النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: ||@||عــاجل: طفرة الأسئلة في اللابتوب || أرجو الدخول للأهمية ||@||

عضو فضي الصورة الرمزية Sir-Mando

||@||عــاجل: طفرة الأسئلة في اللابتوب || أرجو الدخول للأهمية ||@||

السلام عليكم

انا جديد ف عالم الحواسيب النقالة لا اخبي عليكم كنت املها كثيراً وكنت كثيرا ما امل من الماوس الجديد هذا الموجود حتي الآن لا استطيع التعامل معه
    وكلن فجاه بدا كل شيء ينهار وبدات اشعر كثيراً ف الدخول الي هذا العالم الجميل !!! حيث وجدت اني بحاجة اليه لانني كثير السفر فكثيرأ كنت اترك شغلي علي الكمبيوتر العادي (Pc) واندم ف عدم اقتناء واحد اعمل عليه مهما واينما كنت !! فبحثت كثيرا كثيرا ولي اصدقاء كل واحد منهم يقتني احدهم مع اختلاف الشركات !!
    ولكنني لست عـادياً بل مميزاً :D فوجدت آبل !! غنية عن التعريف طبعا ً وسألت كثيراً وقالو ان هيا ( فشخرة علي الفاضي ملهاش لازمة !! ) صدقتهم وصرفت نظر وتوجهت لاقتناء الاجهزة اللوحية !!! ولكن فكرت فيها ان الجهاز اللوحي هو ترفيهي فقط ولن يصل الي تكنولوجية اللابتوب الا ف نهاية سنة 2012 بعد نزول نظام الويندوز 8!! ( فقط وجهة نظر)
    انا آسف علي الإطالة ولكن اسئلتي هيا التالية وياريت تنصحوني هل انا صح ام لاء ! ؟

1- فيه لابتوب Hp pavilion Dv 6090 ده مواصفاته عالية اوي هل تنصحوني بإقتناءة وانا كنت في الكويت وهناك قولولي ده احسن حاجه نازلة !! الناس حافظة مش فاهمة لان فيه لابتوبات اغلي منه وليست أعلي ( ركزو !!! )
    2- شفت كذا فيديو لنظام الأسد (الماك ) علي لابتوب آبل صراحة خطير جداً فهل تنصحووني بإضتناءه ولا هيا فشخرة فعلاً علي الفـاضي ؟؟؟
    3-هل لو جبت لابتوب آبل هتبقي ف صعوبة في التعامل مع الآخرين خصوصاً في الاالعاب والجرافيك والنتورك وهكذا !! ؟؟
    4- لو صرفت نظر عن ىبل الآن هل استطيع تنصيب نظام الماك علي الحاسوبات الجديدة ومنها التي ذكرتها لاقتناءه dv6090 !! ?
    5-هل تنصوني بلاتوب غير الي ذكرته !! علماً اني دخت علي ما وصلت للي انا عايزه ده تقريباً هيجيب معايا لسنتين قدام خصوصاً ان توشيبا وديل تعبانين اوي السنادي !! ؟
    6-لو هشتري اللابتوب اشتري من مصر ولا الكويت أفضل ؟ في الكويت ثن اللاب الي قلتكو عليه عامل حوالي 6500 جنيه (312 دينار تقريباً)
    7-مواصفات اللابتوب
    هنا الي انا عايز اجيبه (مع العلم هو فيه 6090 وفيه 6096 ) مش عارف لسه بس بآرائكم هستفيد أكيد
    8- انا ان شاء الله ناوي علي الشراء بس مش دلوقتي بس عايز اظبط نفسي عشان ساعتها متروش!!

انا آسف اني طولت او اتكلمت كده !!! ولكنني عايز اكتب الموضوع ده بقالي فتره ومكسل وياريت بدجد تنصحوني كأخ ليكو

وشكراً

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

عضو

رد: ||@||عــاجل: طفرة الأسئلة في اللابتوب || أرجو الدخول للأهمية ||@||

1 - جهآز قوي جداً ..
    2 - المآك يعني انسى معظم الالعاب + بلآش احسن :D !
    3 - آآآيون !
    4 - نـــعـــم بسهوله ..
    5 - على حسب استخدامك طبعاً , لكنه جهآآز قوي جداً فى جميع الاحوال ..
    6 - مش فآرقه اوي ..
    7 - لابتوب جآمد لكن متنساش مش كل حآجه المواصفات ركز فى الخآمات والشكل والتصنيع خصوصاً ان فى نآس كتير بتشتكي من سخونة الاتش بي ..
    8 - إن شآء الله ..

تعرف المواصفات الي فى توقيعي دي تعمل كآم لو MacBook .. تعمل 19 الف جنيه وانا جايبه بـ5700 واقدر انزل عليه مآك ..
    شركة ابل شركة محتكره وده الي انا بكرهه فيها , من الآخر هتتحرم من حآجات كتيره اوي لو جبته , وكمان لو نفسك تجربه نزله على اللاب عادي جداً ..

على العموم اللابتوب فى الصيآنه عندي:D , حد منه لله كسر لي بورت USB 2.0 الي على الشمآل , بقآله اسبوع :ah26: وممكن يقعد كمان شهر , محدش يفكرني بقى , ههههههه !!

بالتوفيق ان شآء الله وياريت تذكرلي استخدامك للجهآز مره تآنيه , وخد بآلك من ان كل اللابتوب بـــيـــسخـــن !!
    LENOVO IDEAPAD Y50-70 | Intel Core i7 4720HQ | NVIDIA GeForce GTX 960M 4GB GDDR5 | 16GB DDR3 1600MHz Dual Channel | 1TB Hybrid SSHD | Windows 8.1 64-bit

ايوه بيسخن طيب اعمل ايه
    ما احنا كده مش هنخلص
    اعذرني لعي عصبيتي عشان كتبت نفس الموضوع ف منتديات تانية وكله بيقولي الي هتجيبه ده هيخسن متجبوش
    وواحد قالي عن تجربة بيسخن جدا جدا جدا والبلوراي باظ
    وناس بتقولي كل شوية هتغير شاشة وكده
    انا مش عارف اعمل ايه !! ؟
    وعلي فكرها للاب الي انا عايز اجيبه كديزاين عالي والماتريال المنيوم يعني من الآخر !!!

شكراً علي المساعدة وياريت تفيدني !!

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

عضو

بص الجهاز الي فى توقيعي ده كآن بيوصل معآيا 95 :ah46: , لأن كل ما المواصفات كانت عآليه كل ما السخونه كانت اكتر , عملت شوية حآجات كده فى الجهآز وجبت كولر دلوقتي مبتعديش الـ68 فى الـPES لما اجي العب ..

ومتخفش ليها حل ..

سؤالي هل انت غآوي جيمز اوي , لأنك لو مش غآوي جيمز فى اجهزه بنفس المواصفات بكآرت شآشه اقل .. وده معنآه حرارة اقل ..

المشكله اني شفت نآس كتير اشتكوا من الجهآز الي حضرتك عآرضوا هو 6070ee بس شبيه بالي فوق :
    https://arabhardware.net/forum/showt...t=#post1998571
    LENOVO IDEAPAD Y50-70 | Intel Core i7 4720HQ | NVIDIA GeForce GTX 960M 4GB GDDR5 | 16GB DDR3 1600MHz Dual Channel | 1TB Hybrid SSHD | Windows 8.1 64-bit

اهاااااااااا يعني انتي عايزني اجيب حاجه بروسيسورها اقل عشان يبقي الحرارة أقل !! ؟؟
    انا تعبت بصراحة ومحدش عارف يفدني صح ومتوتر معلش انا آسف انا بكلمك من غير لف ودوراان !!
    انت سيبك انا هشغل اللاب ف ايه انا عايز حاجه تصد معايا لقدام !!! فاهمني انا شغلي علي اللاب برامج ديزاينر وثري دي وحاجات من دي ولو هلعب بيه هيبقي نادر اوي ولو قفلت هتبقي بيس 2012 في الجامعة وبس.
    وعامة انا كده كده هجيبه من الكويت مش من مصر ان شاء الله
    فانت ايه رايك الناس كلها بتقول اتش بي فتحة تبريد الي عايز اجيبه !! وحشة جدا في ال 6090
    hوانا معرفش ايه الفرق بين الي انا عارضه والي انت ادتهولي في الموضوع ال2 شيء واحد !!
    ايه الاختلاف يعني جايز انا مخدتش بالي !!

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

وده ردي هناك عليهم برده عشان تعرف دماغي
    ----------------------------------
    طب انا عايز اشتري هذا الجـهاز !!
    Hp pavillion Dv6 -6090
    كده انا صح ولا ايه !!! ؟
    ول انا غلطت فيه لابتوب فيه نفس المواصافات بس حرارته متعلاش
    او يبقي نفس المواصفات بس آ5ي!!!
    ----------------------------------------------

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

حاجة ثالثة اخيره معلش
    يعني مفيش هنا ولا لابتوب ينفع خـالص بمواصفات عـالية
    https://h10010.www1.hp.com/wwpc/me/e...4-5082212.html
    والناس كلها قلالتلي ان الاي5 اعلي من الاي 7
    ايه رأيك في الكلام ده
    ولو معجبكش ولا لاب رايك اني انفض للإتش بي اصلاً!

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

حد يشوف ويقولي رأيه

https://egyptlaptop.com/index.php?ta...s&mode=compare

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

انا عارف اني طولت عليكم وكل شوية اكتب رد بس والله انا بتجيلي معلومات كل 5 دقايق وواحد نصحني باللابتوب ده ودخل دمااغي اوي وعاوز اجيبه نفس مواصفات ال 6090 !

https://store.sony.com/webapp/wcs/st...68015#jetBlack

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°