النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: العمل عن طريق الانترنت بين الحقيقة والوهم

عضو

العمل عن طريق الانترنت بين الحقيقة والوهم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخوكم مهندس محمد فاروق من الزقازيق اعرض بعض تجاربى العملية سواء الفاشلة او الناجحه للاستفادة لكل شخص مسلم وغير مسلم ولتبادل الخبرات العملية

كل ما اقوله بناء على تجارب عملية قمت بها

بسم الله ونبدا
    الوهم

أولا كلنا لما بنعد علىالانترنت فترات طويلة بندور على اى حاجه نقدر نجيب منها لوس وللاسف معظمنا وانا اولكم وقعنا فى ايد شركاتالنصب والغباء زى شركات البى تى سى زى نيو بوكس واون بوكس والقرف ده كله وكلها شركات نصابه والمشكله ان كتير من الاخوة المسلمين لما يشتركوا فيها بنجروا ويجذبوا ضحايا جدد لهذه الشركات النصابة ربنا يهديهم وانا طبعا كان ليا تجربه شخصية فى شركات النصب ديه وخسرت حوالى 500 جنيه بسبب الاخوة المسلمين اللى كانوا ولا يزالوا ابواق لتلك الشركات حتى الان ودعما لها فىالنصب على اخوانهم من المسلمين وغيرهم

والحدايه مش بترمى كتاكيت ولو كان اللى بيكسب من الشركات ديه بيكسب المكاسب الخياليه اللى بيقنعك بيها مكنش تعب ونفسه وجه يدعوك للدخول للشركة بدافع الحب وانه عايز ينفعك طبعا نصاب وربنا يهديه
    انا مش هطول فى القصة ديه ننتقل للشىء المهم

الحقيقة

اعرفها كده قاعدة عامة سواء الانترنت او برا : الشغل الحقيقى = فلوس حقيقية

مش هتجيب فلوس علشان بتتفرج على اعلانات وبتدوس على اعلانات لازم شغل حقيقى طيب ازاى اشتغل وفين وازاى اوظف مهاراتى الشخصية فى العمل عن طريق الانترنت وتحقيق مكاسب ماديه طبعا الموضوع مش سهل للى فاكر انه سهل مفيش حاجه سهلة

هل انته مبرمج محترف ؟ هل انته مهندس محترف فى مجالك ؟ هل انته مترجم محترف ؟ هل انته كاتب مقالات محترف ؟ هل انته مصمم مواقع محترف ؟ هل انته محاسب محترف ؟

**طيب ليه انا بقول محترف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لان العمل الحقيقى عن طريق الانترنت سوق مفتوح فلو كنت مبرمج نص نص هتلاقى 10 قدامك محترفين انته بنتنافس مبرمجين من جميع انحاء العالم امريكا والهند وما ادراك مبرمجين الهند انا مش بياسك بس ديه الحقيقة لان ببساطه صاحب العمل بيختار الافضل اولا ثم ينظر الى السعر ثانيا وده ينطبق على جميع المجالات

طيب لوانا محترف وعايز اوظف قدراتى على الانترنت واعمل دخل ليا عن طريق عملى من المنزل اروح فين واعمل ايه

زى منا قولت اللى هقوله تجارب عملية انا عملتها ومش هذكر حاجه مجربتهاش

انا تعاملت مع اكبر موقع فى العالم فى العمل اوت سورسنج (out source

الا وهو موقع https://www.elance.com وهو موقع وثوق فيه عالميا وله صفحة على الموسوعة ويكابيديا كاكبر موقع عمل على الانترنت https://en.wikipedia.org/wiki/Elance

وانا ليا تجربة مع الموقع وعملت شغلانه لواحد من اليابان وخت 50 دولار:ah4:

المصريين عاملين شغل جامد جدا فى قسم الترجمة من العربى للانجليزى والانجليزى عربى وفى ناس عامله مبالغ خيالية

فى مبرمج مصرى من الاسكندرية بيعمل ابكشنات بتاعت الا الاى فون عامل حوالى 180 الف دولار من شغله فى برمجة تطبيقات الاى فون ايوه ميه وتمنين الف دولار والله بس فى ناس بتخفى اجورها

عموما ده مبرمج مصرى عامل حوالى 13 الف دولار مبرمج php https://www.elance.com/s/phpzerocode...d5cHQvcmV2LTE1

القصة كلها ارزاق واحنا بناخد بالاسباب

طيب اشترك ازاى هل لازم ادفع فلوس ؟

لا فى اشتراك عادى زى منا مشترك وديه صفحتى على الموقع وفيها بعض اعمالى https://m_farouk_1984.elance.com

الموقع ينقسم لقسمين ناس عايزه محترفين يعملوا عمل معين

وناس محترفين فى عمل معين وبيعرضوا اعمالهم وقدراتهم على اصحاب العمل

فى حوالى سبع اقسام : قسم الترجمة وقسم الهندسه وقسم البرمجه وقسم المحاسبة وقسم المالتيميديا

طبعا الاشتراك المجانى يتيح ليك الفرصه الدخول فى مجال واحده فقط

*هدى مثال على نفسى انا مهندس ميكانيكا بجيب استخدام برامج التصميم الميكانيكى اشتركت فى مجال الهندسة والنتاج ومش ينفع اقدم عروض شغل فى قسم تانى الا لو دفعت فلوس

*تانى حاجه بملى الملف بتاعى بحط تاريخ عملى وقدراتى وصور لبعض اعمالى يعنى زى السى فى كده علشان ابين قدراتى وامكانياتى

طيب اللى بيحصل ايه بالظبط :

مثال : فى شركة فى امريكا بتصنع الشامبوهات وعايزة تنزل الشرق الاوسط وطبعا البروشور بتاع الشامبو لازم يتكتب بالعربى علشان هو عايز ينزل السوق العربى

يورح الراجل المسئول عندهم عايز مترجم عربى انجليزى محترف علشان يترجم المواصفات وطريقة الاستخدام

يقوم عارض الشغل ويحدد الموافات اللى طالبها والكلمات المراد نرجمتها والشروط اللى عايزها فىالمترجم

ويحدد باديجيت للمشروع اى يعنى مثلا يقول هذه العمل تكلفته تكون اقل من 500 دولار

انا مثلا مترجم اسمى محمود شفت المشروع بتاع اراجل صاحب الشركة واخ فى الامارات برده شاف المشروع واخ فى السعوديه

طيب انا بقدم عرضى ويسمى bid بتاعى اننا هترجم البروشور بتاع المنتج طبقا للمواصفات القياسية فى خلال مده كذا وبعر كذا وطبعا برعض خبراتى السابقة وقدراتى

طبعا ممكن يكون طالب الترجمه لاكثر من لغة

انا قدمت عرضى واللى من السعوديه قدم عرضة وهككذ

محدش بيشوف تفاصيل العرض بتاعى من السعر والمده والكلام غير صاحب المشروع

يعنى زىالمناقصة بالظبط

وصاحب المشروع يقرر ويختار الشخص الانسب من وجهة نظره للتلك الشغلانه من ناحية السعر والخبرة

اول ميختارنى الموقع اتوماتك يسحب منه الفلوس اللى انا طالبها فى الشغلانه ووافق عليها والموقع بيحتفظ بالفلوس عنده

طيب اختارنى انا خلاص ايه اللى بيحصل بيتفتح عنى مكان بينى وبين صاحب المشروع لتبادل الملفات والمحادثة

اترجم الحاجه المطلوبه وابعتهاله صاحب المشروع استلم الشغل مترجم وميه ميه يعمل كونفرميشن للموقع انه استلم الشغل

يروح الموقع محولى الفلوس على طول

طبعا فى لجنه اسمها لجنه المنازعات لوحصل خلاف بينى وبين العميل او انا عملت الشغل مش زى الطلوب يوح الموقع يدرس جميع الرسائل والشغل المعروض والقصه كلها ويحقق ويحدد مين الغلطان هل الشغل الىانا عملته مش زىالمطلوب او صاحب العمل بيتبلى عليا

*** لتشترك فى الموقع لازم تجتاز اختبار فى طريقة عمل الموقع وكيفية التعامل مع الموقع ولازم تنجح فيه

*******هيتصلوا بيك يتاكدوا من تلفونك وان معلوماتك صحيحه

طبعا لو حد عنده استفسار بخصوص الموقع او عايز يضيف اتمنى انه يشارك وطبعا انا مش بعمل دعايه للموقع لان الموقع مش محتج دعايه ولا بطيخ ومش هستفيد حاجه منه اساسا

واى سؤال او استفسار او نصيحة من الاعضاء يسعدنى اننا اجاوب عليها وياريت على العام علشان الكل يستفاد

وده موضوع عامله عن محركات البحث وازاى بتشتغل وبتكسب منين لمن اراد الاستفادة
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=250623
    يا ريت الاخوة يدعولى بظهر الغيب
    انا الدهب الارخص من الحديد

عضو برونزي

رد: العمل عن طريق الانترنت بين الحقيقة والوهم

جزاك الله خيراً أخي الكريم وبارك فيك

موضوع ممتاز جداً جداً , يوجد الكثير من الشباب لديهم خبرات و إمكانيات ولكن لم يجدوا فرصة العمل المناسبة !

كتب الله لك الأجر
    [CENTER]

[COLOR=#0000cd][SIZE=3][B]لعمرك لو أغنى عن الحق أنه ... هو الحق ماكان الرسول يقاتل[/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER]

عضو برونزي

موضوع ممتاز جداً جداً , يوجد الكثير من الشباب لديهم خبرات و إمكانيات ولكن لم يجدوا فرصة العمل المناسبة !

كتب الله لك الأجر
    [CENTER]

[COLOR=#0000cd][SIZE=3][B]لعمرك لو أغنى عن الحق أنه ... هو الحق ماكان الرسول يقاتل[/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ibrahimfr مشاهدة المشاركة

كتب الله لك الأجر
    يا رب يا استاذ ابراهيم واياك مثله

على فكرة الموقع لما بتعمل اول شغلانه بيبعتلك كريدت كارد بايونير بس بتوصل بعد 25 يوم
    ليك كل شهر 10 نقط تشارك بيهم طول الشهر مثال

كل شغلة للتقديم فيها تحتاج لنقط معينه ومعظمها بيبقى نقطه واحده فلك عدد من الشغلانات فى الشهر تقدر تقدم فيها بدام انته فى الحساب المجانى
    الشغل الخاص الذى يكون بدعوة ليك شخصيا من صاحب العمل البرايفت وورك لا يحتاج نقط لان صاحب العمل اختارك لكفاءتك ودعاك للتقديم عرضك فى المشروع

وانا قعت اسبوع لغايه معرفت اسجل فىالموقع لانك هتاخد وقت عبال متفهم السيستم ماشى ازاى واتمنى للجميع التوفيق

والدعاء لى
    انا الدهب الارخص من الحديد

عضو برونزي

كتب الله لك الأجر
    [CENTER]

عضو

موضوع مفيد جدا
    جزاك الله خيرا

عضوية جديدة

السلام عليكم

اخواني هذا الموقع لمن يبحثون عن عمل فعلي و حقيقي من اصحاب الخبرة
    ليس موقع ضغط على اعلانات او تعبئة استمارات او غيره
    للعمل الحقيقي في عدة مجالات مثل التصميم البرمجة الكتابة و غيرها
    بالتوفيق للجميع