صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 23

الموضوع: لعبة Pes 2011 بطيئة مع بطاقة HD5450 أرجو المساعدة ( عنوان معدّل )

عضوية جديدة

لعبة Pes 2011 بطيئة مع بطاقة HD5450 أرجو المساعدة ( عنوان معدّل )

انا يا جماعة تعبت والله من واتخنقت بجد مش عارف اجيب ايه واعمل ايه وانا داخل المنتدى واملى على ربنا ثم عليكم انكم تفيدونى

انا قولت هجيب كارت فيجا عشان العب لعبة زى PES 2011 بجرفيك كويس ! نزلت من يومين والبياع قالى خد الكارت ده اسمه HD 5450 1G

النسخة السيفر .. المهم جربته لقيت اللعبة اشتغلت بس فيه تهنيج فى اللعبة وبتقف ثانية وتشتغل تانى وانا مش عايز كده المهم

روحت للراجل تانى سالنى على البروسيور الى عندى قولتله 3.6 / 512 Cash قلى ده ضعيف قولتله طيب اخود ايه قالى 3.2 على

كاش 2 ميجا . ديول كور , المهم اشتريته ب 360 جنيه وروحت البيت ركبته اللعبة اشتغلت وبنفس التهنيج ولا كان اى حاجة حصلت

انا دلوقتى بقا مش عارف اعمل ايه انا شاكك حاليا فى المزر علما بانها ECS 7050 هل ممكن يكون المعالج كبير عليها وهل هى الى

عملة المشكلة ديه ! لو هى انا ممكن اغيرها والله واخلص من الهم ده , يعنى الى انتوا هتقولو عليه انا هعمله بس الجيمز تشتغل

بكفائة كويسة , ولو هجيب اجيب ايه . وانا قريت فى المنتدى هنا ان الكرت الى جبته ده ضعيف وفيه الكارت ال HD 4670 احسن منه

فهل ارجع الكارت بتاعى وادفع فرق واجيبه ولا ايه بالظبط ,,, اسف والله طولت عليكم انا عارف بس عشمى فيكم كبير انتى الى هتحلولى

المشكلة ديه علما انى سايب شغلى ولسة مسفرتش وحالى واقف والله والموضوع لازم يخلص النهاردة يا ريت وشكرا

عضو الصورة الرمزية YousefValentino

رد: بالله عليكم حد يساعدنى تعبت خلاص

اعوذ بالله من جشع البائعين ,
    اذا امكن استرجاع القطع فعليك بأسترجاعهم , وضع ميزانيه للتغيرات ان كنت تريد التغير لتتمكن من تشغيل تطبيقات و العاب المستقبل
    اما اذا كنت لا تريد تغير جذرى
    فعليك بالتغير للفيجا ب 4670 و المعالج لا بأس به و لكن لا تنتظر منه اداء عالى مع الالعاب الحديثه مثل Colin McRae DiRT 3 ,
    و سوف تجد تحسن كبير ان شاء الله و لقد كنت املك اللوحه الام 7050 منذ 4 سنوات تقريبا و هى لا بأس بها مع معالجك الحالى و بطاقه الرسوم 4670 و ذاكره 2 جيجا

عضو برونزي

اخي انا عندي نفس الكارت ولعبه pes 2011 شغاله تمام وعلي اعلي اعدادات علي جهازي مع العلم ان الكارت فعلا من الفئات الضعيفه لكن البيس مش محتاجه اكتر من كده ياريت امكانيات جهازك بالكامل ونوع النسخه اللي شغال عليها وياريت الاول تجرب تقلل الاعدادات للعبه علي الاخر وشوف وقولي النتيجه

عضوية جديدة

انا جهازى موصفاته كالاتى ! M.B : ECS 7050
    Ram : 3G DDR2
    Pros : 3.2 / 2MB Cash dual core
    Vega : 5450 HD 1GB
    Windwos : Xp

فهل العيب عندى من تبطأ اللعبة من والوقوف احيانا اجزاء من الثوانى من ايه ؟ وممكن يكون العيب من المزر بورد ! لانها الحاجة الوحيدة المتبقية

ولو هجيب مزر بورد جديدة ترشحولى ايه ؟ ولو جيت معاها رامات DDR3 هتفرق فى الالعاب ولا عادى انا المزانية الى حاطهها لو العيب من المزر

350 ّ 400 جنيه ولو ممكن اشترى مزر واغير البروسيور AMD هل هتكون كفاءة الالعاب اعلى ! ولا نفس كفائة الانتل بالله عليكم الرد بسرعة

لانى نازل اجيب كل حاجة النهاردة اخر يوم ليا عايزكم تقوليلى اعمل ايه عشان اشغل الالعاب الجديدة بكفائة كويسة وفلوس متوسطة مش كتير

عضو برونزي

اخي الاول قبل ما تكلف نفسك غير النسخه الxp الي 7 افضل كتير وحمل عليها لو ماكنش موجود برنامج Directx 11 هيفرق معاك كتير لان الكارت بيدعم البرنامج ده او جرب تحمله علي النسخه اللي عندك وقبل ما انسه حاجه مهمه جدا جدا حمل من علي موقع الشركه احدث تعريف للكارت وده ضروري جدا والافضل تجربه الاول

عضو الصورة الرمزية YousefValentino

ما هى دقه العرض فى الجهاز و اللعبه ؟ هذا سوف يتوقف عليه بعض النقاط
    و فعلا يجب عليك التاكد من سلامه الونيدوز و افضل كثيرا ان تقوم بتنصيب ونيدوز 7 , و تنصيب احدث التعريفات
    لذلك قم بأتباع الاتى اذا كنت لا تريد تغير الونيدوز لانه ليس مبرر للتقطيع
    قم بالتاكد من نسختك , و قم بتنزل ااحدث التعريفات للجهاز كامل و قم بتنزيل Directx كامل , ثم قم بتشغيل اللعبه على اعلى اعدادت و اقم اعدادت لترى هى هناك تقطيع و على دقه عرض شاشتك و على دقه 1024*786 و ثم تقرر على ستقوم بتغير قطعه ام لا , لان كما ذكرت من قبل مواصفات الجهاز قادره على تشغيل اللعبه على اعلى اعدادت

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xyza مشاهدة المشاركة
    اخي انا عندي نفس الكارت ولعبه pes 2011 شغاله تمام وعلي اعلي اعدادات علي جهازي مع العلم ان الكارت فعلا من الفئات الضعيفه لكن البيس مش محتاجه اكتر من كده ياريت امكانيات جهازك بالكامل ونوع النسخه اللي شغال عليها وياريت الاول تجرب تقلل الاعدادات للعبه علي الاخر وشوف وقولي النتيجه

حضرتك انا شغلت ال PES على ال Low ونفس الكلام برضك !!!!!

عضو الصورة الرمزية oscartel1111

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xyza مشاهدة المشاركة
    اخي الاول قبل ما تكلف نفسك غير النسخه الxp الي 7 افضل كتير وحمل عليها لو ماكنش موجود برنامج Directx 11 هيفرق معاك كتير لان الكارت بيدعم البرنامج ده او جرب تحمله علي النسخه اللي عندك وقبل ما انسه حاجه مهمه جدا جدا حمل من علي موقع الشركه احدث تعريف للكارت وده ضروري جدا والافضل تجربه الاول
    يا اخي اللعبة لا تدعم Directx 11:DبلDirectX 9.0c بس هذا لا يمنع تغيير نظام التشغيل

عضو فضي الصورة الرمزية Mr VERRO

رد: لعبة Pes 2011 بطيئة مع بطاقة HD5450 أرجو المساعدة ( عنوان معدّل )

افضل تغيير هو تبديل كارت الشاشة الى 4670 او افضل اما باقى المواصفات جيدة وخصوصا لو المعالج اللى انت تقصده هو E5800

مخالف للقوانين

عير نظام التشغيل لوندوز 7 وتاكد انك منزل اخر اصدار لتعريف كرت الشاشة والدايركتس انا لا اظن ان المشكله فاى حاجه من الهاردوير الى معاك لانه كافى بانه يشغل اللعبة مستريح

عضو الصورة الرمزية سعيدو

اخي انا كان عندي نفس كرتك و نفس المشكلة مع البيس 2011 كانت ثقيلة على الهاي لكن جيدة على ميديام

وكان غندي معالج بنتيوم 4 رحت فورا رجعت الكرت و جبت كرت 430 GT الحقيقة اداء رائع مع الالعاب مع سعر جيد جدا ويشتغل مع اي كمبيوتر حتى مع باور 300 واط تجاري

جميع الالعاب تشغل فله وبسرعة رائعة على الهاي انصحك تجيبه ناهيك دعمه ديراكت اكس 11 و الفيزيائي و بيكسل 5.0 وهو اقوى ب 70 بالمئة من كرتك و ابعد عن كروت ATI لانها من وجهة نظري سيئة و كرتك 5450 لازمله على الاقل معالج كور دو ديو عشان يديك اداء مقبول

عضو الصورة الرمزية Crag

اولا ما هو المعالج بالتحديد , الكارت ليس جيدا لكن يجب ان يشغلها بكفأة على الريسلوشنز المنخفضة , و اعمل معروف و ترجملي كلمة (تهنيج)

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سعيدو مشاهدة المشاركة
    و ابعد عن كروت ATI لانها من وجهة نظري سيئة
    سيئة؟؟؟؟؟؟؟لا عتقد اطلاقا

عضو الصورة الرمزية سعيدو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Crag مشاهدة المشاركة
    اولا ما هو المعالج بالتحديد , الكارت ليس جيدا لكن يجب ان يشغلها بكفأة على الريسلوشنز المنخفضة , و اعمل معروف و ترجملي كلمة (تهنيج)

سيئة؟؟؟؟؟؟؟لا عتقد اطلاقا
    اخي هذه و جهة نظري فقط و عن تجربة لاني من قبل جربت 5450 و الجيفورس 210 مع نفس المعالج تفوق 210 وشغل بيس عل ى الهاي ب اطارات 60 ومع باقي الالعاب الاطارات كانت 22-18 اما 5450 فلالطارات لم تتجاوز 12 مع ثقل في النظام مشاكل مع الالعاب درجة حرارة عالية تجاوزت 90 درجة..........:confused:

عضو الصورة الرمزية Crag

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سعيدو مشاهدة المشاركة
    اخي هذه و جهة نظري فقط و عن تجربة لاني من قبل جربت 5450 و الجيفورس 210 مع نفس المعالج تفوق 210 وشغل بيس عل ى الهاي ب اطارات 60 ومع باقي الالعاب الاطارات كانت 22-18 اما 5450 فلالطارات لم تتجاوز 12 مع ثقل في النظام مشاكل مع الالعاب درجة حرارة عالية تجاوزت 90 درجة..........:confused:
    90c صديقي الامر واضح............الكرت اساسا فيه مشكلة جميع كروت الراديون تعطى حرارة قصوى 80 او اكثر قليلا
    كما ان مصنع الكرت يختلف (HIS , ASUS) و هكذا
    اوافقك بنقطة ان درايفرات الراديون سيئة

عضو الصورة الرمزية سعيدو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Crag مشاهدة المشاركة
    90c صديقي الامر واضح............الكرت اساسا فيه مشكلة جميع كروت الراديون تعطى حرارة قصوى 80 او اكثر قليلا
    كما ان مصنع الكرت يختلف (HIS , ASUS) و هكذا
    اوافقك بنقطة ان درايفرات الراديون سيئة
    اخي كرت 5450 يعطي حرارة قصوى 90 درجة المشكل جميع الكروت 5450 مشتتها بدون مروحة حتى المصنع من ati نفسها هذه اولا

وكما قلت الدرايفرات سيئة والالعاب سيئة يعني nvidia متوافقة مع الالعاب اكثر و هذه الحقيقة كما تاكد انك حتى لو اشتريت كرت 210 فهو غير مخصص لالعاب لكن لن تواجه اي مشكل لا مع الحرارة و لا مع العبة تقدر تلعب على اعدادات ميديامن بشكل عادي

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة