من فترة واحد طلب منى اجمع لة جهاز بمواصفات كالاتى
MB GB G41
CPU E5700
Ram KingStone 2GB DD3
HDD 500 Blue
DVD RW samsung
Case + Power Normal

الجهاز شغال معاة زى الفل بعد التجميع لمدة اسوبعين تقريبا
واخر مرة قالى الجهاز بيفصل فجأة ومش بيفتح داتا

رحت اشوف الجهاز ...... بيدينى على التيستر لا شئ وشوفت البروسيسور مش بيسخن .. غيرت الباور صبلاى نفس المشكلة

استخدمت افوميتر وقمت بقياس خرج ال 12 فولت اللى بيوصل بالبروسيسور لاقيتة 10.1 فولت ؟؟؟ وجربت على ال 5 فولت لاقيتة 4.2 فولت ونفس الارقام على اكتر من بور .. جربت اشوف الفولتية الداخلة للبور صبلاى وجدتها 170 فولت وليس 220 ولكن كان مكتوب على البورصبلاى ان الدخل 115~230 V رحت بالجهاز عندى البيت وشغلتة من غير ما اقرا الفولتية لاقيتة الجهاز اشتغل عادى وبعدها قريت الفولتية وجدتها 188 فولت تقريبا رجعت للمكان الاول الجهاز اشتغل عادى .. جربت لعبة مجسمة شوية اثناء اللعب الشاشة اتحولت لخطوط ومع اعادة التشغيل عادت المشكلة ومش عايز يقتح داتا تانى .... اخدت الجهاز عندى البيت تانى ولاقيتة مش عايز يشتغل علما ان كانت ساعتها الفولتية 185 وفى نفس الوقت جهاز تانى شغالة عادى بمازربورد MSI G31 .. الغريب فى الامر انى قريت الفولتية على الجهاز اللى فية بوردة G31 لاقيت الفولتية 10.47 وكان الجهاز شغال عادى ... انتظرت ساعة تقريبا وحاولت مرة اخرى تشغيل الجهاز اشتغل عادى وكانت على فولتية 190 بعدها قفلتة وكتبت الموضوع على المنتدى ...

السؤال : هل هذا عيب صنناعة يستدعى انى ارجع البوردة للضمان ؟؟ ولا المازربورد دية بتطلب طاقة اعلى من باقى البورد الـ G41 ؟؟ هل هذه البوردة بالتحديد تحتاج لسبليزر ؟؟

ملحوظة : انا عندى جهازين واحد MSI G31 وواحد Asus G41 يعملان بكفاءة على نفس الفولتية 185~190 ولا يوجد اى مشاكل ... علما بان مشكلة انخفاض الفولتية المتغيرة مشكلة الحى باكملة ولكن الاجهزة تعمل بشكل طبيعى

برجاء المساعدة وفى حال ان كانت البوردة تطلب طاقة اكبر فما الافضل سبليزر ام UPS ؟؟؟ وكم الاسعار ان امكن -مصر-القاهرة- ؟؟

شكرا