيه قليل

واسف علي الاطالة بس فعلا الموضوع صح والافضل طبعا التجربة عن البائع بس علي حسب الظروف طبعا

مشرف سابق

طبعا كلامك مظبوط انا بتكلم على الى معندوش موانع ومن القاهره ايه الضير من انه يجرب السلعه قبل بيعها انا مش بتكلم على الموضوع من ناحيه المترو وخلاص فى ناس من القاهره وحضرتك من مكان بعيد هل هاتقدر تروح وتيجى حتى لو سليم النيه ولا لو جرب من الاول هايريحك وهى فى الاول والاخر التوكل على الله ثم الحرص يعنى انا من حوالى اسبوع كنت هاشترى شاشه وروحت لصاحبها فى مكان عمله وكانت بحاله سيئه من شكل ومضمون وكان فيها سكراتش كمان مع ان كلامه ليا انها زيرو ومش باين الاسكرتش وهو نفسه بيقلى مكنشى شايفه ممكن فى حاجات صاحب الشان مش بيشوفها انت ممكن تشوفها ومتعجبكشى وكل واحد ليه نظرته انه يتقبلها او لا . وفعلا انا اعرف ناس كتيره من اقاليم بيبقى صعب عليهم التجربه التمسله العذر وكمان حضرتك مش بائع بالشكل الى اقصده انا اقصد الى كل مواضيعه فى المترو وكل شويه عروض وقريب من الشارى يبقى ايه المانع من التجربه .واحنا بشر برده ممكن البائع ياخد سلعه من واحد ويبيعها للتانى على حس انها سليمه وهى مضروره يبقى التجربه افضل (المقصود بالبائع فى الموضوع بالمعنى الكبيرمش بيحدث زينا )

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة