صفحة 1 من 11 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 165

الموضوع: شكوى في شركة MSI ارجوكم الدخول وايجاد الحل

عضو

شكوى في شركة MSI ارجوكم الدخول وايجاد الحل

السلام عليكم

البداية اني رحت اشتريت كارت شاشة msi gtx 560 ti OC

ودة شكل العبة بالظبط : ياريت ملاحظة علامة OC باللون الابيض والتي تعني over clocked مكسورة السرعة مصنعيا

والمعروف ان الكارت الريفيرانس غير مكسور السرعة يأتي بسرعة 822 ميجا هرتز للكور و 4000 ميجاهرتز لل ميموري
    اما النسخة مكسورة السرعة اللي مفروض انا شاريها مخصوص تاتي بسرعة 880ميجا هرتز للكور و 4200 ميجاهرتز لل ميموري
    ودة لينك يدل علي كلامي من موقع ******** به المواصفات
    https://www.********.com/product.php?id=11073

افاجىء انا بروح واجرب الكارت يطلع انو النسخة الريفرينس العادية غير مكسورة السرعة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ارجع للمحل ويجربهولي يقولي " فعلن الكارت عادي وغير مكسور السرعة" ويجرب الراجل كرت تاني وتالت من اللي عندو نفس المشكلة
    فيرجع الراجل لشركة MSI ليسألهم عن الشحنة وفعلن شركة MSi تستغرب اوي وتقولوا ازاي احنا كروتنا زي الفل " طب ابعتلي كرت عشان اجربوا " ونفس الكلام يطلع كرت عادي

الكلام دة كلو بقي في شهرييين من الانتتظار
    وبعد كدة الراجل مشكور يديني رقم تليفون واحد من اللي شغالين في توكيل MSI عشان اكلموا واتعامل معاة بنفسي .. وحصل وكلمتوا
    شوفوا المكالمة بقي واضحكوا للصبح علي تعامل شركة MSi مع العملاء :-
    كلمت الراجل وقولتلوا حصل معايا كذا كذا لسة بحكيلوا ومخلصتش كلامي !! الاقيه يقولي بالنص كدة
    " بوص يا بيــــة الكارت اللي معاك دة مش نسخة مكسورة السرعو ولا حاجة دة كرت عادي جدن ومفيش حاجة تثبت او تدل علي انو نسخة مكسورة " اقوم مقاطعوا واقولوا ازاي !! دة مرسوم علية كلمة OC يعني نسخة مكسورة وانا عامل سيرش كويس وقاري وعارف الفرق في الامكانيات وفي شكل الكرتونة دانا حتي جايب مواصفاتو من موقع المحل الرسمي اللي انا اشتريت منو ...
    يقولي " لأ ماهو السيريال نمبر بتاع الكارت هو نفس السيريال نمبر بتاع الكارت مش المكسور السرعة" هأ هأ هأ علي اساس اني معايا كتالوج وبدور علي السيريال مثلن
    لا ويقولي كمان " انتا وانتا بتشتري عارف كويس انتا بتشري ايه ومتاكد انو مش اوفر كلوكد " يعني من الاخر كدة متحورش عليا شوف ازاي بنجم مثلن انا لو اعرف انو مش مكسور السرعة كنت اشتريت كارت اي ماركة تانية بلاها MSI دي شركة زبالة مش كفاية عيوب الصناعة اللي الناس بتشتكي منها
    انا بجد زهقت من الموضوع دة وعايز اصعد الموضوع ومش حسكت علي حقي
    ارجو المساعدة يا شباب
    وشكرا لوقتكم

عضو برونزي الصورة الرمزية helmmmy

رد: شكوى في شركة MSI ارجوكم الدخول وايجاد الحل

هذا يسمى نصب

عضو فضي الصورة الرمزية Mr VERRO

ده فعلا نوع من النصب وحاول تكلم شركة msi من الموقع الرئيسى واحكيلها مشكلتك مع التوكيل

عضو برونزي الصورة الرمزية mradel

خش علي الموقع الرئيسي للشركة وكلم ال Support في الموقع وهيتفاعلوا ان شاء الله معاك

https://support.msi.com/
    [CENTER][SIGPIC]https://www.arabhardware.net/forum/signaturepics/sigpic11197460_1.gif[/SIGPIC][/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية EL-MARIACHY

نفس مشكلتى و لكنى على اهون قليلاً

معى كارت الgtx 570 twin frozr II ووكتوب على العلبه انه يأتى بسيرال برنامج 3D mark 11 advanced و مكتوب ان قيمته 20$

لما اكلم المحل اللى إشتريت منه و اقول له ان مافيش سيرال ، يقول لى ان توكيل msi عمل الحركه ديه معايا و مع ناس تانيه كثيره

فمن ناحيه نصب ، فهو فعلاً نصب

انا رائى انك تحاول تبيع الكارت لأنك مش هتعرف تأخذ حقك ، و ممكن نضع بعد ذلك شعار فى المنتدى وهو الإبتعاد عن منتجات msi و تخيل ال5ميلون مشاهده شافوا هذا الكلام

اكيد وقتها msi هتحاول تتواصل مع إداره المنتدى لتفهم ما يحدث ووقتها يتم فضح التوكيل فى مصر
    [CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

[/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh

ده نصب النصب كمان
    ده الموضوع لو معايا اروح اهد التوكيل ع اللى فيه ده كارت ب 1500ج
    احنا هنرج :mad:
    انا معاك ف انك تبعت ميل للشركه فيه كل بيانات الكارت اللى معاك
    السيريال وكل الأكواد المكتوبه على الكرتونه وصور كمان اذا لزم الأمر وصوره من الكرتونه موضح عليها شعار الوكيل ف مصر

وتلغم الميل بكلام زى الفل عن سمعه الشركه وبريق الشركه وانها كده بتنضرب ف السوق المصرى وابعت لنك للمنتدى
    ومن الأخر توصلهم انك من النا ساللى بتفهم كويس ووراك منتدى بأكمله من الناس الفاهمه واللى بتعرف امتى النصب بيكون موجود وامتى الخطأ الغير مقصود يكون موجود
    واذا لزم الأمر هددهم برفع شكوى ضدهم قانونيه تتهمهم فيها بالغش التجارى وبيع منتجات مخالفه للمواصفات والبيانات المصرح بها سواء الشركه الأم او الوكيل
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]

عضو فضي

انا مع رأى الشباب هنا
    متتنازلش عن حقك المبلغ مش صغير
    ابع ميل زى العضو الفاضل ما قالك فية كل تفاصيل الكارت
    و اشتكى ان الوكيل بيبوظ اسم التوكيل فى مصر مما يسبب سؤ سمعة لجميع منتجات الشركة فى السوق المصرى و العربى
    لان مصر من رائدة التكلونجيا فى الوطن العربى
    و شوية كلام زيادة تخلية يغير التوكيل فى مصر
    علشان اللى فى ايدة نعمة و يهملها يستحق انها تبعد عندة
    و اهم متهملش الموضوغ و ربنا معاك
    MY NEW UPGRADE PC
    I5 10400f 2.9 / msi MAG B460 Tomahawk
    BALLISTIX 2X8 3000 (mhz) -samsung 970 evo plus 250gb m.2
    msi 5700 xt gaming X - SAMSUNG PX2370
    SEASONEC 620W / case -abkoncore h500g

عضوية جديدة

والله فعلا مشكلة مش صغيرة أبدا _______نصيحتي أن حضرتك تتواصل مع الشركة الأم عبر الميل وتشوف حيردو عليك ولا لأ.
    وبعدين ممكن تكلم محامي يتفاهم مع الشركة وتهدد التوكيل برفع قضية عليهم صحيح المحامي حياخذ مبلغ لا بأس فيه لكن لازم الناس دية تاخذ درس حتى لا تنصب على العالم....الفلوس مش بتيجي بالساهلعلشان هما يسرقونا كده علانية .

عضو الصورة الرمزية helmygecso

فعلا انا جايب نفس الكارت ولسه ملاحظ دلوقتى انه عادى مش OC خليك وراهم وابعت ميل للشركه زى ما الاخوه كلهم قالوا وان شاء الله ربنا ينصرك عشان كده دا اسمه غش علنى والراجل كلامه يبين ان هو عارف ومش همه
    Playing >> :ah2:
    PES 2012 - FIFA 12 - Battlefield Bad Company 2 -Brink - Blur

EVERY HERO HA$ A JOURNEY
    EVERY JOURNEY HA$ AN END

عضو فضي الصورة الرمزية mena adly

نفس الكلام حصل معايا بالظبط وكلمت الوكيل وكان ردوا ان انا اللي غلطان عشان مشوفتش السيريال مهو لما انا بشتري كارت المفروض اكون عارف انا بشتري ايه ومبوصش على العلبة !!!!!!!!!! !!!!!! فعلا نصب في نصب !!!!!!

عضو الصورة الرمزية fiter_f22

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mena adly مشاهدة المشاركة
    نفس الكلام حصل معايا بالظبط وكلمت الوكيل وكان ردوا ان انا اللي غلطان عشان مشوفتش السيريال مهو لما انا بشتري كارت المفروض اكون عارف انا بشتري ايه ومبوصش على العلبة !!!!!!!!!! !!!!!! فعلا نصب في نصب !!!!!!
    حلوة حكاية السيريال دى :cdcd:
    ده على أساس أنى رايح أجيب خط فودافون طلع موبنيل علشان مخدش بالى من الرقم :D
    الأفضل أنك متتنزلش عن حقك ولو الكلام منفعش مع العالم دى رجع الكارت تانى وخد فلوسك
    ربنا معاك إن شاء الله

عضو برونزي الصورة الرمزية khaled_sha6er

الموضوع دة اتناقش هنا فى المنتدى قبل كدة هنا
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=249394
    انا عندى نفس الكرت مفس المشكلة انو مش مكسور بس انا معقدش الموضوع وكسرتة ل 950 ويعمل بثبات تام انا عارف ان الموضوع نصب بس جرب تكسرة

عضو الصورة الرمزية o0R3D0o

Exclamation رد: شكوى في شركة MSI ارجوكم الدخول وايجاد الحل

لا تسكت على على حقك وانا مع الرأي بالتوجه إلى مراسلة الشركة الام بالاميل وتبليغها بالموقف وارفق مع الاميل صور لعبة المنتج و الرقم التسلسلي كم على علبة المنتج و البطاقة وصورة لعلامة الوكيل على علبة البطاقة بالتأكيد شركة MSI ستتخذ اجراء تجاه ذلك

اما بالنسبة لموضوع الرقم التسلسلي وهل هو لبطاقة MSI NGTX560-Ti Twin FrozrII OC ام لبطاقة MSI NGTX560-Ti Twin FrozrII بسنختها التي تأتي بالترددات القياسية فيمكنك زيارة هذا الرابط ( أضغط هنا )

وهو مركز تسجيل منتجات شركة MSI وهذا ما تكتسبه بعد التسجيل
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MSI Online Product Registration Center
    Register your MSI product now to enjoy a host of benefits !Warranty registration
    Exclusive updates on promotions and events
    Quicker service and product support
    View your current registered MSI products

والموقع يدعم اللغة العربية ضمن لغات الواجهة التي يوفرها الموقع لمستخدميه ، قم بالتسجيل من ثم قم بتسجيل الرقم التسلسلي لبطاقتك وبعد ادخاله وملئ البيانات المطلوبة بالطريقة الصحيحة ستحصل على صفحة المنتجات التي قمت بشرائها في حسابك وستكون على هذه الشاكلة :

وفي عمود Product Name يظهر لك اسم المنتج الذي قمت بادخال الرقم التسلسلي له ومنه تستطيع ان تتعرف على نوع بطاقتك ...

وان ظهر ان البطاقة هي النسخة هي النسخة الغير مسكورة السرعة ، فهذا يعتبر غش تجاري بدون مجادلة ، فبيع سلعة وضع مواصفات لها تخالف مواصفتها الحقيقة هو احد انواع التحايل التي تقع تحت قانون الغش التجاري ويحق لك التوجه لجهاز حماية المستهلك وتتخذ اجراءات ضد هذه الشركة او الوكيل .....

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_sha6er مشاهدة المشاركة
    الموضوع دة اتناقش هنا فى المنتدى قبل كدة هنا
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=249394
    انا عندى نفس الكرت مفس المشكلة انو مش مكسور بس انا معقدش الموضوع وكسرتة ل 950 ويعمل بثبات تام انا عارف ان الموضوع نصب بس جرب تكسرة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mena adly مشاهدة المشاركة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة helmygecso مشاهدة المشاركة
    فعلا انا جايب نفس الكارت ولسه ملاحظ دلوقتى انه عادى مش OC خليك وراهم وابعت ميل للشركه زى ما الاخوه كلهم قالوا وان شاء الله ربنا ينصرك عشان كده دا اسمه غش علنى والراجل كلامه يبين ان هو عارف ومش همه
    مادامت المشكلة متكررة ونفس الرد من الوكيل ، فانا ارى ان تجتمعوا وتتجهوا الى جهاز حماية المستهلك بشكوى لتضمن حقكم
    فالغالبية العظمى من رواد المنتدى على دراية كاملة بكسر السرعة ، ولكن كسر سرعة البطاقة لا يحل المشكلة ففي النهاية انت ابتعت سلعة وانت ترغب في التمتع بمواصفتها المبينه عليها وعلى اساس هذه المواصفات اتخذت قرار الشراء

انا لا اهاجم احدا ولست ضد اي شركة او وكيل
    ولكن ما تكرر حدوثه مع العديد من اعضاء المنتدى هو فعلا ليس بالامر الهين ويعيدنا للوراء
    الى الوقت الذي كان المستهلك في نظر الشركات فريسة يباح لها ان تتحايل عليه بكافة الوسائل
    وقد اعتقد ان هذه الفترة قد بدأت في الانتهاء وان السوق الآن في فترة وعي وتفاهم بين العرض والطلب
    ولكني على ما يبدو كنت مخطئاً

وفي النهاية الساكت عن الحق شيطان اخرس

عضو الصورة الرمزية is master

واللهى انا شايف انك تبعت شكوى فى الشركه الام وكمان حمله مقاطعه من المنتدى وتحذيير وبكدة هنتفادى ان اى حد يقع ف نفس مشكلتك ويارب تنحل يارب

عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh

انا شايف فيه عدد 5 اعضاء تضرروا من هذا الأمر يرجى منهم ارسال ايميلات لكل واحد على حدى الى الشركه الأم
    واعتقد مع هذا العدد سيكون الأمر له وزنه
    وان شاء الله لن يضيع حق وراءه مطالب
    [CENTER][COLOR=#008000][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B]عن أبي هريرة، عن النبي صلي الله علية وسلم قال:" ما من رجلٍ يحفظ علماً فيكتمه، إلا أُتي به يوم القيامة ملجماً بلجام من النار "[/B][/SIZE][/FONT]
    [/COLOR][B][COLOR=#800080]لا تؤجل لعب اليوم الى الغد[/COLOR][/B][/CENTER]

صفحة 1 من 11 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... الأخيرةالأخيرة