صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 35

الموضوع: مصر : تجميعه للالعاب والجرافيك بميزانيه 1200 جنيه

عضوية جديدة

مصر : تجميعه للالعاب والجرافيك بميزانيه 1200 جنيه

- أقصى ميزانية محددة: 1200 جنيه
    - استخدامك للجهاز: العاب وبرامج جرافيك مثل auto cad - 3d mass
    - حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها:
    شاشه عاديه 17 بوصه والدقه مش هامه المهم انه يشغل العاب قويه بتفاصيل كويسه
    - القطع التي تنوي شراءها: بروسيسور وموزر بورد ورامات وهشترى ان شاء الله كارت الشاشه كويس كمان شهر عشان ابدأ شغل البرامج والالعاب
    - القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم: الهارد 250 ساتا والدى فى دى وعندى كيسه اسمها ميترا بباور 220 واط
    - ميعاد شراء الجهاز: اسبوع بالكتير
    - مكان الشراء: مول سوق العصر روكسى

التجميعه الاولى intel
    cpu :core i3 2100 3.1GHz - 512KB L2 - 3MB L3 socket 1155 : 720 LE
    mother : ASRock H61M-HVS : 400 LE
    ram :2 giga kingstone : 85 LE
    الاجمالى للتجميعه الاولى 1205
    التجميعه التانيه amd
    AMD Phenom II X4 955 - 3.2GHz - 2MB L2 - 6MB L3 : 750 LE
    او asus m5a78 : 375 LE
    ولو حد عنده مازر بورد كويسه افضل من دى ولا تتعدى 400 جنيه ياريت ينصحنى بيها ويوقولى على الموديل بتاعها
    ram :2 giga kingstone : 85 LE
    الاجمالى للتجميعه التانيه : 1210

وياريت يا جماعه ماحدش يبص لموضوع التحديثات عشان كدة كدة الانتل هتنزل شهر 4 الجاى بروسيسورات الساندى بريدج ايفو الحديثه بسكويت 2011 وطبعا هتبقى مختلفه عن كل البروسيسورات الموجودة سواء i5 او i7 وبالتالى التحديث صعب فى الانتل انما amd ممكن فيما بعد اركب بروسيسور البولدوزر على نفس البوردة

وبصراحه عايز اعرف انهى بروسيسور اعلى من التانى خصوصا فى الجرافيك زى الاوتوكاد والثرى دى ماكس والجيمس والالعاب الحديثه اللى هتنزل فى 2012 :
    cpu :core i3 2100 3.1GHz - 512KB L2 - 3MB L3 socket 1155 : 720 LE
    AMD Phenom II X4 965 - 3.2GHz - 2MB L2 - 6MB L3 :750 LE

اولا انا شايف ان الانتل غالى عشان معماريته احدث واستهلاكه للطاقه اقل بس كل دة ما يفرقش معايا المهم الاداء الفعلى وياريت الحكم على حاجه يبقى من خلال تجربه مش من خلال مراجع ومقارنات على مواقع وبرامج ثانيا بالنسبه لموضوع التحديث الانتل مش هينفع يتحدث لان فى معالجات حديثه نازله جديدة والقديم دة خلاص هتروح عليه اما بقى amd فا لو البوردة بسكويت am3+ هيبقى كدة ممكن احط معالجات البولدوزر اللى هتنزل قريب وكمان الكاش بتاعته اعلى من الانتل دة 6 ميجا والانتل 3 وكمان دة 4 نواة والانتل 2 نواة واكيد هيبقى افضل فى المتسقبل والالعاب الحديثه 4 نواة زى gta iv مثلا وكمان التردد بتاعه اعلى ومع ذلك فى ناس بتقول الانتل افضل يبقى ازاااااى ولا عشان الساندى بريدج كويس فى الالعاب مع العلم انى كدة كدة هجيب كارت شاشه خارجى فى المستقبل ولا عشان الانتل لها اسم افضل من amd فى مصر

وطبعا فى النهايه بشكر كل من سيشارك فى الموضوع ويريت تجابوا على كل الاستفسارات خصوصا انهى بروسيسور افضل ولو فى بوردة للبروسيسور amd افضل من البوردة اللى انا كاتبها فى التجميعه فوق بس ما تتعداش 400 جنيه وجزاكم الله خيرا
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

عضو برونزي

رد: مصر : تجميعه للالعاب والجرافيك بميزانيه 1200 جنيه

شوف أخي هذه مقارنة بين المعالجين i3 2100 و X4 955 و بالتالي بين التجميعتين بحد ذاتهما :
    https://www.anandtech.com/bench/Product/88?vs=289

برأيي و بما أنك ستسخدم الجهاز للتصميم و ثري دي ماكس وبالتالي رندر و فيراي و هذه القصص ( هاوي ماكس سابقاً ) أنصحك بأن تتجه للمعالج الرباعي و اللذي هو 955 و هذا ما تثبته المقارنة أنه يتفوق في مجال التطبيقات التي تستفيد من تعدد الأنوية ...
    ولكن من ناحية الألعاب فإن 2100 له اليد العليا و هنا يتبادر إلي سؤال ماهو الكارت الشاشة الذي تنوي أن تشتريه أو بالأحرى ميزانيته كم ؟؟
    [CENTER][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=257938"][COLOR=#000000][SIZE=3][B]مراجعة شخصية لـ ASUS Netbook Eee PC 1005PXD[/B][/SIZE][/COLOR][/URL]
    [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=222620"][COLOR=#000000][SIZE=3][B]
    Unboxing + Review شخصي لشاشة Samsung SyncMaster BX1931
    [/B][/SIZE][/COLOR][/URL][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=257938"]
    [/URL][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=242335"][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/URL][/B][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/CENTER]

مخالف للقوانين

التجميعات الي انتا كتبتها عندنا في الاردن
    4500 جنيه هتكلف اتكل على الله وهات تجميع amd
    موفق

عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ey@d-i7 مشاهدة المشاركة
    شوف أخي هذه مقارنة بين المعالجين i3 2100 و X4 955 و بالتالي بين التجميعتين بحد ذاتهما :

برأيي و بما أنك ستسخدم الجهاز للتصميم و ثري دي ماكس وبالتالي رندر و فيراي و هذه القصص ( هاوي ماكس سابقاً ) أنصحك بأن تتجه للمعالج الرباعي و اللذي هو 955 و هذا ما تثبته المقارنة أنه يتفوق في مجال التطبيقات التي تستفيد من تعدد الأنوية ...
    ولكن من ناحية الألعاب فإن 2100 له اليد العليا و هنا يتبادر إلي سؤال ماهو الكارت الشاشة الذي تنوي أن تشتريه أو بالأحرى ميزانيته كم ؟؟
    رد شافى وكافى
    معماريه البلدوزر منتظر ان تكون قويه لكن هذا ليس مؤكدا
    الانتظار سيولد المزيد من الأنتظار حيث ان بمجرد صدور البلدوزر وثباته فى السوق ستتوالى اخبار الأيفى بريدج من انتل
    ال2100 افضل فى الالعاب وبعض التطبيقات لكن اذا كان الاستفاده من الأنويه اكثر فأكيد الX4 يتفوق من AMD
    ولكن هل توجد لديك امكانيه زياده المبلغ للحصول على افضل صفقه من وجهه نظرى الI5 2400 بزيداه 390ج وتنسى كل شئ
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ey@d-i7 مشاهدة المشاركة

اخى اشكرك على نصائحك واهتمامك وردك السريع والمقارنه انا شوفتها من قبل بس الحقيقه مش فاهمها كلها فى مثلا اشياء مثل e_learnin و encode test فا ياريت اقهم المقارنات كويس وتوضيح لها وكل جزء بيعبر عن ايه وبالاخص المقارنه الخاصه بتعدد الانويه فى الموقع ما اسمها تحديدا
    بس واضح انه فى الالعاب الانتل يتفوق كثيرا بس انا اعرف ان فى العاب زى gta iv تحتاج الى معالجات متعددة الانويه فهل ياترى الالعاب اللى هتنزل حديثا و السنوات القادمه هتعتمد اعتماد كلى و كثيرا على تعدد الانويه ام هى العاب قليله فقط والمعظم لا يعتمد على الانويه
    و vedio cration هو الجرافيك ام لأ ومن الواضح انه اكثر شئ يتفوق فيه المعالج الرباقى
    اما بالنسبه لكارت الشاشه فا هتبقى ميزانيته 500 جنيه علما بأنى استخدامى لبرامج التصميم والجرافيك فى حدود الاشياء العاديه والمعقوله وليس جرافيك وتصميم عالى جدا

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xzooom1 مشاهدة المشاركة
    التجميعات الي انتا كتبتها عندنا في الاردن
    4500 جنيه هتكلف اتكل على الله وهات تجميع amd
    موفق
    اخى زوم واضح ان الاسعار عندك غاليه كثيرا عن اللى فى مصر وياريت اعرف ايه سر تفضيلك للمعالج amd

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ka7rata مشاهدة المشاركة
    رد شافى وكافى
    معماريه البلدوزر منتظر ان تكون قويه لكن هذا ليس مؤكدا
    الانتظار سيولد المزيد من الأنتظار حيث ان بمجرد صدور البلدوزر وثباته فى السوق ستتوالى اخبار الأيفى بريدج من انتل
    ال2100 افضل فى الالعاب وبعض التطبيقات لكن اذا كان الاستفاده من الأنويه اكثر فأكيد الX4 يتفوق من AMD
    ولكن هل توجد لديك امكانيه زياده المبلغ للحصول على افضل صفقه من وجهه نظرى الI5 2400 بزيداه 390ج وتنسى كل شئ
    كحرته باشا طبعا منور الموضوع وانا متابع جيد لحضرتك وعشان كدة طلبت مساعدتك
    وطبعا رد الاخ كان مفيد بس انا كنت عايز رد من خلال تجارب فعليه على التجمعتين وليس مقارنات لمواقع لانى بحس انها هتنحاز للانتل لان لها اسم اكبر ودعايا افضل والله اعلم
    اما بقى للبدوزر فا قررت انى مش هستناه لانه كان المفروض ينزل مصر 19/9 وشكله مش هينزل لان السوق نايم ولو استنين يبقى الانتل فى شعر 4 افضل وكمان التحديث فيما بعد صعب للبدوزر لانه لما اجيب x4 هيقعد معايا مثلا سنتين لقدام وساعتها هيكون البلدوزر اختفى وتنزل حاجات بسوكيت احدث
    عايز اعرف التطبيقات اللى بتستخدم تعدد الانويه دى زى ايه بالظبط سواء برامج او العاب او جرافيك و وهل هى كتيرة ولا معظم التطبيقات مش بتستفاد من تعدد الانويه وهل المستقبل لتعدد الانويه ام ان تطبيقات معينه بتستفاد والمعظم لا يعتمد عليها
    وبالنسبه لل i5 فا الحقيقه انا صعب ازود الميزانيه لانى لسه هجيب كارت شاشه خارجى وبالتأكيد هتبقى صفقه افضل
    بس انا لو اضمن ان البلدوزر ينزل اكيد هيقلل الاسعار وساعتها يبقى فى كلام تانى

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud-nadal مشاهدة المشاركة
    اياريت اقهم المقارنات كويس وتوضيح لها وكل جزء بيعبر عن ايه وبالاخص المقارنه الخاصه بتعدد الانويه فى الموقع ما اسمها تحديدا
    أخي كل شيء اسمه Encode فهو عبارة عن تحويل وغالباً ما يكون تحويل صيغ فيديو وهذا بالطبع يعتمد على تعدد الأنوية
    كل شيء 3dsmax فهو بالطبع يعتمد على تعدد الأنوية
    كل شيء مكتوب إلى جانبه Mult-Threaded فهو يعتمد على تعدد النواة
    [CENTER][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=257938"][COLOR=#000000][SIZE=3][B]مراجعة شخصية لـ ASUS Netbook Eee PC 1005PXD[/B][/SIZE][/COLOR][/URL]
    [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=222620"][COLOR=#000000][SIZE=3][B]
    Unboxing + Review شخصي لشاشة Samsung SyncMaster BX1931
    [/B][/SIZE][/COLOR][/URL][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=257938"]
    [/URL][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=242335"][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/URL][/B][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/CENTER]

يبقى الPhenom x4 وانتظر البلدوزر
    او انتظر الليانوا بدأ فى الظهور وله معالجات رباعيه قويه مدمج بها حلول رسوميه ممتازه يمكنك الأعتماد عليها لوقت طويل نسبيا حتى تجمع مبلغ محترم لبطاقه لا تقل عن 6770 مثلا او 6850
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]

عضوية جديدة

شكرا على الاهتمام والمتابعه يا اخوانى وعلى التوضيح يا اياد باشا
    يا كحرته باشا بقول لحضرتك لو جيبت الفينوم هيبقى التحديث للبدوزر صعب لانى لو نويت احدث البروسيسور مش هيبقى قبل سنتين وساعتها البلدوزر هيكون اختفى ونزلت حاجات بسوكيتات احدث ولا حضرتك شايف ايه ؟
    اما الليانو انا شوفته بس بصراحه لسه ماحدش جربه كويس وانا خايف من الموضوع دة وحسيت انه مش هيريحنى والسوكيت بتاعه fm وانا مالقيتش غير ليانو ب3 انويه فقط والتردد بتاعه 2.4 و3ميجا كاش ب 650 بصرااحه قولت يبقى الفينوم افضل
    عايز اعرف بس من حضرتك التطبيقات اللى بتستخدم تعدد الانويه دى زى ايه بالظبط و هل هى كتيرة ولا معظم التطبيقات مش بتستفاد من تعدد الانويه وهل المستقبل لتعدد الانويه ولا الموضوع هيفضل زى ماهو وتطبيقات معينه بس هى اللى هتحتاج تعدد الانويه
    اما بقى i3 فا الساندى بريدج يحتوى على جرافيك داخلى بالمعالج زى الليانو كدة ودة اللى عاجبنى فيه وكمان فيه الهايبر تريدنج ودة اللى عايز اعرف اهميته بالظبط ايه وهل فعلا بيخلى اداء المعالج قوى جدا بمثابه معالجين ووقت التحميل عليه والاوقات العاديه يعود مرة اخرى لحالته الطبيعيه ولا ايه بالظبط

عضوية جديدة

ياريت حد يرد على استفساراتى يا أخوانى عشان اشترى الجهاز ان شاء الله

عضو الصورة الرمزية helmygecso

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud-nadal مشاهدة المشاركة
    شكرا على الاهتمام والمتابعه يا اخوانى وعلى التوضيح يا اياد باشا
    يا كحرته باشا بقول لحضرتك لو جيبت الفينوم هيبقى التحديث للبدوزر صعب لانى لو نويت احدث البروسيسور مش هيبقى قبل سنتين وساعتها البلدوزر هيكون اختفى ونزلت حاجات بسوكيتات احدث ولا حضرتك شايف ايه ؟
    اما الليانو انا شوفته بس بصراحه لسه ماحدش جربه كويس وانا خايف من الموضوع دة وحسيت انه مش هيريحنى والسوكيت بتاعه fm وانا مالقيتش غير ليانو ب3 انويه فقط والتردد بتاعه 2.4 و3ميجا كاش ب 650 بصرااحه قولت يبقى الفينوم افضل
    عايز اعرف بس من حضرتك التطبيقات اللى بتستخدم تعدد الانويه دى زى ايه بالظبط و هل هى كتيرة ولا معظم التطبيقات مش بتستفاد من تعدد الانويه وهل المستقبل لتعدد الانويه ولا الموضوع هيفضل زى ماهو وتطبيقات معينه بس هى اللى هتحتاج تعدد الانويه
    اما بقى i3 فا الساندى بريدج يحتوى على جرافيك داخلى بالمعالج زى الليانو كدة ودة اللى عاجبنى فيه وكمان فيه الهايبر تريدنج ودة اللى عايز اعرف اهميته بالظبط ايه وهل فعلا بيخلى اداء المعالج قوى جدا بمثابه معالجين ووقت التحميل عليه والاوقات العاديه يعود مرة اخرى لحالته الطبيعيه ولا ايه بالظبط
    الموضوع بسيط خالص لو استخدامك للبرامج اشترى AMD ولو استخدامك للالعاب اشترى Intel ولو مش ناوى تحدث عموما الا كمان سنتين يبقى intel أفضل
    Playing >> :ah2:
    PES 2012 - FIFA 12 - Battlefield Bad Company 2 -Brink - Blur

EVERY HERO HA$ A JOURNEY
    EVERY JOURNEY HA$ AN END

اخى الكريم لأستخداماتك يفضل الفينوم x4 لأن برامج ال3dmax او برامج الرندر تحتاج لقدر رام ومعالج قوى للوصول لأقل وقت رندر ممكن

لكن حتى الأن الI3 2100 يتفوق فى الألعاب وهو يحتوى على نواتين حقيقيتين ونواتين وهميتين

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة helmygecso مشاهدة المشاركة
    الموضوع بسيط خالص لو استخدامك للبرامج اشترى AMD ولو استخدامك للالعاب اشترى Intel ولو مش ناوى تحدث عموما الا كمان سنتين يبقى intel أفضل
    طيب انا عايز اعرف حاجه كمان يا حلمى باشا الالعاب فى المستقبل هتعتمد على تعدد الانويه ولا مش هيبقى مهم تعدد الانويه فى الالعاب ثانيا انا فى تجميعه amd هجيب البوردة asus m5a78 هل هيبقى ادائها كويس مع المعالج الرباعى دة ولا هيبقى ادائها ضعيف معاه وابقى مش عارف استفاد من اداء المعالج كله وانا عارف ان الشريحه اللى عليها مش قويه اوى بس انا الميزانيه محدود بيها ولو فى بوردة تانيه افضل منها من شركه اسوس او جيجا بايت ادائها افضل منها وفى نفس السعر كدة ياريت تقولى عليها وهل هى افضل ام gigabyte ma78lmt

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ka7rata مشاهدة المشاركة
    اخى الكريم لأستخداماتك يفضل الفينوم x4 لأن برامج ال3dmax او برامج الرندر تحتاج لقدر رام ومعالج قوى للوصول لأقل وقت رندر ممكن

لكن حتى الأن الI3 2100 يتفوق فى الألعاب وهو يحتوى على نواتين حقيقيتين ونواتين وهميتين
    انا ان شاء الله استقريت على الفينوم اكس 4 بس ياريت اعرف ادائه مع الالعاب الجديدة برده ايه زى كرايسيس و battle field 3 و asisans creed و
    gta iv والالعاب اللى هتنزل فى 2012 يعنى وايه رأيك فى البوردة اللى مع تجميعه الفينوم دى هجيب البوردة asus m5a78 هل هيبقى ادائها كويس مع المعالج الرباعى دة ولا هيبقى ادائها ضعيف معاه وابقى مش عارف استفاد من اداء المعالج كله وانا عارف ان الشريحه اللى عليها مش قويه اوى بس انا الميزانيه محدود بيها ولو فى بوردة تانيه افضل منها من شركه اسوس او جيجا بايت ادائها افضل منها وفى نفس السعر كدة ياريت تقولى عليها وهل هى افضل ام gigabyte ma78lmt وانا مش بفكر فى موضوع كسر السرعه دة نهائيا
    وكان اكثر سؤال محيرنى الالعاب فى المستقبل 2012/2013 هتعتمد على تعدد الانويه جدا زى gta iv كدة ولا مش هيبقى مهم تعدد الانويه فى الالعاب
    وشكرا جدا جدا على الاهتمام يا شباب وجزاكم الله خيرا وفعلا المنتدى السمعه الطيبه اللى سمعتها عنه مش من فراغ ابدااااااااا

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة