النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: مطلوب عمل VOIP لمستشفى مكون من ثلاث فروع

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضوية جديدة

مطلوب عمل VOIP لمستشفى مكون من ثلاث فروع

السلام عليكم .. أنا مهندس شبكات (CCNA-CCNP)
    فيه مستشفى مكون من ثلاث فروع مطلوب منى تقديم عرض لربطهم ببعض واستخدام خواص VOIP لعمل الاتصالات بين الفروع ببعضها لان الاتصالات بينهم بتكون مكلفة جداا عندى مقابلة مع مدير المستشفى بعد يومين لتقديم العروض شاملة جميع التكاليف وجميع الاجهزة بصورة مبدائية ( دراسة جدوى للموضوع من جميع الاتجاهات ) ولكن ليس عندى خبرة عمليه كبيرة فى هذا المجال
    وخاصة الامور المالية

الرجاء من الاخوه من يريد مساعدتى فى هذا الموضوع بمقابل مادى يحدده مراسلتى على الخاص بس يكون عنده خبرة كويسه لمساعدتى فى انهاء هذا المشروع بصورة كامله
    وممكن مناقشة هذا المشروع لتعم الفائده
    وشكراا

عضو الصورة الرمزية Eng.Eslam Mohamed

رد: مطلوب عمل VOIP لمستشفى مكون من ثلاث فروع

اخى الكريم انا ممكن اساعدك وبدون اى مقابل مادى ولا حاجه وفى حدود خبرتى....اولا انت لازم الاول تحدد عدد اليوزر فى كل فرع على حدى وتعمل ربط بينهم عادى خالص(شبكه صغيره وشغل سيويتشات) ثم الموضوع يكبر ونجيب روتر ثم نشوف ازاى هيستفادوا من السيرفرات اذا كانت متاحه او انهم ناوين على ايه يعنى طبيعه الشغل والداتا بتعتهم وكدة
    كل القصه دى لازم تعرفها وانت اللى تساله مش هو اللى يسالك.....ثم تظبط الفروع ونشوف المسافه او البعد وانصحك تربط بالليزد لين wan او الفى بى ان بس طبعا الليزد لاين اكثر استقرارا واخيرا الفرع كدة شايفه بعضها
    نخش بفى على الفويس قدام حل امثل وهو انك تجيب الخدمه من تى داتا او لينك اة اى مقدم خدمه ودة بيحك الخدمه دى على خط الربط وبسعر تقريبا بسيط جدااااااا
    عمتا اتصل بيا اتناقش معاك يكون افضل وبعد كدة نقل كلامنا للمنتدى حتى تعم الاستفاده
    0102256465

عضو فضي الصورة الرمزية ahab

أخي الكريم
    أنصحك بالتالي :-
    اعتبر نفسك المسؤول عن المستشفى واذهب إلى partner cisco ( ممكن تحصلهم من هذا الموقع )

https://tools.cisco.com/WWChannels/L...BasicSearch.do

وأعطهم احتياجاتك وسوف يقومون بإعطائك أفضل الحلول مع الأسعار

هذه المواضيع تحتاج إلى خبرة في السوق وفي مجال المبيعات تحديدًا

عضوية جديدة

شكرااا للمهندس ايهاب ودا اقتراح جميل واخدت عنوان وتليفون شركة وححاول اشوف الموضوع معاهم بس فى التركيبات وشغل الconfigration هل حيبقى ساهل ان الشركه توضح لى هى عملت ايه والموضوع اشتغل ازاى ولا حيبقى صعب انا شايف ان المشروع ده فرصه ان الواحد يفهم شغل ال VOIP بفكر انى ادرس التكلفة وانواع الاجهزة و وتصميم الشبكة بالكامل مع الشركة وبعد الاتفاق وشراء الاجهزة اقوم بتركيبها وعمل الconfigration بمساعدة احد المهندسين اللى عندهم خبرة بالموضوع (بمقابل مادى الذى يحدده ..بحيث نفهم ايه اللى اتعمل ) وبذلك اكون استفدت وبقى عندى بعض الخبرة بدل ما تيجى الشركه وتعمل كل حاجه وانا قاعد اتفرج عليهم بس وشكراااااا الاستاذ htmst -NADM شكراا على المشاركه وسأكون على اتصال بك ان شاء الله

عضو فضي الصورة الرمزية ahab

حياك الله أخي الكريم:
    هناك بعض العملاء يضع في العقد شرط ( التدريب ) ولكن هذا التدريب سيكون بسيط لأنه في النهاية بيكون ل end user يعني تغير تحويلة وأشياء بسيطة

معظم الشركات اللي هي cisco partner بيكون أهم شيء عندها تنفيذ العقد وأخذ ال acceptance من العميل ، ولذلك ممكن تتفق معاهم إنك تكون حاضر أثناء عملية البرمجة واحتمال كبير يوافقوا

أو إنك تتفق من الباطن مع مهندس من الشركة على عمل البرمجة وهيكون سعره أرخص من الشركة وهتستفيد منه في عملية التعلم

ربنا يوفقك

عضو برونزي

اخي هناك العديد من الشركات
    انصحك بالتحدث لاكثر من شركه لاخذ اقل سعر
    انا عن نفسي بشوف العملاء بيعملوا كدا
    وبعدين فيه تدريب اسمه On Job Training
    يعني تبقي جنب مهندس التركيبات وتشوف كل شغله اكيد مش هيعرف بشرحلك كل شئ بس انك جنبه وبتركز ده هيعلمك كتير
    انا عن نفسي بخلي مهندس الموقع اللي بركب فيه يمكنه ان يكون بجواري ولا مشكله في الشرح علي شرط الاتفاق بان التركيبه متفق علي On Job Training
    ويمكن اخذ تدريب في الاخر للمهندس المسؤل لامكانيه اداره النظام الجديد بشكل يجعله يمكن التعامل الجيد وليس المميز وذلك لان المميز يحتاج الي جهد من مسؤل الشبكه نفسه
    -------------------------------------------
    [B][SIZE=4]فين الاسئله يا شباب في اقسام Cisco
    عاوزين اسئله في الVoice و الData
    عاوزين نقدر نفدكم [/SIZE][/B]

عضوية جديدة

شكراا يا جماعه على المشاركات وانا بالفعل خدت معاد مع كذا شركه لأخذ العروض منهم
    بس انا عندى فكره ممكن نستفاد منها ان لو حد فاهم شغل ال Voicيبدأ فى عمل تصميم للمشروع ونبدأ ننفذه واحده واحده هنا فى المنتدى بحيث نستفاد وانا عن نفسى
    ممكن بعد مناقشتى مع الشركه ابدأ فى عرض طريقة التصميم والتنفيذ
    وعرض للأجهزة المستخدمه وكل شئ خاص بالمشروع ده

وياريت لو حد يبدأ حيث انا project عبارة عن 3 مستشفيات كل مستشفى به حوالى 20 جهاز تليفون (ip phone) والثلاث فروع متصلين ب leased line
    فياريت حد يقترح ال planing
    وشكراااااااااا

عضو الصورة الرمزية Eng.Eslam Mohamed

انا عندى فى الشغل عاملين حاجه قريبه من الموضوع دة بس بشكل مختلف شويه ....انا عندى حوالى 60 فرع رابطهم بالليزد لين مع المركز الرئيسى ومتفقين مع شركه لينك....انهم يحطه خدمه فويس على الخطوط بس باستخدام سيويتش صغير بياخد من السويتش زيه زى الاجهزة بس طبعا هو بيدى بعد كدة للسنترال الداخلى فى الفرع او لعدة واحده على حسب الامكانيه والارقام الداخليه بتكون صغيره يعنى 120 او 134 وهكذا......الجهاز او السويتش الصغير دة ان جاز التعبير اسمه IP gateway ممكن حضرتك تسال عنه فى شركه لينك ومن غير متروك اتصل بيهم بالتليفون فقط وهتلاقى الرد .....وبرضه بلغنا باخر التتطورات وعمتا او محتاج اى شى انا تحت امرك سواء فى الفويس او فى غيره

عضو

السلام عليكم

في البدايه ممكن تربط الفروع بmpls

512 m.b تقريبا في السنه ب 13000

بعد كده هنيجي على الروترات وتشوف نوع ال interfaces اللي هتركب عليه على حسب انت هتشغل الدنيا ازاي

وتشوف التليفونات اللي هتركب أنالوج ولا ip phone

عضو

السلام عليكم ورحمة الله

في حاله ان الموضوع مازال متاحا .... انا مهندس اتصالات اعمل في مجال VOIP telecommunication في احدى الشركات المزودة لهذه الخدمة (voip networks and hosted call center) .. طبعا انا مش بعمل شغل ولا حاجة انا اصدي لو لسه محتاج اي مساعدة فا انا ممكن افيدك في حالة انك عايز تكون كل الاجهزه عندك Avaya لان انا خبرتي كلها في البراند ده وطبعا هو الاكثر كفائة في مجال الVOIP علا المستوى العالمي وبالطبع لو اي استفسار متعلق بالتكنولوجي عموما هحاول افيدك

بالنسبة لاحتياجاتك فوق فهي بكل بساطة

لو كل موقع فيه 20 مستخدم يبقا هتحتاج 20 IP phone
    في كل موقع switch and you can use POE Switch
    كل المواقع هيتم ربطها VPN بالشركة المزودة للخدمه ودا طبعا عشان ال managment & Support كون مع الشركة دا طبعا زي ما احنا بنعمل
    بالطريقة دي كل المواقع يتم ربطها معا عن طريق ال main site اللي هو مزود الخدمة ودا و اسهل solution والارخص طبعا بكتييييييييييرر

طبعا في حلول كتير جدا دا يعتبر الافضل من حيث سهولة الاستخدام ولا يحتاج on site VOIP engineer لان كل ال managment بيكون من main site

يارب اكون افدتك والفائده تعم عالجميع

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لكي تعم الفائدة على الجميع :
    اولا: يجب ربط المواقع مع بعضها سواء عن طريق الانترنيت VPN او ربط هذه المواقع من خلال التقنية المتاحة داخل الدولة
    ثانيا : اذا كان المستشفي من ثلاث فروع = يجب ان تحدد عدد المستخدمين للهواتف في كل فرع : وعلى هذا الاساس يمكن ان تختار المعدة الصحيحة من سيسكو فمثلا اذا كان عدد المستخدمين يزيد عن 300 هاتف سوف تذهب الى استخدام Cisco Unified communications manager (server)
    اما اذا كان اقصى عدد هواتف هو 300 انصحك باستخدام Cisco Unified Communications Manager Business Edition 3000
    اما اذا كان عدد المستخدمين في كل فرع لا يتعدى 100 حتي 250 او اقل من هذا العدد انصحك باستخدام Router يعني Call manager Express

طبعا هذا من دون تحديد نوع الهواتف المستخدمة : يمكنك الدخول على موقع سيسكو وتحديد الموديل الذي ترغب في استخدامه فمثلا الميزات والخواص في الهاتف تختلف حسب المستخدم . فلكل هاتف سعره الخاص والخواص الموجودة به من شاشة ملونة الى غير ذلك

واي خدمة موجود ويمكنك مراسلتي

عضوية جديدة

Please Update if any help needed in such project ..
    I can offer great help in such thing .. as i am already working in Cisco Advanced Partner in Egypt in VoIP Field .

عضو

أنا اشوف ان الموضوع ذا محتاج تفصيل اكثر من حيث المزانية الي حطتها الشركة لهذا المشروع اولا.
    وثانيا من حيت المستقبل لازم تحسب حساب المستقبل يعني تسال لازم تسألهم عن خطتهم على مدى 5 سنوات على الااقل ماهي
    هل حيكون عنهم فروع اكثر ؟ طيب بنسبة لعدد المووظفين حيزد ولا لا والزياده كم تقريبا حتى تكون؟ غشان يصير الشغل بروفشنل
    وهذا كلة راح ياثر على المزانية حق المشروع.

وبعدين عندك الربط ولي هو عنطريق مزود الخدمة وكم حيكلف؟
    ثم السويشات والراوترات المطلوبة
    ثم
    جزء الفويس ألي هو هل يحتاج كول منجر سيرفر والا اكسبرس ولا تنسا تحسب الليسنس حق السيرفر و الهواتف
    وعاوز كلاستر ولا لا (أنت كمهندس لازم تبين لهم ان الكلاستر مهم وهما براحتهم عشان تخلي مسؤليتك بكر لو صار السيرف داون:eek: وأن قطعت الاتصالات )
    تم الهواتف وموديلاتها
    وهل عاوز يونتي مسج مربوط على الاكتف دايركتوري AD Server
    بنسبة للخطوط الخارجية عاوزه E1 or Analog (FXO بنسبة للفرع الرئيسي و الفروع وإدا كان FXO كم خط عاوزين في كل فرع
    ثم تحسب حسبتك و التكاليف :ah2:

هذي المشاريع هي الي تعطيك خبره سنه في يوم
    أتمنى لك التوووفقيييق

شكرا