النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: مشكلة عجيبة وغريبة ارجو الدخول لاهمية الموضوع

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضوية جديدة

Lightbulb مشكلة عجيبة وغريبة ارجو الدخول لاهمية الموضوع

بسم الله الرحمن الرحيم دى اول مشاركة ليا فى المنتدى بس انا عملت سيرش ولقيت ان عرب هاردوير الافضل طيب ارجع لمشكلتى العجيبة والغريبة انا عندى شبكة محلية انترنت وشغال على راوتر توموسون 858 v 7 تقريبا من شهر 5 الى فات وانا موصل خط الانترنت وكان واحد ميجا وحاليا 2 ميجا طيب الموضوع الاهم انى موصل الشبكة فى المنطقة وشغال عليها وبدأت الشبكة تكبر كل يوم لكن بدات المشاكل طيب عدد المشتركين معايا 25 مشترك الشبكة اشتغلت من شهر 5 لـــ 15/9/2011 تمام يوم 16 بدات المشكلة كان فى اليوم دة وصلت لمشترك جديد وفصلت مشترك تانى جنب منه ونقلت السويتش عند المشترك الجديد طيب هنا بدأت المشكلة وهيا ان فى مثلثات صفرا كتير بدأت تظهر على الشبكة كلها والنت احيانا يشتغل عند اشخاص واشخاص تانين لا على الرغم من حاجة ان ممكن اتنين على سويتش واحد واحد منهم شغال والتانى عندة مثلث انا راجعت على الاجهزة كلها فى الشبكة مفيش فيهم مشكلة حتى الشخص الجديد الى انا موصله اخدت جهازة عندى يوم كامل وفصلت النت عنه بردك نفس المشكلة موجودة طيب انا موصل الراوتر فى وسط البلد يعنى مقسم 4 بورت على اربع مخارج مختلفة بدأت افصل كل يوم خط لكن نفس الموضوع موجود فى حاجة اغرب ان النت عند فى البيت مبيفصلش نهائى ولا مثلث ولا اكس ولا اى حاجة مع ان الراوتر مش عندى يعنى زى زى المشتركين الى معايا الغريب بقا ان فى ناس بتيجى على الساعه 9 مساءا كل يوم النت بيفصل عندها ويشتغل لوحدة بعد مدة تانى وممكن يكرر الموضوع دة بالنهار حاجة تانية بردة ان الراوتر اوقات كتير ادخل عليه الاقيه متصفر يعنى أب تايم بتاعه صفر كانه لسا ريستارت دلوقتى ويبدأ يعد من جديد انا دوخت بصراحة بسبب الموضوع ده بتمنى انى الافى الحل هنا فى المنتدى الكبير دة وعلما انى مفيش نت كت على الاجهزة كلها منتظر المشاركة فى الموضوع المتعب دة :ah8::ah8::ah8::ah8::ah8::ah8:

عضوية جديدة

رد: مشكلة عجيبة وغريبة ارجو الدخول لاهمية الموضوع

كل دى ردود متشكر جدا للمنتدى الرائع 49 مشاهدة ولا حد قدر يفيدنى باى حاجة

عضو

اهلا بيك يااخى الكريم
    مشكلتك انك مافيش سيرفر عندك تحكم يعنى علشان تظبط السرعات وتتحكم فى كل شى
    اعتقد العيب عندك ان روتر مش عايز يوزع ايبهات اعتمد على الله وهات سيرفر المايكروتك وانت هتشوف كلامى ان شاء الله ان العيب ايضا ممكن يكون نت كت
    RB750GL-Bullet2hp-pico2hp-Nanostation m5-HyperLink antenna-wifistation and more) call plz
    01001922326-01274588584

عضو

ياباشا مشكلتك دي شائعه جدا جدا جدا ودي فعلا بسبب ان مفيش سيرفر وعارف ليه لان الروتر مبيقدرش يخدم المشتركين دول كلهم ومهماا قولتلك حلول مش هتبقي فعاله ولا هتريحك زي السيرفر الميكروتك ولازم تصرف علي الشبكه عشان ترجعلك بفلوس واناكنت زييك كدا من فتره كبيييييييييره بس خلاص مشكلتي اتحلت و انت لو عايزني فاي حاجه انا تحت امرك ولو عايز تتواصل معايا انا عندي خبره كبيره في الموضوع ده واسف علي الاطاله